וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשתגדל: פתיחת העונה המבטיחה של ניימאר והחשש של ברצלונה

26.10.2013 / 8:00

ההסתגלות הייתה מהירה, בייל משך את האש והמעטפת הברזילאית הרחיקה כל סכנה. פתיחת העונה המוצלחת של ניימאר כשחקן משלים הפתיעה גם את אנשי ברצלונה, שכבר חוששים מהרגע בו יגדל ואולי יעיב על הקשר עם מסי. ערב הקלאסיקו הראשון שלו, האם ברצלונה יצרה מפלצת?

19 בנובמבר 2005. הכוכב הגדול מסנטוס, אחד הכישרונות המבטיחים בכדורגל העולמי, עלה נרגש כולו לקלאסיקו הספרדי הראשון שלו בקריירה. קראו לו רוביניו. גם בברזיל המתינו בציפייה דרוכה לקראת הופעת הבכורה של היהלום, שהוגדר כיורש של פלה ונרכש על ידי ריאל מדריד ב-24 מיליון יורו עוד לפני שחגג יום הולדת 20, כשבין המיליונים שנצמדו למסכי הטלוויזיה היה גם ילד בן 13 בשם ניימאר דה סילבה סנטוס ג'וניור. הוא כנראה היחיד שהתמקד ברוביניו באותו משחק, בו הכוכב האמיתי היה ברזילאי אחר - רונאלדיניו. את התשואות שקיבל מהאוהדים המקומיים בסנטיאגו ברנבאו אי אפשר לשכוח. רוביניו זכה לחזות בתצוגת השיא מגובה הדשא; ניימאר ציין את אותו קלאסיקו בו ניצחה ברצלונה 0:3 כ"זיכרון הראשון שלי מהמפגשים בין ברצלונה לריאל".

המעגל הזה נסגר השבוע. ניימאר, שניפץ את שיא ההעברות של רוביניו כשנמכר מסנטוס ב-57 מיליון יורו (רק 25 מיליון לקבוצה הברזילאית, השאר לידיים אחרות), פגש את אלילו, שמע ממנו שבנו מעריץ אותו ואף החליף עימו חולצות בהפסקת משחק ליגת האלופות בין מילאן לברצלונה. רוביניו רק יכול היה לאחל לגרופי הצעיר שלו קלאסיקו ראשון מוצלח יותר מבחינה אישית, אך עם תוצאה סופית דומה. על פי החודשים הראשונים של ניימאר בברצלונה, אין שום סיבה שזה לא יקרה. חרארדו מרטינו מאמין בו, החברים לקבוצה מפרגנים וכל הפרשנים מופתעים. גם הקמפיין המכוון של התקשורת במדריד לא משפיע בינתיים. ניימאר מצא את הנישה שלו מבלי להפריע לליאונל מסי, ועד כה מסתמן כסיפור הצלחה. אז מדוע בברצלונה בכל זאת מודאגים?

כל האופציות פתוחות: השינויים שהביא טאטה מרטינו לברצלונה

ניימאר: "המשחק מול ריאל מדריד - הכי חשוב שיש"

קרלס פויול: "הליגה לא תוכרע בעקבות תוצאת הקלאסיקו"

שחקן ברצלונה ניימאר חוגג זכיה בסופרקופה. רויטרס
פתיחת עונה מפתיעה שגם גורמת לחשש עתידי. ניימאר/רויטרס

בזמן שבמדריד חושפים טפח אחר טפח ממחדל עסקת 100 מיליון היורו של גארת' בייל, היריבה המושבעת מקטלוניה לא יכולה להסתיר את שביעות רצונה מהרכש הגדול שלה. גושפנקה נוספת לסיפור ההצלחה השקט של ניימאר ניתן בתחילת השבוע, כאשר ברצלונה חנכה את הגרסה הפורטוגזית של האתר הרשמי שלה לאור ההתעניינות ההולכת וגוברת בקרב הקהל הברזילאי. "זה רק בגלל ניימאר", נכתב בעיתון "גלובו". "ההיסטריה סביב ברצלונה בברזיל כעת גדולה מאשר בתקופת רונאלדיניו". פחות משלושה חודשים חלפו מאימון הבכורה של הרכש הנוצץ מסנטוס, וקשה שלא להתרשם מההסתגלות המהירה שלו. לברצלונה, לכדורגל הספרדי ובעיקר למעמדו המשני בהיררכיה.

שער השוויון בסופרקאפ נגד אתלטיקו מדריד הקל על ההשתלבות של ניימאר. הלחץ פחת, חרארדו מרטינו העניק לו הנחיות ברורות ותפקיד מוגדר בכנף השמאלית, וגם הנחיתה של בייל בספרד עשתה עימו חסד. נטל ההוכחה הכבד יותר נדד למדריד. המשקולות נקשרו לרגליו השבריריות של הוולשי, שהצטרף לריאל ברגע האחרון, בניגוד לברזילאי שהספיק לעבור תקופת הכנה, להסתובב עם ברצלונה בעולם ואפילו לבקר בישראל. ניימאר לומד ומתקדם תוך כדי תנועה. הוא שותף עד כה בשמונה משחקי ליגה, כאשר בשישה מתוכם פתח בהרכב (567 דקות בסך הכול - יותר מאלכסיס סאנצ'ס ופדרו). "ניימאר הגיע מכדורגל שונה לגמרי, אבל הוא משתפר מדי יום", החמיא אנדוני גויקוצ'אה, שחקן ברצלונה בעבר וכיום חבר הנהלת אוסאסונה. "הוא מהיר, דינמי וטכני מאוד. יש לו את כל התנאים להצליח. הוא בונוס עבור ברצלונה".

התפוקה - שני שערים ועוד חמישה בישולים - מלמדת היטב על השינוי המוצלח של הברזילאי ומעמדו כ"שחקן האקסטרה של ברצלונה". ההגדרה הזאת והסבלנות הרבה כלפיו, מאפשרות לניימאר לעבוד גם על התכליתיות שעדיין לוקה בחסר (רק 6% מהדריבלים שלו היו לעבר הרחבה, 29% מהמסירות היו קדימה ו-60% מהבעיטות לעבר המסגרת). בסנטוס, לעומת זאת, היו לניימאר 14 שערי ליגה ושבעה בישולים ב-17 משחקים בשנה שעברה, כאשר בליגת הפאוליסטה העמיד מספרים דומים של 12 שערים ושבעה בישולים ב-18 משחקים. הכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה, זה שכולם שיחקו בשבילו. בברצלונה הוא לבטח יכבוש פחות, אך יבשל יותר (כפי שמעידים גם 13 מצבי ההבקעה שיצר עבור חבריו). זה בדיוק מה שאלופת ספרד צריכה. ככה זה כשיש את מסי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
גארת' בייל שחקן ריאל מדריד. Denis Doyle, GettyImages
ההגעה שלו הסיטה את תשומת הלב מניימאר והקלה על הברזילאי. גארת' בייל/GettyImages, Denis Doyle

בשלושת החודשים הראשונים שלו השיג ניימאר את המטרה ההתחלתית שהציב לעצמו: להוכיח לעולם שהוא לא רק תוצר של יחסי ציבור מעולים. הרבה יותר מכוכב יוטיוב. הסביבה העוטפת, שכוללת מחוץ למגרש את המשפחה והפמליה שהגיעה מברזיל ובתוך המועדון את החברים הברזילאים דני אלבס (לקח את ניימאר תחת חסותו) ואדריאנו, דואגת לשמור אותו ממוקד ומיירטת כל ניסיון של התקשורת (במיוחד זו במדריד) לנסות להוציא את השחקן בן ה-21 משלוותו. כך היה בשבועות האחרונים בשתי חזיתות שונות: פעם כ"ניצוד" ופעם כ"צוללן".

ב-10 בספטמבר פגשה נבחרת ברזיל את פורטוגל למשחק ידידות בארצות הברית. ידידות לא הייתה שם. ניימאר כבש ובישל ב-1:3 של זוכת גביע הקונפדרציות, אבל היה מעורב בעימות עם פפה ואף ספג צהוב לאחר שדחף אותו על השוער. "הוא עדיין ניצוד", הדגיש מאמנו בנבחרת לואיז פליפה סקולארי. "כל הזמן מנסים לעצור אותו בעבירות, השופטים חייבים לשמור עליו". מצלמות הטלוויזיה קלטו את פפה וברונו אלבש מכבדים את ניימאר במפרקים לכיוון הפנים, במקרים שנעלמו מעיניו של שופט המשחק. שחקנים אחרים נפלו לפח של פפה, אבל ניימאר שלט בעצמו באופן יחסי (פרט לאותו צהוב). הכיצד? בברזיל גילו כי בנבחרת הכינו מבעוד מעוד קטע וידאו שמלמד איך להתגונן מפני הפרובוקציות המפורסמות של בלם ריאל מדריד. ניימאר וטיאגו סילבה קיבלו את הסרטון. בברצלונה ישמחו אם הרכש שלהם יעבור על הווידאו פעם נוספת לקראת המפגש בשבת.

מכשול אחד הוסר, ואז הופיע השני. אחרי שגרם להרחקתו של סקוט בראון מסלטיק ונפל מול ויאדוליד בניסיון לסחוט פנדל, החלה מתקפה תקשורתית מתוזמנת היטב נגד ניימאר, כאשר מי אם לא ז'וזה מוריניו דאג ללבות את האש. מאמן צ'לסי כינה את ניימאר "צוללן" בראיון באנגליה וגם שחקנים מברזיל, ביניהם אקס ברצלונה אדמילסון, טענו כי "ניימאר כנראה נותר עם אותם הרגלים ישנים". סקולארי עקץ את מוריניו: "הוא כבר מצא לעצמו תירוץ למקרה שצ'לסי תפגוש את ברצלונה בליגת האלופות", וגם אדריאנו בא לעזרת חבר: "ניימאר לא שחקן תיאטרון, הוא לא צולל. אני משחק מאחוריו בצד שמאל ורואה את כל הכדרורים שלו. הכישרון שלו מדהים. הוא מקדים את בייל בזכות מה שהספיק להשיג בכדורגל, מה שעשה בברזיל ומה שהוא עושה כעת בברצלונה". עוד ניסיון סוכל.

ניימאר שחקן נבחרת ברזיל. Jared Wickerham, GettyImages
הסתדר/GettyImages, Jared Wickerham

אז מה הלאה? הפתיחה הטובה הפתיעה רבים גם בברצלונה. פרשנים שהטילו ספק בנחיצות הרכש וביקשו לתת קרדיט גדול יותר לכריסטיאן טייו ושחקנים אחרים מלה מאסיה, סוגדים כעת לניימאר. אחרי הניצחון 1:4 על ויאדוליד, בו ניימאר כבש ובישל פעמיים כבר כינו אותו "גאון" וטענו כי ברצלונה סוף כל סוף יכולה לתת מענה לסיטואציה בה מסי לא נמצא על המגרש. אפילו פרננדו היירו ידע לפרגן. "ראיתי אותו בגביע הקונפדרציות והוא עשה רושם של שחקן מצוין. הרושם הזה נשמר גם בספרד", קבע קפטן ריאל מדריד לשעבר. "ניימאר באמת טוב מאוד לגילו, גם אחרי שעבר מדינה, עם כל מה שכרוך בזה. הוא התאקלם מהר מאוד ונמצא בכושר נפלא".

אולם ניימאר קנה לעצמו מעריצים בקאמפ נואו עוד לפני התצוגה בה נכנס לנעליו של חברו הארגנטינאי. הרי כולם כבר הבינו שהוא שחקן ברמה גבוהה. הוא זכה להערכה מפני שהשאיר את המניירות בצד, "בא קטן" והבין את המקום שלו. הוא הודיע מלכתחילה ש"מסי הוא השחקן הטוב בעולם, אני כאן כדי לעזור" ולרגע לא כפה את עצמו. בנבחרת ברזיל, לדוגמה, ניימאר הוא האחראי הראשי לכדורים החופשיים ואפילו כבש כך נגד דרום קוריאה לפני שבועיים. גם בסנטוס זו הייתה נחלתו הבלעדית, כשמדי פעם זרק פירורים לגאנסו. בברצלונה? קודם כל מסי, אחר כך צ'אבי ואז אפשר לבקש רשות.

כמה זמן הסטטוס-קוו הזה יחזיק מעמד? זו השאלה שמטרידה את ברצלונה יותר מכל בסוגיית ניימאר. הרכש מסנטוס בחר בבלאוגרנה לא מעט בגלל מסי והרצון לשתף איתו פעולה וללמוד ממנו, אבל בדירוג המצטיינים של העיתון הקטלאני "ספורט" הוא כבר מוביל בבטחה את רשימת שחקני ברצלונה ומקדים ב-29 נקודות את הפרעוש. קאפו, קפטן נבחרת ברזיל לשעבר, כבר הבטיח: "תנו לניימאר שנתיים בברצלונה והוא עובר את מסי ורונאלדו. הוא יהיה הטוב בעולם". מתוצאה כזו יש בברצלונה מי שחושש. לכן גם החלו הדיבורים על חוזה משודרג (נוסף) שיוצע לארגנטינאי. לא ברור עד כמה מוכנים שם שניימאר יגדל, ואיך יגיבו כאשר ימאס בתפקיד שוליית הקוסם או ימרוד במדיניות המועדון כפי שעשה זלאטן איברהימוביץ'.

ניימאר משמש כעת עבור מסי מה שהארגנטינאי עצמו היה בתחילת הדרך (2006-2008) עבור רונאלדיניו. הוא כוח יצירתי נוסף, גיבוי למקרי חירום. עובד בשביל הכוכב הגדול, מרוויח מהפירורים ומנסה לבוא לידי ביטוי תוך כדי. אלא שאת מסי הכשירו מראש, בעידודו של רונאלדיניו, לתפקיד הכוכב הבא שיקבל את הקבוצה לידיו. רונאלדינו עצמו הבין שהוא עתיד לפנות את מקומו לטובת הילדון הארגנטינאי שעבר את המסלול בלה מאסיה, רק לא ידע מתי. במקרה הנ"ל: מסי לא בר החלפה. הוא לא מתכוון לזוז מברצלונה, ברצלונה לא מתכוונת לוותר עליו. וניימאר? הוא הצהיר כי בכוונתו "לעשות היסטוריה בברצלונה, והקלאסיקו הראשון זה זמן טוב להתחיל". האם אלופת ספרד יצרה לעצמה מפלצת?

שחקני ברצלונה, ליאונל מסי, ניימאר. AP
בניגוד למקרה רונאלדיניו-מסי, כאן לא תהיה הסכמה לחילופי משמרות עתידיים. ניימאר עם ליאונל מסי/AP
  • עוד באותו נושא:
  • ניימאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully