וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה השאלה בכלל?: סיכום השבת בליגת העל

19.1.2014 / 7:00

פגיעה אבל יעילה, מראה חולשות ועדיין מנצחת. בטטת הכורסה מזהה בעיה במכבי תל אביב, מסבירה למה דאבור כל כך חשוב לרוטציה הצהובה (רמז: זה קשור לפריצה), מתרשמת מעגייב ונחרדת מהמהלך המביש של רמת השרון

עריכה: מיכאל ברגמן

נטול ברק, גס משהו, אפילו קצת מכוער – ועדיין, גול. של נחישות, של הקרבה, של עוצמה.

ערן זהבי לא אהב את השאלה שהצגתי בפניו בסיום, האם השער שכבש לרשת מ.ס. אשדוד הוא מטאפורה ליכולת שלו ושל מכבי תל אביב לאחרונה, מקרטעים ועדיין מוצאים את הדרך לשים את הכדור ברשת. "לפני שבועיים עשיתם אותנו אלופים", אמר, "עכשיו אנחנו פתאום לא משחקים טוב". אחר כך הוא כבר הודה שזה באמת לא היה משחק טוב שלו ושל הקבוצה, ולא רק הוא – גם פאולו סוזה , מונס דאבור וקרלוס גרסיה הסכימו ש"צריך לקחת נקודות גם במשחקים כאלה".

קשה להגדיר את מכבי תל אביב כרגע. משבר? קבוצה שניצחה בשמונה מתשעת משחקיה האחרונים לא יכולה להיות במשבר. שובע ומלאות? הטירוף של פאולו סוזה מול שער 11 עם שריקת הסיום הוכיח שהרעב קיים. דורסנות? מכבי תל אביב אולי לא מביסה השנה, אבל נכנסת לנשמה של היריבות שלה ומכריחה אותן להפסיד. ואיפה צריך לחזק, אם בכלל צריך לחזק, ובאיזו עמדה צריך לחזק?

התהייה שעולה מהסיטואציה הזו היא מה מכבי תל אביב צריכה לעשות כדי לצאת מה"לא משבר" ומהתקופה ה"רעה אבל לא רעה" שלה. מבלבל? כן, כי כדי להגיע לתשובות צריך להציג קודם את השאלות. וזו, במקרה הנוכחי, משימה לא פשוטה בכלל.

פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
שובע ומלאות? לא לפי התגובה שלו בסיום. סוזה פורק אנרגיות בסיום/קובי אליהו

מונס דאבור חזר להרכב הראשון של מכבי תל אביב לראשונה מאז הפציעה בדרבי. אם כבר מדברים על מקרים קשים לניתוח, דאבור הוא אחד כזה. הפוטנציאל שם, אבל קבלת ההחלטות מונעת ממנו להפוך לחלוץ מוביל בליגת העל. התנועה הברווזית שלו יכולה לעצבן, אבל בזכותה הוא מסכן את השער לפחות פעמיים במשחק. עד שיגלה יותר עקביות וריכוז מול השער, דאבור ימשיך להיות בגדר אניגמה, מרגיז ויעיל באותה נשימה.

מכבי תל אביב הסתדרה גם ללא דאבור, רק שבשבת יכולנו להבין שוב כמה חשוב לה שיהיה חלק מרוטציית ההתקפה. השער השני, שבו גם הוא היה מעורב, נכבש שלוש דקות לאחר כניסתו של ראדה פריצה. הצצה למשחקים הקודמים מגלה שללא דאבור לסוזה לא הייתה ברירה, הוא עלה עם ברק יצחקי וראדה פריצה כשעל הספסל אין לו אלטרנטיבה התקפית ממשית. הפעם המאמן העדיף לשמור את פריצה על הספסל, אפילו ללא יצחקי בסגל.

שלום תקווה נגע בטורו ביתרון של פריצה, ובכל זאת, הנקודה ראויה לחידוד. השבדי אמור להיות באנקר בהרכב, אבל סוזה יודע שהוא חשוב לו לא פחות מהספסל כדי לעשות את ההתאמות מול הגנות שמקשות על החוד של מכבי תל אביב. במהלך שהוביל לשער של זהבי אפשר היה לראות שפריצה משחרר שני כדורים בנגיעה אחת, אחד לזהבי והשני למיטרוביץ'. הנגיעה המהירה הזו, הנחוצה כל כך לריווח המשחק, הייתה חסרה למכבי תל אביב עד אז. אחר כך פריצה יזם עוד שני מצבים בטוחים שכמעט הסתיימו בשער. כשחקן שאמון על שינוי הקצב, הוא הכניס רתיעה מחודשת. מרגע שעלה ניכר היה שאשדוד לא מוכנה אליו.

גם בגלל העומס של תחילת העונה וגם בשל יכולתו לשנות משחק, פריצה עלה השנה שש פעמים מהספסל של סוזה. בכל ששת המשחקים הללו דאבור פתח בהרכב.

מונס דאבור מכבי תל אביב מול יא יא פטי מ.ס. אשדוד. קובי אליהו
כשהוא פותח, פריצה יכול לעלות מהספסל. דאבור/קובי אליהו

מקרה שבו קבוצה מוציאה כרטיס אדום לשחקן שמואשם בהימורים ב"בטים" (קזינו לא חוקי), אפילו על משחקים שלא קשורים אליה, הוא, לכאורה, עדות למלחמה ולדרך ישרה שבה נוקט המועדון בנגיף הממאיר. הימורים בבטים הם עניין חמור, וירוס קטלני שמסתובב כבר שנים רבות בין כדורגלני ישראל ואיש מעולם לא הצליח למגר. אם קם יו"ר שמנסה לעשות לזה סוף – דיינו. לכאורה, כמובן.

כי לפני שנשאבים לעוד קריאת גינוי קלישאתית לחיסול התופעה ונותנים טפיחה על השכם להפועל ניר רמת השרון, ראוי להסתכל על האנשים שזרקו את מאיר גבאי לרחוב, כפי שחשף בשבת אופיר סער. התובע הראשי בסיפור הוא דני לאופר, איש שטוהר מידות והוא הולכים יחד כמו נוער הגבעות והסכמי אוסלו, שכל קשר בינו לבין מנהל תקין מקרי החלט. סליחה - איש שבכלל לא יכול להיות פעיל בניהול קבוצת כדורגל בשל היותו פושט רגל. אם עושים זום אאוט ומביטים בתמונה הכוללת יותר, לאופר הוא רק שליחו של ראש עיר שמואשם בעבירות מרמה, ושתחתיו חוסה קבוצה השרויה בכאוס ניהולי תמידי עם מוסר תשלומים של שנות השישים.

יותר מהכול, מה שמפריע פה היא הקלות הבלתי נסבלת שבה לאופר מרשה לעצמו לחסל קריירה של שחקן צעיר. יכול להיות שגבאי חטא, ייתכן שהוא עושה את הפעולה האסורה של הימור בבטים וראוי אפילו לעונש למען יראו וייראו. אלא שהעלאתו המהירה על המוקד מלמדת שברמת השרון לא די בכך שההנהלה שכונה, שלא משלמים בזמן ושהמתקן המחריד ומלא המהמורות מסכן קריירה. שם, לא רק תוקעים בך את הסכין, גם מסובבים היטב כשהיא נעוצה עמוק בפנים.

מאיר גבאי שחקן הפועל ניר רמת השרון. ברני ארדוב
ככה גומרים קריירה לשחקן צעיר. מאיר גבאי/ברני ארדוב

שתי קטנות

1. באמצע נובמבר פרסם כאן אופיר סער (איש חרוץ, מה לעשות?) כתבה על אמיר עגייב. לרמי לוי הוא הזכיר את איל ברקוביץ', פדרו גלבאן צופה לו עתיד מזהיר. בני יהודה המשיכה לשקוע, הידרדרות שנראה היה שתעכב את הפריצה של הטאלנט הצעיר. באותה כתבה אף צוין שעגייב פתח בשבעה מתשעת המשחקים של הקבוצה והוחלף בשישה מהם. חודשיים בדיוק חלפו, ואותו עגייב שוב נראה כמו התקווה הגדולה של הזהובים. אלמלא הפיאסקו של השבוע שעבר, לבני יהודה היו היום שבע נקודות, כשהקשר חתום על כולן, לאחר שכבש את שער הניצחון בסכנין, שער היתרון נגד באר שבע והפצצה שהביאה תיקו בפתח תקווה.

ייתכן שזמנו של עגייב הגיע. אם ימשיך להוכיח את עצמו, זו תהיה סיטואציית ווין-ווין עבורו. הישארות של בני יהודה תהפוך אותו למנהיג הבא, במקרה של ירידה הוא לא יתקשה למצוא לעצמו מקום להתקדם בו בצמרת ליגת העל, עם סיכוי סביר שגם ג'ורדי קרויף ויעקב שחר ישימו עליו עין. עכשיו נותר רק לראות האם שלושת השבועות הללו הם הבלחה או פריצה אמתית.

2. אחרי ה-1:4 על הפועל רעננה אמר רן בן שמעון שעומר דמארי הוא נכס ושינסה להשאיר אותו בכוח בהפועל תל אביב. הוא לא ציין את זה כדי לשאת חן או על מנת להציג עובדה ידועה ממילא, אלא כביטוי אמתי של חרדה. בן שמעון יודע ששלושת השבועות הקרובים הם צומת קריטי לא רק לעונה הזו של הפועל תל אביב, אלא גם להמשך הדרך עבורו.

הרבה כיוונים יש כרגע לדמארי – אירופה, מכבי חיפה והפועל תל אביב. אם אחד מהשניים הראשונים יתממש, בן שמעון, שצלח חצי שנה לא פשוטה, עלול למצוא את עצמו במהרה בעוד משבר מקצועי שיפעיל עליו לחץ מחודש. עם דמארי יהיה לו יותר קל להימנע מאחד כזה ולהיכנס לעונה הבאה עם העוגן הראשי שלו ועם תמיכה נרחבת מהקהל האדום.

האם זו שנת הפריצה של אמיר עגייב?

אמיר עגייב שחקן בני יהודה חוגג. ברני ארדוב
יש סיכוי טוב שהוא לא יביט עוד לאחור. עגייב חוגג בפתח תקווה/ברני ארדוב

בין השורות

מאמן הפועל עכו יובל נעים: "חסר לנו חלוץ, שחקנים שאנחנו רוצים דורשים כספים שאנחנו לא יכולים לתת וזרים שאנחנו סוגרים איתם מקבלים פי 3 כסף מסינגפור או סין. בשוק הישראלי אין מספיק שחקנים וגם כשיש הם מעדיפים קבוצות אחרות, אבל אני לא מחפש תירוצים".

רוצה לומר: לא, באמת, אני לא מחפש תירוצים.

מאמן מ.ס. אשדוד ניר קלינגר: "שילמנו על הנאיביות. היו לנו מצבים, המשחק היה בידיים וברגליים שלנו".

רוצה לומר: זה לא אני, זו הקלטה של מה שאני אומר בכל שבוע.

מאמן בני יהודה יוסי אבוקסיס: "אני פחות מרוצה מהשמירה שלנו במצבים הנייחים, אבל זה חלק מהמשחק".

רוצה לומר: במקרה שלנו, חלק מכל משחק.

מאמן הפועל רעננה מנחם קורצקי: "הפועל תל אביב לא הגיעה להרבה מצבים, עד כמה שזה יישמע מוזר".

רוצה לומר: אפילו לי מה שאמרתי נשמע מוזר.

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט: "פניני התכוון לתפוס, רק לא במקום הזה".

רוצה לומר: אפילו לי מה שאמרתי נשמע מוזר 2.

יוסי אבוקסיס מאמן בני יהודה. ברני ארדוב
כדורים נייחים הם חלק מהמשחק? במקרה שלנו חלק מכל משחק. אבוקסיס/ברני ארדוב

לא ייאמן ש...

בני יהודה לא חטפה צמד בדקה ה-90.

מכבי נתניה תבטיח בעוד שתיים-שלוש תוצאות תיקו עלייה לליגת העל.

ויצמן יער תחקור את פרשת ההימורים ברמת השרון. אין ספק שהם יגיעו לממצאים מרשימים ויובילו מהפכה בכדורגל הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully