וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המופע של גיא לוזון

16.9.2013 / 13:30

ההברקות בהרכב ובסגל. האומץ לומר לשחקנים דברים לא פשוטים. ההחלטה של הנשיא שריצתה את הקהל. הדרך שבה העביר את הטירוף וקנה גם את אגדות בלגיה. המדור המראות ונחיתות מסביר איך גיא לוזון יצר את שיא הניצחונות וכמה עמוקות הצרות של עמית בן שושן

הוידאו באדיבות בספורט 2

צפו בראיון של גיא לוזון אחרי ניצחונו הראשון בליגה

בשל יום הכיפורים ומכת פציעות שתקפה את השגרירים, רק 10 ישראלים היו פעילים במהלך סוף השבוע ומכולם ממשיך לבלוט שם אחד: גיא לוזון. 13 משחקים. 13 ניצחונות. מאזן מושלם. שיא מועדון ומחמאות מקיר לקיר בבלגיה. המדור "המראות ונחיתות" צולל לסיפור הסינדרלה של המאמן שתוך שלושה חודשים הפך מאלמוני מנודה לכוכב וממשיך לא לספור אף אחד, וגם מברר את מצבו המקצועי של עמית בן שושן בקפריסין, החלוץ שבשני המחזורים הראשונים הפך לסייד קיק של הכוכב האמיתי באנורתוזיס, רוברטו קולאוטי.

המראות ונחיתות - כל הכתבות במדור

תומר חמד חוזר לאימוני ריצה במאיורקה

גיא לוזון שבר שיא מועדון בסטנדרד ליאז'

הכול על ההישג המדהים של לוזון בליאז'

גל שיש אולץ לשחק ביום כיפור

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

ממריא: גיא לוזון (סטנדרד ליאז')

גיא לוזון מאמן סטנדרד ליאז'. GettyImages
הגיש לבלגים גרסה אקסצנטרית של עצמו. לוזון/GettyImages

לפני כחודש העניק גיא לוזון ראיון נרחב למגזין הפופולארי "HUMO" והגיע חד כהרגלו: "יש קליק בין ישראלים לבלגים. אני לא הראשון להגיע לכאן. אלי אוחנה הוא חבר טוב שלי והוא היה די פופולארי כאן בשנות ה-80, לא?", כשהמראיין ענה: "במכלן הוא זכה לאהבה נצחית. גם בקרב האוהדות", לוזון לא התבלבל: "גם בישראל הייתה לו הצלחה עם נשים". בהמשך, הסביר את המוטו המשפחתי של הלוזונים, כהגדרתו: "אתה הטוב ביותר או שאתה כלום. כולנו חייבים להצליח בחיים. זה פשוט וברור".

לוזון נהנה עד עכשיו מכל רגע. הבלגים מתייחסים אליו כתופעה. זן נדיר. מאמן מוטרף, מרואיין קליל ומעניין שלא מפחד גם לחשוף צדדים אישיים ומשפחתיים, טיפוס פתוח ששם את הקלפים על השולחן. הקבוצה שלו נראית טוב ומנצחת, היחסים שלו עם השחקנים קרובים והוא מנהל ביד רמה סגל שחקנים לא פשוט. בניגוד למאמנים כמו אברהם גרנט, לוזון השלים את תהליך ההתאקלמות לתרבות זרה בצורה המהירה והחלקה ביותר. הוא גם לא היה צריך להתאמץ יותר מדי. פשוט הגיש להם גרסה אקסצנטרית של עצמו בצורה האמיתית ביותר.

לפני שלושה חודשים המצב נראה פחות מזהיר. טקס ההצגה הרשמי שלו נערך בחדר קטן באקדמיה המפוארת של המועדון ובאווירה מאיימת. כ-60 אוהדים גרמו לעיכוב האירוע, דפקו על החלונות, זרקו נפצים וקראו למאמן להתפטר. שבוע לאחר מכן נערך טקס חגיגי בנוכחות הספונסרים של המועדון. אז כבר הגיעו 500 לקלל. "הם חיסלו את הבופה היוקרתי", צחק ז'אן פייר פושלה מאנשי האדמיניסטרציה באקדמיה. כדי להרגיע את הרוחות, ניגש הנשיא המושמץ רולאן דושאטלה לאוהדים והבטיח שאף שחקן לא יימכר. בכך הושג שקט יחסי.

אוהדי סטנדרד לא אוהבים את דושאטלה על הדרך בה הוא מנהל את המועדון וכשזה החליט להחליף את המאמן האהוב מירצ'ה רדניק, שחקן עבר במועדון, בישראלי אלמוני בן 38 שמזוהה עם המגה סוכן דודו דהאן, נראה היה שמלחמה עומדת לפרוץ. אלא שלוזון סירב להתרגש. כשהניצחונות החלו להיערם בליגה ובמוקדמות הליגה האירופית, אף אחד לא יצא נגדו.

שחקן סטנדרד ליאז', טל בן חיים. GettyImages
רק 292 דקות. בן חיים/GettyImages

סוד ההצלחה של לוזון מתחלק לשניים: הוא סקרן וכבש את הבלגים בהתנהלות הלא שגרתית שלו על ומחוץ לקווים ומבחינה מקצועית, ביצע מעט מאוד שינויים והוסיף את הטאצ' שלו ליסודות שבנה רדניק. הוא שמר על ה-4-4-2 החביב עליו, אבל הפך את סטנדרד לקבוצה לוחצת בדמותו. בתקופתו אמנם צורפו שבעה שחקני רכש (ביניהם אהובי הקהל איגור דה קמארגו ומהדי קרסלה ששבו לקדנציה נוספת) והסגל עובה עם מספר צעירים, אבל שחקני המפתח בהרכב לא הוחלפו. התוצאה: "זה הסגל הכי טוב שהיה לסטנדרד בעידן דושאטלה. שחקני המפתח שהיו מועמדים לעזוב נשארו ויש להם ספסל מרשים", מסביר עיתונאי בלגי.

דומיניק דאונפוריו, שאימן בעבר בקבוצה, מתרשם: "מדובר בקבוצה יעילה ומאוזנת עם שילוב טוב בין ותיקים וצעירים, אבל נגד קבוצות חזקות, הם יצטרכו להרים את המשחק שלהם. כשהתוצאות חיוביות, הרבה יותר קל להעריך. לכל מאמן יש את המנטאליות, האופי והדרך שלו. גיא עושה עבודה טובה, אבל לא ראיתי דברים שונים לעומת העונה שעברה. זו עדיין קבוצה שבנויה על דברים שעשה רדניק".

שוני משמעותי נוסף בין השניים. לוזון מאמין ברוטציה. ב-13 משחקים הוא שיתף 24 שחקנים שונים כאשר רק השוער היפני איג'י קוואשימה לא החמיץ דקה. אין אצלו פרות קדושות. כולם נחים, כולם ברי חילוף, גם הבכירים ביותר בסגל, שבינתיים (ודגש על בינתיים) מקבלים זאת בהבנה. לטענת אנשי מקצוע, הרוטציה של לוזון מביאה למצב ששחקני הסגל שלו בריאים ומלאי מוטיבציה, אבל מדובר במצב שיכול להיות מסוכן לקראת המשך העונה. הישראלים שלו, אגב, בתחתית הרשימה. טל בן חיים שיחק 292 דקות ואילו דודו ביטון הסתפק ב-111. שניהם שיחקו בעיקר בליגה האירופית.

"השחקנים מבינים את השיטה של המאמן והוא בקלות יכול לשנות את השמות כי כולם יודעים מה לעשות", הסביר כוכב העבר הבלגי מארק דחרייזה בטור אישי. "הוא חכם מאוד", הוסיף המאמן אד דה מוס.

גיא לוזון מאמן סטנדרד ליאז' חוגג. GettyImages
משוגע, והשחקנים אוהבים את זה. לוזון/GettyImages

אלא שעם כל הכבוד לטקטיקה, סוד ההצלחה הגדול של לוזון זה הטירוף. "הטאצ' של לוזון הוא התשוקה שהוא נותן לקבוצה. כל השחקנים נלחמים, עושים הגנה ועובדים כדי לשמור על שער נקי. התקפית, סטנדרד צריכה להשתפר", מסביר עיתונאי בלגי.

לוזון עצמו שואף לייחצן את התדמית. "אני אמוציונלי וקצת משוגע. בגלל זה אני מצליח כאן", אמר. החגיגות שלו עם קאנו לאחר השער השני ב-0:2 על מונס, במהלכן נראים השניים כאילו מתקוטטים, הפכו ויראליות ולוזון הסביר: "שנינו משוגעים". אחרי שער השוויון באוסטנד ביום ראשון, המאמן אחז בחוזקה בכתפו של הכובש מישי בטשואי. "הוא אמר לי שהייתי רך מדי. אני צריך שמאמן ידבר אליי כך", טען החלוץ.

בבלגיה דווקא אוהבים את זה. "המופע של סטנדרד מתרחש גם על הקווים", כתב דחרייזה. "לוזון נראה לי קצת מופרע, אבל זה דווקא די מהנה. לא מפריע לי שהוא כורע ברך או התגובות שלו. הוא נותן הצגה וכל עוד הוא לא אגרסיבי או שחצן זה עובר. רק צריך לראות איך לוזון יגיב כשלקבוצה לא יילך. עם האישיות והאנרגיות שלו, קשה שלא לתהות איך זה ייראה".

דחרייזה לא טועה. בלי להמעיט בהישג, אי אפשר שלא להתייחס להגרלת המשחקים האלה. יריבות נוחות באירופה ושש קבוצות תחתית משבעת מחזורי הפתיחה. סטנדרד עדיין לא פגשה אף אחת מקבוצות הצמרת. המבחן מתחיל עכשיו. בחמישי מחכה לו מחזור פתיחה בליגה האירופית ואז מפגש מסקרן מול לוקרן השלישית. "גיא מטורף, חם וקרוב לשחקנים. הם אוהבים אותו, את האישיות הקורקטית והכנה ואת שיטות העבודה שלו, אבל אנחנו מחכים למבחנים הגדולים באמת כדי להעריך אותו", מסביר העיתונאי.

נוחת: עמית בן שושן (אנורתוזיס)

שחקן בית"ר ירושלים, עמית בן שושן. מגד גוזני
מבחן אופי. בן שושן/מגד גוזני

שני מחזורי הליגה הראשונים של אנורתוזיס התנהלו בצורה די דומה. משחקי בית מסקרנים מול קבוצות צמרת בדמות אומוניה ניקוסיה ואפולון לימסול. שני ניצחונות של 1:3 עם צמדים של הכוכב הבלתי מעורער החדש בקבוצה, רוברטו קולאוטי. הארגנטינאי-ישראלי קם לתחייה בקבוצה מהאי השכן, חזר לחייך ונראה נהדר. בקפריסין כבר מאוהבים בו וכדי לתת לו כבוד, בשני המשחקים הוא הוחלף בתוספת הזמן. סטנדינג אוביישן אתם יודעים. מהצד השני של מחיאות הכפיים עמד בן שושן. שתי הופעות כמחליף. שניות ספורות כל אחת. לא נעים.

כל הקריירה הוא שיחק בבית"ר. כמעט עשור בבוגרים. היו לו שנים יפות, עונות נהדרות, תארים, הישגים ושערים, אבל בשנים האחרונות הוא דעך. מקצועית ותדמיתית. לא זכה להיות מוגדר כסמל בית"רי למרות שתמיד נשאר נאמן. הלב של האוהדים יצא לאחרים. בקיץ הוא קיבל הצעה נמוכה לטענתו והחליט לא להמתין. בזמן שאלי טביב התמהמה בהחתמת שחקנים (או אם תרצו ביצע בשקט את המהפכה שתכנן מלכחתחילה), בן שושן עזב לקפריסין. למקום שהחייה את הקריירה של ברק יצחקי, משה אוחיון ועכשיו גם קולאוטי.

הוא ראה מהספסל את הקבוצה החדשה שלו מודחת בבושת פנים על ידי גפלה השבדית בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית עם 4:0 שמחק ניצחון ביתי של 0:3. המאמן הקפריסאי שהביא אותו התפטר ובמקומו מונה הפורטוגלי ז'ורז'ה קוסטה. בנוסף, בקבוצה הגיעו לסיכום עם הספרדי טוני קאלבו על קיצוץ בשכר. קאלבו משחק בדיוק בעמדה של בן שושן בצד הימני של ההתקפה וקוסטה מעדיף אותו בהרכב. גם יאניס אוקאס הוותיק זוכה לעדיפות.

"כרגע בן שושן לא שחקן הרכב וגם נראה שיהיה לו קשה להיכנס להרכב", מסביר עיתונאי המסקר את אנורתוזיס. "זה מצב טבעי שבו המאמן הולך עם שחקנים יותר מנוסים שמכירים את הליגה. אני מאמין שהוא עוד יקבל את הצ'אנס שלו". כאן בעצם מתחיל מבחן האופי של בן שושן. האם תהיה לו הסבלנות והיכולת להילחם על מקומו ולהוכיח את עצמו. לחכות בסבלנות לצ'אנס ולקחת אותו בשתי ידיים. בדיוק הדברים שלא תמיד עבדו לו בשנים האחרונות בבית"ר.

השבוע שהיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נבחרת? קולאוטי/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאזן הכולל: שלושה שערים (רוברטו קולאוטי צמד ומאור מליקסון) ושני בישולים (ליאור רפאלוב ומשה אוחיון)

מוכנים לפורטוגל: ביברס נאתכו הוא שחקן סגל הנבחרת היחיד ששיחק 90 דקות. ליאור רפאלוב (70) פתח בהרכב, מאור מליקסון (45) נכנס כמחליף.

מתאוששים: תומר חמד ישוב לאימוני ריצה לקראת חזרה מתוכננת למגרשים בינואר.

צל"ש השבוע: בפעם השנייה ברציפות, רוברטו קולאוטי. עם ארבעה שערים בשני משחקים, אפשר להתחיל לחשוב עליו לסגל הנבחרת.

ביזאר השבוע: גל שיש אולץ על ידי ראשי וולין לוצק, קבוצתו החדשה באוקראינה, לשחק ביום כיפור כדי שחוזהו יכובד. השחקן הסכים ודחה את הצום ב-24 שעות.

שימו לב ש: לא רק יום כיפור. אוואט, בן בסט, אלמוג כהן, כיאל, ממן, עטר, ריקן, ושפונגין החמיצו משחק בגלל פציעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully