וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק לשינוי? על הקריאות להקלות בשימוש בחומרים אסורים בעולם האתלטיקה

16.7.2013 / 16:33

האם עולם האתלטיקה צריך לעגל פינות בכל הקשור לסמים אסורים? אטו בולדון חושב שכן, בכיר בענף חושב שצריך לבחון את הנושא מחדש. מי ירים את הכפפה והאם יש בכלל מקום לדיון?

אטו בולדון רומז שכולם משתמשים בממריצים, יו"ר התאחדות האתלטיקה האמריקאית לשעבר קורא להפסיק להילחם בזה.

48 שעות לאחר פרסום שערוריית הסמים שהדהימה את עולם האתלטיקה, ממשיכים לדון בנושא הזה במקומות שונים בעולם. את החומר שנמצא בדמו של טייסון גיי נגלה ככל הנראה רק בעוד מספר ימים אחרי פתיחת הבקבוקון השני של הבדיקה שלו. לגבי שיאן העולם לשעבר, אסאפה פאוול, ידוע שהוא השתמש באוקסילופרין, חומר מעורר שממריץ את מחזור הדם ושמשתמשים בו לעיתים לצורכי דיאטה. בערך הוויקיפדי של ה"אוקסילופרין" מצויין בראש ובראשונה שמדובר בחומר אסור על ידי הסוכנות הבינלאומית למניעת סמים בספורט.

השאלה הגדולה היא האם אנחנו יכולים למצוא הבדלים גדולים בין כדורים ממריצים כמו אוקסילופרין או אפדרין שיכולים לעזור מעט באופן מיידי מרגע נטילתם, לבין פיתוח הגוף באמצעים לא כשרים תוך כדי הזרקת סטרואידים (כמו בן ג'ונסון) או הורמוני גדילה (כמו ג'סטין גאטלין), או שימוש בחומר שמגביר את ייצור כדוריות הדם (כמו מריון ג'ונס)?

אסאפה פאוול אצן ג'מייקני. רויטרס
האם אפשר להשוות את מה שהוא לקח ל"סמים קשים?". אסאפה פאוול/רויטרס

טייסון גיי ואסאפה פאוול נתפסו על שימוש בחומרים אסורים

כולנו נהנים מתחרויות של מסוממים, ומתעלמים מכך

50 מארזי תרופות נמצאו בחדרו של אסאפה פאוול

חוזהו של טייסון גיי באדידס הושעה

שניים מפרשני האתלטיקה היותר פופולאריים כיום בעולם הם דונובן ביילי ואטו בולדון. הראשון היה פעם שיאן העולם ב-100 מטרים, והשני היה בעבר אלוף עולם בריצה הזאת, שבעמוד הטוויטר הוא מגדיר את עצמו גם כ"נקי מאז שנת 1973" (שנת הלידה שלו).

לכל אחד מהם היה הרבה מה לומר בכל מה שקשור לפרשה, שגיבוריה הטראגיים הם טייסון גיי ואסאפה פאוול. מי ש"הפציץ" היה בולדון, שלמרות מה שהוא מעיד על עצמו, רומז לכך שחומרים ממריצים הם פופולאריים ביותר כמעט בקרב כל הספרינטרים. "בספורט הזה קיים אי אמון וכל אתלט חושד ביריבים שלו. אם אני יודע שהיריב שלי עושה משהו, גם אני חייב לנסות ולמתוח את הגבול. האתלטים יודעים שהם ייתפסו אם הם ישתמשו בחומרים הכבדים כמו סטרואידים והורמוני גדילה, אבל הם כן מוכנים לקחת סיכונים בנטילת חומרים בעלי אפקטיביות נמוכה יותר כמו החומרים הממריצים", טוען בולדון ומוסיף: "במקרים רבים האנשים האלה נתפסים ואומרים 'באמת?'. הם בסך הכל נכנסו למצב שבו מישהו נתן להם חומר ממריץ כשהם יודעים שכל השאר משתמשים בו".

דבריו של בולדון מתכתבים למעשה עם דברים שאמר היום גם מאמנו של אסאפה פאוול, סטיבן פרנסיס, שטען שהוא לא מופתע מכשלונו של פאוול בבדיקה בגלל סוכנו של פאוול ששלח אליו מאמן עם החומרים. בולדון מתכוון לזה שלכל אתלט צמרת יש כיום גישה לחומרים מסויימים, והמציאות שחווינו לפחות עד לפני יומיים משכנעת את האתלטים שסיכויי התפיסה נמוכים. ושוב, צריך לזכור שלא מדובר ב"חומרים הכבדים".

האצן האמריקאי טייסון גיי. רויטרס
עדיין לא ברור מה הוא לקח. טייסון גיי/רויטרס

מי שמיישר קו עם דבריו של בולדון ואפילו נשמע ליברלי יותר הוא דאג לוגאן, בעבר יו"ר התאחדות האתלטיקה האמריקאית שבמשך שנים ניסה להילחם בתופעת הסמים בספורט. "אם לא נבחן את כל העניין הזה מחדש, ימשיכו להיות לנו ימים עצובים כמו שקרה השבוע", אומר לוגאן ומסביר: "אני יודע שאני משתייך בדעותיי למיעוט, אבל יצא לי להקדיש מספיק מחשבה לנושא הזה ואני חושב שהגענו לנקודת זמן שבה אנחנו צריכים לבצע שינויים. חוקים שאי אפשר לאכוף לא צריכים להיות בספרים. אנחנו לא מצליחים לפקח על החומרים האלה ולא מצליחים למנוע מספורטאים להשתמש בהם".

לעומת בולדון ולוגאן, שיאן העולם לשעבר דונובן ביילי נוקט בדבריו במדיניות של אפס סבלנות כלפי השימוש בחומרים אסורים מכל סוג. בתגובה לבולדון שאמר בנוסף שהאתלטים של היום לא יכולים להחזיק בתואר של רוקחות ולבדוק כל מה שהם מכניסים לפה, אמר ביילי: "כל אתלט בעולם מקבל רשימת חומרים אסורים וכל מה שהוא צריך לעשות זה להביט ברשימה וללמוד אותה. לצערי תמיד יהיו אנשים שינסו למתוח את הגבולות. אתלטים שלוקחים חומרים אסורים עושים זאת מחוסר ביטחון. הם לא מאמינים שיש להם את היכולת הפיזית והמנטלית לעשות דברים גדולים ולכן הם בוחרים במסלול אחר, מסלול בית המרקחת אם תרצו".

ביילי מפנטז אולי על עולם מושלם, אבל עושה רושם שבמציאות של היום קשה מאוד לספורטאים מקצועניים, במיוחד בתחום ריצת ה-100 מטרים, להמנע מחומרים אסורים כל עוד הם שולטים במה שהם אוכלים ושותים. דוגמה מצויינת לשינוי לטובה אנחנו יכולים למצוא דווקא בסין, מדינה שבה "דחפו" חומרים אסורים לספורטאים ללא ידיעתם בעבר הלא רחוק. כיום אחוז התפיסות של ספורטאים סינים ירד פלאים, וידוע שחלק מהמדיניות הקשה כלפי הספורטאים האולימפיים הסינים היא לא לאפשר להם לאכול במקומות ציבוריים במדינה בגלל החשש לחומרים אסורים שיחדרו להם לגוף כתוצאה מחומרים שונים שהסינים מכניסים לבשר שלהם.

אטו בולדון אתלט עבר טרינידדי. GettyImages
כולם עושים את זה? אטו בולדון/GettyImages

פרט לפרשני אתלטיקה כמו בולדון וביילי, נשמעו לא מעט קולות בעולם האתלטיקה ביממה האחרונה, ובמיוחד בבריטניה. למרות שגם לספרינטרים בריטים כמו דווין צ'יימברס היה עבר של שימוש בחומרים אסורים, מסתבר שיש כמה אחרים שלא רק שיצאו נגד טייסון גיי ואסאפה פאוול - הם אפילו טוענים שבדיעבד, השניים האלה הרסו להם את הקריירה.

קרייג פיקרינג היה פעם ספרינטר צעיר ומבטיח, שאפילו דיברו עליו כמי שהיה אמור להיות הלבן הראשון שיירד מ-10 שניות. בשנת 2007 הוא זכה במדליית הארד באליפות העולם יחד עם רביעיית השליחים הבריטית, שהפסידה לארצות הברית ולג'מייקה. לאחר מכן, ככל שהרמה בארצות הברית והאיים הקאריביים עלתה, פיקרינג נעלם מהמפה כמו כמה ספרינטרים בריטים נוספים. היום הוא חבר ברביעיית המזחלות של נבחרת בריטניה, שמתכוננת למשחקי החורף האולימפיים ב-2014.

בעקבות בדיקות הסמים החיוביות של גיי ופאוול, אותם פיקרינג העריץ בעבר, הוא אמר ל-BBC: "אם שניהם באמת השתמשו בסמים, זה פגע בי כלכלית. הייתי יכול להיות אלוף עולם, זה יכל להיות יום שהיה משנה לגמרי את הקריירה שלי".

אתלטים אחרים הביעו סיפוק מהעובדה שבגל הנוכחי לא מדובר באתלטים משניים אלא בכמה מהכוכבים הגדולים בעולם. דניס לואיס, לשעבר אלופה אולימפית בקרב 7 אמרה בעניין הזה: "מה שקרה מאוד מאכזב אותי, אבל מצד שני זה מקל עליי לדעת שלא משנה מי אתה, אפשר לתפוס אותך. כל אתלט צריך להכיר את רשימת החומרים האסורים, ואם זה חומר שאתה לא מכיר - אל תגע בו".

קרייג פיקרינג ספרינטר בריטי. GettyImages
הייתי יכול להיות אלוף עולם. קרייג פיקרינג/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully