וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזב את העיר, עבר לסיטי: חסוס נבאס עובר למנצ'סטר סיטי

16.6.2013 / 11:00

אחרי שנים של התקפי חרדה ושלל בעיות פסיכולוגיות, חסוס נבאס, הקיצוני המוכשר של נבחרת ספרד, עשה צעד אישי ענק ועזב את סביליה ואת הבית של ההורים בתקווה להפוך לכוכב על במנצ'סטר סיטי. השוואות לריאן גיגס כבר קיימות, אבל האם הוא באמת התגבר על עצמו?

בלילה שבין ה-11 ל-12 ביולי 2005, קצת לפני חצות, הוזעקו בדחיפות מרכוס נבאס, אז עוד חלק מהסגל של סביליה, ששיחק כמושאל בקבוצת פולי אחידו ואביו אל המלון בו התאכסנה הקבוצה הבכירה של אנדלוסיה. סביליה הייתה בעיצומו של מחנה האימונים לקראת העונה שעמדה לצאת לדרך, עונה שתסתיים עם זכייה ראשונה מתוך שתיים רצופות בגביע אופ"א. אלא שבאותו רגע, אף אחד מאנשי הקבוצה לא ממש התרכז בכדורגל. הכוכב הצעיר, חסוס נבאס, חווה התקף חרדה קשה בחדרו והקרובים אליו התבקשו להגיע ולהרגיע. זה לא הצליח, הילד בן ה-19 התעקש לחזור הביתה.

בסופו של דבר, כעבור מספר שעות הוא כבר ישן במיטתו הרגילה בלוס פלאסיוס, פרבר של סביליה. מחנה האימון ההוא נערך בהואלבה, הרחוקה רק שעת נסיעה בודדת מהבית החם של משפחת נבאס, בית שעבור חסוס נבאס מהווה הרבה יותר מעוד מקום, בית שהיווה עבורו כמיהה ומפלט לאורך שנים ארוכות של געגועים לבית ששיגעו אותו, התקפי חרדה ואפילו פרכוס אפילפטי, שיכול להזכיר לצופה מהצד התקף לב. הואלבה כאמור, הייתה מספיק קרובה כדי לפתור את הדברים בן לילה, אבל עכשיו, אחרי שחסוס נבאס השלים את המעבר שלו למנצ'סטר סיטי תמורת 15 מיליון ליש"ט, הוא יהיה רחוק 2,500 קילומטר מהבית ויעמוד בפני האתגר הכי גדול ומרגש בקריירה שלו או למעשה, בחייו. זה לא יהיה פשוט, אבל הוא בטוח שזה הרגע הנכון. לטובת אוהדי הסיטיזנס, כדאי גם לקוות שהוא צודק.

חסוס נבאס שחקן סביליה. רויטרס
האם הבעיות באמת מאחוריו? נבאס/רויטרס

נבאס הצטרף בגיל צעיר למחלקת הנוער של סביליה, ערך הופעת בכורה בליגה הספרדית יומיים לאחר יום הולדתו ה-18 והפך לשחקן הרכב קבוע כבר באמצע עונתו השנייה. אבל הפחדים, הם תמיד היו שם מעבר לפינה, מאיימים להתפרץ בכל רגע. ב-2006, אחרי שכיכב ב-0:4 על מידלסברו בגמר גביע אופ"א, העברתו לצ'לסי כבר הייתה סגורה, אבל הוא סירב לעזוב את הבית ולבסוף נשאר וזכה עם סביליה בגביע אופ"א נוסף. כעבור שנה לא הסכים לטוס למחנה אימון בארצות הברית, מה שעיצבן את חברו לקבוצה דאז, האיטלקי אנצו מארסקה, שאמר: "הוא כבר לא ילד וחייב להתחיל להתנהג כמו גבר", תוך שהוא מפגין חוסר מודעות עז למצבו הנפשי השביר של נבאס, הצעיר מבין חמישה אחים.

אלא שגם המשפחה של נבאס נותרה לא פעם ללא תשובות. אחיו מרכוס, שמגדיר את עצמו כאיש הכי קרוב לחסוס, אמר בעבר: "אפילו אני לא ממש יודע מה גורם לפחדים שלו. זה משהו רציני מאוד, אבל ניקח את זה צעד אחר צעד ובסוף יהיה בסדר. בעיני התקשורת זה נראה הרבה יותר גרוע. כשהוא איתנו, בחברה האינטימית שלו, הוא כבר מתנהל הרבה יותר ברוגע מאשר בעבר. הוא חברותי יותר כשהוא איתנו". לאט לאט, הדברים באמת השתפרו והקשר האנרגטי של סביליה, שבמשך שנים לא שיחק בנבחרת ספרד בשל הבעיות האישיות שלו, הצליח להתגבר.

בנובמבר 2009 הוא זומן לראשונה לסגל הלה רוחה, לקראת משחק הידידות מול ארגנטינה שנערך בויסנטה קלדרון. אל האימון הראשון שלו בנבחרת הוא הגיע עם נעליים עליהן נכתב "אלוהים הוא האהבה", זכר לגורם השני מלבד המשפחה שלדעתו של נבאס שינה אותו לטובה. האימון כולו היה אופרציה רצינית. למרות קפיצת המדרגה המנטלית, נבאס נראה מבוהל עד מאוד כשהגיע להתכנסות. מרכוס, יחד עם המנטור של חסוס, אדם בשם אנטוניו פרננדס, כבר חיכו לו באצטדיון ואילו על כר הדשא, אלברו נגרדו חברו לקבוצה וסרחיו ראמוס, ששיתף עמו פעולה בסביליה בעבר, לא זזו ממנו לרגע. במשחק עצמו, נבאס נכנס כמחליף במקום אנדרס אינייסטה בדקה ה-82 ומשם, כך נראה, הכול (או לפחות הרוב) כבר היה קל יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שחקני נבחרת ספרד, חסוס נבאס עם סרחיו ראמוס עם גביע אירופה. רויטרס
לא עזב אותו לרגע. ראמוס ונבאס זוכים ביורו/רויטרס

הוא נמנה על סגל הנבחרת שזכתה במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, כאשר במשחק הגמר הוא נכנס כמחליף ראשון בדקה ה-60 ומעורב בשער הניצחון ההיסטורי מול הולנד. הוא גם נסע עם הנבחרת ליורו האחרון באוקראינה ופולין ושם, במשחק האחרון של שלב הבתים, כבש שער ניצחון יקר בדקה ה-87 ב-0:1 על קרואטיה, שער שנתן לספרד את המקום הראשון בבית, בדרך לזכייה. לא פחות חשוב מהתארים היוקרתיים, עמדה עבור נבאס העובדה שהוא בילה פעמיים חודש שלם מחוץ לבית ועבר את זה בשלום. מכאן, המעבר המתבקש מחוץ לסביליה, במדיה רשם 34 שערים ו-77 בישולים ב-388 הופעות בעשור האחרון, היה כבר הרבה יותר פשוט.

ארסן ונגר של ארסנל וברנדן רוג'רס של ליברפול חשקו ב"Nervy Navas" כפי שהוא מכונה בממלכה, אבל למנצ'סטר סיטי, כרגיל, היה את הצ'ק עם הכי הרבה מספרים. מנואל פלגריני, המנג'ר החדש של הסיטיזנס, הודיע לראשי המועדון שהקיצוני הספרדי הוא השחקן בו הוא רוצה להשקיע, למרות שנבאס הודה לאחרונה שהם כלל לא מכירים באופן אישי. נראה שפלגריני, שידוע בתור מאמן עם טאץ' טוב לכוכבים לא מלוטשים, החליט לקחת את נבאס כפרויקט מיוחד. אחרי שחתם והוצג, אמר הקשר הספרדי: "זכיתי בכמה תארים, אבל ליגת האלופות היא תמיד החלום הגדול. יש לנו אתגר רציני בפנינו והוא לזכות בכמה שיותר תארים בעונה הבאה. אני חושב שהכול יהיה בסדר איתי. אני נהנה לשחק כדורגל וזה הכי חשוב, לא נראה לי שיהיו בעיות אחרות".

אם כך, מה באמת יכול נבאס לתרום לסגנית אלופת הפרמיירליג? מאט ג'ונס מהאתר "וורלד סוקר טוק", ניסה להסביר: "קודם כל, הוא יוסיף קצב למשחק, עורמה ואיום ישיר על השער. הוא מוסיף לקבוצה מימד התקפי שהיה מאוד לוקה בחסר אצלה בעונה שעברה. אצל מאנצ'יני, סמיר נאסרי ודויד סילבה שיחקו בכנף וזה תפקיד זר להם, כך שלא היה משחק רחב מספיק. נבאס יישאר באגף ולא יצופף את האמצע כמו אחרים. זה בדיוק מה שהוא עשה לאורך השנים בסביליה. אולי עבור האוהדים הוא לא איזה שם גדול מברצלונה או ריאל מדריד, אבל הוא יכול לתרום לא פחות לסיטי".

מנואל פלגריני מאמן מלאגה. AP
התעקש על נבאס למרות שלא הכיר אותו אישית. פלגריני/AP

לגבי הבעיות שעלולות לצוץ כתב ג'ונס: "הפרמיירליג לא מסובכת להסתגלות כמו שהייתה בעבר. לא מעט שחקנים שהגיעו בשנים האחרונות מספרד השתלבו מצוין, למשל סילבה, סנטי קאסורלה ומיצ'ו. הבעיות האישיות של נבאס? נראה שהן כבר נפתרו. העובדה שהעסקה נחתמה כבר בתחילת הקיץ תיתן לו זמן להתאקלם בעיר והכי חשוב, הוא עצמו הסכים למעבר ונשמע נרגש מאוד ממנו". גם חואנדה ראמוס, האיש שהפך את נבאס ואת דני אלבס לאגף הימני המסחרר ביותר ביבשת באמצע העשור הקודם, היה רגוע: "הוא אדם אחר היום. פעם היו לו בעיות, אבל הוא מוכן למעבר. אם כבר משהו שיקשה עליו, זה יהיה המעבר מדרום ספרד החמימה לצפון אנגליה הקרה. אבל אני בטוח שהוא יסתגל". ניל קאסטיס מ"הסאן" סיפק השוואה מעניינת: "נבאס מזכיר את ריאן גיגס בשיאו, מהיר כמו ברק ודומה לקיצונים הקלאסיים, של פעם. המשחק שלו מאוד בוגר. האוהדים יתאהבו בו במהירות".

מצד שני, ישנם כאלה שפחות בטוחים שהמעבר הוא צעד נכון, הן עבור הקבוצה והן עבור השחקן. פיל קידל מ"בליצ'ר ריפורט", לא מאמין שנבאס מתאים לסיטי: "אתה אף פעם לא רוצה לשלם כל כך הרבה כסף לשחקן שכל ידיעה על ההחתמה שלו עוסקת קודם כל בבעיות הנפשיות שלו. חוץ מזה, הוא גם לא עונה על הבעיה הכי גדולה שהייתה לסיטי בעונה שעברה והיא הסיומת מול השער". ואילו פסיכולוג הספורט דניאל אברהמס עדיין חושש ממצבו הנפשי של השחקן: "אם הוא לא יהיה טוב בתחילת הדרך או לא יסתדר עם חלק מחבריו לקבוצה, הוא יצטרך לגלות המון כוחות נפשיים כדי שהבעיות הפסיכולוגיות לא יחזרו".

אבל מה אם נבאס כן יהיה טוב? ומה אם הוא יסתדר עם כולם ויהפוך לאליל ביציעי האיתיחאד סטדיום? המקרה שלו יהווה דוגמה נהדרת לשלל כדורגלנים, צעירים ואפילו מקצוענים, שחוששים לספר את הסיפור שלהם ולגלות את הפחדים אשר על ליבם, בשל הפחד מתגובת הסביבה. לכן, המקרה של חסוס נבאס וההצלחה עתידית שלו באנגליה, הרבה יותר גדולים מעוד כוכב כזה או אחר שעוזב את הבית לטובת אתגר חדש. זה לא יהיה פשוט, אבל נבאס כבר הוכיח שהוא מסוגל להתגבר על הקשיים וכהכנה, כנראה שגם לקראת הקיץ הבא ולא רק העונה הקרובה, מצפה לו כעת תקופה בברזיל עם הנבחרת, שתנסה לגרוף עוד תואר לאוסף הבלתי נפסק שלה. ואם שום דבר לא יילך, שמישהו יתקשר למרכוס ואבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully