וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה ארוכת טווח: המספרים של העונה ב-NBA

אסף רביץ

20.11.2013 / 14:15

הקליעה משלוש מגיעה לקיצוניות חדשה בפתיחת העונה, כשגולדן סטייט מובילה עם אחוז פסיכי. וגם: השחקן שמפחד מקו העונשין, ולא, לא מדובר בדווייט הווארד. אסף רביץ עם המספרים שעושים את העונה ב-NBA

8: פתיחת עונה עמוסה תמיד בסטטיסטיקות חריגות, כך שכתבת פתיחת העונה של מדור המספרים תתמקד בחיפוש מגמות. נכון לעכשיו, מסתמנת מגמה אחת מעניינת - קצב מהיר במיוחד. נכון לרגע זה, שמונה קבוצות בליגה משחקות בקצב של לפחות 100 פוזשנים ל-48 דקות, שזה קצב מטורף. לשם השוואה, לקבוצה המהירה בליגה בעונה שעברה - יוסטון, היו 98.6 פוזשנים ל-48 דקות, מה שהיה מדרג אותה 13 בליגה כרגע. בהמשך אציע הסבר נוסף לתופעה, אבל קשה להתעלם מכך שיותר קבוצות רצות יותר מהר השנה וזו נראית כמו בחירה אסטרטגית. אולי גם לחוק החדש שאסור לשחקן התקפה לגעת בכדור אחרי סל, שרוב הזמן נראה כמו מטרד, יש תרומה לכך. כצפוי, שבע מתוך השמונה הן מהמערב, יוצאת הדופן המזרחית היא פילדלפיה.

הניסוי המסקרן של יוסטון נכשל, ועתה עליה להתמודד עם התוצאה

גל מקל מקבל פחות דקות, אבל נותר אופטימי

ב-NBA חוקרים את החתמת אחיו של ג'יי אר סמית' בניקס

כריס פול, לוס אנג'לס קליפרס. Stephen Dunn, GettyImages
ליגה של אצנים. כריס פול/GettyImages, Stephen Dunn

18: הנה מגמה שממשיכה את השנים הקודמות ומגיעה השנה לקיצוניות חדשה - העלייה בכמות ההפגזות מבחוץ. כרגע, 18 קבוצות זורקות לפחות 20 שלשות למשחק. בעונה שעברה היו 12 כאלה, לפני שלוש שנים היו 9, בעונת 2005/06 רק שתי קבוצות זרקו יותר מ-20 שלשות למשחק. בליגה מתחילים להבין ששלשה היא כלי יעיל מאוד מבחינה סטטיסטית, בטח בהשוואה לזריקה מחצי מרחק. יותר שחקנים מאמצים את השלשה כזריקה המרכזית שלהם וגם האחוזים הולכים ומשתפרים. התופעה הזו מגיעה לשיא בקבוצה אחת:

46: האחוז משלוש של גולדן סטייט ב-11 המשחקים הראשונים בליגה. הלוחמים קולעים 11.1 שלשות למשחק מתוך 24.1 ניסיונות. החלק המפחיד הוא, שלעומת סטטיסטיקות קיצוניות אחרות בשלב מוקדם, במקרה של גולדן סטייט בכלל לא בטוח שהסטטיסטיקה הזאת תתיישר. יכול להיות שהיא ישרה כבר עכשיו, שזה מה שהווריירס מסוגלים לעשות באופן קבוע. סטפן קרי וקליי תומפסון מחלקים ביניהם 6.7 שלשות למשחק ב-47.5 אחוזים, אנדרה איגודלה גם קולע באחוזים מדהימים (2 שלשות למשחק ב-52.4 אחוזים. אוקיי, זה כן יתיישר) וגם מוצא חברים לזריקות טובות (5.6 אסיסטים למשחק), טוני דגלאס דואג לכך שגם כשקרי נח יש מי שמפגיז (1.6 שלשות ב-44 אחוזים), האריסון בארנס נכנס לעניינים, אפילו מוריס ספייטס זורק שלשות השנה. נהיה יותר ויותר קשה לשמור על החבורה של מארק ג'קסון.

סטפן קרי שחקן גולדן סטייט ווריורס. GettyImages
פוגע ופוגע ופוגע. קרי/GettyImages

2.6, 2.7: את מגמת השלשות ניתן לזהות גם במקרים של שחקנים בודדים. הנה שתי דוגמאות לשחקנים שהגיעו ל-NBA ללא קליעה אפקטיבית משלוש אבל הבינו שזה אחד האלמנטים החשובים במשחק כיום והשנה הפכו רשמית למומחי שלשות רציניים. הראשון הוא ארון אפללו, שבעונת הבכורה קלע 0.1 שלשות למשחק, עם השנים השתפר וזרק יותר והשנה כבר קולע 2.6 שלשות למשחק ב-50 אחוזי הצלחה (כחלק מפתיחת עונה נהדרת באופן כללי). חוסה קלדרון התחיל מאותו מצב - 0.1 שלשות למשחק בעונה הראשונה, 0.3 בשנייה, עד לפני שנתיים הוא היה שחקן של לא יותר משלשה למשחק. בעונה שעברה החל השינוי עם 1.8 שלשות בכ-46 אחוזי הצלחה, השנה בדאלאס זו כבר הדרך המרכזית שלו להשיג נקודות - הספרדי קולע 2.7 שלשות ב-45.5 אחוזי הצלחה וזורק משלוש 6 פעמים למשחק מתוך 8.9 זריקות בסך הכול.

ארון אפללו שחקן אורלנדו מג'יק. AP
הבין מה עליו לשפר. אפללו/AP

11: חזרנו למגמות כלליות, הפעם מגמה שלילית. כל פתיחת עונה מתאפיינת בריבוי איבודים, אבל הפעם זה נראה מוגזם. 11 קבוצות איבדו עד כה יותר מהקבוצה שאיבדה הכי הרבה בעונה שעברה - יוסטון עם 15.8 איבודים. לנתון הזה יש יחסי גומלין עם הקצב הגבוה - ככל שיש יותר פוזשנים יש יותר איבודים וגם להיפך - ככל שיש יותר איבודים יש סלים קלים ופוזשנים מהירים בצד השני. מעבר לחוסר הסדר של פתיחת עונה ושל סגלים חדשים, נדמה שיש כאן גם מגמה של קבוצות שמוכנות לרוץ ולמסור ולהסתכן באיבודים כדי להגיע בשאר ההתקפות לזריקות נוחות. גם לשיפוט יש חלק בכך, במקרה זה להקפדה שיש בפתיחת עונה, ובמיוחד השנה, על חסימות נעות.

37.5: בעוד שניתן להניח שכמות העבירות וזריקות העונשין הגבוהה תרד בהמשך, הנתון המעניין ביותר בתחום הזה שייך לכוכבת המדור - יוסטון. ידענו שהשילוב של דווייט הווארד וג'יימס הארדן יוביל לכמות גבוהה במיוחד של זריקות עונשין, לא ידענו עד כמה - הרוקטס הולכים לקו 37.5 פעמים במשחק עד כה. דווייט והארדן אחראים על כ-20 מהזריקות האלה, גם ג'רמי לין מרבה להגיע לקו עם 5.4 פעמים - זריקת עונשין על כל שתי זריקות שדה, כמו הארדן. מדובר בנתון קיצוני במיוחד, הקבוצה הבאה ברשימה היא OKC עם 29.8 זריקות עונשין למשחק. חלק מזה נובע מהאק-א-דוויט שמספר קבוצות ביצעו. בגלל דוויט יוסטון קולעת ב-70 אחוזי הצלחה מהקו, הנתון השני הכי גרוע בליגה, אבל כמות כזאת של זריקות ב-70 אחוזי הצלחה יוצרת יעילות גבוהה מאוד.

דווייט הווארד שחקן יוסטון רוקטס. AP
מייצרים 20 זריקות מהקו מדי ערב. הווארד והארדן/AP

17.6: אם אנחנו בענייני נתונים קיצוניים מהעונשין, אי אפשר שלא לדבר על אנדרה דראמונד שיקבל כאן שני מספרים שאחרי שניהם כדאי יהיה לעקוב במהלך העונה. הסנטר המפלצתי של דטרויט פתח את העונה נהדר, הוא בערך הדבר היחיד שעובד בקבוצה שעדיין מתקשה להבין איך להשתמש בהרכב שלושת הגבוהים שלה. אבל אם הייתה תקווה לשיפור שלו באחוזי עונשין לאחר 37.1 האחוזים שלו מהקו בעונה שעברה, בינתיים הכיוון הוא לצד השני - דראמונד קלע רק 3 מתוך 17 זריקות העונשין שלו, מה ששם אותו על 17.6 אחוזי הצלחה.

1.7: בהינתן אחוז העונשין של דראמונד, מספר הזריקות מדהים לא פחות ממספר הקליעות - 17 זריקות עונשין זה משחק וחצי ממוצע של דווייט, אנדרה עשה את זה בעשרה משחקים בדרך לממוצע של 1.7 זריקות למשחק. בשלושת המשחקים האחרונים היריבות מצליחות לשלוח אותו לקו העונשין קצת יותר, אבל בסך הכול הוא עושה עבודה נהדרת בלמנוע מהחיסרון הבולט שלו להפוך לנטל ממשי על הקבוצה. רוב זמן ההתקפה הוא מתחבא מחוץ למגרש כדי להתגנב להאלי-הופ או ריבאונד התקפה כשהשחקן שלו מגיע לעזרה, רוב הנגיעות שלו בכדור מסתיימות בדאנק מהדהד שגם עבירה לא תוכל לעצור. אם קבוצות יתחילו לבצע האק-א-דראם, מו צ'יקס יוכל להשתמש ברוטציית הגבוהים שלו כך שהוא לא יהיה על הפרקט בדקות הרלוונטיות (בדרך כלל אין הרבה כאלה).

סנטר דטרויט פיסטונס אנדרה דראמונד. AP
בהגנה הוא מרגיש יותר חופשי. דראמונד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully