וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצחוק או למות: מה קורה עם רכישת בית"ר ירושלים?

27.4.2013 / 7:00

אלי טביב באמת רוצה להיות הבעלים של בית"ר, אבל לא מתלהב לסגור חובות. ניר ברקת והעמותה באמת רוצים לראות את זה קורה, אבל הבעיות ממשיכות לצוץ. הפגישות, הקשיים, המספרים והעתיד הקודר. בית"ר מתקרבת לרגע ההכרעה ויש לה שתי אופציות: טביב או בית משפט

לפני כשבועיים, במהלך פגישה בין השניים, הציע ראש עיריית ירושלים ניר ברקת לאלי טביב מתווה חדש לרכישת בית"ר לפיו טביב ישקיע שני מיליון דולר וארקדי גאידמק יוסיף סכום דומה. טביב שמע וללא היסוס השיב בחיוב. לפגישה עם ברקת הוא הגיע בידיעה כי סך הגירעון וההתחייבויות של הקבוצה עומד על 18 מיליון שקל ולאחר שכבר עשה כמה בדיקות עם בקרת התקציבים הוא קיבל הבהרה ברורה: "הבקרה סיימה עם ההקלות לבית"ר. אם כל שנה בית"ר שילמה 2-3 מיליון מההתחייבויות ומשכה את הגירעון וההתחייבויות, בשנה הבאה זה נגמר. אנחנו דורשים בטוחות של 9-10 מיליון שקל עבור החובות שישולמו בשנה הבאה". משמעות הדברים פשוטה – הסכום אותו טביב הבטיח לראש העיר כי יהיה מוכן להשקיע בשלב ראשון ייועד אך ורק לחובות. מבחינת טביב, עוד לפני שפסע אל תוך המועדון וחשב על תכניות אסטרטגיות ומקצועיות לעונה הבאה, הכסף שלו אמור לנקות את לכלוך העבר.

אז טביב אמנם אוהב את המתווה של ברקת, אבל פחות מתלהב מהשימוש הראשוני לכספו. הוא התלבט מספר ימים עד שהחליט, למרות המצב, לעשות עוד צעד ולנסות להגיע למבנה של סיכום בין עורכי הדין מתוך תקווה כי ראש העיר ברקת יסייע וגם גאידמק ייקח אחריות על המצב בכדי לסכם את העסקה. עד כמה טביב רציני? כמה הוא רוצה להיות הבעלים של בית"ר? עצם העובדה שביטל את הטיסה למשחקי הגומלין של חצאי גמר ליגת האלופות כדי להיות מעורב מקרוב במשא ומתן בשבוע הבא אומרת הכול. מבולבלים מהמצב? ניסינו לעשות סדר במצבה הסבוך של בית"ר ולבדוק מה יהיה עתידו הכלכלי של המועדון.

איש העסקים אלי טביב מגיע לאצטדיון טדי. קובי אליהו
אוהב את המתווה, פחות את השימוש הראשוני בכספו. טביב/קובי אליהו

כזכור, המגעים הראשונים עם טביב החלו במהלך הסיבוב הראשון של העונה. אז הוא לקח צעד אחורה ולאחרונה שב לשיחות עם ראש העיר. במהרה התגלתה בעיה: בחודשים שעברו המועדון עבר זעזוע כלכלי נוסף כך שנקודת המפתח בשיחות הייתה הפערים בין המצב שבו היה המועדון בראשית השיחות לבין המצב הנוכחי, פערים שנציגי של טביב מעריכים בחמישה מיליון שקל. החישוב היה פשוט. בסבב השיחות הראשון, בית"ר הגיעה כבר לרמת הכנסות של חמישה מיליון שקל ובמועדון העריכו, לאור פתיחת העונה הטובה, כי עד לתום העונה ניתן יהיה להכניס שלושה מיליון נוספים.

מעבר לכך, התברגות בפלייאוף העליון וכרטיס אפשרי לאירופה בתוספת מענק מיקום היו שווים למועדון עוד שניים או שלושה מיליון שקל. המציאות הייתה שונה. החל מינואר רמת ההכנסות לא עלתה ביותר מ-300 אלף שקל. הסיבה היא כמובן הגעת הצ'צ'ני,ם מחאת האוהדים וההידרדרות המקצועית. העלויות של סדאייב וקאדייב תפחו לקרוב למיליון שקל בשל האבטחה הצמודה לשניים שהתווספה לשכר והוצאות שוטפות. בנוסף, העובדה כי לא נוהל מו"מ מול שחקנים שמסיימים חוזה מביאה את בית"ר במצב מאוד לא בריא גם מקצועית והיא תיאלץ להילחם על השארת שחקניה החופשיים לאחר סיום העונה כשהאופציות פתוחות בפניהם.

טביב, שהכיר את המספרים החדשים, חזר ואמר לברקת שגם אם המתווה עם גאידמק לא יצליח, הוא ירצה לקחת את הקבוצה בתנאי שיקבל סיוע משמעותי. ראש העיר הבין את הרמז, הבטיח כי יפנה לגיוס תרומות וחזר עם הבשורה כי גייס עבור טביב 2.5 מיליון שקל בשלב ראשון, כאשר עדיין לא ברור אם הקרן לידידות שמעבירה לבית"ר מעל מיליון שקל בכל שנה תמשיך את ההתקשרות עם המועדון.

טביב עצר בשלב הזה לחשוב עלויות. גם בשיחות עם ראש העיר כבר הצהיר שיהיה מוכן להעביר כ-12 מיליון שקל, אך היה רוצה לראות לפחות מחצית מהסכום מושקע בחיזוק ובניית קבוצה שתוכל להיות בפלייאוף העליון ולהתמודד על כרטיס לאירופה בעונה הבאה. הראייה של טביב קדימה ברורה - הוא לא בונה על ליגת האלופות, אבל מאמין שאפשר לייצר בתוך מספר שנים קבוצה שתוכל לעלות מדי שנה לשלב הבתים של הליגה האירופית ותייצר הכנסה קבועה של 10-15 מיליון שקל שתייצב את המועדון. הסיפורים על כך שלא ישקיע שקל בבית"ר הצחיקו את מקורביו שאמרו: "כל הפרשנים שאומרים את זה לא מבינים מה זה לקחת את בית"ר היום וכמה צריך להשקיע בשלב ראשון. איזו סיבה יש לו לקחת את בית"ר ולהמשיך לראות אותה מדשדשת? טביב לא מאזוכיסט, הוא רואה הצלחה מול העיניים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצליח לגייס תרומות. ברקת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת העדויות לרצינות של טביב אלו השיחות עם מועמדים למשרות שונות בעונה הבאה. כבר לפני מספר חודשים במהלך סבב השיחות הראשון פורסם בוואלה! ספורט על הפנייה לאלי אוחנה שקיבל הצעה להצטרף במידה וטביב ירכוש את הקבוצה. גם עתה הדבר צפוי לקרות, כאשר אוחנה עשוי לקבל תפקיד ניהולי. פנייה לגיא לוזון נעשתה לעמדת המאמן אם וכאשר וגם משה דמאיו סירב לאחרונה להצטרף לצוות הניהולי בתפקיד המנכ"ל.

אלא שלצד האופטימיות, עדיין ישנו מרחק לא קטן מסיכום. אחת מנקודות המחלוקת העיקריות עשויה להיות המשכורות שלא משולמות עבור חודשים מרץ, אפריל ומאי בסכום כולל של 2.5 מיליון שקל. טביב מתכונן לקחת את הקבוצה החל מהראשון ליוני ובמידה וגם את התפעול השוטף של העונה גאידמק לא ישלם, תהיה בעיה. גם כאן סביר להניח שראש העיר ייכנס לתמונה וינסה לשכנע את הבעלים הנוכחי לסיים את הקדנציה בצורה מכובדת. מעבר לכך, הבטיח ברקת לטביב לסייע בעלויות האבטחה ובכל מה שמכביד על התקציב ונמצא באחריותו כדי להחזיר את המועדון לקדמת הבמה.

אלא שבעוד שהשניים מחפשים כל הזמן פתרונות יצירתיים, הם נתקלים בבעיות חדשות. הנה אחת. בבקרת התקציבים ישנו צ'ק של משרד הכרטיסים "בימות" בסך מיליון שקל שניתן לפדות אותו רק ב-31 ליולי. בכל מקרה הצ'ק הזה הוא עבור הכנסות מכרטיסים בעונה הבאה ובמידה וישתמשו בו לתשלום משכורות לעונה הנוכחית זה מינוס מיליון שקל באישור ההכנסות לעונה הבאה. טביב כבר הבהיר כי לא יסכים למהלך כזה וכי הוא מצפה שלמשכורות של העונה הנוכחית גאידמק ימצא פתרונות.

אז איך מצמצמים את הגירעון? אם וכאשר טביב ייכנס, הוא עשוי לנסות ולראות איך להוריד חלק מההתחייבויות ואולי אף להציע קיצוץ מסויים לחלק מבעלי החוב תמורת תשלום מיידי. אגב, ליו"ר איציק קורנפיין מגיע סכום של 1.2 מיליון שקל אותו דחה לאורך השנים. קורנפיין כבר הבהיר כי יהיה מוכן להגיע להבנות בעניינו. מצד שני, טביב חושב להחליף בבית"ר לא מעט אנשים והמשמעות של הדברים היא פיצויי פיטורים. מהלך כזה, להערכת מקורבי טביב, יצריך הוצאה של מיליון שקל נוספים.

אלי אוחנה מאמן נבחרת הנוער של ישראל. ברני ארדוב
יעמוד על הקווים? אוחנה/ברני ארדוב

השאלה המתבקשת היא היכן נמצא גאידמק בכל הסיפור הזה. כאשר הודיע הבעלים שהוא לא מרגיש יותר מחוייבות כלפי הקבוצה ולא מתכוון להשקיע, הוא הצליח לפגוע בלא מעט אנשים שתמכו בו לאורך התקופה האחרונה. קורנפיין וגורמים בדירקטוריון ציפו מגאידמק שבכל מצב יעביר לפחות מיליון דולר כדי לכסות את הגירעון של העונה ויסייע בתפעול השוטף עד תום העונה. גם היו"ר חש שהבעלים עזב אותו לבד בשטח. "השאירו את איציק לבד. ארקדי לקח את המועדון להרפתקה הזאת והשאיר את איציק עכשיו להתייבש עם קבוצה משותקת. אין משכורות, אולי אין מאבטחים למשחק, זו בית"ר ירושלים? סביר להניח שאם לאיציק לא היה את ראש העיר שמחזק אותו במצב הזה הוא כבר היה מרים ידיים. לעמוד היום בראש המערכת זה חוסר אונים", סיפרו מקורבים ליו"ר.

למרות זאת, אצל קורנפיין ואנשי הבעלים קיימת תקווה שבמידה והמו"מ עם טביב ייכשל, גאידמק ישתכנע ויעביר את שני מיליון הדולרים שהבטיח לחיזוק הקבוצה. הבעיה היא שעדיין מדובר במצב של כוסות רוח למת. אחד מחברי הדירקטוריון מסביר: "גם אם ארקדי ישים שני מיליון דולר זה לא יספיק אפילו לבטוחות בבקרה ושקל מכל זה לא יילך לשכר שחקנים לעונה הבאה. המשמעות היא שבית"ר אפילו לא תוכל להחזיק את הסגל הנוכחי כי כולם מסיימים חוזה ומגיעים להם שדרוגים בסכום כולל של לפחות שלושה מיליון שקל. אז נבנה קבוצה חלשה ועם כל האווירה סביב ארקדי, טדי יישאר בית קברות. אם היו מצליחים לגייס כאן חמישה או שישה מיליון דולר ולבנות קבוצה חזקה אולי היה עם מה להתמודד, אבל ככה אין סיכוי".

בדירקטוריון צודקים. ללא טביב, גם אם גאידמק עומד במילה, המצב יהיה קריטי. בית"ר לא תלך להליך משפטי של פירוק, אבל משמעות הדברים היא שהיא תצטרך לוותר על קובי מויאל, אבי ריקן ואולי על שחקנים נוספים כשחיזוק לא יהיה כלל על הפרק. לאן זה יוביל את המועדון? אותו חבר דירקטוריון תיאר זאת כ"פירוק לא רשמי. הקהל מיואש, אנשים סובלים ואי אפשר יהיה להחזיר אותם עם בינוניות. חייב לקרות כאן משהו אחר. הלוואי וזה יהיה טביב".

יושב ראש בית"ר ירושלים איציק קורנפיין. קובי אליהו
יש תוכנית למקרה שהמו"מ ייכשל. קורנפיין/קובי אליהו

הדברים הללו מובילים לשורה תחתונה אחת והיא שלבית"ר אין ברירה אלא לעבור לידיים של טביב. "אחרי מאורעות החודשים האחרונים ובמיוחד כשהכול טרי, קשה למצוא אנשים שירצו להתקרב למועדון וצריך לעשות הכל כדי ללכת לסייע לטביב לקחת את הקבוצה", מספר ברקת למקורביו בשיחות סגורות. כשראש העיר אומר 'הכול' הוא מתכוון לכך ונראה שבכל מחלוקת עתידית שתצוץ במשא ומתן בין הצדדים, הוא ינסה לסייע ולגייס כל פתרון אפשרי.

החשש הגדול הוא מה יקרה במידה ובסופו של דבר טביב יירד מהעסקה. עמותת האוהדים דוחפת במקרה כזה לכיוון בית משפט, הקפאת הליכים ומינוי מפרק זמני שדואג להגיע להסדר חובות עם הנושים. מהלך כזה משמעו פתיחת העונה הבאה במינוס תשע נקודות. גם בשיחות שערכו גורמים בעמותה עם טביב, הבהיר להם איש העסקים כי במידה ויירד מהעסקה יהיה מוכן ללכת איתם לבית משפט ולקחת את הקבוצה אחרי שהמפרק יבריא אותה כלכלית.

מהלך כזה נראה טוב רק על הנייר. קורנפיין חוזר ואומר כי ייתכן ובית המשפט כלל לא יאשר הקפאת הליכים, אלא יורה על פירוק ומכירת כל שחקן אפשרי כדי לסגור את החובות במיוחד לגוף חזק כמו מע"מ. אגב, על פי הסיכום של בית"ר עם מע"מ, בשנה הבאה צריך המועדון להעביר סכום של כ-3.5 מיליון שקל ללא דיחוי או פריסה וזה חלק מהמכה הכלכלית שתמנע את חיזוק הקבוצה כראוי בעונה הבאה. בעמותת האוהדים כלל לא התרגשו מהאפשרות של פירוק ונשארים עיקשים עם הסעיף המקנה להם להביא רוכש עד ה-31 לאוגוסט. "אם ברקת גייס שלושה מיליון שקל כדי לעזור לבעלים הבא, על אחת כמה וכמה שהוא יעביר אותם בכדי למנוע פירוק. אם בית"ר תגיע לבית משפט היא לא תפורק אלא תגיע להקפאת הליכים. זו הסיטואציה היחידה שתוכל להביא בעלים במידה וטביב יירד מהעסקה בשל הבור הכלכלי הגדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully