וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתודה אל הלא נודע: על פתיחת קמפיין אליפות אירופה של נבחרת העתודה

8.7.2013 / 19:05

רק השנה חזרה נבחרת העתודה לדרג א'. עכשיו, כשאליפות אירופה בכדורסל יוצאת לדרך, יש לה מטרה אחת: להישאר שם

נבחרת העתודה תחל מחר (שלישי) את אליפות אירופה דרג א' באסטוניה כשתפגוש את נבחרת לטביה, שסיימה בשנה שעברה במקום השישי באליפות אירופה לנוער ולעתודה דרג א'. ישראל הגיעה אמש (ראשון) לטאלין, בירת אסטוניה, שם פגשה את הסקאוט ליאור קרת וכוכב הנבחרת איגור קולשוב ששב מארצות הברית, בה שהה לקראת לימודיו בשנה הבאה במכללת אריזונה סטייט. הנבחרת ערכה בסך הכל אימון אחד עד למשחק הפתיחה.

הנבחרת של שרון דרוקר ומתן חרוש תשחק בבית ג' ביחד עם נבחרות ספרד, רוסיה, בולגריה וכאמור לטביה, כשמכל בית יעלו לשלב השני שלוש הנבחרות הראשונות. בשלב הבתים השני יצטרפו לנבחרות העולות מבית ד', הכולל את צרפת, איטליה, אסטוניה סלובניה וצ'כיה. ארבע המובילות של שלב הבתים השני יעלו לרבע הגמר שייערך בשיטת נוק אאוט.

שתי הנבחרות שתסיימנה במקומות האחרונים בבית יירדו לשלב הבתים התחתון ביחד עם הנבחרות האחרונות מבית ד'. בשלב הזה שתי הנבחרות שתסיימנה במקומות הראשונים תישארנה בדרג א', ויילכו למשחקי המיקום 13-16, ואילו שתי הנבחרות שתסיימנה במקומות האחרונים יילכו למשחקי ההשרדות, כשרק נבחרת אחת מבין ארבע תשרוד לשנה נוספת בדרג הבכיר של אירופה.

רגע לפני חזרת הנבחרת לדרג הבכיר של אירופה, יצאנו לבדוק האם יש סיכוי, קטן ככל שיהיה, לשחזר את ההישגים משנת 2000 ו-2004, להכיר את הסגל, את היריבות וללמוד מעט על העתיד של הכדורסל הישראלי.

שון דאוסן: "יש לי אחריות גדולה יותר מבקיץ שעבר"

שרון דרוקר: "אפשר לעשות אליפות יפה"

שרון דרוקר מאמן נבחרת העתודה של ישראל. מגד גוזני
משימה לא פשוטה לפניך. שרון דרוקר/מגד גוזני

הסגל

ארבע שנים עברו מאז שנבחרת ישראל ירדה לדרג ב', והנבחרת הנוכחית שתייצג אותנו ברמה הבכירה ביותר היא בעיקר אלמונית. הסגל מורכב משבעה שחקנים ילידי שנת 1993, שהעלו את הנבחרת לדרג א', וחמישה ילידי שנת 1994, שכשלו עם נבחרת הנוער לעלות דרג. למעשה כל השחקנים שהיו בסגל של חרוש ודרוקר בשנה שעברה, ונמצאים בגיל המתאים, המשיכו שנה שנייה ויתנסו מול שחקנים בכירים יותר.

בשנה שעברה שניים מהכוכבים של נבחרת ישראל, בר טימור וגיא לביא, היו גארדים-רכזים. עוד במהלך העונה הבחינו בנבחרת בבעיה רצינית בעמדת הרכז, כשאלון אברמוביץ', שהיה הרכז השלישי בנבחרת הקודמת, לא קיבל הזדמנות בנס ציונה, והחליטו ללכת על תום מעיין, ששיחק בשנה האחרונה במכללת סיטון הול ויחזור בעונה הבאה לישראל. עם מעיין התגלו מעט בעיות בירוקרטיות בנושא שירותו הצבא, אך לאחר שהחליט להפסיק את לימודיו במכללה, אלה נפתרו.

"יש לי תפקיד חשוב וגדול בנבחרת, להיות רכז זה תפקיד משמעותי במשחק הכדורסל", הודה מעיין שעל כתפיו הצנועות תיסחב הנבחרת, "אני שמח שיש מסביבי סגל שחקנים טוב שאני בסך הכל צריך למצוא שחקנים כמו אור סולומון ושון דאוסן והם משם יעשו את העבודה".

זו אולי הבעיה הגדולה. יכולת צבירת הנקודות של מעיין בעייתית והוא לא מרבה לתקוף את הסל, לעומת יכולת ניהול המשחק הטובה מאוד שלו. הבעיה הגדולה היא שרום קורנליוס, שהרשים באימוני הפתיחה, נופה מסיבות מקצועיות, כך שההצלחה או הכישלון של הנבחרת יימדדו לא מעט ביכולת של מעיין להצליח להוביל את הכדור ולעמוד בלחץ.

תום מעיין שחקן נבחרת העתודה. מגד גוזני
מבין את התפקיד, צריך לזרוק יותר לסל. תום מעיין/מגד גוזני

עמדה נוספת בעייתית, יש לומר כרגיל ברמת הנבחרות בישראל, היא עמדת הסנטר. ישראל מחזיקה שני סנטרים – בן אלטיט ורם אליאספור, שניים שטרם הובילו קבוצה או התנסו ברמות הגבוהות, ואחריהם בסגל נמצא תומר גינת מעירוני נהריה שבקושי ראה פרקט העונה, אך הרשים מאוד באימוני הנבחרת. "האליפות הזאת תגיד הרבה על אלטיט ואליאספור", אומר מאמן ליגת העל שצפה באימוני העתודה, "כשהנבחרת הצליחה, בתקופה של שחר גורדון וגרין או בתקופה של אבי קזרנובסקי וליאור אליהו, היה מי שייתן את הגוף שלו".

בעמדות 2-4 נגמרת הבעיה של ישראל ומתחיל "כאב הראש החיובי" של המאמנים. שון דאוסן, איגור קולשוב, אור סולומון, איגור מאיור, רפי מנקו ואדם אריאל צפויים לספק את הסחורה ולהתמודד בכבוד מול היריבים המרשימים שלהם. קולשוב, דאוסן ומנקו הרשימו במשחקי האימון, כשאצל סולומון חלה נסיגה מסוימת, אך בנבחרת מאמינים כי יחזור לעצמו ברגעי האמת. אריאל ומאיור צפויים לתת גוון שונה למשחק. את הסגל ישלים גולן גוט, הבן של שחקן העבר והמאמן דני גוט, שנחשב לאחד הפייטרים בנבחרת ויש כאלה שמהמרים עליו כמי שיהיה סוג של הפתעה נעימה.

שון דאוסן שחקן נבחרת העתודה של ישראל. מגד גוזני
צפוי לספק את הסחורה. שון דאוסן/מגד גוזני

היריבות

היריבה הראשונה של ישראל, לטביה, היא אחת המתקדמות ביבשת בשנים האחרונות. לטביה עמדה על הפודיום באליפות אירופה לנוער בשנת 2010 אחרי זכייה במקום השלישי ומאז ממשיכה להצליח. הנבחרת הנוכחית מורכבת משחקני נבחרת העתודה של הקיץ שעבר ומשחקני נבחרת הנוער, שתיהן סיימו במקום השישי בדרג א'.

שלושה שחקנים ששווה להתעכב עליהם הם הפורוורד אוחרס סילינס (2.02) ששיחק בעונה החולפת ברג'יו אמיליה מהליגה האיטלקית הראשונה, הרכז קספארס וצ'ואגראס, שהרשים בעונה שעברה בליגה הבלטית והסנטר איליה גרומבס (2.07) מונטספילס. את החבורה מאמן ארטורס שטלברגס, רק בן 29 שפרש מכדורסל לפני שלוש שנים והיה עוזר המאמן של הנבחרת הבוגרת בשנה שעברה.

ביום חמישי תפגוש ישראל את נבחרת רוסיה של יבגני קיסורין, ששיחק במשך שנים בספרטק סנט פטרסבורג, בצסק"א מוסקבה ובנבחרת רוסיה. הרוסים יחסרו את הכוכב הגדול סרגיי קראסב שנבחר בדראפט ה-NBA, אך גם בלעדיו מדובר בנבחרת חזקה, שתופיע גם ללא כוכבי נבחרת הנוער, שסיימו אשתקד במקום הרביעי, בשל השתתפותם באליפות העולם עד גיל 19. שני שחקנים מעניינים הם הרכז דניס זכארוב מניז'ני נובוגרוד והפורוורד ולדיסלב טרושקין, שהוביל את נבחרת העתודה בנקודות באליפות הקודמת.

סרגיי קראסב. AP
גם בלעדיו יהיה לנו קשה. קראסב/AP

ביום שישי תשחק ישראל עם בולגריה, נבחרת שעלתה איתה מדרג ב' בשנה שעברה. הבולגרים מציגים לראווה כוכב גדול אחד, פאבלין איבנוב (1.94), סקורר מצוין שמסוגל לעשות הכול על המגרש. איבנוב שיחק העונה בבודוצ'נוסט אך נפצע לקראת סיום העונה וחזר לאימונים רק עם הנבחרת. הפורוורד הנהדר דימיטאר דימיטרוב (2.03) מלבסקי סופיה וחברו טנצ'ו טנצ'ב (2.02) מקבוצת העתודה של הליגה הראשונה משלימים סגל מוכשר שלא ניתן לזלזל בו.

בשבת ישחקו חניכיו של דרוקר עם הפייבוריטית הגדולה בבית, נבחרת ספרד, שתגיע ללא הכוכב אלכס אברינס מברצלונה. חלק גדול מכוכבי נבחרת הנוער הספרדית, שסיימו במקום החמישי באליפות אירופה בשנה שעברה, נמצאים באליפות העולם עד גיל 19, מה שהשאיר את הבמה לשחקנים המבוגרים יותר, שזכו עם נבחרת העתודה במדליית הארד בשנה שעברה. השחקן המוביל הוא הפורוורד דני דיאז (2.03) שמושאל מריאל מדריד לסן סבסטיאן מהליגה הראשונה. לצידו נמצאים הגארד הנהדר של אסטודיאנטס חיימה פרננדס והפורוורד סנטר של חובנטוד בדאלונה אלחנדרו סוארס. את הנבחרת מאמן אלפונסו אלונסו מסן סבסטיאן.

שחקן נבחרת ספרד דניאל דיאז. Roberto Serra/Iguana Press, GettyImages
גם כאן דני דיאז והספרדים פייבוריטים/GettyImages, Roberto Serra/Iguana Press

הסיכויים

"אנחנו בבית קשה, אבל אנחנו נבוא וניתן מלחמה כדי לייצג את ישראל בכבוד", אמר מעיין, "כל משחק הוא חשוב, וזה לא כל כך משנה היריבה, משנה איך אנחנו נבוא לשחק. ספרד ורוסיה הן נבחרות גדולות אבל גם אותן אפשר להפתיע. כל ניצחון שנשיג בבית הזה רק יעזור לנו בהמשך".

אם נאמר את האמת, הציפיות של אנשי הנבחרת הן ריאליות – לשרוד בדרג א'. כדי לעשות יותר, ישראל תהיה חייבת לנצח את לטביה ובולגריה בבית המוקדם, משימה קשה מאוד שתחייב התעלות של השחקנים שרשמו ניצחון אחד בכל ההכנה. עלייה לשלב הבתים השני תחשב הישג מרשים ביותר, אבל גם אי הדרדרות למשחקי ההישארות. בנבחרת לא מודים בכך, אבל הם ישמחו לצאת מהבית המוקדם עם ניצחון אחד, עדיף על הנבחרת שתרד איתנו לבית התחתון, והמשחק הפתוח ובעל הסיכויים הגבוהים יותר לצאת ממנו עם ניצחון יהיו מול הבולגרים.

בהנחה שהנבחרת תרד לבית התחתון, היא צפויה לקבל את אסטוניה וצ'כיה, שתי נבחרות שוות לפחות ברמתן אלינו. האסטונים מארחים את האליפות כך שקשה להאמין שירדו לדרג ב', אז גם כאן מדובר במשוכה לא פשוטה. "אנחנו מקווים שזה לא יהיה טורניר חד פעמי", אמר בכיר באיגוד הכדורסל לצוות המקצועי בשבוע שלפני היציאה, וכמה שהוא צודק. ישראל היא ככל הנראה אחת מחמש הנבחרות החלשות באליפות, ביחד עם גיאורגיה, שבדיה ואוקראינה, ואם תסיים מעל המקום ה-16, זה יהיה הישג אמיתי.

מימין, שון דאוסן, רום גפן, אלון אברמוביץ' אדם אריאל שחקני נבחרת העתודה. מגד גוזני
רק שלא יהיה טורניר חד פעמי/מגד גוזני

באיגוד הכדורסל מעריכים מאוד את העבודה שעושים הצוות דרוקר את חרוש כבר שנה שנייה עם הנבחרת. "הם אולי הצוות הטוב ביותר של מאמן ועוזר מאמן שעבד בנבחרות הצעירות מאז 2004", החמיא בכיר באיגוד לשניים. אם תשרוד הנבחרת, השנה הבאה תהיה שנת המבחן הגדולה של האקדמיה של איגוד הכדורסל, שכן הסגל יורכב ברובו מבוגריה, ובראייה להכנה של נבחרת הנוער לאליפות אירופה לדרג ב', לא בטוח שמדובר בעתיד מזהיר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully