וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שון ג'יימס ויתר על הרבה כסף וזה מה שמכבי עושה לו?"

26.10.2012 / 16:25

”הוא יהפוך לאחד הסנטרים המדוברים באירופה”, בטוח אקוניס. אז למה מכבי ת”א ניסתה להיפטר משון ג’יימס כמה וכמה פעמים ("יש להם מזל שהוא בחור טוב"), ואיך בכל זאת הפך לסנטר הטוב ביותר של הצהובים? הבלוג של גרינוולד מסביר, ותוהה מה קורה במכבי חיפה

כמעט לבדו נטרל שון ג'יימס אמש (חמישי) את המוקש הצרפתי: שלוש חסימות אלגנטיות בדקות המשחק הראשונות הבריחו את שחקני שאלון מהצבע ושלחו אותם להפציץ את עצמם למוות מבחוץ. הזריקות לא היו בכיוון, מכבי תל אביב טסה למתפרצות קלות, וכל העסק הסתיים עוד לפני הבאזר לרבע הראשון.

דיוויד בלאט גמל לג'יימס עם 20 דקות משחק, שיא קריירה עבור הסנטר האמריקאי ביורוליג; וג'יימס זרח עם 15 נקודות ו-22 נקודות מדד - גם הן שיא אישי עבורו במפעל.

שחקן מכבי תל אביב שון ג'יימס חוסם את שחקן שאלון סטיד טצ'יקמבוד. מכבי תל אביב, אתר רשמי
הגנה של איש אחד. ג'יימס חוסם את טצ'יקמבוד, אמש/אתר רשמי, מכבי תל אביב

***

רק עכשיו, שכבה-שכבה, מתחילה המועקה שעטפה את ג'יימס למתחילת העונה להתפוגג.

זה החל במהלך העונה שעברה, כשסופסל לאורך משחקים רבים ללא סיבה נראית לעין (מה שהיה מוזר עוד יותר, לאור ההיעדרויות התכופות של סופו שחורציאניטיס); נמשך לקראת סיומה, כשהחלו רינונים על שחרור אפשרי ממכבי; התעצם לאורך הקיץ, כשקיבל מסרים כפולים באשר לעתידו מאנשי המועדון; והגיע לשיא עם אותו הטרייד-שלא-היה עם הפועל ירושלים וקרייג סמית'.

"שון שמע מהתקשורת על הסיפור עם ירושלים מהתקשורת, ונפגע מאוד", מודה אחד מחבריו של השחקן.

הוא נפגע גם ממכבי וגם מסוכנו, סטיבן היומן: ממכבי כי "הוא קיבל הרגשה של בן בלתי-רצוי, אחרי שנתן את הלב למועדון בעונה שעברה"; ומהיומן "חש נבגד".

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
ידע מדוע הוא משאיר את ג'יימס במכבי. בלאט/קובי אליהו

***

היומן הוא בכיר בסוכנות השחקנים CAA, מסוכנויות הספורט הגדולות בארה"ב שבראשה עומד סוכן-העל ליאון רוז. CAA ומכבי, ובפרט היומן ומכבי, עושים הרבה עסקים בשנים האחרונות: היומן מייצג שמות כמו דיוויד בלו, ליאור אליהו ועומרי כספי, ועוד אקסים זכורים כמו קרלוס ארויו, וויל סולומון וקירק פני (עוד מיוצגים בסוכנות - בידי סוכנים אחרים: כרמלו אנתוני, אנדריאה בראנייני, כריס פול, כריס בוש, דווין ווייד, ואף אנתוני פארקר ואלן אייברסון).

אבל היומן מייצג עוד בחור אחד, קרייג סמית' שמו.

"סטיבן תפר את העסקה עם ירושלים מאחורי הגב של שון, ועוד תמורת שחקן אחר שהוא מייצג. זה משהו שפשוט לא עושים", אומר סוכן שחקנים בכיר. "אתה צריך לדאוג לאינטרסים של כל הקליינטים שלך. אתה לא יכול להקריב שחקן אחד בשביל שחקן אחר".

במהלך הקיץ, מספרים מקורבים לג'יימס ולמכבי, קיבל השחקן מספר הצעות גדולות מקבוצות באירופה - בסכומים כמעט כפולים מאלו שמרוויח במכבי (במכבי משתכר כ-350,000 דולר לעונה): סיינה רצתה אותו, שאלון ניסתה לשכנע, גם קובאן הביעה עניין.

אלא שהיומן, כך מסופר, בלם את ההצעות האלה.

"סטיבן אמר לשון: עזוב, אל תלך, הקבוצות האלה לא ישלמו לך בסוף. לפחות על חלק מהקבוצות שרצו את שון אני אומר לך שזו שטות גמורה, מוסר התשלומים שלהם הוא מהגבוהים לאירופה", אומר אחד מחבריו של ג'יימס.

מכבי שקלה לחתוך את ג'יימס בעיקר משיקולי מס: אולי מישהו שכח שם, כשהוחתם ג'יימס בקיץ 2011, שהחל משנה זו תיאלץ מכבי לשאת בתשלום מס מלא עליו, שכן ג'יימס משלים חמש שנים כשחקן זר בישראל. וכך לפתע נוגעת עלות שכרו השנתית של ג'יימס עבור מכבי בכמיליון דולר - סכום שגורמים בהנהלה היו שמחים לנתב למקומות אחרים.

"שון ויתר על הרבה כסף בשביל מכבי, וזה מה שעושים לו?", תוהה חברו של השחקן. "הוא העדיף להישאר במכבי בגלל שהוא ראה במכבי מועדון טוב, מקום שהיה לו כיף בו, ובגלל שהמשפחה שלו נקשרה לארץ. הוא דחה הצעות כפולות. כל היחס אליו לא לעניין, משפיל כמעט. אבל המזל של מכבי הוא ששון בחור טוב שאף פעם לא יתלונן ותמיד ימשיך לעבוד קשה".

שחקן הפועל ירושלים קרייג סמית'. קובי אליהו
סוכנו של קרייג סמית'/קובי אליהו

***

"הדיל עם ירושלים התאים לכולם, חוץ מלדיוויד בלאט ולשון ג'יימס", אומר סוכן השחקנים הבכיר. "מכבי הייתה חוסכת את עלות השכר של ג'יימס ומקבלת שחקן כמו סמית'; שרון דרוקר תמיד העדיף גובה על פני מאסה, והיה שמח להוציא את העסקה את הפועל; וכמובן שסמית', שאולי חשב שירושלים קצת קטנה עליו, היה שמח להגיע למועדון ברמה של מכבי. אבל עבור שון היה מדובר בכמה צעדים אחורה, ועוד בכסף הרבה יותר קטן מכפי שהוא יכול היה להרוויח בקבוצות אחרות הקיץ, ובלאט בכלל היה עצבני כי אף אחד לא דיבר איתו. היום דיוויד כועס מאוד על היומן, כי בסופו של דבר הסיפור הזה הוביל לקרע בין בלאט לבין ההנהלה שלו, וסטיבן הוא אחד האחראים לכך".

תהיות נוספות העלה טיפולו של היומן בקליינט אחר שלו, ליאור אליהו. כך, כשעלתה האפשרות שאליהו ייסע למחנה בלאס וגאס, כדי לשחק בשורות מיניסוטה שקיבלה את זכויות ה-NBA עליו מיוסטון, ביקש אליהו להבין האם סיכוייו לאתר חוזה בליגה ממשיים; הוא טען שבגילו, 27, ועם סכומי העתק שמרוויח במכבי (למעלה מ-800,000 דולר נטו בעונה), אין לו סיבה להמריא לארה"ב רק כדי להעביר עשרה ימים במחנה. קבוצות ה-NBA מכירות אותו היטב, וממילא מיועדים המחנות לפרי אייג'נטס שמוכנים לעשות הרבה כדי לאתר חוזה בליגה. זה לא היה המצב של אליהו.

היומן טען באוזניו שסיכוייו לקבל חוזה טובים, ושבמקרה הכי גרוע יקבל דקות משמעותיות ויגדיל את החשיפה אליו. בפועל רשם אליהו במחנה שני משחקים בלבד, 11 דקות בממוצע ו-3 נקודות. חוזה על בסיס ההופעות הללו הוא לא קיבל, כמובן.

ליאור אליהו שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
האם הוא בכלל רצה לטוס להיבחן ב-NBA בקיץ? ליאור אליהו/קובי אליהו

***

רוטציית הגבוהים של בלאט משתנה מערב לערב. אם בקו האחורי עוד ברורה ההיררכיה - בעמדת הפוינט גארד אוחיון מוסר ושומר, לוגן מספק נקודות, סמית' עושה קצת מהכל וכולם עדיין מנסים להבין מה לעזאזל אמור היקמן לעשות על הפרקט, בקו הקדמי הדברים נזילים במיוחד: ערב אחד משחק בלאט עם תומאס בעמדת הסנטר ואליהו בעמדת הפאוור פורוורד; ערב אחר מצוות יחד את ג'יימס בעמדה 5 ואת תומאס בעמדה 4; ואת צמד הגבוהים שסומן כפייבוריט של תחילת העונה, שרמדיני וקיינר-מדלי, מעדיף כעת בלאט לאפסן בפריזר.

אבל הסטטיסטיקה משלושת המשחקים הראשונים של מכבי ביורוליג לא משקרת: אין למכבי גבוה יעיל כמו שון ג'יימס.

בתפוקה הנמדדת לפי דקת משחק, מוביל ג'יימס על יתר הגבוהים כמעט בכל פרמטר - נקודות (0.57 נקודות לדקה), חסימות (0.15 חסימות לדקה) ונקודות מדד (0.88 נקודות מדד לדקה - מקום שישי ביורוליג עד כה). בריבאונדים לדקה (0.27) הוא שני רק לתומאס.

כך נראית התפוקה הכללית של גבוהי מכבי, בממוצע לדקת משחק:

ג'יימס: 0.57 נק', 0.27 ריב', 0.15 חס', 0.88 נק' מדד

אליהו: 0.55 נק', 0.23 ריב', 0 חס', 0.76 נק' מדד .

שרמדיני: 0.44 נק', 0.25 ריב', 0 חס', 0.33 נק' מדד.

תומאס: 0.34 נק', 0.39 ריב', 0.06 חס', 0.48 נק' מדד.

קיינר-מדלי: 0.27 נק', 0.2 ריב', 0 חס', 0.27 נק' מדד.

ג'יימס, סבור אלדד אקוניס - שגילה אותו, טיפח אותו בבני השרון ונחשב גם היום לאחד מאנשי סודו הקרובים - הוא כבר היום אחד משחקני הפנים הטובים באירופה.

"שון צריך רק דקות וביטחון. בכל פעם שנתנו לו, הוא החזיר על המגרש", אומר אקוניס. "לטעמי, הוא היום הגבוה הכי טוב במכבי. הוא רק צריך לקבל את הבמה. בבני השרון שון שיחק מול הגבוהים של מכבי, שהיו הרבה יותר טובים ממי שנמצא שם היום, ועשה להם בית ספר. הוא היה אולי הגבוה הכי טוב והכי יעיל בליגה הישראלית.

"בוא נאמר שהשנה הראשונה במכבי הייתה עבורו שנת התאקלמות", מוסיף אקוניס, שממשיך עד היום לשמש כמעין מנטור פרטי לשחקן. "אני בטוח שאם הוא היה משחק יותר בעונה שעברה, הוא היה מוכיח את עצמו יותר. מה שהוא צריך זו הכרה. אני יודע על כל ההצעות שהיו לשון ואני יודע שהוא רצה להישאר במכבי. אין לי ספק שאם הוא יקבל השנה מספיק דקות, הוא יהפוך לאחד הגבוהים הכי מדוברים באירופה".

- מה חשבת על רעיון הטרייד עם ירושלים?

"אני חושב שזה משהו שבכלל לא היה צריך להעלות על השולחן".

אלדד אקוניס המנהל המקצועי של בני השרון עם שון ג'יימס. ברני ארדוב
אלדד אקוניס/ברני ארדוב

***

איגוד הכדורסל עשוי בקרוב להעמיד את מכבי חיפה לדין. באיגוד קיבלו מידע, לפי השמועות מאחד העובדים לשעבר בחברתו של ג'ף רוזן בארה"ב, לפיו חיפה מעסיקה גורמים בחוזים כפולים. היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, עו"ד רונן ויינברג, הורה על פתיחת בדיקה מקיפה. גם מכבי נתניה, אגב, צפויה לעבור בקרוב בדיקה דומה.

העניין פשוט, בעצם: חיפה, ובכך מודים גם בקבוצה, הפקידה בבקרה חוזים של מאמנים ושחקנים, בהם המאמן הראשי בראד גרינברג, שבפועל הם נמוכים בהרבה מהסכומים הגלובאליים שהם משתכרים.

המדובר בשאלה משפטית ומיסויית מורכבת: באיגוד לא הבינו מדוע בחוזה של גרינברג, שהופקד בבקרה, דווח על שכר של כמה עשרות אלפי דולרים בלבד, בעוד שבפועל, כך נודע להם, מרוויח גרינברג סכומי כסף נוספים גדולים בארה"ב, כעובד פרטי בחברת התקשורת של רוזן. במלים אחרות, גרינברג מקבל מרוזן חלק מהשכר על עבודתו בחיפה, וחלק מהשכר על העבודות האחרות שמבצע למענו. ומי יקבע כמה כסף ראוי שישתכר בעבור כל עבודה? המדובר, ככלות הכל, בהסכם העסקה פרטי בין שני אנשים.

בחיפה טוענים כי מדובר בתכנון מס לגיטימי; על הסכומים הנוספים המשולמים לגורמים כמו גרינברג ישירות בארה"ב משולם שם מס כחוק. מכל מקום, אין העברה של כסף שחור.

אם מס משולם גם כאן וגם שם - מה יוצא מכך למכבי חיפה, תשאלו? ובכן, ראשית: המס בארה"ב נמוך יותר; ושנית, "כשאתה מפקיד בבקרה התקציבית חוזים נמוכים יותר, אתה בעצם מדווח על תקציב נמוך יותר, והבעלים של הקבוצה נדרש להפקיד פחות ערבויות", אומר מקורב למועדון. "הערבויות של הבעלים אמורות לשקף את התקציב, ולוודא שגם במקרה של קריסה כלכלית עדיין יוכלו העובדים לקבל את מה שמגיע להם. אבל אם מדווחים על סכומים קטנים יותר, הבעלים מפקיד ערבות נמוכה יותר. אבל הבעיה היא שבמקרה כזה, העובדים פשוט לא מוגנים".

במכבי חיפה מודים בעובדות, אך חלוקים בעניין הפרשנות.

"לא אמרנו שמה שסופר זו אגדה. לא באתי וטענתי שהמציאו סיפור שהעובדות בו לא נכונות", אומר היועץ המשפטי של הקבוצה, עו"ד ארי רוזנברג. "יש אצלנו מבנה משפטי מסוים ששונה מקבוצות אחרות, אבל לדעתנו המבנה הזה עומד בדרישות החוק הישראלי. זה לא אומר בהכרח שהיועצים המשפטיים של איגוד הכדורסל יסכימו איתנו, אבל אנחנו סיפרנו להם הכל".

- אבל הם לא ידעו על הקונסטרוקציה המשפטית האחרת שלכם מראש, אלא רק כעת, משנפתחה החקירה.

"נכון, באיגוד לא ידעו הכל, כי לשיטתי הם לא היו צריכים לדעת. כשהעסק קיבל תנופה, ההיגיון אומר שצריכים לשתף אותם כדי שהבלון לא יהפוך ליותר גדול ממה שהוא. אף אחד לא ידע על הסיפור, כי זה פשוט לא קשור למכבי חיפה".

- אם אין קשר למכבי חיפה, מדוע האיגוד הכריז על בדיקה מקיפה?

"כתבו שערכנו 'חוזים כפולים'. כשמדברים על חוזים כפולים עולה קונוטציה של קבוצה בליגה ג', שמעבירה מתחת לשולחן מעטפות עם דולרים. ברור שזה לא המצב אצלנו. אני לא יכול להגיד שהאיגוד יחליט בסופו של דבר שמדובר במהלך הוא חוקי, או להפך. אנחנו ממתינים לתוצאות הבדיקה. אבל אני אומר לך, נוצר רעש יותר גדול מהמצב האמיתי. גם אם תהיה מחלוקת בינינו לבין האיגוד, אני מאמין שננהל מגעים רציניים ורגועים וננסה להגיע לפתרון. אני מקווה שבסוף לא נועמד לדין, אבל גם אם כן, נתמודד עם זה".

ג'ף רוזן, הבעלים של מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
מעסיק מספר מאנשי הקבוצה כעובדים פרטיים בחברה שלו בארצות הברית. ג'ף רוזן/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully