וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק עונה, ואז הכול השתנה

9.2.2014 / 9:30

השמפניות שנפתחו בנתניה טרם זמנן, הרדיוס המשמח בתולדות מכבי חיפה. הטירוף של בני יהודה, ההתבגרות של בית"ר ירושלים. הרגע שקדם למשחק השרוכים, הרגע שאחרי המהפכה של קלינגר. לתשומת לב מכבי תל אביב והפועל באר שבע: משחקי העונה שהובילו לשינוי מומנטום

1975/6: בית"ר ירושלים - הפועל באר שבע 2:0

מחזור 21, 28 בפברואר 1976

ערב המשחק: האלופה הפועל באר שבע הוליכה את הטבלה עם 27 נקודות ושלושה הפסדים, כשצמודה אליה בית"ר ירושלים עם נקודה פחות והפסד בודד.

המשחק: עונה לפני כן, במחזור ה-21, הפועל באר שבע ניצחה 0:1 את הפועל כפר סבא משער דרמטי של אברהם נומה. מבחינת רבים בבירת הנגב, זה המשחק ששינה את פני ההיסטוריה, כשאחריו הקבוצה עלתה למקום הראשון ולא נפרדה ממנו בדרך לאליפות היסטורית. שנה חלפה, שוב המחזור ה-21, והפעם באר שבע הגיעה למשחק חם בימק"א מול בית"ר, שכלל לא הייתה אמורה לשחק אז בליגה הבכירה ולפתע התמודדה על האליפות. הירושלמים לא הסתגלו למעמד החדש, נכנעו בביתם לשערים של מאיר ברד ועובדיה צבי וראו את באר שבע מגדילה את יתרונה לשלוש נקודות.

מה קרה בהמשך: בית"ר עוד יכלה לעקוף ברגע האחרון את באר שבע שהפסידה ליפו, אך היא עצמה נוצחה בידי מכבי תל אביב, רק כדי לגבור עליה בחלוף ארבעה ימים ולהניף גביע היסטורי. קומבינה? אולי. בכל מקרה, הייתה זו האליפות האחרונה של באר שבע, שכעת שוב מגיעה למשחק עונה. גם הפעם, מדובר במחזור ה-21.

נתונים: אתר דריבליסט

1981/2: מכבי נתניה - הפועל כפר סבא 2:5

מחזור 26, 17 באפריל 1982

ערב המשחק: חמישה מחזורים לתום העונה, הפועל כפר סבא המוליכה הקדימה את מכבי נתניה הגדולה בנקודה בלבד. לכולם היה ברור שהמנצחת במשחק העונה בקופסה תשייט לעבר התואר.

המשחק: כ-14 אלף איש מילאו כל פינה במגרש המיתולוגי בנתניה , מתוכם כ-4,000 כפר סבאים. הקבוצה של דרור קשטן ניצחה את נתניה 1:2 במחזור ה-11 ומשם דהרה ללא הפסד עד המחזור ה-24. נתניה החזקה והדורסנית חיכתה להזדמנות לנקום, ואיזו נקמה זו הייתה. האורחים עוד הובילו עד לדקה ה-42, אך אז עודד מכנס השווה, יגאל הלל הבקיע שער עצמי בדקה ה-65 ומשם החלה הכתישה. נתניה מחצה את יריבתה 2:5, כבשה את הפסגה ובסיום שחקניה פתחו שמפניות, בעוד החבורה מכפר סבא השלימה עם אובדן האליפות.

מה קרה בהמשך: במקרה הזה, הניצחון הגדול והאופוריה שבצדו יצרו אפקט הפוך. המומנטום היה שלילי. מכנס וחבריו מעדו אחרי משחק העונה עם שני משחקים מול מכבי חיפה והפועל ירושלים, בהם שמטו יתרון 0:2 וסיימו ב-2:2. הכפר סבאים אמרו תודה והבטיחו את הזכייה באליפות ההיסטורית, עם 0:0 זכור לשמצה בו שיחקו לרוחב מול שמשון תל אביב שניצלה מירידה במחזור האחרון.

1983/4: מכבי חיפה - בית"ר ירושלים 1:2

מחזור 26, 28 באפריל 1984

ערב המשחק: מכבי חיפה נכנסה משום מקום למאבק האליפות, כשלפני משחק העונה היא הייתה בפיגור חמש נקודות מהמוליכה בית"ר ירושלים.

המשחק: זו הייתה אמורה להיות העונה של בית"ר ירושלים. היא סיימה את הסיבוב הראשון עם יתרון של 13 נקודות ונראתה רמה מעל הליגה. הירוקים קיבלו דרייב מצירופו של זאהי ארמלי, ולפתע החלו לנשוף בעורפה של המוליכה. אלא שמשחק העונה המדובר נקבע כרדיוס ללא קהל בנתניה, בשבת בבוקר, בשעה 10:00. אוהדים התקבצו על גגות בתים, על מנופים ועצים מסביב למגרש, רק כדי לראות את משה סלקטר וארמלי מעניקים למכבי חיפה ניצחון 1:2. ניצחון שבסך הכול צימק את הפער לשתי נקודות, אבל למעשה היווה את נקודת המפנה של אותה עונה וגם שינה לעד את ההיסטוריה של המועדון הירוק מהכרמל.

מה קרה בהמשך: בחיפה החלו לעכל שאליפות ראשונה אכן בהישג יד וזכו שלושה שבועות לאחר מכן לעזרה ממשה סיני, שכבש צמד ב-1:3 של הפועל תל אביב על בית"ר בימק"א. הירוקים עלו לראשונה לפסגה, שלמה שרף הצליח להוציא את שחקניו מההלם וזה נגמר עם 0:1 קטן על רמת עמידר ואליפות היסטורית.

1988/9: מכבי נתניה - מכבי חיפה 2:0

מחזור 28 (השני בפלייאוף העליון), 29 באפריל 1989

ערב המשחק: נתניה סיימה את העונה הסדירה במקום הראשון עם 49 נקודות לעומת 47 של מכבי חיפה, אך השיגה רק נקודה במחזור הפתיחה של הפלייאוף וכך נוצר שוויון 50 בפסגה לפני העימות הישיר בין השתיים.

המשחק: מכבי חיפה ניצחה את נתניה 1:3 בחוץ בסיבוב הראשון ו-0:2 בבית בסיבוב השני, אך המפגש בפלייאוף היה על כל הקופה. לאחר מכן נותרו עוד שלושה משחקים בלבד, כך שהמנצחת הייתה זו שתופסת את המושכות עד קו הסיום. אחרי שתי דקות, כבר היה ברור לאיזה כיוון המשחק הולך. ציון מרילי, בנגיעה הראשונה שלו בכדור, שלח בעיטה חופשית לרשת והרגיע את החבורה של אמציה לבקוביץ'. ארמלי סגר עניין לקראת הסיום עם שערו ה-100 בליגה ובגביע, וגיורא אנטמן השלים 1,009 דקות ללא ספיגה וקבע שיא חדש.

מה קרה בהמשך: נתניה פשוט קרסה לאחר ההפסד במשחק העונה, השכיחה את היכולת מהעונה הסדירה וחתמה את הפלייאוף ללא ניצחון ועם שער זכות בודד. מכבי חיפה הרוויחה מן ההפקר וחגגה במחזור הלפני אחרון עם 15 אלף צופים בקרית אליעזר, למרות 1:1 ביתי מול הפועל פתח תקוה. אליפות ירוקה שלישית, טראומת 1986 נשכחה.

sheen-shitof

בצל המלחמה

מחסור במזון לחג אצל אלפי משפחות נזקקות בצפון. כך תוכלו לסייע

בשיתוף פתחון לב

1989/90: בני יהודה - מכבי חיפה 0:3

מחזור 24 (השני בפלייאוף עליון), 31 במרץ 1990

ערב המשחק: זו הייתה העונה הגדולה בתולדות בני יהודה, שהקדימה את האלופה מכבי חיפה בשלוש נקודות. הבעיה? המפגש הראשון הסתיים בניצחון ירוק והשני בתיקו. החשש היה ברור.

המשחק: שכונת התקווה נצבעה כתום, עם אלפי אוהדים ביציעים ועל גגות הבתים, רקדניות ברזילאיות על הדשא וכמובן התרנגול המפורסם. כולם חיכו למכבי חיפה, והפעם הקבוצה של גיורא שפיגל גם הוכיחה שהיא ראויה לתואר. שחקני בני יהודה עלו אחוזי תזזית ופירקו את האלופה עם כדור חופשי מסובב של הכוכב הגדול משה סיני וצמד של חזי שירזי, כשיעקב אסייג נעל את השער. מכבי חיפה נכנעה ויצאה ממירוץ האליפות, במשחק שסימל את העברת הכתר לשכונה.

מה קרה בהמשך: על גלי ההתלהבות, בני יהודה יצאה במחזור הבא לאורווה, שם חיכתה לה סגניתה החדשה, הפועל פתח תקוה. הראש של שירזי שוב היה שם כדי לקבוע 0:1 ולנער מהדרך עוד טוענת לכתר. במחזור הלפני אחרון החגיגות כבר הפכו רשמיות - בני יהודה אלופה, בפעם הראשונה והיחידה בתולדותיה.

1992/3: בית"ר ירושלים – מכבי תל אביב 1:1

מחזור 24, 13 במרץ 1993

ערב המשחק: העולה החדשה בית"ר ירושלים, שכיוונה למקום טוב באמצע, מצאה עצמה ביתרון של שלוש נקודות בפסגה על פני מכבי תל אביב החזקה, האלופה והפייבוריטית הברורה לזכייה נוספת.

המשחק: אצטדיון טדי רעד כמה פעמים באותו ערב. אלי אוחנה כבר הקפיץ את 13 אלף הירושלמים בדקה הרביעית, אך השער שלו נפסל בטענה לנבדל. אבי נמני העלה את מכבי תל אביב ליתרון בפתיחת המחצית השנייה ונראה שהיה שבסיום יהיו אלה שחקניו של אברהם גרנט שיחגגו עלייה למקום הראשון, אך רונן חרזי השווה מזווית קשה בדקה ה-64 ושלח מסר ברור ליריבה, לאוהדים ולכל הפרשנים שלא נתנו לבית"ר כל סיכוי. בסך הכול תיקו ביתי ששמר על הפער בפסגה, אך כזה ששינה את מאזן הכוחות.

מה קרה בהמשך: אחרי משחק העונה, זו כבר הייתה בית"ר ירושלים משוחררת. הלך הרוח השתנה. חמישייה לרשת בני יהודה, רביעיות על הראש של באר שבע והפועל חיפה ובתווך שלישייה מוחצת מול מכבי חיפה בקרית אליעזר. ארבעה משחקים, 0:16. שלושה מחזורים לסיום, יעקב שוורץ וחרזי הבטיחו עם 1:2 בנתניה את האליפות השנייה. אליפות קסומה של עולה חדשה.

1995/6: מכבי חיפה - מכבי תל אביב 3:1

מחזור 26, 20 באפריל 1996

ערב המשחק: מכבי תל אביב עם שתי נקודות יתרון בפסגה ושני הפסדים במאזנה, לעומת מכבי חיפה המלהיבה יותר שנוצחה רק פעם אחת וזכתה לארח את הקרב על האליפות.

המשחק: אם ה-0:5 המהדהד של מכבי חיפה שנתיים קודם לכן נתן את החותם לקבוצה הגדולה בתולדות המועדון הירוק, ההפסד הביתי הזה הזכיר עד כמה היא התפספסה בשנתיים הבאות. ניצחון היה מעלה את הקבוצה של גיורא שפיגל למקום הראשון ומפלס עבורה את הדרך להשבת התואר. המחצית הראשונה הסתיימה לשביעות רצונם של החיפאים, כשבעיטה של משה גלאם בדקה ה-40 פגעה בחברו רוני לוי ועשתה דרכה פנימה. אולם, האלופה הגאה חזרה אחרת לגמרי מההפסקה. אלי דריקס וניר קלינגר ביצעו מהפך מהיר, ואת המסמר האחרון נעץ אבי נמני, שזרק באלגנטיות אופיינית את ניר דוידוביץ' הצעיר והשתיק את קרית אליעזר. עוד משחק עונה בידיים של קשטן.

מה קרה בהמשך: מכבי תל אביב היעילה ניצחה את כל ארבעת משחקיה האחרונים (שלוש פעמים 0:1, פעם אחת 0:2) בדרך לאליפות וגם קינחה עם 1:2 על מכבי חיפה בחצי גמר הגביע, בדרך להנפה. הדאבל האחרון בצהוב.

1997/8: הפועל תל אביב - בית"ר ירושלים 1:0

מחזור 25, 4 באפריל 1998

ערב המשחק: אלי כהן "השריף", שעונה קודם לכן הצעיד את בית"ר ירושלים לאליפות, עבר להפועל תל אביב והוביל את הטבלה בפער של שלוש נקודות על פני האקסית. ניצחון של בית"ר, והיא בראש.

המשחק: חמישה מחזורים לסיום העונה, בלומפילד רועש וגועש. בדקה ה-21 היה זה אישטוואן האמר שבעט חזק למרכז השער, שביט אלימלך הדף לא מספיק טוב והונגרי אחר, אישטוואן פישונט, המשיך לרשת החשופה. איציק קורנפיין לא נתן לאדומים להשיג את השוויון שישאיר אותם בפסגה, ומנגד אלימלך הוסיף חטא על פשע וספג כרטיס אדום לאחר שדחף את ניר סביליה. יש מהפך בפסגה, קשטן שוב במקום הראשון.

מה קרה בהמשך: את "משחק השרוכים" כולם זוכרים, אבל הפועל תל אביב יכלה למנוע את כל הדרמה. אחרי ההפסד במשחק העונה, היא מעדה בקרית אליעזר, שם רונן חרזי שב לשרת את בית"ר עם צמד לרשת קובי שאלו ב-0:2 של הפועל חיפה. הפער עוד צומק לנקודה ערב המחזור הלפני אחרון, אז השרוכים ובית שאן שינו את הכללים. פישונט שוב היה שם כדי להבקיע את שער האליפות.

2002/3: מכבי חיפה - מכבי תל אביב 3:2

מחזור 14, 21 בדצמבר 2002

ערב המשחק: מכבי חיפה, אלופת השנתיים הקודמות, חתמה את הופעת הבכורה של קבוצה ישראלית בליגת האלופות וחזרה הביתה כדי לקבל תשואות מאוהדיה על המסע האירופי ולטייל לפני הפגרה גם מול מכבי תל אביב עמוסת הצרות. הפער בין הקבוצות עמד אז על תשע נקודות.

המשחק: כדורגל היה הדבר האחרון שעניין את הצהובים מתל אביב, אבל גם הדבר היחיד שיכול להציל אותם מעצמם. ניר קלינגר ספסל לראשונה את הסמל אבי נמני, במהלך שהוביל לסכסוך המתוקשר בין השניים, הפקיד את הקבוצה בידיו של ברוך דגו וקיווה לטוב. דגו (בפנדל) ופרוחננקובס העלו את מכבי תל אביב ליתרון, יעקובו ואדורם קייסי איזנו פעמיים, ובדקה ה-83 עמיר תורג'מן הכניע את דודו אוואט והעניק לאורחים ניצחון יוקרתי בקרית אליעזר. משחק שלא בהכרח הוגדר כמשחק עונה, אך עם הזמן הפך לכזה.

מה קרה בהמשך: אף אחד לא האמין שאותו ניצחון יוביל לאליפות צהובה, דווקא בעת משבר מאיים. יחסי הכוחות באותה תקופה נטו בבירור לטובת מכבי חיפה, אבל הקבוצה הכישרונית של יצחק שום סבלה משאננות, איבדה אחיזה ונתנה למכבי תל אביב והפועל תל אביב לסגור את הפער, כשהצהובים נהנו מהפרש שערים עדיף וגם הניפו בזכותו את הצלחת האחרונה. עד המהפכה האירופית.

2009/10: מכבי חיפה - הפועל תל אביב 1:0

מחזור 32 (השני בפלייאוף העליון), 26 באפריל 2010

ערב המשחק: מכבי חיפה הוליכה בבטחה לאורך כל העונה, אך בחסות שיטת הקיזוז שהונהגה לראשונה בליגות בישראל, נוצר מאבק עיקש מול הפועל תל אביב. האדומים הגיעו לקרית אליעזר בפיגור שלוש נקודות בלבד, וכשמעליהם מרחפת קללה.

המשחק: קללת קרית אליעזר לא השפיעה על מהראן לאלה. שתי השליטות של הכדורגל הישראלי (מכבי חיפה עם 86 אחוזים עד אותו משחק, הפועל תל אביב עם 79) נפגשו לקרב ישיר, בו אלי גוטמן ניצח בהכנה הטקטית, מנע מהירוקים לפתח את משחקם הרגיל וראה את לאלה חותם מתפרצת בדקה ה-58 עם כדור ברשת. ניצחון שלישי בלבד של הפועל תל אביב בכרמל ב-22 שנה, אך כזה שהיה שווה מוראלית הרבה יותר משלוש נקודות והציב אותה בראש הטבלה - לראשונה באותה עונה, שלושה מחזורים לסיום.

מה קרה בהמשך: משחק העונה גרם למכבי חיפה לשקוע לתוך תחושת הקיפוח. למרות זאת, היא הגיעה למחזור האחרון עם יתרון של שתי נקודות וכשהכול תלוי רק בה. הבמות בחוף דדו כבר היו מוכנות. את מה שקרה אז, אי אפשר לשכוח. רן קדוש סיפק תצוגת ענק בשער בבלומפילד וכפה על מכבי חיפה 1:1, בזמן שבטדי הפועל תל אביב ניצחה 1:2 ב-10 שחקנים את בית"ר ירושלים, משער בתוספת הזמן של ערן זהבי. אליפות בהפרש שערים והסיום הכי דרמטי שידע הכדורגל הישראלי.

2010/11: מכבי חיפה - הפועל תל אביב 0:2

מחזור 32 (השני בפלייאוף העליון), 30 באפריל 2011

ערב המשחק: האלופה הפועל תל אביב הוליכה את הטבלה עם 36 נקודות לעומת 35 של מכבי חיפה. הירוקים הגיעו אחרי הפסד ביתי כואב למכבי נתניה, עם רצף של שלושה הפסדים רצופים מול האדומים מתל אביב וכשטראומת אובדן האליפות טרם שככה.

המשחק: שנה אחרי השער של לאלה, מכבי חיפה השיגה נקמה ולא נזקקה הפעם לחסדיה של "הקללה". אצטדיון קרית אליעזר נצבע ירוק, כשהקפטן יניב קטן לקח פיקוד והצעיד את הקבוצה של אלישע לוי להופעה משכנעת. קטן כבש אחרי חצי שעה של משחק, ובדקה ה-66 בעט למשקוף והגאורגי ולדימיר דבאלישווילי הרשית את הכדור החוזר. 0:2 למכבי חיפה, שחזרה למקום הראשון ובעיקר הורידה קוף ענק מהגב.

מה קרה בהמשך: הפעם מכבי חיפה לא מעדה, ניצחה את מכבי תל אביב 0:2 בבלומפילד ורשמה את אותה תוצאה בבית מול קרית שמונה במחזור הלפני אחרון, אז גם נחגגה האליפות. מאז, יעקב שחר והאוהדים בירוק לא ראו תואר. הבמה נותרה פנויה לקבוצות אחרות, כאשר שתיים מהן תתמודדנה הערב במשחק עונה שאולי יצטרף בעתיד גם הוא לרשימה.

נתונים: אתר דריבליסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully