וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת האמיתית על הקיר

המסר החיובי מהמו"מ הבעייתי של יעקב שחר ומכבי חיפה עם רן בן שמעון וא.א.ק לרנקה, הטוויסט שעטר הכניס בבעיית יניב קטן שהקפטן לא קורא נכון. חמי אוזן סוגר מחזור, כולל ההישג הכי גדול של בית"ר, הזר הכי אנדרייטד בליגת העל והבלם שמאיים להפוך לאוברייטד במכבי תל אביב

one

צפו בתקציר ה-0:3 המשכנע של בית"ר ירושלים על הפועל חיפה

Like

במשחק בין בית"ר ירושלים להפועל תל אביב התרחש דבר הרבה יותר חשוב מהתוצאה. לראשונה מזה שנים רבות, בית"ר התחברה מחדש לאצטדיון טדי. מה שפעם היה מעוז הכוח המרכזי של המועדון, הפך בעונות האחרונות למשקולת כבדה על הרגל. שחקנים לא נהנו יותר מהרוח הגבית הכי חזקה בליגת העל, אלא ממש פחדו ממשחק בית במגרש הזה. החשש מטעות, הציפייה לקללות, הניכור בין האוהד הממוצע לשחקן הממוצע, שמט מידיה של בית"ר את היתרון המרכזי שלה: המגרש הביתי. טדי הפך למגנט פחות חזק של נקודות, והתנופה שהוא העניק לבית"ר לאורך השנים הלכה וקהתה.

אלא שדווקא בימים בהם קם לו היציע הדרומי, שמאיים להפוך את המגרש הביתי של בית"ר לפיל לבן, הגיע אירוע שהזכיר לשני הצדדים איך זה היה פעם. ומאז, אותו מגרש שקיצר לבית"ר תהליכים וגישר לה על פערים, חזר לעשות את העבודה. הקבוצה לא רק שמשחקת בביטחון בטדי, היא למדה להכיר את הדבר הכי חשוב במהות של בית"ר ירושלים: הטירוף מהיציע. אותו רחש שמכניס את הקבוצה לאקסטזה ואת היריבה לשיתוק. אותה תנופה מיסטית שמשנה את כל מה שהיה כתוב על הנייר לפני המשחק. את התנופה הזו בית"ר איבדה לאורך השנים האחרונות ואם באמת תשכיל להחזיר את זה לאורך זמן, הקבוצה תקבל את אחד הכוחות הכי חזקים שלה. כוחות שעברו איתה בירושה מימק"א לטדי, ואיפשהו הלכו לאיבוד.

אוהדי בית"ר ירושלים עם דגלי ישראל ביציעים. מגד גוזני
פתאום חזר הרחש שמכניס את היריבה לשיתוק, התנופה המיסטית שמשנה את מה שהיה כתוב על הנייר לפני המשחק. אוהדי בית"ר ירושלים בטדי/מגד גוזני

Share

ההתחלה של איתן טיבי במכבי תל אביב ללא ספק מרשימה. הקליטה מהירה, החיבור חלק, השילוב עם החברים עובד והקבוצה שמסביבו עוזרת. כאשר טיבי נרכש בצורה לא מכובדת מעירוני קרית שמונה, כל אוהד כדורגל ממוצע תהה האם הוא שווה את זה. אלא שכבר מהמשחק הראשון שלו במכבי תל אביב, טיבי הבליט את התשובה: נתונים. לבלם הזה שלקח אליפות בקרית שמונה יש נתונים נהדרים. הוא אתלט, הוא זריז, הוא יודע לצאת עם כדור, הוא חזק, הוא נחוש, הוא רעב, או בקיצור – הוא מוכשר.

נכון לעכשיו, רק דבר אחד טיבי מתקשה להבליט: חוכמת משחק. המשחק שלו לוקה מאוד בכל הקשור לאינטליגנציה, מה שמוביל אותו לא אחת להיות "מר טעות קשה אחת למשחק". כאשר הקבוצה רצה היטב, הדברים האלה פחות בולטים. כאשר הקבוצה מפסידה, הטעות הזו הופכת להיות קריטית. חוכמת משחק זו תכונה כמעט מתבקשת לבלם. בלמים הם בדרך כלל אנשים יותר מעמיקים משחקנים בעמדות אחרות, ולכן, ברוב המקרים, הם גם הופכים למאמנים טובים יותר. טיבי מתבסס יותר מדי על הגוף ופחות מדי על השכל. לקבוצה שרצה בצורה חלקה עם מאמן ששולט בכל פרט, כמו גרסיה או בן שמעון, זהו נכס לא קטן. אבל ברגע שאותה קבוצה מתחילה לחרוק, אותו חיסרון יכול להכשיל את הכישרון ולגרום לו לעתים להרגיש קצת אוברייטד. אחרי הכיסוי הלוקה שלו בשער הניצחון של בני יהודה מול מכבי תל אביב, טיבי כבר חייב לשים לב לכך.

איתן טיבי שחקן מכבי תל אביב בכדורגל. ברני ארדוב
הכל טוב, חוץ מהדבר הכי חשוב: חוכמת משחק. איתן טיבי/ברני ארדוב

Comment

1. המו"מ שמתמשך יותר מדי זמן בין מכבי חיפה לא.א.ק לרנקה ורן בן שמעון, יכול לעורר הרבה מאוד ביקורת. הפנייה למאמן תחת חוזה, חוסר הנאמנות של המאמן לקבוצה והאוהדים שהסכימו לקלוט אותו, המחיר הכלכלי והלא לגמרי מוצדק, האמונה העיוורת שמאמן שלא בקי במשחקי תחתית יצליח בכל מקרה בלחץ הלא שגרתי במכבי חיפה, חוסר הסבלנות של מכבי חיפה לחכות לאותו מאמן עד סוף העונה, חוסר ההיגיון של בן שמעון לעבור מקבוצה שרצה לאליפות לאותה מכבי חיפה שמסובכת בתחתית הרבה מעבר למה שהיא מבינה. הכל נכון. הכל לא ברור. הכל לא באמת מקובל או ראוי. אבל יש דבר נוסף שחשוב להבין.

ייתכן מאוד שבהצעה המטורפת של מכבי חיפה על בן שמעון מסתתר מסר: תם העידן שבו יעקב שחר מביט מהצד במסעות הרכש של הכדורגל הישראלי, כאילו הוא החכם באדם. תם העידן שבו יעקב שחר מסרב ללכלך את ידיו. בעצם הפנייה הלא מקובלת, יעקב שחר רומז: אי אפשר יותר לא לשחק את המשחק וגם לנצח בו. מכבי חיפה הגיע למצב שבו אני חייב לפתוח את הכיס באמת. אני חייב לספק הצהרת כוונות. לא להמציא מאמן, אלא להביא את הטוב ביותר לתפישתי. כך גם לגבי השחקנים הבאים שיבואו. מכבי חיפה חייבת לחזור ולפעול כמו המועדון החזק בישראל.

אם זו באמת ההצהרה של יעקב שחר לעתיד, זו בשורה חשובה לאוהדי מכבי חיפה המודאגים. לדברים כמובן יש עוד אספקטים: מכבי חיפה תחגוג בעונה הבאה של שנת ה-100 למועדון, היא נכנסת לאצטדיון חדש שבו היא רוצה למכור כמה שיותר תאי זהב. אבל מה זה משנה. בין אם בן שמעון יגיע ובין אם לא, שחר אולי מתחיל לרמוז על שינוי כיוון. הפנייה למאמן יקר ואיכותי מקפלת בתוכה גם קריאה לעזרה. הודאה בטעות, בחוסר היכולת לעשות את הדברים לבד. יעקב שחר מבין שהוא חייב איש מקצוע שיתקן לו הבעיות בבית, והפעם גם לא מחפש פתרון זול.

יעקב שחר בעלים מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
הפנייה למאמן יקר ואיכותי מקפלת בתוכה גם קריאה לעזרה. הודאה בטעות, בחוסר היכולת לעשות את הדברים לבד. יעקב שחר/אדריאן הרבשטיין

2. קסטוטיס איבשקביצ'יוס, או בקיצור שנוח לכולנו – קוסטה, הוא אחד הזרים הכי פחות מוערכים בליגת העל. לא מובן כיצד שחקן כמו ג'ואל דמאו, למשל, הגיע למכבי חיפה, בעוד הקשר האחורי של בני יהודה בכלל לא עולה ברשימה. קוסטה הוא שחקן טוב יותר מהרכש שמכבי חיפה מצאה בסכנין. מדובר בשחקן שקט שעושה את העבודה בצורה הכי חכמה שאפשר. הוא משחק פשוט, נע על כל המגרש, הוא מחלץ כדורים, הוא אפילו כובש שערים. יש לו רק בעיה אחת: הוא לא מבריק. הוא לא מבריק במונחים של תקשורת הספורט הישראלית. הוא לא נוצץ. הוא בסך הכל המציאה של בני יהודה, זה שמשחק לצד פדרו גלבאן. העונה אפשר להתחיל לחשוב אחרת. שגלבאן הוא זה שמשחק לצידו של קוסטה, המניה הכי בטוחה של בני יהודה.

3. טל בנין והפועל חיפה – היש דוגמה מושלמת יותר לקארמה ספורטיבית? קארמה שמבינה שבאותו סיפור שפירק את השידוך המוצלח בין שני הצדדים, אין צודקים ואשמים, יש רק טועים.

קשר בני יהודה קסטוטיס איבשקביצ'יוס לפני מגן פאוק סלוניקי לינו. ברני ארדוב
המניה הכי בטוחה של בני יהודה. איבשקביצ'יוס/ברני ארדוב

המחזור הבא: בית"ר ירושלים – מכבי חיפה

במשחק הנמרץ של יניב קטן מול בני סכנין היה משהו מביש. עכשיו אתה נזכר להילחם? האם אתה באמת מרגיש ומשחק כמו הצד שניצח את ראובן עטר, ועתה עליך לקחת פיקוד? אין בושה גדולה מזו לשחקן כדורגל כשאלו הן הסיבות שגורמות לך לרוץ יותר מהר. מותר רק לקוות שקטן, שחקן כדורגל נהדר בעברו, קורא את הכתובת הנכונה על הקיר. הכתובת הזו לא קוראת למי שכביכול ניצח את עטר לקחת אחריות על הקבוצה, אלא להבין שאת מה שעטר עשה לו אין יותר להשיב: עטר היה המאמן הראשון שהעלה את בעיית היכולת של יניב קטן על סדר היום. אף מאמן לא יוכל יותר להתעלם מהשאלה שעטר העלה. מהדרישה שלו מקטן להתחיל לשחק הרבה יותר טוב כדי לקבל את המפתחות של השחקן הכי דומיננטי במכבי חיפה. מי שרוצה את המפתחות היוקרתיות האלה, חייב להציג איכות הרבה יותר גבוהה. כמו שקטן הציג בשנים עברו.

המאמן הבא של מכבי חיפה יעשה בדיוק אותו דבר ליניב קטן. הוא יבין שכדי לבנות שיטת משחק שתרענן את מכבי חיפה, קטן הוא שאלת מפתח. ביכולת שלו העונה, קטן הוא מחליף מושלם. הוותיק שקם מהספסל ומשנה את המשחק. השלום תקוה 2000 או ראובן עטר 2001 של מכבי חיפה 2012. אלא שקטן לא מסכים לכך. הוא לא מבין שהגיל עושה את שלו. שכדי להיות שחקן שמוביל את מכבי חיפה וכופה עליה שיטת משחק שמעקרת לא מעט אחרים, עליך להביא קבלות לא שכיחות. עליך להציג יכולת כבירה שלא מונעת מפיטורים של מאמן כזה או אחר. זו הכתובת הנכונה על הקיר של יניב קטן. כתובת שלא הולכת להיות מוסרת גם אם מכבי חיפה תפתיע את בית"ר בטדי ותחלץ ממנה נקודה.

יניב קטן שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
זה לא נגמר בעטר, גם המאמן הבא יתחיל לבחון את היכולת שלך. יניב קטן/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully