וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשחרר את הקלאץ': ערן זהבי חייב להתפוצץ גם בנבחרת

אוסקר גרסיה ("סיומת קלינית מול השער"), אלירן עטר ("כשקשה, הוא הכי טוב") והמספרים מפרגנים, אבל ערן זהבי עדיין לא הצליח לתרגם את היעילות המדהימה גם למדי הנבחרת. הערב, מול אזרבייג'אן, יש לו הזדמנות להזכיר לאלי גוטמן מי הווינר הכי גדול בישראל

ברני ארדוב

פופוליזם זה דבר מעצבן, ולכן ניסיונות העידון לקביעה הקרובה היו קדחתניים. כל חיסרון אפשרי בסגנון משחקו נזרק לשולחן, וכל איבוד כדור הובלט. האופי הסמי שחצני, הכסאח הגדול מול האקסית המיתולוגית ואפילו החומר הזה שהוא שם בשיער. וחן עזרא מצוין העונה ונאתכו זה נאתכו ורובן ראיוס זה חתיכת אס.

והכול נזיל והכול משתנה, אבל אין מה לעשות ואין איך לצאת מזה. ברגעים אלו ממש אתם קוראים כתבה על הישראלי הכי טוב בכדורגל והכדורגלן הכי טוב בישראל.


***

שבת, 20:45, ערוץ 1 ו-HD: ישראל - אזרבייג'אן

מאמן מכבי תל אביב אוסקר גרסיה (שמאל) עם ערן זהבי (ימין). ברני ארדוב
"אחד הדברים הגדולים שהוא הוסיף לנו זו המנטליות המנצחת. ואז פשוט עשיתי איתו מה שאני מנסה לעשות עם כל השחקנים שלי – למקסם את היכולות שלהם ולחזק את החולשות שלהם. השאר תלוי בהם, ולמזלי – ערן כל כך רצה להשתפר". בקרוב בברייטון? גרסיה וזהבי חוגגים/ברני ארדוב

כולם אומרים שערן זהבי הוא קודם כל ווינר.

"אני מסכים", מאשר אוסקר גרסיה לוואלה! ספורט.

"ערן ווינר", חוזר אקס מכבי והנוכחי של ברייטון. "הוא תמיד רוצה להתאמן ולתת 100 אחוז בכל אימון, הוא רוצה לשחק בכל משחק, הסיומת שלו מול השער היא קלינית והוא כל הזמן בתנועה ותמיד מוצא את המסירה הנכונה".

ומכבי, שהיתה טובה גם לפני הגעת זהבי, נהייתה קילרית לאחריו. עד היום הוא סוחב הפסד ליגה אחד בצהוב, בגארבג' של הזבל מול בני יהודה; עד היום הוא לא הפסיד דרבי – לא עם ההם ולא עם ההם. "אחד הדברים הגדולים שהוא הוסיף לנו זו המנטליות המנצחת", מפרגן אוסקר. "ואז פשוט עשיתי איתו מה שאני מנסה לעשות עם כל השחקנים שלי – למקסם את היכולות שלהם ולחזק את החולשות שלהם. השאר תלוי בהם, ולמזלי – ערן כל כך רצה להשתפר".

כמה ימים לאחר שגרסיה סיכם בברייטון ואסף עמו את הצוות הספרדי ממכבי, נכתב בחשבון טוויטר של אוהד ברייטון - או קצת יותר מזה - על שלושה שמות שאוסקר יצרף לקבוצתו החדשה. אחד מהם היה מישראל. "ערן זהבי", החלה השמועה. לדבר לא היה הושג אישור רשמי משום צד, והשמועה המשיכה להיות שמועה. ובכל זאת, אם אוסקר כבר כאן...

יש שמועה שרצית לקחת את זהבי איתך לברייטון. זה נכון?

"אמרתי לג'ורדי שבעונה הראשונה אני לא אקח אף שחקן ממכבי", הבטיח המאמן. ואז בא האבל. "אבל הוא אחד השחקנים שבהחלט יכולים לשחק בחו"ל".

שחקן נבחרת ישראל, אלירן עטר. מגד גוזני
"הוא מתמודד תחת לחץ, קבלת ההחלטות שלו מעולה, הוא לא עושה במכנסיים במקומות שרוב השחקנים האחרים עושים במכנסיים". אלירן עטר/מגד גוזני

"הוא ווינר אמיתי", חוזר גם אלירן עטר, לשעבר עם זהבי בקבוצה ומשלשום כבר לא איתו בנבחרת, לאחר שהחלוץ מתח שריר ושוחרר מהסגל. הוא מתבקש לפרט, ואז אומר: "כדורגל זה מספרים. תסתכלו ותראו".

יובל קליין, שלמד יותר מדי ספורט, מתפעל את בלוג "מכביבול", גן עדן לאוהדים צהובים ולעכברי סטטיסטיקה. בפוסט האחרון הוא פירק לגורמים את המשחק האחרון של מכבי, ב-0:1 הצפוי כל כך מול בני יהודה השקופה. ערן זהבי איים על השער שמונה פעמים במשחק הזה – הכי הרבה מכולם. שלושת החלוצים – פריצה, טב"ח ויצחקי - הגיעו ביחד לשמונה הזדמנויות משלהם. ולהזכירכם, מדובר, לכאורה, בקשר.

עוד: באותו משחק, וברבים נוספים, זהבי הכניס הכי הרבה כדורים לרחבה. לכו הרבה אחורה, זה לא חדש. במחצית הראשונה בדרבי הראשון שלו בצהוב, 0:4, אף שחקן לא מסר יותר כדורים בשטחים המסוכנים מאשר זהבי; הוא כמעט תמיד מדורג בטופ בטבלת החטיפות האישית. ואת הגולים המכריעים אתם כבר זוכרים לבד.

המשנה על זהבי כבר ידועה וברורה – אל תחפשו תכונות שיא, זו פשוט תכליתיות שאין שנייה לה. הוא פרקטי באופן בלתי ניתן להסבר. חי, חד, אנרגטי, תמיד מסוכן. העובדה שההתייחסות הראשונית אליו, בעונה שעברה, נגעה רק לדם הרע מול הפועל ולהתאקלמות במכבי, סנוורה והסתירה את הדבר החשוב ביותר – הבחור סופרסטאר, והוא רק משתפר.

"הוא בכושר מצוין", מוסיף עטר, "אבל זה לא שהוא השתפר, כי הוא היה כך עוד לפני שהוא יצא. הוא מתמודד תחת לחץ, קבלת ההחלטות שלו מעולה, הוא לא עושה במכנסיים במקומות שרוב השחקנים האחרים עושים במכנסיים. כשקשה, הוא הכי טוב".

מה התכונה הכי טובה שלו, נשאל חלוץ ריימס.

"הוא כל הזמן נמצא באזורים המסוכנים", הוא עונה. "הוא יודע להיות במקום הנכון בזמן הנכון". איך עובדים על זה? "לא עובדים", מסכם עטר. "זו מתנה משמיים".

ערן זהבי שחקן פאלרמו באימון. Tullio M. Puglia, GettyImages
"זה השוני אצלו", טוען מהראן ראדי. "הוא אחד שלא מוותר וזו הסיבה שהוא אחד הלגיונרים הבודדים שחזרו והשתלבו כל כך מהר. יכול להיות שהיה לו גם מזל, שהוא הצטרף לקבוצה כמו שלנו. הוא התאים כמו כפפה ליד"/GettyImages, Tullio M. Puglia

זהבי השתלב מצוין במכבי תל אביב. גם חברתית. גרסיה, כפי שהבנתם, אהב אותו מאוד. גם פאולו סוזה, שלפי שחקנים בקבוצה, אפילו נותן לו עוד יותר חופש בהתקפה. "יש לו יכולת הצטרפות לרחבה כמו שרק באירופה יש", מחמיא שחקן צהוב. "זה לא דבר שיכולים ללמד. איכשהו, גם כשהוא לא נראה במשחק, הוא תמיד יידע לעשות את התנועה שתשים את הקבוצה השנייה בבעיה. הוא איכשהו מעמיד את עצמו במקום הכי קשה לשומר שלו, ובנגיעה אחת חותך לו את קו התנועה. הוא ימצא שטחים חופשיים, יש לו בעיטה מדהימה, אחד על אחד מצוין ואחוזים מעולים במסירה האחרונה. האמת, אחוזים טובים יותר מכל אחד אחר בליגה. אם אני צריך לתת למישהו אצלנו בקבוצה למסור את הכדור האחרון, אני נותן לו".

לטענת שחקנים בקבוצה, זה גם מחוץ לדשא. בימים שלפני משחק חשוב, זהבי במוכנות שיא. הם אומרים שהוא עובר בין השחקנים, מנתח את מה שצריך, מספר על הקבוצה השנייה, מדבר על נקודות התורפה, יוצר אקשן.

וכל זאת, להזכיר, לאחר תקופה לא קלה בפאלרמו. הרי ראינו איך לגיונרים חוזרים הנה, ומהי תקופת ההחלמה המתבקשת. זהבי, כרגיל, צפצף על החוקה והתיישר לפי הקבוצה. זה היה מהיר, מאוד מהיר. "זה השוני אצלו", טוען מהראן ראדי. "הוא אחד שלא מוותר וזו הסיבה שהוא אחד הלגיונרים הבודדים שחזרו והשתלבו כל כך מהר. יכול להיות שהיה לו גם מזל, שהוא הצטרף לקבוצה כמו שלנו. הוא התאים כמו כפפה ליד".

גם אצל ראדי נמשך קיר המחמאות: "הוא תמיד רוצה להשתפר, לא מסתפק בכלום. הרעב שלו עצום. הוא מנסה לעשות את המקסימום בכל תרגיל קטן באימון, זה מרשים. כבר משהגיע ראו את זה, איך הוא מנסה לתת 100 אחוז ולהשתפר בדבר הכי קטן. הוא תמיד מחפש את השער, וזה דבר שמאמנים מחפשים. הוא קשר התקפי הרבה יותר מהגנתי. אולי אפשר להגדיר אותו כקשר 60-40".

במכבי, גם העונה, זהבי פתח מצוין. שער בזק מול עכו, מטווח מול בני יהודה וגם באירופה הוא נתן את האות. אפילו לאחר שאיבד כדור רע שהוביל ל-0:2 של באזל ברמת גן, הוא הפעיל מבערים ורשם שער נפלא. וכשהיה 3:3 והצהובים היו צריכים את הקילר אינסטינקט, סוזה הוציא את זהבי ואת האוויר מהסיכויים של מכבי למהפך מטורף. גול מנצח בלי זהבי זה כנראה לא דבר שקורה.

שחקן מכבי תל אביב ערן זהבי. ברני ארדוב
"הוא תמיד רוצה להשתפר, לא מסתפק בכלום. הרעב שלו עצום. הוא מנסה לעשות את המקסימום בכל תרגיל קטן באימון, זה מרשים"/ברני ארדוב

מה שמביא אותנו לנושא הבא – דברים שלא קורים. 13 הופעות יש לזהבי במדי נבחרת ישראל. 13 משחקים שבהם עדיין לא הראה את הניצוץ מקריירת הקבוצות הנוצצת. בשישה משחקים רשמיים ששיחק, מול מלטה, גיאורגיה, לטביה, יוון, קרואטיה וצפון אירלנד, הוא עדיין לא היה זהבי. הוא היה שחקן משלים, נחמד, סביר, לעתים נעלם. בשום אופן לא החיה הרעה הזו שכל כך רע להיות מולה וכל כך כיף לצדה. גוטמן, מי אם לא הוא, יודע מה הוא צריך לקבל מזהבי ומה זהבי שווה לו. אחרי שסייע לו לזכות בדאבל ובמקום בשלב הבתים בצ'מפיונס, המאמן סוף סוף רוצה דיווידנדים גם במדים הלאומיים. על רקע הפציעות הרבות - כולל שני מלכי השערים תומר חמד ועדן בן בסט, מישהו יצטרך לבלוט. מישהו יצטרך לתת מספרים.

"בנבחרת זה כבר לא רק ערן זהבי", אומר שחקן. "קשה לערן להיות דומיננטי, כי פה יש תבנית משחק אחרת. זה פחות כמו במכבי, שראדי ואלברמן עובדים בשבילו. בנבחרת, תלוי במשחק כמובן, אין לזהבי את החופשיות הזו שהוא מקבל בקבוצות. כדי שהוא יראה את היכולת שלו, הוא צריך שחקנים שיחפו עליו, ובנבחרת הנטל מתחלק בין כולם".

"ערן צריך לשמר את האינסטינקט החייתי שלו", מוסיף שחקן אחר. "אפשר ללמד אותו הכול, אבל בסופו של דבר, זה הערך המוסף שלו. אסור לקחת ממנו את זה".

עטר חותם: "עד עכשיו הוא לא שיחק יותר מדי בנבחרת ובמשחקים ששיחק התוצאות לא היו יותר מדי טובות. ברגע שישחק באופן רציף, הוא יעשה בדיוק את אותם הדברים שהוא עושה במכבי".

הלוואי על זהבי. הלוואי על גוטמן.

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
חיבור מסנוור. זהבי וגוטמן באימון השבוע/ברני ארדוב
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully