וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי צהוב שיש: על הדרבי הראשון של ערן זהבי

למרות דברי הנימוסין עם הגעתו, הצצה אמיתית לשיחות הלא רשמיות בין ערן זהבי לנציגי הפועל תל אביב, מלמדת כמה הדרבי הזה לוהט עבור האדומים וכמה הקשר חצה את הכביש בלב שלם. הבקשות, העקיצות והדם הרע. כמו שאומר בן שהר: "ידעתי שרק הוא מסוגל לעשות מעבר כזה דרמטי"

one

צפו: ערן זהבי עם שער בתוספת הזמן (אלא מה?)

"אני אהדתי את הקבוצה כל החיים. הבית שלי זה הפועל תל אביב" (ערן זהבי, מאי 2011)

המועדון שבו התרחשה התקרית של אלירן עטר וברק לוי מקוטלג כמקום הבילוי הקבוע של שחקני מכבי תל אביב. עטר, לוי, סטיב גורי עוד בימיו כצהוב ודור מיכה נצפו מבלים שם לאחרונה. יומיים לאחר שהשוער נחתך מעל לעין, ערן זהבי – מכביסט טרי - הגיע לאותו המועדון.

הקשר נראה כמו מלך על הבר, ולפי אנשים שהיו במקום הכריז: "כבר מזמן שכחתי מאיפה באתי. אני בא לנצח את הדרבי".

כמה ימים לפני כן, כזכור, הצהיר שהוא "100 אחוז צהוב" וצולם עם צעיף של המועדון. כמה ימים לאחר מכן כבר הופיע לראשונה במדים, בסיבוב ח' של הגביע, מול מכבי נתניה. גול בתוספת הזמן. ברור. ערן זהבי, כמו שבטח הבנתם, מתאקלם מהר ובעורקיו זורם קרח. על המגרש ומחוץ. שתי התכונות הללו הן בדיוק אלו שגרמו לכך שחציית הכביש של זהבי היא המרגשת והיצרית מכולן; הן שגרמו לאוהדי מכבי תל אביב להעלות הילוך בציפיות האליפות, ויותר מכך – הן אלו שגרמו לאוהדי הפועל תל אביב למועקה גדולה בבטן כשהם רק שומעים את השם "ערן זהבי". הערב יש דרבי. יותר מכל דבר אחר, זה הדרבי של מספר 7. כן, כן, בצהוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ערן יכול היה להיות המלך של הפועל אבל הוא בחר להיות המלך של ערן זהבי". הדרבי של זהבי. צהוב מול אדום/מערכת וואלה!, צילום מסך

16 שניות עברו מהרגע שזהבי פתח במשחקו הראשון מעבר לים ועד ששיגר את הכדור מעבר לרשת. "מה לעזאזל חשבת?", תהה הכוכב הוורוד פבריציו מיקולי בחדר ההלבשה לאחר הניצחון 2:3 על קליארי. "מה זה היה?". אם האיטלקי של פאלרמו היה בקיא קצת יותר, הוא היה יודע שזהבי לא חשב על כלום. כשחקן כדורגל שמתוכנת לניצחונות, זהבי פשוט עשה את מה שהוא תמיד עושה – הוא היה תכליתי.

הבעיה היא שלא נתנו לו. תחלופת מאמנים מטורפת בקבוצה מטורפת עם בוס מטורף עשתה את שלה, הפציעה הוסיפה, וזהבי נעצר. שני שערים בלבד ב-23 משחקי ליגה בעונה וחצי גרמו לו להבין שהוא חייב לעשות ריסטארט לקריירה. באחת השעות הקשות שלו באיטליה הוא הרים את הנייד ושלח הודעה לאחד האוהדים המקושרים בהפועל. "בבקשה", כתב, "תגרמו שהפועל תשלח לפאלרמו הצעה, אפילו מעליבה. רק שיוציאו אותי מהחרא הזה".

השיחות, לפי גורמים בכירים בצוות המו"מ שנוהל בין קבוצת האוהדים לבין ערן זהבי, החלו לפני יותר משלושה חודשים. היו כמה פגישות חשאיות, אחת מהן בארץ, בפעם האחרונה שעוד הגיע לכאן כשחקן פאלרמו. מדובר היה באותם אנשים, פחות או יותר, שניהלו את המו"מ מול אלמוג כהן. "ערן כל הזמן אמר שהוא רוצה לבוא להפועל", אמר גורם בכיר במו"מ. "הסכומים שהוא ביקש היו מקובלים. גייסנו ממקורות עצמיים 1.3 מיליון שקל, בנינו עם ערן עסקה לשלוש שנים וחצי. יש לנו מסמך בכתב ידו, עם כל הדרישות שלו, דרישות שאושרו. שבועיים וחצי היינו כל היום סביב זה. הטרפנו אנשים - זה לא פשוט לגייס כזה סכום. אנשים אמרו לנו 'אתם עובדים לחינם, מכבי יתנו לו שקל יותר והוא יילך'. לא האמנו להם".

"כל שחקן שעזב את הפועל תל אביב לאורך ההיסטוריה התחרט על כך", מוסיף גורם אחר שהיה מעורב בפרטי המו"מ. "ערן יכול היה להיות המלך של הפועל אבל הוא בחר להיות המלך של ערן זהבי". זה בדיוק העניין. לטוב ולרע. ערן זהבי חושב על ערן זהבי, ושורה זו לא נכתבת כביקורת ולא כמחמאה, אלא כעובדה. והעובדה הזו, שהטריפה את המערכת האדומה, היא זו שגם עושה את זהבי לווינר הכי גדול בישראל.

ערן זהבי שחקן פאלרמו. רויטרס
תחלופת מאמנים מטורפת בקבוצה מטורפת עם בוס מטורף עשתה את שלה, הפציעה הוסיפה, וזהבי נעצר. זה דווקא התחיל ב-16 שניות וגול. ערן זהבי במדי פאלרמו/רויטרס

"לפעמים אני שומע אוהדים שאומרים 'תשחקו בשביל הסמל'. אני משחק בשביל עצמי, כי אחרי שני פסים לא טובים ישר מקללים אותך" (ערן זהבי, מאי 2011)

ב-22 בינואר ערן זהבי הגיע לנתב"ג ונצבע צהוב. לטענת כל הגורמים במו"מ, הוא מעולם לא אמר 'לא' להפועל תל אביב. זהבי, מצדו, פשוט ציפה להצעה רשמית. הוא לרגע לא סמך על קבוצת האוהדים הזו, למרות הכבוד שרחש לאנשים שהרכיבו אותה. הוא נכווה מהפועל תל אביב בהקשרים חוזיים יותר מפעם אחת בעבר, ורצה הצעה קונקרטית. הוא רצה בטון. ג'ורדי קרויף ומכבי תל אביב סיפקו לו את הבטון הזה. ההסכם שגובש מול האוהדים כלל סכומים יפים מאוד, שנשענו בעיקר על הצלחה בליגת האלופות. זהבי לא רצה להסתמך על זה, הוא ראה את זה כהימור גדול מדי למישהו שמתפרנס מהמקצוע. הוא לא אהב את הטלפונים השונים שהציעו לו מספרים שונים. אומרים שהוא קרא למו"מ 'שכונתי'. הוא רצה להתקדם. הוא החליט שהוא חוזר לארץ, והאופציה היחידה הרשמית היתה מכבי. "ערן זהבי לא לקח את ההצעה הכי משתלמת כלכלית עבורו", אומר גורם המקורב לקשר. "ערן זהבי לקח את ההצעה היחידה שהונחה על שולחנו".

בהפועל תל אביב מאשרים שאכן הצעה לא הוגשה, לפחות לא על ידם. "לא ידוע לי על מו"מ רשמי מול ערן זהבי", אמר גורם בכיר במועדון. "לפני כמה חודשים פנה אלינו סוכנו של זהבי ושאל האם הפועל תהיה מעוניינת בו. גרמנו לו להבין שבסכומים שהם ביקשו, העסקה לא ריאלית". זהבי חתם במכבי, ובקבוצת המו"מ לקחו את העניין קשה יותר מכל אוהד מן השורה. שם כעסו יותר על אופן המעבר, ולא על המעבר עצמו. תחלופות ההודעות שעד כה דיברו על מספרים ומחירים הוחלפו בנאצות דו צדדיות והקנטות מצד זהבי. כמה מתחלופות ההודעות הגיעו לידי וואלה! ספורט, ואת תוכנן הגס הנייר ומסך המחשב לא סובל.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב נישא על כתפי האוהדים. קובי אליהו
זהבי החליט שהוא חוזר לארץ, והאופציה היחידה הרשמית היתה מכבי. "ערן זהבי לא לקח את ההצעה הכי משתלמת כלכלית עבורו", אומר גורם המקורב לקשר. "ערן זהבי לקח את ההצעה היחידה שהונחה על שולחנו". זהבי צהוב/קובי אליהו

עברו יותר משבועיים, והאש לא פחתה. "ערן זהבי לא סופר אף אחד ממטר", אמר גורם בכיר בצוות המו"מ. "הוא חושב רק על עצמו. אם מכבי חיפה היתה מציעה 5,000 שקל יותר, הוא היה היום '100 אחוז ירוק'. הוא אכזב, כי באמת נתן את ההרגשה שרצה לבוא. כנראה שלא ידענו לקרוא אותו. ממה שהבנו לאחר מעשה, הוא רק רצה שמכבי תל אביב תעלה את המחיר. אם הוא היה רוצה לשחק בהפועל, הוא היה בהפועל, ובשכר יפה מאוד. זהבי טעה איפה שאלמוג כהן צדק. אלמוג היה פתוח איתנו מהרגע הראשון, זהבי לא. הוא לא הבין שהאוהדים שדיברו איתו הם גם בעלי מניות בקבוצה. אנחנו יכולים להביא לפה כל אחד. אולי זהבי ציפה שחיים רמון בעצמו יתקשר אליו, אבל הוא בסך הכל ערן זהבי".

בקבוצת המו"מ נעלבו מכך שהאיש שגדל במועדון, ושביקש לחזור אליו, עשה את הפרסה. "עד גיל 16 הוא ישן במצעים של הפועל", אמר גורם. "הפועל בנתה אותו, הפועל הוציאה אותו מהבורקסים של רמת השרון. במכבי תל אביב צריכים להבין טוב מאוד עם מי יש להם עסק".

גם בן שהר לא הופתע. "מכל השחקנים שגדלתי איתם בהפועל תל אביב", טוען שליחנו בברלין. "ידעתי שרק הוא באמת מסוגל לעשות מעבר כזה דרמטי. מבחינה מנטלית, הוא תמיד היה כזה. אם הוא מחליט משהו הוא לא רואה אף אחד ממטר. וככה זה גם במגרש. אם הוא רוצה ללכת לבד, הוא הולך לבד. אם הוא רוצה לנסות לכבוש, הוא מנסה. הוא היה עושה דברים עד הסוף, ולא פחד לרגע מאף אחד, גם לא מהקהל. ובגלל זה במשחקים גדולים הוא היה שם, הוא לא פחד לקחת הכל עליו".

שחקני הפועל תל אביב ערן זהבי, שי אבוטבול, דני בונדר, דדי בן דיין המומים אחרי שספגו שער מול מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
לא מדברים עד היום. ערן זהבי ושי אבוטבול/אדריאן הרבשטיין

"למה ערן זהבי בועט בעיטות חופשיות? כי ערן זהבי בועט יותר טוב, פשוט וקל. מישהו נוגע לטועמה בבעיטות מצד שמאל? נכון שאבוטבול בועט טוב ואולי בשנה הבאה הוא יהיה הבועט של הפועל, אבל אני בועט יותר טוב, וזו עובדה" (ערן זהבי, מאי 2011)

שהר מספר שלמרות האופי והאגו, זהבי היה אהוב בחדר ההלבשה והתחבר מצוין לרוב השחקנים. לעומת זאת, הוא זוכר גם תקלים במהלך משחקים ולאחריהם. אחד מהם נגע כמובן לבעיטות החופשיות. בגלל נושא זה היה זהבי בריב מתמשך מול שני מפגיזים, שי אבוטבול וסלים טועמה. "שי וסלים לא מחליפים עם ערן מילה עד היום", אמר שחקן בקבוצה.

בימים הספורים שזהבי בצהוב, שחקנים במכבי לא שמעו אותו אומר מילה אחת על הפועל תל אביב. הניתוק, הקאט בראש, מוחלט. מספרים על שחקן נוח, שהשתלב במהירות בחדר ההלבשה של מכבי. ההתבטאויות, הצעיף הצהוב, החגיגה עם הקהל – דברים שאפילו לוינסנט אניימה לקח זמן להתרגל אליהם – זהבי עשה תוך שניות. "הוא מאוד קול", אמר שחקן מכבי, "לא ראו עליו התרגשות לפני המשחק הראשון מול נתניה". בדיוק. אחרי 56 דקות משעממות נזרק זהבי לאש וכבר במהלך הראשון שלו השחקנים של בנין התחפשו לים סוף כאילו רצו להשתתף באגדה בעצמם. זה נגמר רק בכמעט, אבל אל תדאגו למספר 7 צהוב – בתוספת הזמן זה כבר היה בינגו, שער ראשון בצהוב ועוד תודה לאל. "ערן זהבי הוא אדם חזק מנטאלית ואדם מאוד מאמין", אמר גורם המקורב לקשר. "הוא חושב שמי שאין לו עבר אין לו עתיד. הוא מאוד אוהב את מה שעשה בהפועל והוא לא ישכח את זה, אבל מה לעשות שמדובר בקריירה מקצוענית. כמובן שברגע שהוא בוחר, הוא מחויב לחלוטין למקום העבודה החדש שלו".

אנשים ניסו להסביר את המעבר למכבי בעין מקצועית. לתרץ את השתלבותו בשיטת ה-3-3-4 של אוסקר גרסיה ולדון באיזה זהבי יקבלו הצהובים. הכיוון פה, כמו במשחק מול נתניה, הוא חד משמעי. קדימה. ערן זהבי פשוט הולך קדימה כל הזמן, בדיוק מה שהצהובים צריכים. איום תמידי ודחיפה תמידית לעבר השער. ומה שהם יותר צריכים, זה גולר למשחקים החשובים. בדיוק מה שאלירן עטר לא עושה עד עכשיו וערן זהבי תמיד עשה. ג'ורדי קרויף חיפש קילר, קלוזר, מישהו שישים כדור ברשת דווקא כשקשה וכשחשוב. טדי, דרבי, זלצבורג וסטאד דג'רלאן מוכיחים שההולנדי מצא את שחיפש. בארבע העונות המלאות שלו כשחקן בוגרים בישראל, זהבי כבש 36 שערי ליגה. 10 עד ינואר, 26 אחרי ינואר. קלאץ', כבר אמרנו.

ערן זהבי שחקן הפועל תל אביב (ימין) מול דור מלול שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ג'ורדי קרויף חיפש קילר, קלוזר, מישהו שישים כדור ברשת דווקא כשקשה וכשחשוב. טדי, דרבי, זלצבורג וסטאד דג'רלאן מוכיחים שההולנדי מצא את שחיפש. ערן זהבי בצד השני של הדרבי/ברני ארדוב

"מכבי? אף אחד פה לא ממש מתייחס אליהם. הם יכולים לקנות את מי שהם רוצים, אבל בסופו של דבר הכסף והשמות של השחקנים לא משחקים על המגרש. אנחנו נמשיך לעבוד קשה ולהתקדם ונראה מה יהיה בדרבי" (ערן זהבי, יולי 2010)

הערב, מכבי תל אביב וערן זהבי נגד הפועל תל אביב. יותר חם מזה זה לא חוקי.

* * * * *

לטוויטר של אורן יוסיפוביץ

מייל: orenjos@walla.co.il

בלוג

לכל הכתבות לקראת הדרבי

מה קורה למכבי תל אביב במשחקים גדולים העונה?

האם דג'מבה דג'מבה הוא הבעיה של הפועל תל אביב?

מי המנהיג של מכבי תל אביב? פז חסדאי מבקש תשובות

16 שחקני רכש בעונה: מעקב אחרי הבזבוז של האדומים

מכבי תל אביב חייבת להחזיר את אפקט ההרתעה שלה

ערן זהבי, מכבי תל אביב. קובי אליהו
"יש לנו מסמך בכתב ידו, עם כל הדרישות שלו, דרישות שאושרו. שבועיים וחצי היינו כל היום סביב זה. הטרפנו אנשים - זה לא פשוט לגייס כזה סכום. אנשים אמרו לנו 'אתם עובדים לחינם, מכבי יתנו לו שקל יותר והוא יילך'. לא האמנו להם". ערן זהבי באימון טרום דרבי/קובי אליהו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ידעתי שרק הוא באמת מסוגל לעשות מעבר כזה דרמטי. מבחינה מנטלית, הוא תמיד היה כזה. אם הוא מחליט משהו הוא לא רואה אף אחד ממטר". בן שהר/מערכת וואלה!, צילום מסך
שחקן מכבי תל אביב ערן זהבי. ברני ארדוב
"הוא מאוד קול", אמר שחקן מכבי, "לא ראו עליו התרגשות לפני המשחק הראשון מול נתניה". הכי מרגש, הכי ייצרי, הכי ווינר. ערן זהבי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully