וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטאו של דיוויד: רגע לפני המשחק הגורלי בברצלונה

הרצון, ההתלהבות, הפריחה במשחקים מכריעים. לפני 11 שנה, בניצחון העצום על טאו ויטוריה, הוכיח דיוויד בלאט שהוא יכול לעשות את הבלתי ייאמן. הסיכויים לעלות גם במקרה של הפסד בברצלונה לא רעים, אבל אם מכבי תל אביב תודח הערב, הנזק יהיה גדול, ולא רק מקצועית

קובי אליהו

כסף. ניצחון בברצלונה שווה למכבי תל אביב הרבה כסף. הסכם השידורים המדורג עם ערוץ 10 מבטיח למכבי 400 אלף שקל למשחק בשלב רבע הגמר - קצת יותר ממאה אלף דולר. ומדובר בסדרה של בין שלושה לחמישה משחקים. עבור קבוצה שלעתים חוסכת גרוש לגרוש, 300 עד 500 אלף דולר הם סכום משמעותי מאוד.

פיינל פור שווה אפילו יותר כסף. לפי ההסכם בין מכבי לערוץ, משחק בפיינל פור כבר שווה למכבי כחצי מיליון שקל. בסך הכל, עוד מיליון. אבל עוד חזון למועד. למרות שניצחון הערב סולל, במידה רבה, את הדרך לשם: הביתיות לא תצריך את מכבי לנצח מחוץ ליד אליהו. סביר להניח שהיריבה, במקרה הזה, תהיה אנדולו אפס או פנאתינייקוס. לא משוכות בלתי-עבירות. מוזר: עד לא מזמן, אפילו מחשבה על סצנריו כזה הייתה נחשבת לפגיעה באינטליגנציה. ואולם, גם כאן עוד חזון למועד.

בעלים של מכבי תל אביב דיוויד פדרמן, שמעון מזרחי. ברני ארדוב
יודעים שניצחון שווה הרבה כסף. פדרמן ושמעון מזרחי/ברני ארדוב

יחסיות. לאחר קביעת סדר משחקי הטופ-16 קיוו במכבי להבטיח את המקום ברבע הגמר עוד לפני המשחק האחרון בברצלונה. לנסוע לגוב האריות הזה, בידיעה שהשלב הבא תלוי בניצחון בספרד - זה היה נחשב לתסריט המסויט ביותר.

אבל שוב מתברר שבחיים הכול יחסי: אחרי הסיבוב הראשון האיום, תסריט שבו ניצחון בברצלונה שווה מקום שני וביתיות בהצלבה כבר הפך לתסריט החלומות.

כדורסל. כדי שהחלום יהפוך למציאות מכבי תצטרך לשחק כדורסל. את הכדורסל הטוב ביותר שלה העונה. אפילו שברצלונה הבטיחה מזמן את המקום הראשון. בשבוע שעבר ראו במכבי את הבארסה הזו משחקת בסיינה, לכאורה על שום דבר, מול יריבה סופר-ביתית, שעבורה היה זה משחק לחיים או למוות - ומנצחת בהילוך שני, בלי שחקנים משמעותיים כמו חואן נבארו ופיט מיקאל. נבארו ישחק הערב. מיקאל גמר את העונה.

המאזן של מכבי מול ברצלונה רחוק מלעודד. הקטלאנים ניצחו בשבעת המשחקים האחרונים מול מכבי. הניצחון האחרון של מכבי על ברצלונה נרשם בשנת 2008, בסדרת רבע הגמר. מאז ברצלונה הפכה לקבוצה הדומיננטית ביותר באירופה ומכבי הפכה לאנדרדוג. ב-2008 חשבנו שהקבוצה של וויצ'יץ' ומוריס וביינום וכספי ובאטיסטה היא לא מספיק מוכשרת. לעומת מכבי הנוכחית זו נראית כמו קבוצת NBA.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חואן קרלוס נבארו, ברצלונה בכדורסל. GettyImages
הבשורה הפחות טובה: הוא ישחק הערב. נבארו/GettyImages

בלאט. דיוויד בלאט נושא באחרית לבניית הקבוצה הנוכחית. זה נכון שלא הביא את כל השחקנים בעצמו. אבל כשבכירים במכבי ספגו את העקיצות של בלאט בתקשורת, כשטען בראשית העונה שהוא היה רק שותף לבניית הסגל, הם התרעמו. בשורה התחתונה בלאט שם את השם שלו על כל אחד מהשחקנים שנחתו בישראל. ואיתם הוא מחויב לנצח.

אם יש משהו שבלאט אוהב זה משחקים מכריעים, כמו זה שצפוי לו הערב. בימים כאלו הוא פורח: אז הוא יכול להביא לידי ביטוי, בצורה המושלמת ביותר, את יכולת ההכנה הפנומנאלית שלו. מעט מאמנים באירופה בקיאים ברזי הסקאוטינג כמו בלאט. לפני משחקים, כל המשחקים, הוא אוהב להעביר את תדרוכי הוידאו המדוקדקים שלו ולחלק לשחקניו טיפים טקטיים שהושגו בזיעת אפם של אנשי הסקאוט, אבי אבן ויאיר שבח.

אבל לקראת משחקים כאלו הוא מצליח להדביק בהתלהבות שלו גם את השחקנים האפאתיים ביותר, אלו שבימים כתיקונם מעיזים לחרופ בתדרוכים. ואז הוא יכול אפילו להעמיק ולהוסיף על כמות האינפורמציה הגדולה-ממילא שהוא מעביר לשחקניו מידי משחק.

"במשחקים מכריעים וגורליים דיוויד מרשה לעצמו להיכנס לעומקם של דברים, לתת יותר פרטים על היריבה ולנתח אותה בצורה עוד יותר מדוקדקת", מעיד שחקן בכיר לשעבר במכבי. זה קורה, הוא אומר, "בגלל שיכולת הריכוז והרצון של שחקנים במשחקים כאלו עולה. הם באים יותר מחודדים ועם יותר רצון. במשחקים כאלו שחקנים לא יגידו, כמו שיכולים לומר לפעמים: נו, עוד פעם וידאו, עוד תדרוך טקטי. למשחק הזה כולם מגיעים מרוכזים במאה אחוז".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט. קובי אליהו
אוהב משחקים מכריעים. בלאט/קובי אליהו

זכרונות מוויטוריה 2002. גם אז נסעה מכבי לספרד, למשחק של להיות או לחדול. אומנם, אז שיחקה על הכרטיס לפיינל פור; ובכל זאת, הדמיון בלתי-מבוטל. מכבי המריאה לוויטוריה בידיעה שהיא חייבת לנצח את טאו החזקה בחמש נקודות, והתפוצצה עליה עם 65:94 בלתי-נשכח, שהפך לקלאסיקה מודרנית.

דיברתי השבוע עם כמה מגיבורי המשחק ההוא. זה היה ערב גדול במיוחד לרדיסאב צ'ורצ'יץ': צ'ורה, שחימם את הספסל לאורך מרבית עונת 2001/2, טרף את הפרקט ועזר למכבי לשלוט מתחת לסלים עם 10 נקודות - שיא עונתי עבורו. בדיעבד, גם משחקו הגדול האחרון בקריירה.

"זה היה משחק קל עבורנו", מספר צ'ורה האגדי. "שיחקנו מצוין. דיוויד הכין אותנו בצורה מקסימאלית. הוא יודע להכין קבוצה למשחקים מכריעים. כל השחקנים ידעו בדיוק מה הם צריכים לעשות. כולם הוציאו לפועל בצורה מקסימאלית. טאו היו בטוחים שהם פייבוריטים, אבל השתלטנו מהר על המשחק וצברנו ביטחון בכל רגע. והם קרסו תחת הלחץ וכאילו נעלמו מהפרקט".

דני גוט היה אז איש הסקאוט של מכבי. "כשאתה מגיע למשחקים הגדולים, אתה מגיע לשם עם חומר שחקנים שיודע מה החשיבות שלהם ומה זה מצריך מהם כדי לנצח. אף שחקן לא מגיע למשחק כזה עם אגו. אין התחשבנויות. אחת התכונות הגדולות של דיוויד היא שהוא יודע להעביר במשך השנה לשחקנים את כל החומר הרלוונטי שהם צריכים להשתמש בו במשחקים המכריעים. וככה אף אחד לא נכנס ללחץ וכולם יודעים מה הם צריכים לעשות. ככה גם הערב. אני משוכנע שדיוויד עשה לשחקנים הכנה פיזית ומנטאלית מצוינת".

דני גוט מאמן עירוני רמת גן. ברני ארדוב
"משוכנע שדיוויד עשה לשחקנים הכנה מצוינת". גוט/ברני ארדוב

יש שתי תזות מנוגדות במשחקים המכריעים: האחת אומרת שכדאי להתייחס למשחק, ברמת ההכנה, כאל כל משחק סטנדרטי. הרי כולם ממילא מודעים לגודל המעמד, והכנסת רעיונות מקצועיים חדשים די בהם כדי לעורר מתחים וחרדות. וממילא, מה טעם לעשות ניסיונות במשחקים של להיות או לחדול. או שהעונה שעברת עד לרגע המכריע הכינה אותך, או שלא - ואז שום דבר כזה לא יעזור. עודף-אינפורמציה עלול רק להזיק. התזה השנייה אומרת שהתעלמות מכוונת מגודל המעמד היא-היא שמכניסה את הסובבים ללחץ, במעין קטע הפוך-על-הפוך. במלים אחרות, אין מה לשחק אותה; למשחק מכריע מותר, ואפילו צריך, להתכונן בצורה מיוחדת.

מהבחינה הזו, בלאט נמצא אי-שם באמצע. הוא בדרך כלל לא עורך שיחות אישיות עם שחקנים. הוא כן יכול להעביר תכנים מקצועיים נוספים שהוא משתדל להימנע מהם במשחקי היום-יום, מחשש לעומס אינפורמטיבי שיוביל לבלבול.

"אין צורך בשיחות לפני משחקים מכריעים", סבור גוט. "לשחקנים יש מספיק מחויבות למערכת. כולם יודעים מה מוטל על הכף".

נייט האפמן זוכר מעט מאותו ערב בוויטוריה. "אני מוחק מהדיסקט שלי משחקים חלשים", הוא מספר; ואכן, אז רשם את אחד ממשחקיו החלשים ביותר במכבי, עם שתי נקודות בשמונה דקות. צ'ורה וחוסיין בשוק המושמץ מילאו היטב את מקומו.

ועדיין, אפילו האפמן, שתמיד העדיף לשחק ולעשות בעצמו את הנקודות, זוכר ש"לפני המשחק אמרתי לדיוויד: 'אני לא בכושר טוב. אם אתה מרגיש שמישהו יכול לעשות עבודה טובה יותר ממני, אל תתבייש לשים אותי על הספסל'. האמת היא שהייתי בטוח שאנחנו הולכים להפסיד את המשחק, ובקלות. אפילו אני הופתעתי מאיך שההתקפה שלנו נראתה באותו ערב, ועוד בלעדיי".

נייט האפמן שחקן מכבי תל אביב. Darko Vujinovic, AP
מוחק מהדיסקט משחקים חלשים. האפמן/AP, Darko Vujinovic

חיבור. אף אחד לא מצפה הערב לשחזור של התצוגה ההיא. אפילו שלבארסה אין על מה לשחק. מכבי היא לא אותה מכבי - אין אצלה יותר פארקרים והאפמנים והנפלדים ומקדונלדים; וברצלונה טובה ומוכשרת הרבה יותר מטאו ההיא.

גם האוהדים של מכבי לא מצפים לתצוגת כדורסל גדולה. נדמה שוויתרו העונה על כדורסל גדול. די להם בניצחונות, דחוקים וכעורים ככל שיהיו. סדרת הניצחונות האחרונה חיברה את הקהל מחדש לקבוצה, והדבר בא לידי ביטוי בעיקר ברייטינג: בשלושת המשחקים האחרונים מניבה מכבי רייטינג גבוה, יחסית לעונה הזו, של 13%-14%.

ואנשי ערוץ 10 מרוצים. "מה שהבנו בשבועות האחרונים זה שעד לתקופה האחרונה, לא היה מה שחיבר את הקהל לקבוצה הזו", מספר בכיר בערוץ. "ראינו את זה ברייטינג. הוא היה נמוך יותר, בממוצע, מהעונה הקודמת. גם בתחילת הטופ-16 הרייטינג היה נמוך יחסית. ועם הרוח המחודשת והניצחונות משהו השתנה. אם הרוח הגבית הזו תישמר, אנחנו מאמינים שמגמת העלייה תימשך גם בהצלבה".

אם מכבי תעפיל לרבע הגמר, אולי גם ערוץ 10 יראה קצת כסף. ככה, מודה הבכיר, הם בערך בברייק-איוון; אם מכבי תעפיל לשמונה האחרונות, אפילו הערוץ יעשה כמה שקלים. וזה מהפך מרגש לא פחות מהמהפך שעבר על מכבי בחודש האחרון.

שעדיין, נזכיר, יכול להסתיים הערב בהתרסקות כואבת.

ohad@walla.net.il

שחקני מכבי תל אביב לצד שחקני ברצלונה בכדורסל. ברני ארדוב
רק לא לגמור את זה בהתרסקות כואבת. ברצלונה מול מכבי במפגש הקודם/ברני ארדוב

עוד לקראת ברצלונה-מכבי תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully