וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפיקים חדשים: לאן תיקח זכייה בגביע את הקריירה של אפיק ניסים?

6.2.2014 / 13:00

הוא כיכב בנבחרת אבל לא התחבר לקהל הישראלי שמעדיף שחקנים שמפגינים רגשות, אסף תארים בקריירה אירופית מרשימה אבל נותר לא מספיק מוערך בארץ. בגיל 33, אפיק ניסים יכול לשנות את התמונה בגמר הגביע, אולי בדרך למעבר אפשרי למכבי תל אביב: "הוא השחקן המושלם עבורם"

עריכה: יותם בן דוד

אחרי מסיבת העיתונאים של גמר גביע המדינה נעמדו הקפטנים והמאמנים של מכבי תל אביב והפועל אילת ליד הגביע לצילום המשותף. במשך כמה שניות הייתה מבוכה באוויר כשאפיק ניסים לא ידע היכן למקם את ידו על הגביע. התמונה הזאת הצטרפה למבוכה היחסית שמסתמנת על הפנים של הקפטן האילתי בן ה-33, שהיה במעמדים הללו באירופה כל כך הרבה פעמים, אבל כנראה שהוא עדיין לא רגיל להיות באור הזרקורים של הכדורסל הישראלי. גם בראיון הטלוויזיוני הנדיר שנתן השבוע ב"חמישיות" היה ניכר עליו סוג של מבוכה, למרות זאת החיוך התמידי שלו לא נעלם.

בהפועל אילת יודעים שאם הם יהיו המנצחים הגדולים של גמר הגביע הערב (חמישי) זה יהיה כנראה אחרי משחק גדול של אפיק ניסים, "מבלי להמעיט בערכו של גיא פניני, אפיק ניסים אצלנו הרבה יותר חשוב ומשמעותי", אמר עודד קטש במסיבת העיתונאים ונתן את הכבוד הגדול לקפטן שלו. אבל נראה שהמשחק הקרוב יהיה משמעותי לא רק לאילת אלא גם לחותם שישאיר ניסים בכדורסל הישראלי, שחקן שנמצא בטופ כבר כל כך הרבה שנים, אבל משום מה אף פעם לא קיבל את ההערכה שמגיעה לו.

ניסים ואילת מחכים למכבי ת"א בגמר (20:45, ערוץ 1)

שחקן הפועל אילת אפיק ניסים לפני שחקן הפועל תל אביב וינסנט קאונסיל. ברני ארדוב
רזומה מרשים, הערכה מועטה. אפיק ניסים/ברני ארדוב

קריירה גדולה אבל לא מספיק מוערך

כאמור, גמר הגביע הישראלי לא יהיה רגע השיא בקריירה של אפיק ניסים. השחקן שגדל במכבי ראשון לציון הספיק לזכות באליפות בצרפת במדי שטרסבורג, בסלובניה במדי נובו מסטו ובדאבל הצ'כי במדי נימבורק. על הדרך הוא גם הגיע לגמר סל באוקראינה עם בי סי קייב ולפיינל פור של היורוקאפ עם אותה הקבוצה. גם בליגה האיטלקית השנייה הוא הגיע להישגים, שלא נדבר על הופעת שיא באליפות אירופה האחרונה עם נבחרת ישראל, כשהשיא היה בניצחון היחיד על בלגיה אז התפוצץ עם 23 נקודות.

ועדיין, ההרגשה היא שלמרות שורת ההישגים הגדולה הציבור הישראלי, ולא מדובר על האוהדים האדוקים של הענף, לא מעריך יתר על המידה את הקריירה של ניסים, לעומת שחקנים כמו מאיר טפירו, יותם הלפרין או טל בורשטיין, "ההערכה שהוא קיבל נובעת מזה שלפעמים נכתבים דברים על אנשים שנמצאים באירופה רק כתוצאה", אומר מאמן נבחרת ישראל אריק שיבק, "אף אחד באמת לא עוקב אחרי השחקנים באירופה, מי כמוני יודע להגיד לך מה זה להיות 9 שנים באירופה, זה המון זמן וזה לא קל. להיות זר 9 שנים זה לא קל. זה קשה מאוד. לא ברור לי למה הוא לא קיבל ההערכה, אבל אני מבין את זה. אנשים לא עוקבים אחרי שחקנים שנמצאים באירופה".

"מבחינת הקבוצות, כל הקבוצות בישראל יודעים מי זה אפיק ניסים, ורוצות אותו", ממשיך שיבק, "מבחינת הקהל, כשאתה זוכה באליפויות וגביעים בחו"ל, זה עדיין בחו"ל. אני חוויתי את אותו הדבר. כשאתה זוכה במשהו בישראל, זה זוכה להד תקשורתי גדול יותר, אין ספק".

גם מי שהדריך את ניסים בצ'כיה, ננו גינזבורג, מתקשה להבין את אי ההערכה שרוכש הציבור לניסים, "קשה להכנס לראש של איך שאנחנו חושבים בישראל. כל מי שמעורה בכדורסל יודע שאפיק עשה קריירה מדהימה באירופה. לא הרבה שחקנים ישראלים הצליחו בכל כך הרבה מקומות כל כך הרבה שנים. הוא בחור נהדר, ושחקן שאפשר לדבר איתו, לפעמים יש חילוקי דעות, אבל אפשר תמיד לדבר איתו. למרות שהוא בחור נהדר, הוא לא היה מחובר לקליקות, גם לתקשורת וגם לשחקנים, הוא טיפה היה בצד".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ננו גינזבורג מאמן נימבורק. מגד גוזני
"כל מי שמעורה בכדורסל יודע שאפיק עשה קריירה מדהימה באירופה". ננו גינזבורג/מגד גוזני

ווינר, אבל נחמד

כפי שההצגה שלו במשחק מול בלגיה הוכיחה, לאפיק ניסים אין בעיה להתעלות ולהיות השחקן הדומיננטי של הקבוצה שלו. בניצחונות הגדולים של אילת בשנה וחצי האחרונות בליגת העל, במלחה בעונה שעברה, במשחק הרביעי בחצי גמר הפלייאוף מול מכבי חיפה וכן העונה בהרצליה ובאשדוד היה זה ניסים שהצטיין. הוא גם הספיק לרשום סלי מאני טיים שהובילו את הקבוצה לניצחון. דווקא בהפסד הצמוד למכבי תל אביב בסיבוב הראשון הוא רשם משחק לא טוב עם 1 מ-6 מחוץ לקשת.

אז איך שחקן שנוהג להתפוצץ על המגרש, ווינר אמיתי, מצטייר כנחמד, אולי נחמד מדי, "כשהוא על המגרש הוא אחד הבחורים הרעים, יכולים להגיד מה שרוצים", אומר עליו גינזבורג, "אליו צריכים ללכת בכדורים האחרונים, מחוץ למגרש הוא בחור נעים הליכות, יכול להיות שזה אולי פגע בו, אבל את הקריירה שלו הוא עשה ובגדול. צורת המחשבה שלו היא שונה מישראלים רגילים כי הוא רואה את זה דרך הדת, ואהבת לרעך כמוך, וכל הדברים הללו, בגלל דרך המחשבה שלו הוא היה קצת מחוץ לאור הזרקורים. אם תשאל אותו, הוא מאושר מהקריירה שהוא עשה".

מאמן מליגת העל שהתבקש לדבר על ניסים סיפק זווית מעניינת, "הקהל הישראלי אוהב את השחקנים שמפגינים רגשות, את השחקן שמתעצבן או את השחקן שמשחק מלוכלך ושונה. בגלל זה ידעו להתחבר לעודד קטש ומאיר טפירו שהזילו דמעות, במכבי התחברו לפניני שמרביץ, ובהפועל תל אביב למתן נאור ששר עם הקהל. כששחקן כמו אפיק לא נמצא בארץ כל כך הרבה שנים, ורואים אותו רק בנבחרת, וגם שם עד הקיץ הוא לא היה שחקן מרכזי, אז הוא נתפס כנחמד מדי. חייכן כזה וחיובי. לדעתי אם הוא היה פה יותר שנים, באמת היו לומדים להכיר רבדים שונים באישיות שלו".

כאמור, לא הרבה פעמים יוצא לניסים להשמיע את קולו, או לחילופין לשבור את הכלים. לאחרונה כשיובל נעימי הצטרף להפועל אילת, הוא לא אהב את זה. ניסים הרגיש שמדובר במהלך של אי אמון מצד הקבוצה, וביקש הבהרות, הוא רצה לעזוב ובהפועל ירושלים היה מי שכבר ראה אותו מצטרף. באילת הופתעו מאוד, "השחקן האחרון שחשבו בקבוצה שיאיים לשבור את הכלים היה אפיק ניסים", אומר מקורב לקבוצה, "כשיצאו כותרות שהוא שוקל מעבר לירושלים, זה היה נראה הזוי. אפיק יקום ויילך? בסופו של דבר הכל נשאר כפי שהיה".

שחקן הפועל תל אביב מתן נאור מול שחקן נס ציונה מאיר טפירו. מגד גוזני
"הקהל הישראלי אוהב את השחקנים שמפגינים רגשות". טפירו ונאור/מגד גוזני

דווקא בגיל 33 יגיע למכבי תל אביב?

לפני שיובל נעימי הגיע לאילת, הסברה הייתה שהחיבור בין ניסים להפועל אילת עשוי להמשיך שנים רבות. כעת נראה שעם סיום חוזהו הוא יבחן את האפשרויות שלו מחדש, כשמלבד ירושלים שצפויה לנסות לשכנעו להצטרף לפרויקט המעניין בקיץ, קיימת אפשרות שדווקא מכבי תל אביב, הקבוצה שניסים הודה בראיון לוואלה! ספורט ב-2011 שאם הייתה פונה אליו במהלך השנים כנראה שהיה חוזר לארץ בשבילה, תתעניין בשירותיו.

"כמה גארדים ישראלים עוד קיימים בשוק השחקנים שיותר טובים מאפיק?", אומר מאמן בליגת העל, "שון דאוסן ובן רייס, שכביכול יכולים לענות על הצרכים של מכבי בעמדה מספר 2 הם לא בשלים עדיין. יובל נעימי, מורן רוט ורביב לימונד, חלקם מחזיקים בחוזה, וכולם היו ולא קיבלו הזדמנות. אפיק ניסים הוא השחקן המושלם למכבי. הגיע לשלב בקריירה שהוא ירצה לעשות משהו שונה, רגיל לעלות מהספסל ולתרום, ומסוגל להפוך משחקים עם היכולת ההתקפית שלו".

"אין לי בכלל ספק שאפיק ניסים יכול לשחק ברמות יורוליג", קובע אריק שיבק נחרצות, "הוא מתאים לכל קבוצה שמשחקת ביורוליג, זה ברור לי. מבחינת גיל זה לא בעיה, כי נבארו בגיל שלו עושה פלאים. הוא שחקן מקצוען, שומר על עצמו ומשקיע. הוא מתאים. לכדורסל הישראלי, זה נהדר שיש שחקנים כמו אפיק ניסים באילת וכמו יותם הלפרין וליאור אליהו בירושלים וכמו מורן רוט ועידו קוז'יקרו במכבי חיפה. זה עשה את הליגה נהדרת".

גם גינזבורג טוען שעבור ניסים הגעה למכבי תל אביב היא לאו דווקא החלטה נכונה, "לליגה הישראלית אין לי ספק שהוא אחד הישראלים הטובים ויכול להתאים למכבי ברמה הזאת. כמו לכל שחקן יש לו את החסרונות שלו, בעיקר בתחום ההגנתי, תלוי מי יהיה המאמן במכבי ואיך שהוא יוכל לחיות עם זה. מבחינה התקפית הוא ברור שיכול להיות שם. גם טפירו עשה קריירה מדהימה ולא היה במכבי. לא חושב שלהיות במכבי כשחקן 10-12 זה חותמת שעשית קריירה טובה, הוא עשה קריירה מדהימה גם בלי להיות שם, ואם הוא יקח עכשיו תואר אז בכלל".

שחקן הפועל אילת אפיק ניסים. קובי אליהו
"השחקן המושלם למכבי". אפיק ניסים/קובי אליהו

תואר אחד והתמונה תשתנה?

בשנים האחרונות אפשר לזהות מגמה של קפיצה משמעותית בקריירה של גארדים ישראלים שלקחו תארים על מכבי תל אביב. מורן רוט הפך לשחקן משמעותי בליגת העל, והגיע למכבי לאחר מכן, בזכות התואר בחולון ב-2008. גל מקל התקדם לבנטון אחרי האליפות ב-2010, ויצא ל-NBA גם בזכות העונה הנהדרת במכבי חיפה שהסתיימה עם תואר. אפילו דרור חג'ג' שלקח גביע עם הפועל ירושלים זכה להזדמנות במדים הצהובים. האם אותו דבר יכול לקרות גם לניסים, האם גם הוא יזכה לקפיצה משמעותית בזכות הגביע, אם יניפו הערב?

"כל מי שמעורב בכדורסל הישראלי ובאירופה חושב עליו דברים טובים. גביע זה יותר להרגשה שלו", אומר גינזבורג, "להגיד לך שזה יקדם אותו וישים אותו בהיכל התהילה או במכבי תל אביב? לא יודע. להרגשה שלו זה יגרום סיפוק אדיר, שהוא לקח תואר בישראל. מפה ועד לשנות את הדעה של האנשים? לא יודע".

"ההשוואות האלה לא נכונות", מסכם שיבק, "אפיק ניסים בגיל אחר, והוא שחקן מאוד מאוד מוערך בכדורסל הישראלי. כל מאמן או מנהל בכדורסל הישראלי מאוד רוצה את אפיק ניסים, זה לא שאת גל או מורן לא רצו. אפיק ניסים נמצא על ציר הזמן במקום אחר מאיפה שהיו גל מקל או מורן רוט כשהם זכו באליפויות. הוא ממש לא צריך את הגביע בשביל התקדמות מקצועית. מבחינת הכרה של הצופים ושל הקהל של הכדורסל בישראל זה רק יועיל לו, אבל מבחינת המיקום שלו בכדורסל הישראלי, הוא מספיק איתן וחזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully