וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריינה מצליח: על הנסיקה של פפה ריינה בנאפולי

26.11.2013 / 14:48

את ליברפול הוא עזב בטריקת דלת, אבל בנאפולי פפה ריינה שוב פורח תחת רפא בניטס. עתיר ניסיון, השוער הספרדי מכוון שוב לחלום חייו: חזרה לקבוצת נעוריו ברצלונה. אם ימשיך לככב ויעלה לשמינית גמר ליגת האלופות, יש סיכוי לא רע שזה יקרה כבר בחודשים הקרובים

אימג'בנק GettyImages

בוידאו: הכנות למשחקי ליגת האלופות הערב

אולי זה התחיל בינואר, כאשר פורסמה ההודעה הדרמטית של ויקטור ואלדס על החלטתו לא להאריך את החוזה בברצלונה. הקטלונים החלו לחפש מחליפים וברשימה המצומצמת שגובשה הופיע שמו של פפה ריינה. השוער עדכן את ליברפול במתרחש, וביקש לשקול בחיוב הצעה של ברצלונה במידה וזו תגיע. לאחרונה, הצהיר מיגל ריינה, אביו של פפה שהיה בעצמו שוער בארסה, כי המגעים אף הבשילו עד סיכום ממשי: "לפני מספר חודשים הכול כבר היה סגור, אבל אז ואלדס החליט לא לעזוב, והעסקה נפלה". בחירתו של ואלדס מנעה, לפיכך, בשלב זה את חזרתו של ריינה לקבוצת נעוריו, עליה הוא חולם יותר מכל. לו היה השוער הראשון של ברצלונה עוזב למונאקו כבר בקיץ האחרון, היו נדרשים האדומים להחתים במהירות שוער חדש. האם ניתן היה לצפות מהם כי יישבו בחיבוק ידיים?

ואולי זה התחיל כבר ביוני 2012, כאשר ליברפול בחרה בברנדן רוג'רס כיורשו של קני דלגליש. ריינה הביע אז את אכזבתו באופן פומבי ואמר: "עבורי, וגם עבור רבים מחבריי, רפא בניטס היה המועמד האידיאלי. הוא המאמן הטוב ביותר". קשה להגיד שהצהרה מסוג זה סייעה לו לבנות במהרה קשר בריא עם הבוס החדש.

איך שלא תסתכלו על זה, ריינה תמיד היה ונשאר האיש של בניטס באנפילד. המאמן הספרדי הוא זה שהחתים אותו בקיץ 2005, מיד אחרי הפיכתו של יז'י דודק לגיבור הבלתי מעורער של היציעים בזכות ביצועיו הפנומנליים בגמר ליגת האלופות מול מילאן. הפולני הביא במו ידיו את הגביע היוקרתי, אך בניטס העדיף לספסל אותו לטובת בן ארצו שהרשים מאוד בשלוש עונותיו ב-ויאריאל. "הוא השוער הטוב ביותר בספרד", קבע אז רפא. מקומו של ריינה בין הקורות מעולם לא הוטל בספק בתקופתו, ובאפריל 2010 האריך השוער את חוזהו באנפילד עד 2016.

פפה ריינה שוער נאפולי לאחר שעצר פנדל של מריו באלוטלי. רויטרס
תמיד היה ונשאר האיש של בניטס, באנפילד ועכשיו גם בדרום איטליה. ריינה/רויטרס

הפרידה מאנפילד היתה בלתי נמנעת

ואולי זה התחיל בכלל חודשיים לאחר מכן, הקדנציה של בניטס במועדון הגיעה לסיומה. ריינה סיפר אז: "אני מבין שזה היה הרגע הנכון עבור כל הצדדים להפסיק את ההתקשרות, אבל זה עצוב לי". במשחק הראשון בפרמייר-ליג ללא הספרדי על הקווים, היה אחראי ריינה לשער שוויון עצמי מתסכל נגד ארסנל, ומאז העסק החל להתפרק. זה קרה באיטיות ובהדרגה, ללא נפילה פתאומית בכושר, אך לאורך שלוש שנים עם רוי הודג'סון, דלגליש ורוג'רס הפך ריינה מאחד השוערים הטובים ביבשת לדמות שלא שידרה ביטחון רב מדי לאוהדים. בשנתיים האחרונות באנפילד, עמד שיעור ההדיפות שלו על 55 אחוזים בלבד, הרבה מתחת לממוצע פרמייר-ליג.

בקיצור, לא ממש משנה מתי זה התחיל – הפרידה היתה באוויר. ריינה ממש לא היה צריך להיות מופתע כאשר רוג'רס החתים את סימון מיניולה מסנדרלנד על תקן השוער הראשון החדש. המגעים עם הבלגי החלו עוד כאשר היה סיכוי סביר לעזיבתו של ריינה לברצלונה, אולם הם היו מתנהלים בכל מקרה לאור רצונו שלה מנג'ר לרענן את עמדת השוער בשחקן צעיר ומבטיח יותר. בעוד ריינה מרוויח 110 אלף ליש"ט בשבוע, לא היתה כדאיות כלכלית להחזיק אותו על הספסל. למרות הצהרותיו של רוג'רס על תחרות על האפודה הראשונה, וקביעה פומבית של ריינה עצמו על נכונותו להישאר, כוונות כל הצדדים היו ברורות. איש לא ראה את הרומן הזה מחזיק מעמד בטווח הארוך.

סימון מיניולה, שוער ליברפול. רויטרס
כשהוא הגיע, היה ברור שריינה הולך. מיניולה/רויטרס

ז'וליו סזאר? לא תודה

זו הסיבה בגללה אוהדי ליברפול לא סמפטו במיוחד את התגובה של ריינה כאשר הספרדי הושאל לנאפולי. לטענת השוער, העסקה התבשלה מאחורי גבו, והוא קיבל עדכון עליה רק בדיעבד והוצב בפני עובדה מוגמרת. "זו הייתה הפתעה עבורי. הייתי בחופשה, ופתאום קיבלתי טלפון מנאפולי על כך שהם סוגרים עניינים. יומיים לאחר מכן, התקשרו גם מליברפול, והסיבות שמורות עם הקבוצה".

אחרי שמונה שנים, העדיף ריינה לעזוב עם פנים חמוצות, וחבל שכך. כדאיות המעבר הייתה ברורה לו באופן מיידי, וחידוש שיתוף הפעולה עם בניטס שימח אותו עד הגג. אחרי הכול, הוא המשיך לגבות את בן ארצו בתקשורת בכל הזדמנות, ואף ביקר פומבית את רומן אברמוביץ' על כך שלא העניק לרפא להמשיך לעבוד בצ'לסי. "הפסד שלהם", הוא אמר. עם הגעתו לדרום איטליה, עשה השוער הכול כדי לבנות קשר טוב עם הקהל, ודיבר בשפה אחרת. הוא גם שיחק אחרת. השעון כאילו חזר מספר שנים לאחור, ויכולתו מאז תחילת העונה גורמת ליציעי אצטדיון סן-פאולו לשכוח את מורגן דה סנקטיס הנהדר, שנותן בינתיים עונה עוצרת נשימה ברומא.

בניטס עצמו הגיב בפליאה כאשר התבררה לו האפשרות לקבל בתנאים מצוינים את חניכו לשעבר. נאפולי ניהלה בתחילת הקיץ מגעים עם ז'יוליו סזאר של ק.פ.ר, אך הפסיקה את מאמציה להביא את שוער נבחרת ברזיל לטובת ריינה. "אין לי ספק ששיא הקריירה לא מאחוריו, אלא לפניו", קבע נחרצות המאמן.

מאמן נאפולי רפא בניטס. GettyImages
מבחינתו, שיא הקריירה של ריינה עוד לפניו. בניטס/GettyImages

"רענן ורעב יותר"

אי אפשר להגזים בחשיבות התמיכה מצד מאמן עבור שחקנים, קל וחומר כאשר מדובר בשוערים. כל טעות של האיש בין הקורות מושכת תשומת לב ועלולה להביא לאובדן נקודות. רק שוער שיודע כי המאמן נותן לו גב יכול לפרוח. בשנים האחרונות בליברפול, זה לא היה המצב מבחינת הספרדי. בנאפולי הוא קיבל מהיום הראשון אשראי בלתי מוגבל, ובשילוב עם אתגר חדש ומרתק בליגה לא מוכרת, הדבר גרם לפריחתו. עכשיו גם הניסיון של ברצלונה להחתימו נראה הגיוני הרבה יותר.

"אני רענן יותר ורעב יותר", סיפר ריינה בראיון לעיתון "דיילי טלגרף" לפני חודשיים, "שינוי אוירה יכול לגרום לשינוי מנטלי. אני צריך להוכיח את עצמי לקהל חדש במדינה חדשה. חוץ מזה, הטקטיקה של בניטס וכישוריו כמאמן מוציאים ממני את המיטב. האוהדים קיבלו אותי נהדר, משפחתי התאקלמה מהרגע הראשון. גם כאן, כמו בליברפול, כדורגל הוא סוג של דת. זה גורם ללחץ חיובי".

המעודדות של נאפולי. GettyImages
כדורגל הוא סוג של דת. גם המעודדות בנאפולי תורמות לאווירה הדתית/GettyImages

שבירת הרצף של באלוטלי

זה לא מפתיע, אם כך, שריינה נכנס להיסטוריה כשוער הראשון שהודף פנדל של מריו באלוטלי, כבר במחזור הרביעי של העונה שהחלה עם ארבעה ניצחונות ליגה רצופים. הוא כבר לא היחיד שעשה זאת, כי חלוץ מילאן, שאיבד את הביטחון העצמי בעקבות ההחמצה, החטיא בסוף השבוע גם מול מטיה פרין של גנואה, אבל את הבכורה איש לא ייקח מהספרדי. גם אם לא הכול הולך חלק, ויובנטוס הביסה 0:3 את נאפולי, תוך שפול פוגבה מפציץ לרשתו של ריינה את אחד משערי העונה, אין לאוהדים בתכלת אפילו צל של ספק ביכולתו של האיש בין הקורות. בזכות ניסיונו העשיר, הוא מנהיג את ההגנה במעבר הלא טריוויאלי משיטת שלושה בלמים לרביעיית הגנה קלאסית שתמיד הייתה אהובה על בניטס.

על האתגר החדש, תוך קריצה קלה לעבר הקבוצה לה עדיין שייך כרטיסו, אמר ריינה: "התגעגעתי למאבקים על האליפות ולמשחקים בליגת האלופות". כדי לעשות את העסק מרגש אפילו יותר, הוגרלה נאפולי לבית המוות עם ארסנל ודורטמונד, ובמחזור הראשון היה ריינה בין המצטיינים על המגרש כאשר האיטלקים גברו על קבוצתו של יורגן קלופ בתוצאה 1:2. אחרי הפסד בלונדון ושני ניצחונות על מארסיי, הערב מגיע המבחן הגדול בגרמניה.

דורטמונד אמנם פצועה בהגנה, אך החוד שלה בריא ומתפקד היטב. המארחת זקוקה לשלוש נקודות, ולשוער הספרדי צפויה עבודה מרובה ב-90 הדקות. אם יעמוד במשימה, תהיה דרכה של נאפולי סלולה לשמינית הגמר. בניטס, שחולל כבר לא מעט סנסציות בצ'מפיונס-ליג, הוא הסיבה להצלחה לדעתו של ריינה: "הוא מזכיר לי את עצמו מלפני שמונה שנים, עם אותה הרוח הווינרית. הוא רק השתפר כי היום הוא מנוסה יותר". ככה זה עם חברים – השניים לא מפסיקים לשבח אחד את השני.

מריו באלוטלי שחקן מילאן מאוכזב לאחר שהחמיץ פנדל, מארק האמשיק שחקן נאפולי חוגג. GettyImages
אפילו הוא, שהבקיע ברצף מטורף מהנקודה, נכנע לריינה. באלוטלי/GettyImages

בקמפ נואו קרובים להחלטה

עונה טובה בנאפולי, כפי שמדגיש ריינה ללא הפסקה, חשובה לו גם כדי לשמור על מקומו בסגל נבחרתו במונדיאל. אמנם הוא נסע לכל הטורנירים עד כה על תקן שוער שלישי, אך השפעתו החברתית הייתה עצומה – כולם יודעים שריינה הוא הבדרן הרשמי שדואג למצב רוח חיובי. על אף סגולות אלה, ויסנטה דל בוסקה עלול לוותר עליו בשל פריצתו של דייגו לופס בריאל מדריד. האיש שחזר לקבוצה בה גדל והדיח את איקס קסיאס לספסל עשוי לנסוע לגביע העולם לצד ואלדס וקסיאס עצמו. עם זאת, ריינה שומר על אופטימיות, ומקווה שבקיץ הקרוב, כמו לופס, הוא יחזור בדלת הראשית לקבוצת נעוריו שלא רצתה בו לפני עשור.

בתחילת החודש דווח באנגליה כי ליברפול כבר הסכימה למכור את ריינה לברצלונה תמורת 4 מיליון ליש"ט. סגן נשיא ברצלונה ג'וספ מריה ברטולומאו אישר בשבוע שעבר: "הכוונה היא להחתים שוער אחד בלבד. רשימת המועמדים קצרה מאוד, והיא כוללת בין היתר את ריינה ואת מארק אנדרה טר סטגן ממנשנגלדבאך. אם ואלדס יודיע בינואר לאן הוא עובר, אנחנו נכריז באופן רשמי על מחליפו". לא נותר הרבה זמן לחכות, ומשחק טוב הערב ממש לא יכול לפגוע בסיכוייו של הספרדי. הוא היה מוכן לקחת איתו לקאמפ נואו גם את בניטס, אבל לצערו הרב, זה לא יקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully