וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים של הדיסק: הפציעה שמסעירה מכבי תל אביב

בעיית שוק הסנטרים. השחקן היחיד שיגרום למכבי תל אביב לפתוח את הכיס. השיחה הבהולה של ג'יימס. תחושת ה"אמרתי לכם" של בלאט, שלא רצה לשחרר את ג'ייק כהן. אוהד גרינוולד ו-ורד כהן על הסערה מאחורי פריצת הדיסק של הקפטן והמחשבות העתידית במועדון

מגד גוזני

צפו במשדר "משחק מקדים" לקראת משחקה של מכבי תל אביב נגד ריאל מדריד

במכבי תל אביב כואבים אך מוצאים נחמה בדיאגנוזה הברורה שהתקבלה השבוע בעניין פריצת הדיסק בגבו של שון ג'יימס. אחרי חודשיים של בלבול וחוסר אונים, מביאה הוודאות לתחושת דחיפות: כל עוד לא היה ברור ממה סובל הסנטר שלהם, נשמרה אופציית החיזוק על אש נמוכה; אך משהתברר כי ג'יימס כבר לא יחזור לשחק כדורסל בחודשים הקרובים - לא העונה כנראה - נפל רשמית הפור על חיזוק.

השאלות נותרו בעינן: באיזו עמדה, ובאיזה מחיר?


פרויקט וואלה! ספורט לקראת משחקה של מכבי ת"א:

הרכש שיגרום למכבי תל אביב להגיע לפיינל פור

הפורוורד הכי טוב באירופה מחכה למכבי תל אביב

מכבי ת"א 2004 או ריאל 2014, מי יותר גדולה?

ריאל מדריד - מכבי תל אביב (21:45, ישיר בוואלה)

שחקן מכבי תל אביב שון ג'יימס. קובי אליהו
תוצאות הבדיקה הבהירו למכבי ולג'יימס איפה כל אחד עומד/קובי אליהו

בשלב זה של העונה, קבוצות המבקשות להתחזק נאלצות להתנהל תחת מגבלה ברורה: הן יכולות לקחת רק מה שהשוק נותן להן. בניגוד לשוק התוסס והפתוח של הקיץ, כמעט כל השחקנים שיכולים לבוא בחשבון בסוף ינואר הם או כאלו שנפלטו מקבוצותיהם, או כאלו שמשחקים בקבוצות קטנות המצויות במצב כלכלי כה קשה עד שהן נאלצות למכור את "כוכביהן" אפילו במחיר של פגיעה מקצועית אנושה, או כאלו שמשחקים בליגות שמסתיימות בפברואר (כמו הליגה הסינית).

כך שלשחקנים משלושת הסוגים מוצמדת מיד כוכבית של חשדנות: סביר להניח ששחקן שנזרק מקבוצתו עבר פתיחת עונה גרועה; שחקן שפתח את העונה בקבוצה קטנה או בליגה נידחת כמו הליגה הסינית לא היה רלוונטי מלכתחילה עבור הקבוצות הגדולות. כך ששחקנים איכותיים באמת, ברמת טופ-יורוליג, כפי שמכבי מחפשת, לא אמורים להיות פנויים עכשיו.

העובדה שמכבי מחפשת שחקן פנים ולא גארד מקשה עוד יותר על העניין; יש בשוק הרבה פחות שחקני פנים איכותיים מאשר גארדים איכותיים. מכבי אומנם איבדה סנטר, אבל בעקבות ההתקדמות הנהדרת של אלכס טיוס, במכבי מעדיפים לצרף שחקן בעמדה מספר 4 (שיכול למלא גם את עמדה מספר 5). הם מחפשים מישהו שיעזור בריבאונד ויספק הגנה, פיזיות ואגרסיביות. במכבי לא מצפים לאתר כעת איזה כוכב שישנה את ההיררכיה. האופטימיים מזכירים את תקדים טרנס מוריס, שהצטרף באמצע עונת 2006/7 להפועל ירושלים, אבל ההיסטוריה מוכיחה שמדובר במקרה נדיר. בשנים האחרונות אף שחקן שהצטרף למכבי באמצע העונה לא הצליח להשתלב ולא נשאר לעונה נוספת. פארסת דרקו פלאניניץ' היא הדוגמא הרלוונטית האחרונה.

זה גם עניין של כסף, כמובן, אך כסף הוא גורם משני כעת, כי המצאי ממילא קטן. במכבי לא הגבילו את עצמם בסכום המיועד לשחקן הרכש החדש. "זה תלוי ברמת השחקן ובשאלת הביי-אאוט (שיכולה לייקר את הסיפור במאות אלפי דולרים)", אומרים במועדון. "השאלה היא כמה השחקן יהיה שווה את זה. אנחנו רוצים להביא מישהו שבאמת יעזור לנו, לא סתם להתחזק כדי להגיד 'הנה, הבאנו מישהו'".

האופטימום מבחינת מכבי הוא לאתר שחקן שאפשר יהיה לבנות עליו לטווח רחוק, היינו מעבר לעונה הנוכחית. אם יימצא כזה שחקן במכבי ישקלו בחיוב לשלם ביי-אאוט, אבל הקבוצה לא תשלם דמי שחרור עבור שחקן שמראש יגיע לתקופה של שלושה חודשים.

טרנס מוריס שחקן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
במכבי לא מצפים לאתר כעת איזה כוכב שישנה את ההיררכיה, הם יודעים שמקרה כמו זה של טרנס מוריס בירושלים הוא נדיר/ברני ארדוב

החיפושים יצאו לדרך עוד לפני שהתקבלה הדיאגנוזה הסופית בעניין ג'יימס. במכבי דאגו להדגיש שהם אינם מצליחים לאתר את מקור הבעיה של ג'יימס, אך בתוך המועדון היו מודעים לכך שהסבל של ג'יימס חמור ואותנטי והסיכוי שישוב העונה לכשירות קטן. משאותרה הפריצה בדיסק כבר היה ברור שהסנטר האמריקאי גמר את הסיפור העונה, ואולי בכלל במועדון.

מה קרה בחודשיים האחרונים? ובכן, זו הגרסה של בכירים במועדון: מאמצע חודש נובמבר, כשג'יימס החל להתלונן על כאבים, הוא החל להיבדק. אף שבבדיקות ה-MRI המרובות שעבר לא נמצא מקור הבעיה, הונחה ג'יימס, בהתאם לפרוטוקול הרפואי, לנוח בין שלושה לארבעה שבועות. "אף אחד לא לחץ עליו לחזור, היחיד שהקציב את זמן החזרה היה שון", אומר גורם במועדון. "ברגע שהוא הרגיש טוב, הוא חזר. הוא קיבל מספיק 'אוויר' גם בגלל שהיו שחקנים אחרים שנתנו את הטון באותה תקופה, כמו טיוס".

תקציר האירועים: ג'יימס הפסיק לשחק כדורסל סדיר באמצע נובמבר. מבחינת הצוות הרפואי של מכבי, בראשית ינואר חזר ג'יימס לכשירות מלאה. במשחקים האחרונים מול קובאן, ז'לגיריס ופרטיזן שיחק 12 דקות בממוצע, תרם 6.3 נקודות ומדד איכות זהה. הכל השתנה בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר: פתאום הגב חזר להציק. ג'יימס התקשר לאנשים במכבי וטען שהגב "נוקשה", שהכאב חמור יותר מאי-פעם, שהוא בקושי מסוגל לעבור ממצב של ישיבה לעמידה, שהוא מרגיש דקירות חדות בגב. למשחק ההשלמה מול נס ציונה במוצ"ש הוא לא אמור היה להתלבש, אבל עשה מאמץ וישב על הספסל. כשטיוס הסתבך בבעיית עבירות שלח אותו דיוויד בלאט למגרש. ג'יימס בקושי הצליח לזוז. אחרי חמש דקות ירד לחדרי ההלבשה.

ב-MRI החדש שעבר בלילה שבין ראשון לשני כבר אותרה הפריצה בדיסק. הטענה במכבי, לפחות כלפי חוץ, הייתה שאין קשר מובהק לכאבי הגב הקודמים. במכבי הגדירו את הפריצה בדיסק כפציעה "חדשה", שיכולה להיגרם מתנועה פתאומית או מעומס מצטבר על הדיסק.

שון ג'יימס מכבי תל אביב. ברני ארדוב
כשטיוס הסתבך בבעיית עבירות שלח אותו דיוויד בלאט למגרש. ג'יימס בקושי הצליח לזוז/ברני ארדוב

עבור אדם שאינו ספורטאי בעיה שכזו לא בהכרח מחייבת ניתוח. היא ניתנת לטיפול גם באמצעות פיזיותרפיה, אבל סיכויי ההחלמה המלאים ללא ניתוח נמוכים יותר (ובנוסף, אין וודאות שהבעיה לא תחזור) וההחלמה אורכת זמן רב יותר. עבור ספורטאי, ההמלצה הרפואית החד-משמעית היא ניתוח. סיכויי ההחלמה מניתוח שכזה הם 95-98 אחוז, כך שלהוציא את תקופת ההתאוששות, לאחר מכן אמור הספורטאי להיות כשיר לחלוטין.

ג'יימס לא שש להתערבות כירורגית. מובן מכבי תל אביב לא יכולה, משום בחינה - חוזית או רפואית - לחייב את ג'יימס לעבור ניתוח. אבל הרופאים של מכבי, ובראשם ד"ר גיא מורג, שהוא אורתופד בהתמחותו, המליצו לג'יימס באופן חד-משמעי לעבור ניתוח שאמור לפתור את הבעיה אחת ולתמיד. ג'יימס קיבל את תוצאות הבדיקות ואת הדיסק עם הדמיית ה-MRI האחרונה. הוא שלח אותם לסוכנו ולרופאים נוספים בארה"ב לצורך התייעצות. אף עלתה האפשרות שייסע לארה"ב בעצמו כדי לקבל חוות דעת. כרגע ג'יימס החליט להישאר וממתין לראות מה יאמרו הרופאים האמריקאים, אבל סביר להניח שבסופו של דבר ייתן אור ירוק לניתוח, אותו יעבור כנראה בישראל.

חברי הנהלת מכבי תל אביב שמעון מזרחי, דייויד פדרמן. ברני ארדוב
מכבי לא יכולה לחייב את ג'יימס לעבור ניתוח, הקפטן ממתין לחוות הדעת של הרופאים האמריקאיים/ברני ארדוב

באופן אישי לקח ג'יימס את הסיפור הזה בצורה קשה. הוא רוצה לשחק כדורסל ולעזור לחברים שלו במאבקים הקשים הצפויים להם ביורוליג ובליגת העל. מה שיכול לנחם אותו, בינתיים, זו העובדה שהחוזה שלו במכבי מובטח גם לעונה הבאה. סביר להניח, אם כי הדבר אינו וודאי, שבמכבי יעדיפו למצוא דרך להיפטר מהחוזה של ג'יימס בקיץ הקרוב, ומאחורי הקלעים כבר החלו דיבורים ראשוניים בעניין. ג'יימס, יש להזכיר, מבוטח ב"לויד'ס" כמו יתר השחקנים. מכבי צפויה לקבל החזרים מחברת הביטוח ומביטוח לאומי, כך שהנזק הכלכלי שלה אמור להיות קטן יחסית. אך כעת הסוגיות האלה הן רחוקות. דחוף יותר לאתר שחקן חדש.

ובמובן הזה מעניין היה לשמוע את הדברים שאמר לאחרונה בלאט. באחת ממסיבות העיתונאים האחרונות דיבר על סוגיית ג'ייק כהן, וטען בגלוי שלשיטתו אין להשאילו לקבוצה אחרת - במיוחד על רקע חוסר-הוודאות לגבי ג'יימס. כעת מסתובב בלאט בתחושה של "אמרתי לכם". כהן יכול היה להיכנס לתוך הוואקום שהותיר ג'יימס; איתו, הדחיפות שבצירוף שחקן הייתה פוחתת. אבל בלי כהן, ועם קו קדמי שמבוסס כולו על שחקן שהוא עדיין בגדר הפתעה טובה (טיוס) וסנטר נוסף שממילא מועד לפציעות ולהיעדרויות (סופו שחורציאניטיס), מכבי, מבחינה מקצועית, מצויה במצוקה רצינית.

מצד שני, חשוב לזכור שרצף הניצחונות המצוין הושג מעשית ללא ג'יימס. ובלי כל קשר, בהנהלת מכבי לא מתחרטים על השאלת כהן. "במשך כל העונה בלאט לא ספר אותו", אמר בכיר, "ופתאום הצהיר שהוא רוצה אותו אצלו? שיחליט; אם הוא כל כך רצה אותו, למה הוא לא נתן לו לשחק?".

כהן, אומרים הבכירים, לא הושאל כדי לחסוך כסף, אלא כדי לאפשר לו מרחב התפתחות - מה שלא קרה בכל החודשים תחת בלאט. "זו לא הייתה טעות להשאיל אותו", חורצים במכבי, "אין לנו חרטות. הוא צריך היה להתפתח במקום אחר".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מבחינה מקצועית, מצויה במצוקה רצינית. בלאט/קובי אליהו

ועכשיו - עכשיו מה? מחפשים; לאחר המשחק הערב מול ריאל מדריד יימשכו הדיונים בהשתתפות מחלקת הסקאוטינג, צוות האימון וההנהלה.

המועד האחרון להחתמת שחקן (ליורוליג) הוא ה-27 בפברואר, עד לפתיחת הסיבוב השני של שלב הטופ-16, הוא המחזור השמיני של השלב. אך בלי קשר לשאלה האם אכן יצורף שחקן, ואם כן - מי, והאם בכלל יצליח להתחמק מהסטטיסטיקה העגומה הצופה לו מראש כישלון להשתלב (וסיכוייו מחריפים, מקום שמכבי ממשיכה לנצח), עולה שאלת המחיר שעלולה מכבי לשלם בשבועות הקרובים על פריכות הקו הקדמי שלה: ריאל, צסק"א ובאיירן ממתינות לה ביורוליג; ובישראל מצפים לה שני משחקים בשבוע הבא על כל הקופה. ואם צביקה שרף וג'ייק כהן לא ייפגעו בבטן הרכה מתחת לסלים, אפשר להיות בטוחים שארז אדלשטיין, אם וכאשר, כבר ידע בחמישי הבא איך למקסם את המתנה שנפלה לו לידיים.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully