וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר הישראלי הכי טוב

4.11.2013 / 15:15

למרות שהוא עוד יכול לרדת ליגה, הסטטוס הקבוצתי והמאזן האישי מעידים שמאור מליקסון הופך העונה לכדורגלן הישראלי הבכיר ביבשת. מדור השגרירים מצדיע לו ותוהה: האם ליאור רפאלוב בדרך להיות מודח אחרי הצרות אליהן נקלע בברוז'

המדור "המראות ונחיתות" סימן בעונה שעברה את חמשת שגרירי העל החדשים של הכדורגל הישראלי, החמישייה ממנה מצופה להוביל את נבחרת ישראל לפחות בשני הקמפיינים הבאים: תומר חמד, עדן בן בסט, ביברס נאתכו, מאור מליקסון וליאור רפאלוב. אלא שהעונה העגומה הכללית שעוברת על נציגינו מעבר לים לא פסחה גם על חמשת הבכירים. חמד מתאושש מפציעה קשה, גם בן בסט נאבק בפציעות ועוד לא נכנס לקצב העונה ואילו נאתכו משחק בקביעות, אבל סובל מעונה קשה של קבוצתו. ומה לגבי מליקסון ורפאלוב? יצאנו לבדוק.

יוסי בניון ממשיך להתקרב לק.פ.ר האנגלית

עטר ומליקסון כיכבו במחזור השבת בצרפת

גיא לוזון וסטנדרד ליאז' גברו 0:1 על גנט

המראות ונחיתות - כל הכתבות במדור

ממריא: מאור מליקסון (ולנסיין)

שחקן ולנסיין מאור מליקסון (ימין) מול שחקן פריס סן ז'רמן כריסטוף ז'אלה. AP
מכירים עוד שחקן ישראלי שמנהיג קבוצה אירופאית? מליקסון/AP

מאורע נדיר התרחש בסוף השבוע בליג 1 הצרפתית. ולנסיין השיגה ניצחון חוץ, 1:3 על אז'קסיו. כמה נדיר? מאז נובמבר אשתקד זה קרה עוד פעם אחת בלבד. את העונה שעברה סיימה הקבוצה עם שני ניצחונות חוץ, בעונה שלפניה (2011/12) זה קרה פעם אחת בלבד. גם השלישייה היא לא עניין של מה בכך, בטח לא עבור קבוצה שעד השבת כבשה שבעה שערים ב-11 משחקים. אז עכשיו מליקסון והחברים כבר לא סוחבים על גבם את התואר המפוקפק: 'קבוצת ההתקפה הגרועה בצרפת'. הוא עבר למפסידה אז'קסיו כמובן. כבונוס, הם גם הרימו ראש מהמקום האחרון.

ולנסיין צפויה עוד למאבקים לא פשוטים. פתיחת העונה הגרועה הובילה לפיטוריו של המאמן דניאל סאנצ'ז ומינויו של הבלגי אריאל יקובס. המהלך הוביל לשיפור מסוים. ארבע נקודות משלושה משחקים. בהפסד הביתי 1:0 לאוויאן במחזור שעבר מליקסון ישב ביציע בגלל פציעה. כשחזר לאז'קסיו, הקבוצה נראתה הרבה יותר התקפית. גרגורי פוז'ול שבר בצורת התקפית וכבש לראשונה מאז מחזור הפתיחה ומליקסון עצמו ניצח על התזמורת והוסיף גם בישול.

זה בעצם הסיפור של ולנסיין. היא פיתחה תלות התקפית כמעט מוחלטת במליקסון. הסגל דליל, אין בו חלוצים בכירים או שמות נוצצים ולכן מליקסון גלש באופן טבעי למשבצת השחקן המוביל. מלכתחילה הגיע כדי להחליף את הכוכב פואד קאדיר שנמכר למארסיי. ולנסיין הייתה זקוקה לשחקן יצירתי ומליקסון לא נאלץ לעבור תקופת התאקלמות לפני שנזרק למים. תוך פרק זמן קצר הוא הפך לשחקן דומיננטי בסגל בלי להצטרך להילחם על מקומו או להוכיח את עצמו. במשבצת שלו אין לו תחרות וזה בהחלט משחק לטובתו.

ב-16 הופעות אשתקד מאז המעבר לינואר היו למליקסון שני שערים ושני בישולים. בשבת, בהופעה ה-11 העונה, הוא השווה את המאזן. כך שהוא מעורב באופן ישיר מ-40 אחוזים משערי קבוצתו בליגה וזה בהחלט לא מעט. אז נכון, ולנסיין קבוצת תחתית צנועה מאוד שכנראה תיאבק נגד הירידה עד תום העונה. ונכון, חשוב להדגיש שבתשעה חודשים בקבוצה מליקסון חגג בסך הכול שישה ניצחונות בליגה. אבל השורה התחתונה לא משתנה. כמה שגרירים ישראלים מובילים בימינו קבוצה באירופה? שניים, מליקסון ונאתכו. וכמה היו כאלה בעבר? לא הרבה.

מליקסון עשה לא מעט טעויות בקריירה, אבל מאז המעבר לבאר שבע ולאחר מכן לאירופה בינואר 2011, הוא מקבל רק החלטות נכונות. ויסלה הקפיצה אותו למעמד אחר והוא גם ידע לעזוב אותה בזמן. גם הבחירה בוולנסיין הייתה מושלמת. שחקנים ישראלים לא אוהבים ללכת ל"קבוצות קטנות", אבל מליקסון, כמו גם בן בסט וחמד לפניו, כבר הוכיחו שהן מהוות פלטפורמה טובה להתקדם. הרי מה עדיף? להתייבש על הספסל או להתנדנד בין הסגל ליציע בקבוצה עם שם או לשחק בקביעות שבוע אחרי שבוע? לפרטים: איתי שכטר, בן שהר ודודו ביטון.

הנה עוד כמה מספרים. מליקסון, מלך המבשלים של השגרירים אשתקד, סיים את העונה שעברה חמישי בדקות המשחק. השנה הוא שני רק לנאתכו בקטגוריה הזו. בעוד מרבית החברים מקרטעים ומחפשים את עצמם, לו יש מקום מובטח בהרכב ומעמד חזק בקבוצה. נכון לשלב הזה של העונה מליקסון הוא כנראה השגריר הבכיר של ישראל. כן, גם אם זה ייגמר בירידת הליגה. עכשיו הזמן שזה יבוא לידי ביטוי גם בנבחרת.

נוחת: ליאור רפאלוב (קלאב ברוז')

קשר קלאב ברוז' ליאור רפאלוב. Nigel Roddis, GettyImages
רפאלוב/GettyImages, Nigel Roddis

משהו לא טוב עובר בתקופה האחרונה על רפאלוב. יותר נכון, מאז פיטרה קלאב ברוז' את הספרדי חואן קרלוס גארידו ומינתה את מישל פרודום. שבעה משחקי ליגה עברו מאז ורפאלוב פתח רק בשניים מהם. בשבועיים האחרונים, פרודום שלח אותו למשחק כחילוף שלישי לארבע הדקות האחרונות ובבלגיה כבר מתחילים הלחשושים. אומרים שהישראלי לא מתאים לסגנון של המאמן הטרי. אומרים גם שפרודום ידרוש חיזוק מסיבי בינואר וייתכן ורפאלוב יהיה אחד מאלה שישלמו את המחיר.

סבלנות היא לא מילת המפתח בברוז'. האליפות האחרונה הייתה ב-2004/5 ומאז אנדרלכט לקחה חמש אליפויות, סטנדרד ליאז' שתיים ואפילו גנק ואליניב ברדה חגגו תואר. ברוז' תמיד הייתה בצמרת, אבל לא מספיק קרובה. בשנים האחרונות היא התקרבה לקו הסיום בחסות הקיזוז, אבל לא ממש דגדגה את אנדרלכט. בכל שנה מכוונים גבוה ונתקלים במחסום. מחליפים מאמנים ושחקנים ונעצרים בדרך. רפאלוב בברוז' מ-2011 ופרודום הוא המאמן החמישי שלו.

אדרי קוסטר ההולנדי פוטר באוקטובר 2011, ג'ורג' לייקנס בנובמבר 2012 וגארידו נשלח הביתה כבר בספטמבר העונה. באופן מפתיע, זה קרה כשברוז' במקום השני וללא הפסד ליגה לאחר שמונה מחזורים. ראשי המועדון הסבירו שהסיבה לפיטורים היא הכישלון באירופה וההדחה מול שלאסק וורוצלאב הפולנית, אך בפועל, בברוז' יש מי שמאמין שהעונה, כשאנדרלכט נחלשה ומקרטעת, הסיכוי לאליפות גבוה יותר. אז הלכו על פרודום, שבשנים האחרונות לקח אליפות עם סטנדרד וגביע עם גנט. מאמינים שם שהוא האיש הנכון ושעדיף היה לבצע את השינוי כשהמרחק מהפסגה סביר. הבעיה היא שהשינוי לאו דווקא עובד.

תחת פרודום חלה ירידה חדה במעמדו של רפאלוב. אחרי שהתאושש מפציעה קלה, הישראלי פתח במשחק החוץ מול קורטרייק, אבל קבוצתו נותרה ב-10 שחקנים במחצית הראשונה והובסה 4:1. שבוע לאחר מכן היה לו משחק חלש בהפסד הביתי 2:0 לגנק. פרודום החליף אותו בדקה ה-64 ובשני המשחקים האחרונים העניק לו שמונה דקות במצטבר בהפסד בדרבי לסרקל (2:0) ובניצחון על לוקרן (0:1).

הטענה היא שמקצועית, רפאלוב לא נראה טוב, מקבל החלטות לא נכונות במגרש ולא עושה מספיק עבודה כשחקן קו. "אני כועס על לרפאלוב שבכל פעם שהוא עובר מגן הוא מסתובב... אז בחלון ההעברות אני צופה שקלאב ברוז' תביא הרבה שחקנים חדשים, שחקנים שמתאימים לשיטה של פרודום", טען לאחרונה הפרשן הבכיר סטף וינאנטס. באחד העיתונים נכתב עוד: "הוא משחק כאילו אין לו מערכת ניווט, יותר מדי פעמים בוחר בדרך הלא נכונה".

הירידה באה לידי ביטוי במספרים. רפאלוב שכבש 19 שערים בכל המסגרות בשנתיים האחרונות הוסיף העונה שער אחד באירופה. הוא אמנם פתח עם ארבעה בישולים, אבל אז איבד מומנטום ונעלם במגרש. בשום משחק העונה, אגב, גם לא השלים 90 דקות. אנשי תקשורת שמסקרים את ברוז' מדברים על שחקן אחר. לא נראה טוב על המגרש, יותר מדי בטחון עצמי ופחות מדי תפוקה. ברוז', למרות ההפסדים האחרונים, רחוקה רק ארבע נקודות מגיא לוזון שבפסגה והפעם לא יוותרו שם על התואר. האם שנה אחרי שעשו שם הכול כדי למנוע את מכירת רפאלוב לרוסיה, תגיע בינואר הנוכחי הפרידה?

השבוע שהיה

נושא חלוץ מונס שלומי ארבייטמן. GettyImages
בכושר מצוין. ארבייטמן/GettyImages

המאזן הכולל: שני שערים (שלומי ארבייטמן ואלירן עטר) ובישול אחד (מאור מליקסון)

מוכנים לקמפיין הבא: ביברס נאתכו, אבי ריקן ומאור מליקסון הם שחקני סגל הנבחרת המורחב היחידים ששיחקו 90 דקות. עדן בן בסט (67) פתח בהרכב. אלירן עטר (23) וליאור רפאלוב (4) עלו מהספסל.

מתאוששים: גיא לוזון שבר רצף שישה משחקים ללא ניצחון, אלירן עטר שיחק לראשונה בליגה אחרי למעלה מחודש וכבש שער בכורה בצרפת.

צל"ש השבוע: שלומי ארבייטמן כבש שני שערים תוך שלושה ימים, אבל לצערו מונס שלו שקועה עמוק במקום האחרון עם שלוש נקודות בלבד.

ביזאר השבוע: סוכנו הגרמני של בן שהר מודה שההישארות בהרטה ברלין הייתה טעות. דא.

שימו לב ש: ביום ראשון יתקיים הדרבי הישראלי הגדול בבלגיה בין לוזון ורפאלוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully