וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת האיתור: על בחירת מאמן לנבחרת ישראל

למה שיבק שינה את דעתו. כיצד המהפך בחלוקת המשכורת עלולה לפגוע במועמדים אחרים. מה מפריע לאיגוד במאמן המצליח אדלשטיין והאם האפשרויות בחו"ל עלולות למנוע מהמאמן הישראלי הטוב מכולם, בלאט, שלא להגיע לג'וב הלאומי. הבלוג של גרינוולד על ימי ההכרעה בנושא מאמן הנבחרת

קובי אליהו

צפו בתוכנית "משחק מקדים" לקראת משחקה של מכבי תל אביב הערב מול קובאן

בשבועות הקרובים יודיע איגוד הכדורסל מי ימונה למאמן נבחרת ישראל בכדורסל. ביחס לעיסוק התקשורתי האובססיבי בפרשת מינוי מאמן נבחרת הכדורגל, העניין הזה עובר בינתיים מתחת לרדאר. אבל זה לא אומר שגם בכדורסל לא הולך להיות מעניין.

ראשית, משום שבתקופה האחרונה שינה אריק שיבק את דעתו והחליט שהוא רוצה להישאר בתפקיד. אם לאחר הכישלון ביורובאסקט האחרון היה שיבק מנוי וגמור לעזוב - בעיקר בשל העליהום הציבורי עליו ועל הנבחרת שלו - כעת שינה פאזה. שיבק רוצה להוכיח לכולם שהקמפיין הזה אינו משקף את העבודה שעשה עם הנבחרת בארבע השנים האחרונות ולסיים בטעם טוב יותר.

מאמן נבחרת ישראל אריק שיבק. AP
רוצה להוכיח לכולם שהקמפיין הזה אינו משקף את העבודה שעשה עם הנבחרת בארבע השנים האחרונות ולסיים בטעם טוב יותר. אריק שיבק/AP

שנית, משום שבורסת השמות מרתקת. גם ארז אדלשטיין, דיוויד בלאט ואפי בירנבוים הוזכרו כמועמדים - ואל הרשימה הזו אפשר, תיאורטית, לצרף שמות כמו מולי קצורין (שאימן את הנבחרת במשך שבע שנים וביורובאסקט 2003 הוביל אותה למקום השביעי, הטוב ביותר שלה בעשורים האחרונים), עודד קטש ושרון דרוקר.

שלישית, משום שבניגוד לכדורגל - שם הוקמה (ולבסוף פוזרה) ועדת איתור מיוחדת לבחירת המאמן הלאומי, בכדורסל עדיין פועלים בריכוזיות. לפי התקנון, פרוצדורת מינוי מאמן הנבחרת היא זו: יו"ר הוועדה המקצועית של האיגוד, מוישל'ה וינקרנץ, אמור להמליץ על שם אחד (או על מספר של שמות) בפני יו"ר האיגוד דני חלוץ - ולאחר קבלת האור הירוק מחלוץ ואישור המינוי בוועדה המקצועית של האיגוד, אמור מינוי המאמן להיות מאושרר באופן סופי ע"י הנהלת איגוד הכדורסל.

תיאורטית, ליו"ר האיגוד שמורה האופציה להטיל וטו על ההמלצה של יו"ר הועדה המקצועית - שכן בכירים באיגוד מצהירים ש"לא ימונה מאמן שלא על דעתו של יו"ר האיגוד". מעשית, ככל הידוע מעולם לא קרה שיו"ר איגוד סתר את דעתו של יו"ר הוועדה המקצועית, ושהנהלת איגוד הכדורסל סירבה לאשר מינוי של מאמן נבחרת שהומלץ ע"י יו"ר הוועדה המקצועית ויו"ר האיגוד. כך שדה-פקטו, כמעט הכל תלוי בהמלצתו הראשונית של וינקרנץ, שכן היא צפויה לקבל אור ירוק מחלוץ, ולאחר מכן מהוועדה המקצועית של האיגוד ומהנהלת האיגוד.

ומכאן, למעשה, שתי השאלות המרכזיות שצריכות להישאל, בסדר הזה, הן: 1. על מי ימליץ וינקרנץ (והאם יביא לאישורו של חלוץ שם של מועמד בודד, או מספר מועמדים שמתוכם ייבחר אחד בהיוועצות בין וינקרנץ לחלוץ)? 2. בהנחה שוינקרנץ לא יביא שם אחד בלבד לשולחן (כי אם יביא שם אחד, סביר להניח שחלוץ לא יטיל וטו) - האם יש מועמד ספציפי שהוא מועדף על חלוץ?

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. ברני ארדוב
הפרדת התפקידים אמורה לסייע לו. דיוויד בלאט/ברני ארדוב

גם וינקרנץ וגם חלוץ שומרים בינתיים את הקלפים קרוב לחזה. וינקרנץ אומר שהוא עדיין "לא נעול" על מועמד ספציפי, ושהוא עדיין "לא יודע" האם יביא בפני חלוץ מועמד אחד או מספר מועמדים. הוא לא מוכן לספר, בשלב זה, מהם הקריטריונים שינחו אותו בבואו להמליץ על מאמן מסוים (או על מספר מאמנים). אבל וינקרנץ כן מוכן לספר ש"סוגיית מינוי המאמן תתברר בפברואר", ומאשר שבשל הגירעונות בהם מצוי האיגוד והצורך לבצע קיצוצים נרחבים, עשויים לחול בתוך האיגוד מספר שינויים מבניים - שיהיו בעל השפעה על זהות המאמן.

בעיקר דברים אמורים על שכרו של מאמן הנבחרת. בשנים האחרונות משמש שיבק כמאמן הלאומי, במקביל לעבודתו באיגוד כראש האגף המקצועי - במסגרתו אמון שיבק על "כל מה שקשור לכדורסל נטו" באיגוד, לדברי הבכירים: קביעת אסטרטגיות ויעדים עבור מאמנים ונוער, בניית תורות אימון, ניהול כל הנבחרות בכל הגילאים, פיקוח מקצועי על עבודת האקדמיה, וכו'. זו עבודה במשרה מלאה ולכן שיבק נאלץ לוותר עבורה על אימון קבוצת בוגרים. שיבק השתכר כ-60,000 ש"ח ברוטו בחודש, בתוספת לרכב והחזרי הוצאות שונים - סכום משמעותי אומנם עבור האיגוד, אך כזה שמקביל לשכר של מאמן ממוצע בליגת העל.

בגלל המצוקה הכלכלית עשוי האיגוד לפצל את התפקיד הזה, כשמאמן הנבחרת וראש האגף המקצועי ישתכרו סכומים נמוכים הרבה יותר. שיבק זוכה להערכה רבה באיגוד על עבודתו באגף המקצועי, אבל הוא אמור לעזוב את התפקיד הזה ולחזור בעונה הבאה לאימון קבוצה. אם ימשיך לאמן את הנבחרת, הוא צפוי לשוב ולאמן במקביל בליגת העל. זה אומנם עדיין מוקדם, אך השמועות הן שפניו של שיבק להפועל אילת - אם אכן ימשיך בנבחרת. אם לא, הוא עשוי לשוב ולאמן בחו"ל. לתפקיד ראש האגף המקצועי ימונה איש מקצוע אחר.

לכאורה, הפרדת התפקידים אמורה לסייע למועמדים כמו בלאט ואדלשטיין, שבכל מקרה מתכוונים להמשיך ולאמן. מצד שני, הסכום המוקטן שצפוי להרוויח מאמן הנבחרת עשוי להביא לכך שמועמדים מסוימים יעדיפו לוותר על התפקיד.

ארז אדלשטיין מאמן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
סביר להניח שאדלשטיין לא יסרב להצעה שכזו, אם אכן תונח בפניו. למרות ההצלחה עם הפועל, אדלשטיין הוא דמות קונצנזואלית יותר בקרב פרשני הכדורסל ופחות בקרב הציבור הרחב - ומשרת אימון הנבחרת אמורה להעביר אותו פאזה מן הבחינה הזו. ארז אדלשטיין/ברני ארדוב

אדלשטיין, שעושה עונה נהדרת עם הפועל תל אביב, זוכה להערכה מקצועית רבה ולתמיכה תקשורתית מסוימת. לציטוט הוא בולם כל ניסיון דיבוב באשר למועמדותו, ואומר שהוא "לא מתעסק בזה, אלא חושב רק על הפועל"; ואולם סביר להניח שאדלשטיין לא יסרב להצעה שכזו, אם אכן תונח בפניו. למרות ההצלחה עם הפועל, אדלשטיין הוא דמות קונצנזואלית יותר בקרב פרשני הכדורסל ופחות בקרב הציבור הרחב - ומשרת אימון הנבחרת אמורה להעביר אותו פאזה מן הבחינה הזו.

אבל ישנן מספר סוגיות שמקשות על מועמדותו. ראשית, התובנה באיגוד שמאמן לאומי אמור להוות "דמות ייצוגית לעילא", ואדלשטיין - כמו אפי בירנבוים, למשל (בייחוד על רקע התקרית האחרונה עם עומר אסתרון) - לא בהכרח עומד, בשלב זה של הקריירה שלו, בקריטריון הזה (או לפחות, נחשב פחות "ייצוגי" משיבק או מבלאט). שנית, דווקא בשל ההערכה הכללית שאדלשטיין ימונה מתישהו בעתיד למאמן הנבחרת וש"יש לארז עוד זמן", כפי שאומרים באיגוד, ייתכן שתועדף בשלב זה מועמדות של מאמן וותיק יותר. שלישית, הכוונות של אדלשטיין לא ברורות לחלוטין. הוא עדיין בשלב שיקום הקריירה, אחרי שנים בהן לא אימן. ייתכן שבעונה הבאה יעזוב אדלשטיין לאמן באירופה, ולכן אולי יהיה עדיף מבחינתו להמתין בשלב זה עם ג'וב תובעני (לפחות מבחינה רגשית) כמו זה של מאמן נבחרת.

בלאט הוא מועמד אידיאלי, לכאורה. המעמד העליון שלו בכדורסל הישראלי בלתי-ניתן לערעור. אולם בקיץ הקרוב יהיו גם פניו של בלאט לחו"ל - לאירופה או לארה"ב. וישנה סוגיית הצמצום בשכר המאמן, והתחושות החמוצות שעדיין נותרו מ"פרשת התעודה" (בלאט אמור היה לאמן את הנבחרת בקיץ 2005 אבל החליט לוותר לאחר שהתברר שאין ברשותו תעודת מאמן, אף שבאותה תקופה כבר הרצה בקורסי המאמנים במכון וינגייט וכו'), ושאלת העייפות הכללית של מי שאימן עד לקיץ האחרון את נבחרת רוסיה ועובד ללא הפסקה כמאמן קבוצות כבר למעלה מעשרים שנה.

שיבק נאבק בעיקר בכתם שהותיר היורובאסקט האחרון. החשש הגדול ביותר באיגוד ביחס להארכת ההתקשרות עם שיבק קשור לתגובת התקשורת. עם זאת, גם אלי גוטמן זכה להזדמנות נוספת בכדורגל (אף שבניגוד לגוטמן, שיבק כבר אימן בנבחרת שתי קדנציות, ובראיונות קודמים טען ש"אחרי שתי קדנציות בנבחרת צריך לחשוב על ביצוע ריענון"), שהתקבלה בביקורת מתונה בלבד. שיבק סבור שגם בקיץ, אלמלא ההיעדרות של גל מקל והפציעה של אלכס טיוס - ולאור יכולתו האחרונה במדי מכבי תל אביב, התובנה הזו מתחזקת - הנבחרת הייתה יכולה להשיג הרבה יותר. אבל היורובאסקט החלש, לטענת גורמים באיגוד, צריך היה לסייע לנבחרת להעפיל לפחות לרבע הגמר. ואם יש סיבה שבגינה שיבק עשוי להפסיד במרוץ, היא רק חמשת המשחקים הגרועים בחודש ספטמבר.

בכל מקרה, סיכוייו של שיבק להמשיך אינם נמוכים, מה שגם שוינקרנץ נחשב לאחד מאוהדיו הגדולים.

דני חלוץ יו"ר איגוד הכדורסל. קובי אליהו
"גם בסוגיית מינוי המאמן חלוץ יתנהל כמו רמטכ"ל". חלוץ/קובי אליהו

וחלוץ? מה יקרה אם וינקרנץ יגיש ליו"ר האיגוד החדש מספר מועמדים, מהם יצטרך להמליץ על אחד?

חלוץ אינו משתף איש בדעתו. בחודשים האחרונים החל ללמוד לעומק את הענף וערך פגישות רבות עם גורמים בכירים, לרבות דמויות כמו פיני גרשון. "גם בסוגיית מינוי המאמן חלוץ יתנהל כמו רמטכ"ל", אומר אחד ממקורביו של היו"ר, "הוא ישמע את הדעות של כולם לפני שיגבש עמדה ויחליט - אבל בניגוד לצבא, חלוץ הוא לא איש מקצוע, כך שברור שיצטרך להתחשב במיוחד בהמלצות של האנשים המקצועיים".

מבחינה פוליטית עדיף היה לחלוץ לו פטר אותו וינקרנץ מקבלת החלטה בעצמו - אם היה וינקרנץ מביא בפניו המלצה על מועמד אחד ויחיד לאימון הנבחרת. אבל חלוץ הוא אדם ריכוזי ודומיננטי והוא מתכוון להשפיע גם בסוגיה הזו.

ההתנהלות הסוליסטית של חלוץ באיגוד מקימה עליו ביקורות. "כל החיים הוא היה לבד בקוקפיט", אומר גורם באיגוד, "אולי חלוץ עדיין חושב שזו טיסת סולו". גם האנשים הקרובים ביותר לחלוץ טוענים שהוא ממעט לשתף אותם בדעותיו באשר לעניינים הקשורים באיגוד. ואולי זה בכלל משום שחלוץ טרם עמדה ברורה - לפחות באשר למינוי מאמן הנבחרת, ככל הידוע, יו"ר האיגוד טרם קיבל על עצמו מועמד מועדף. בכלל, קודם חלוץ ממתין לראות אילו שמות יביא בפניו וינקרנץ.

לפחות בנוגע למינוי מאמן לאומי - הכל עדיין פתוח, טוענים בכירים באיגוד. לא צפויות הפתעות מרעישות - גלריית המועמדים די ברורה; אלא שבשבועות הקרובים, עד למינוי הרשמי, עוד צפויים לנו ספינים ומאבקים פנימיים.

ohad@walla.net.il

משה ויינקרנץ יושב ראש הוועדה המקצועית של איגוד הכדורסל עם אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
שומר על הקלפים קרוב לחזה. וינקרנץ עם שיבק/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully