וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם שארפ זקוק לנס

21.7.2013 / 17:40

הבקשות לפגישה שלא נענו, אי הנוחות מפתיחת המסעדה, הבקשה האסטרטגית שהעלתה מכבי בשיחה, הכעס על הטלת הרפש על מוסר העבודה שלו, וכמובן – הוויכוח הלא קל על נושא השכר. דרק שארפ מכין את הפרק הבא בחיים שלו ורק נס ברמה של ז'לגיריס יחזיר אותו למכבי. כל פרטי המאבק

קובי אליהו

בוידאו: ראיון הפרישה האופטימי של שארפ מכדורסל לפני שנתיים

לפני כמה שנים, עת שיחקו יחדיו במכבי תל אביב, סיכמו ביניהם דרק שארפ, אנתוני פארקר ואריאל מקדונלד כי יגורו באותה שכונה כאשר יתלו את הנעליים. ספק אם הם ניחשו עד כמה המציאות תהיה דומה. פארקר פרש והוא בפלורידה. גם שארפ כבר בפלורידה.

אכן, מסתבר כי תהילת העולם אולי לא חולפת, היא רק מתאדה לאיטה בחום הישראלי: בימים אלו, במקום מושבו בטמפה ביי, מנסה שארפ למצוא את חייו החדשים יחד עם אשתו, הנמצאת בהריון, ושלושת ילדיו. שארפ שוקל לעבוד כעוזר מאמן בקולג' מקומי או כמאמן בקבוצת בית ספר. "לדרק יש בית והוא מחפש לילדיו דוברי האנגלית בית ספר יסודי שם. בארה"ב הוא לא צריך לשלם את העלות הגבוהה של בית הספר האמריקאי בישראל", מספר אחד ממקורביו. איפה מכבי תל אביב בסיפור הזה? נכון לעכשיו, היא כבר לא שם.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עוזר מאמן מכבי תל אביב דרק שארפ עם מזוודות. ברני ארדוב
כבר על מזוודות. שארפ/ברני ארדוב

***

בשקט מפתיע, ז?ל?ג דרק שארפ אל מחוץ למועדון שאליו הגיע ממגדל-העמק וחדרה. לא יהיה מופרז לומר שמכבי תל אביב היא מפעל חייו של שארפ. 18 שנה שימש המועדון בית לשארפ – והוא מצידו שימש למועדון סמל, קמע, סימן מסחרי. וכעת הוא, אחת הדמויות המעוטרות והמזוהות ביותר עם המותג הצהוב, טורק את הדלת בשקט ובנימוס האופייניים לו כל כך.

יובהר כאן: שארפ פגוע מהעזיבה, אך לא המום. הוא כבר הבין לאן נושבת הרוח בחודשים האחרונים לעונה, שבהם סוכנו ניסה לשווא לקבוע פגישה עם ראשי מכבי. לדברי גורם בסביבתו, "בכל פעם אמרו לו במכבי 'נדבר איתך בסוף העונה'. את באמת חושבת שדרק לא הרגיש שאין ממש רצון להשאיר אותו? הוא הרגיש, ולכן ערך את ההכנות הנדרשות", אומר אותו גורם, ומוסיף: "דרק אמר בשיחה פרטית: 'כשמכבי רוצה לדבר ולקבוע עם מישהו, היא עושה את זה'" .

אותו גורם מסביר מה גרם לשארפ להתחיל לארוז עוד לפני שנשמע גונג הפרידה הרשמי: "לשארפ יש ילדים, משפחה, הוא לא יכול לחכות לדקה האחרונה. הילדים שלו ובתי הספר באנגלית עולים הרבה, הוא לא היה יכול להסתדר כלכלית תחת ההצעה של מכבי. גם במכבי מודעים לכך טוב מאוד. הוא דאג לסדר דברים עבור הבן שלו שנשאר פה. הוא סגר את כל ענייני הדירה, האוטו, הרבה לפני העזיבה. הוא פשוט הבין".

2006: שחקן מכבי תל אביב דרק שארפ. AP
כעת שארפ, אחת הדמויות המעוטרות והמזוהות ביותר עם המותג הצהוב, טורק את הדלת בשקט ובנימוס האופייניים לו כל כך/AP

***

כשהפגישה המיוחלת התרחשה בסוף, לפני כשבועיים, נחשף בה פרט חשוב בכל הנוגע לאסטרטגיה של מכבי תל אביב בנוגע לשארפ. "האם אתה נשאר בישראל רק בגלל משרה במכבי כעוזר מאמן שני? האם יש לך מחשבות להתפתח?", נשאל הסמל הצהוב בפגישה. באותה שיחה הבהירה ההנהלה לשארפ כי "מכבי כמדיניות מביאה בדרך כלל עוזרי מאמנים בכירים, כמו ברמתם של שרון דרוקר, גיא גודס ובלאט בזמנו, שהיו צריכים לעבור מסלול מסוים. מאמנים עם ניסיון".

לשארפ הוסבר באותה פגישה שהוא יצטרך לעבור מסלול ריאלי בכדי להתקדם, וההנהלה אף נקבה בשכר המופחת שהוא ירוויח, אם יסכים לעבור את המסלול. וכך נומק בפניו הפיחות בשכרו: 'מאמן בכיר בקבוצת ליגת העל מקבל חצי ממה שאתה מרוויח היום במכבי. זה מה שאתה רוצה לעתיד? אתה ערוך לזה ורוצה להיות מאמן בישראל?", נשאל שארפ. עוד נאמר לו: "זה לא בריא שתהיה תלוי במקום עבודה אחד שתישאר בגללו במדינה כזאת או אחרת".

שארפ ענה באותה פגישה: "אני חושב על העתיד שלי, ושוקל אם יש לי כוונה לפתוח בקריירת אימון בישראל. אני מודע לכך שלפתח קריירת אימון בקבוצה בליגת העל, זה להוריד חמישים אחוז ממה שאני מרוויח במכבי. אני מבין שמה שאני עושה זה אולי סתם לדחות את הקץ".

במילים אחרות - לא רק השיקול הכספי שיחק משקל בעזיבת שארפ. "זה היה עניין של לאן דרק רוצה להתפתח, מה הוא רוצה לעשות. האם הוא נשאר כאן בגלל רק בגלל משרה", מבהיר גורם במועדון. "הלכו לקראתו בהנהלה, ישבו איתו לפגישה ואמרו לו שהוא צריך לעשות שיקול מקצועי לעתיד שלו. שאלו אותו אם הוא נשאר בארץ רק בגלל מכבי, האם הוא רוצה לנסות להתקדם, או רק לשמש כעוזר מאמן שני. רצו להבין מה המטרות שלו. באותה פגישה שוחחו עמו על כך שיש מסלול שעוזר מאמן ראשון עובר כדי לצבור ידע וניסיון. אין מישהו שלא אוהב את דרק בהנהלת מכבי, אבל הוא וגם אנחנו צריכים להבין אם הוא רוצה להתקדם כמאמן, לגדול ולהמשיך במועדון. זה הרבה מעבר לשיקול כלכלי קר", מדגישים שם שוב ושוב. "ההתייחסות לדרק היא לא כמו לסתם מישהו. אפילו לא רצינו לדבר עם אף אחד, עד שדרק ייתן תשובה".

יו"ר מכבי תל אביב בכדורסל, שמעון מזרחי. ברני ארדוב
לא רק השיקול הכספי שיחק משקל בהעזבה של שארפ. "זה היה עניין של לאן דרק רוצה להתפתח, מה הוא רוצה לעשות. האם הוא נשאר כאן בגלל רק בגלל משרה", מבהיר גורם במועדון. "הלכו לקראתו בהנהלה". מזרחי/ברני ארדוב

***

הפגישה הזו שפכה מים קרים על ראשו של שארפ, אך כאמור, הוא ציפה לה. "ברור שדרק רצה להישאר במכבי, הוא אוהב אותה באמת והיא כמו בית שני בעבורו. זה הלחיץ אותו, הוא הרי טיפוס רגיש ואוהב. בכל פעם שהוא דיבר על זה שאולי לא ימשיך במכבי, העיניים שלו נראו עצובות והטון השתנה. אך בלית ברירה, הוא כבר פיזר בסביבה שלו אמירות שהוא חושב שהוא לא ממשיך. הוא ידע. זה כאב לו ועדיין כואב לו", מסביר מקורב לשארפ.

לתפיסתו של שארפ, כל ההסברים האחרים מצוצים מהאצבע. הכול כאן עניין של כסף. "הסיפור פשוט, אין מה לחקור, מכבי פשוט לא מספיק רצו את שארפ. הם ידעו באיזה כסף צריך להשאיר אותו, ולא הייתה להם כוונה להמשיך ולשלם לו כמאה אלף דולרים", מספר גורם הבקיא בפרטי המו"מ.

מקורב לשארפ מבהיר: "אמנם לדרק אין שום טענות להנהלת המועדון על נושא השכר, הוא מודע לרמת השכר הנמוכה יחסית שעוזר מאמן שני מרוויח – אך מאידך הוא ציפה שהמועדון ייתן לו אפשרות להמשיך בתפקידו ושהם ימצאו את הדרך להמשיך". במילים אחרות, מבחינתו של שארפ, הכדור בידיים של מכבי. האם יהיה במועדון מישהו שיחליט להשאיר בכל זאת את שכרו, 100 אלף דולר, על כנו – ובכך להשיב את שארפ לרדיוס המחיה הטבעי שלו?

המקורב חושף את טור המספרים היורד שגרם לשארפ לחדש את הדרכון: "שכרו של שארפ קוצץ בחצי כאשר החל לכהן כעוזר מאמן: אם בשנה הראשונה הוא הרוויח כ- 230 אלף דולרים, בשנה השנייה הוא כבר התבקש לקצץ ל-110 אלף. בעונה הראשונה דרק קיבל שכר של שחקן פעיל, וזה הודות לדיוויד פדרמן, שעשה הכול כדי להשאיר את שארפ במועדון – מחוץ למגרש, אך בשכר גבוה וחריג כמו של שחקן פעיל. ודרק ממש מעריך זאת ומוקיר את דיוויד".

דייויד פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"בעונה הראשונה דרק קיבל שכר של שחקן פעיל, וזה הודות לדייויד פדרמן, שעשה הכול כדי להשאיר את שארפ במועדון". פדרמן/ברני ארדוב

***

במכבי תל אביב מתעקשים שזה לא אישי. עוד באמצע העונה החליטו שם, כפי שפורסם בוואלה! ספורט, שהסכומים ששארפ מרוויח מוכרחים לעבור תספורת. בקבוצה ראו בדרגת השכר המרופדת סוג של ג'סטה כלפי שחקן מוערך ואהוב על הקהל. מין פנסיה נדיבה לתקופת הצינון מהתהילה על המגרש. את הג'סטה הזו הוביל פדרמן.

אך לג'סטות יש סבלנות קצרה. שארפ נותר נטוע בתפקידו כפוסט-שחקן עוד שנתיים, ובמשך כל אותה תקופה נחשב כנושא נפיץ. "דרק תמיד היה נושא רגיש", מודה גורם במערכת. "הדלת עדיין פתוחה בפניו להישאר, אנחנו רק רוצים שיחשוב מקצועית לאן הוא רוצה להתפתח", הודף הגורם את הטענות על כפיות-טובה מצד המועדון.

נראה כי הגישה הקרה שהמועדון נוקט כלפי הסמל נובעת במידה מה גם מפקטור הזמן האכזרי: אהבת הקהל כלפי שארפ הפכה עם השנים מהוויה פעילה ותוססת למיתוס. בשלב הזה, הבינו בהנהלה, שארפ הוא כבר לא שמורת-טבע מוגנת. אפשר לדבר אתו עסקית. "עוזר מאמן שני אמור לקבל סכומים של עד 50 אלף דולר", מסבירים גורמים במכבי.

אחת השאלות שעלו: מדוע דרק שארפ לא נבחר למלא את תפקיד מנהל הקבוצה, עם פיטוריו של גור שלף – אף כי הוא מועמד טבעי לכך? "הייתה מחשבה לשים את דרק כמנהל, אבל זו הייתה מחשבה מאוד מהירה שירדה מסדר היום", חושף גורם במכבי ומסביר: "לא ידענו אם הוא יכול להיות מספיק מחויב."

זאת ועוד: בתוך מכבי, כך חושפים גורמים בה, לא כולם ראו בעין יפה את שותפותו של שארפ במסעדה. רגישותו של המועדון להתערבבות בעסקים התחדדה מאוד, בטח מאז פרשיית מוני פנאן. מאז הסקנדל ההוא, המועדון זוקף אוזניים זהירות מאוד כאשר הוא שומע על עסקים מהצד. "הרצון לשקיפות הקשיח את המדיניות הזאת", מודה גורם בסביבת הקבוצה. "במכבי לא אוהבים את ההתערבבות של העסקים האישיים של עובדים עם השם של המועדון".

גור שלף מנהל מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אחת השאלות שעלו: מדוע דרק שארפ לא נבחר למלא את תפקיד מנהל הקבוצה, עם פיטוריו של גור שלף – אף כי הוא מועמד טבעי לכך?/ברני ארדוב

***

היכן המאמן דיוויד בלאט בסיפור? רק לפני שנתיים הגיע בלאט פעמיים לביתו של שארפ בחשאי - פעם לבדו ופעם שנייה חמוש במנהל שפוטר גור שלף, כדי לשכנע את שארפ לפרוש ממשחק פעיל. ההפצרות עשו את שלהן והקפטן הנערץ ניאות לבצע הסבה מקצועית. באותן פגישות ניסו השניים לשכנעו לערוך הסבה לכיוון אימונים אישיים עם הנוער או עם קבוצת-הבת דאז, מגידו. ההסבה הנפשית הייתה קשה יותר. גורם בקבוצה הודה אז כי "מעולם לא ראו את דרק במצב כל כך פגוע. הוא היה כה שפוף מכל הסיפור עד כי שקל ממש לעזוב את הארץ עם המשפחה. היה כואב לראות אותו כך". בהתערבותו של דיוויד פדרמן, חוזה נדיב השאיר את שארפ בחממה הצהובה והוא מונה לעוזר מאמן.

הפעם זה שונה. בלאט אמנם נזהר יותר עם שארפ, אחרי הכול עם פדרמן לא מתעסקים, אבל בזמן האחרון בדק המאמן מספר אופציות של עוזרי מאמנים אחרים, בצורה דיסקרטית. בלאט אמנם שידר מערכת יחסים תקינה עם שארפ והגיע לא אחת למסעדה שלו, אך עם זאת, כדברי גורמים המעורים ביחסים ביניהם, "בלאט לא הטיל על שארפ עבודה ממשית או תחום אחריות גדול וענק. מעבר לצפייה בווידאו, או סקואטינג ,או לנאום בפני השחקנים".

שארפ חש שהשטיח נמשך תחת רגליו ונערך בהתאם. הפעם, הוא חסך מעצמו את הדמעות. השמועות לגביו, שלפיהן "אכפת לו רק מהמסעדה והוא מחמיץ אימונים", הופרכו לחלוטין, ודי בקלות. אך הזעם שההשמצות הללו עוררו לא התפוגג בקלות. "להגיד ששארפ יזלזל במכבי זה הדבר הכי הזוי והכי מכעיס שאפשר להשמיע. לא חסרים גורמים בעלי אינטרס שהיו רוצים לפגוע בו. לדרק יש מוסר עבודה גבוה, בטח במקום כמו מכבי שהיה כמו בית בעבורו. הוא באמת ובתמים אהב את המערכת", אומרים בחוגו.

מאמן מכבי תל אביב דייויד בלאט. אדריאן הרבשטיין
"בלאט לא הטיל על שארפ עבודה ממשית או תחום אחריות גדול וענק. מעבר לצפייה בווידאו, או סקואטינג ,או לנאום בפני השחקנים"/אדריאן הרבשטיין

***

חיים לא קלים עברו על דרק שארפ. בגיל 15 הוא החל לעבוד בסניף של רשת מזון מהיר באורלנדו כדי לעזור למשפחתו. שארפ החל כשוטף כלים וכמנקה, אחר כך למד להכין טאקו ובוריטו. וכעת, הוא שוב נאלץ לחפש את דרכו הלאה וסוגר מעגל לא רחוק מאורלנדו, בטמפה ביי. "זה לא קל, אבל איפשהו בלב הוא היה מוכן לכך. הוא ידע שהוא על זמן שאול במכבי. וכן, למרות שהוא לא סגר את הדלת, הוא פגוע".

שחקני מכבי תל אביב לשעבר, ניקולה וויצ'יץ' עם דרק שארפ. ברני ארדוב
זה שבא וזה שהולך. וויצ'יץ' ושארפ/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully