וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראות ונחיתות: תומר חמד ואיתי שכטר

8.10.2012 / 13:00

בסגל המהפכני שלו, גוטמן שלח מסר לכל השגרירים: אין תחליף לדקות משחק. חמד ושכטר רק מחזקים לו את הנקודה. מדור השגרירים

התקציר באדיבות ספורט 2

ביום שבת נפל דבר בכדורגל הישראלי. מאמן הנבחרת אלי גוטמן הכריז מלחמה על שגרירים שלא משחקים בקבוצותיהם וזימן לצד המשחקים מול לוקסמבורג רק שבעה שחקנים מחוץ לליגת העל - המספר הנמוך בשנים האחרונות. עם כל הכבוד לניפוי של יוסי בניון, המהפכה האמיתית הגיעה בהתקפה: איתי שכטר ובן שהר - מעמודי התווך של חוד הנבחרת - נותרו בחוץ ואת המפתחות המאמן הלאומי שם אצל תומר חמד ועדן בן בסט. המדור "המראות ונחיתות" בוחן את ההחלטה.

1. ממריא: תומר חמד (מאיורקה)

שחקן מאיורקה, תומר חמד, מול שחקן ולנסיה, טינו קוסטה. רויטרס
כמה נבחרות בסדר גודל של ישראל מחזיקות חלוץ שפותח וכובש מדי שבוע בליגה הספרדית? חמד/רויטרס

גוטמן ודאי חייך מאוזן לאוזן ביום ראשון. המסר שהוא ניסה להעביר בעצם השינויים בסגל קיבל חיזוק משמעותי. אחרי ששכטר ושהר נופו מכיוון שלא קיבלו דקות משחק בשבת ולמעשה לאורך כל העונה, שני השגרירים היחידים בהתקפה, חמד ובן בסט, המשיכו לספק את הסחורה, כבשו שער כל אחד ואולי חסכו מגוטמן ביקורת. עכשיו הנקודה ברורה: אין יותר פרות קדושות. מי שמשחק, מוזמן. מי שלא, עדיף שיתרכז בחיזוק מעמדו בקבוצה שלו.

בסגל הנוכחי שלו, גוטמן בעצם נותן חותמת למשהו שאולי ברור לכל חובב כדורגל, אבל לא בא לידי ביטוי בהיררכיה הפנימית בנבחרת - חמד הוא היום החלוץ הבכיר של הכדורגל הישראלי. כמה נבחרות בסדר גודל של ישראל מחזיקות חלוץ שפותח וכובש מדי שבוע בליגה הספרדית? מעט מאוד. לפיכך, לגוטמן אין פריבילגיה לוותר או לספסל שחקן מסוגו של חמד.

החלוץ כבש מול גרנאדה (2:1) את שערו החמישי העונה בשבעה מחזורים והוא מתקרב לשמונת שערי הליגה שהיו לו בכל העונה אשתקד. ההבדל: מתוך השמונה, כבש הישראלי חמישה פנדלים ואילו העונה כבש חמישה שערי שדה. גם השערים הבוקעו בצורה מגוונת: סיבוב ובעיטה חדה מתוך הרחבה, ביצוע נפלא של בעיטה מהאוויר ושלוש נגיחות מושלמות.

ההבדלים בין חמד של השנה לזה של העונה שעברה תהומיים. החלוץ הרבה יותר מסוכן, מעורב יותר במשחק ופעיל לאורך יותר דקות. אם בעונה שעברה, הביקורת הייתה שחמד לא מספיק יציב ולא מראה מספיק גיוון, השנה מדובר בשחקן אחר שגם מחזיק במעמד אחר בקבוצה. למשל, חמד רשם אשתקד 28 הופעות ליגה, אבל רק שש פעמים השלים 90 דקות. העונה הוא פתח בכל שבעת המשחקים בליגה עד כה ובחמישה השלים משחק מלא.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שחקן מאיורקה, תומר חמד, לצד מאמנו, חואקין קפארוס. רויטרס
במאיורקה דיברו כל הקיץ על צירוף חלוץ, אבל חמד מוכיח שאין בכך כל צורך מיידי/רויטרס

"אני מצליח כי כל הקבוצה מצליחה", הסביר חמד לאחרונה בראיון בספרד. "המאמן משדר שאנחנו יכולים לנצח בכל משחק והוא הצליח לשפר כל אחד מאיתנו. העונה שעברה הייתה מיוחדת כי היא הייתה הראשונה שלי בספרד ושום דבר לא היה קל. החלפתי מדינה, התרחקתי מהמשפחה והכל היה מסובך. עכשיו אני יותר בטוח בעצמי, מכיר את האנשים טוב יותר, הספרדית שלי משתפרת, אני עובד קשה בכל אימון והנתונים הללו באים לידי ביטוי".

ההצלחה של חמד קשורה גם לבחירה נכונה של קבוצה. מאיורקה לא משפועת משאבים ולכן מחזיקה סגל דליל. המשמעות היא שגם בתקופות הפחות טובות בעונה שעברה, חמד שיחק דקות משמעותיות ולא נקבר ברוטציה. העונה, מצבו אפילו טוב יותר. בסגל אין עוד חלוץ רחבה קלאסי, סקורר מובהק עם יכולות כיבוש כמוהו אלא שחקני התקפה שמשחקים מתחת לחלוץ או על הקו כמו ויקטור קסאדסוס, חבייר אריסמנדי וג'ובאני דוס סנטוס. במאיורקה דיברו כל הקיץ על צירוף חלוץ, אבל חמד מוכיח שאין בכך כל צורך מיידי.

מדהים להביט אל טבלת המבקיעים בלה ליגה העונה ולראות את חמד רביעי אחרי מסי, רונאלדו ופלקאו (שמונה שערים כל אחד). ברור שהמטרה של חמד היא לא הפיצ'יצ'י וברור שאין מה להשוות בינו לבין השמות שמעליו, אבל הישראלי בהחלט נמצא בדרך הנכונה להוכיח שמדובר בחלוץ יותר מלגיטימי בלה ליגה. עונה עם מספרים יפים של 10-15 כיבושים, יכולה לסדר לו שלל הצעות מקבוצות גדולות יותר בספרד או בליגות בכירות אחרות. במצבה הכלכלי של מאיורקה, היא תמיד תשמח למכור שחקן שהגיע בחינם בכסף גדול.

ובמקביל לבניית המעמד שלו בספרד, חמד צריך לקבל את ההכרה גם בנבחרת. מאז זומן לראשונה על ידי לואיס פרננדז ביוני 2011, רשם החלוץ תשע הופעות (רק ארבע בהרכב) ושלושה שערים. אלא שההרגשה הייתה שהוא תמיד חסה בצילו של שכטר. גם שהר, אליניב ברדה, עומר דמארי ואפילו טל בן חיים קיבלו לעיתים מקום לפניו ולא ברור למה. חמד אולי לא וירטואוז עם יכולות טכניות מבריקות, אבל הוא גולר מלידה ושחקן שמסוגל לכבוש מחצי מצב. הגיע הזמן שיקבל כאן את הכבוד המגיע לו. החלוץ הבכיר בכדורגל הישראלי.

נוחת: איתי שכטר (סוונסי)

שחקן נבחרת ישראל, איתי שכטר, לפני שחקן נבחרת הונגריה, יוזף וארגה. רויטרס
שחקן נבחרת ישראל, איתי שכטר, לפני שחקן נבחרת הונגריה, יוזף וארגה/רויטרס

הניפוי של שכטר מדהים כמעט כמו זה של בניון ולו רק בגלל מערכת היחסים וההערכה העצומה שרוחש המאמן לחלוץ. גוטמן אימן את שכטר במכבי נתניה, גם לפריחה שלו בהפועל תל אביב וייעץ לו אחת לגבי החלטות חשובות בקריירה. למעט משחק הידידות מול אוקראינה אותו החמיץ השחקן בגלל פציעה, שכטר פתח בכל אחד ממשחקי הנבחרת בעידן גוטמן. ההחלטה בעניינו לא הייתה פשוטה למאמן, אבל כשהגיעה הבשורה לפיה שכטר שוב לא שיחק במדי סוונסי, הוחלט להשאירו בחוץ.

לשכטר יש שתי הופעות ליגה העונה. 28 דקות בסך הכל. בשני המשחקים האחרונים של הברבורים הוא לא שותף. למזלו הרע, דווקא משחק גביע הליגה בו תוכנן לפתוח נפל על יום הכיפורים ובכך נמנעה מהשחקן הזדמנות להוכיח את יכולתו. "בשלושת או ארבעת השבועות האחרונים כל מה שעשיתי זה לטוס... שיחקתי יותר עבור הנבחרת מאז שאני כאן", אמר החלוץ לפני כשבועיים. לפיכך, במצבו הנוכחי נכון יותר להישאר בסוונסי בזמן הפגרה ולהמשיך להתאמן תחת העיניים הבוחנות של מיכאל לאודרופ מאשר להיות עם הנבחרת.

התחרות של שכטר על מקום בהרכב גדולה מאוד. לאודרופ משחק בשיטה של 4-3-3 עם דני גרהאם בחוד, שני שחקני כנף ומאחוריהם בעל הבית מיצ'ו. המאמן הדני רואה בשכטר יותר חלוץ מרכזי מאחר ובכנפיים יש לו לא מעט אופציות (דייר, רוטלדג', פאבלו הרננדס). אלא שמבחינת הרוטציה, החלוץ לוק מור (25) הוא האופציה המועדפת על לאודרופ כחילוף ראשון בהתקפה. המשמעות היא ששכטר הוא למעשה העדיפות השלישית לעמדת החלוץ ומכאן דקות המשחק המעטות.

המעבר המאוחר והעובדה שלא ערך עם הקבוצה הכנה לליגה והעיכוב בקבלת רשיון העבודה פגעו בשכטר וכרגע המצב הוא שהשחקן צריך להילחם על מקומו, על כל דקת משחק ולתפוס בשתי ידיים את ההזדמנות כשתגיע. על פניו נראה שסוונסי, עם המערך ההתקפי והאוריינטציה הספרדית שמקנה לאודרופ לסגנון המשחק, מתאימה לשחקן מסוגו של שכטר. זו קבוצה שמתאימה למידותיו יש לו את הכלים להצליח בה, אבל הוא יהיה חייב סבלנות ואת ההבנה שגם הניפוי מהנבחרת הוא אמצעי בדרך למטרה.

שכטר סבל בקייזרסלאוטרן מקבוצה שפשוט לא התאימה לסגנון המשחק שלו. בחלק הראשון של העונה, כששכטר שיחק בקביעות, הוא כבש ועשה דברים יפים, אבל ניכר עליו שהוא סובל מקבוצה חסרת יצירתיות ומהעובדה שהוא צריך לייצר את המצבים לעצמו. לאחר מכן שינה המאמן את שיטת המשחק ופגע עוד יותר באפקטיביות של הישראלי. במקביל להרחקה והפציעות, לאוטרן החלה להתרסק ובמצב כזה שום שחקן לא הצליח להוכיח את יכולתו.

ההחלטה לעזוב בקיץ, גם לעונת השאלה, הייתה נכונה. הבונדסליגה השנייה היא ליגה של יותר פיזיות מכדורגל ולא בטוח ששכטר היה מצליח לייצר בה את התפוקה הרצויה. שכטר היה צריך לעזוב והצעד שלו היה מעניין. במקום לפרק הגנות בקבוצת תחתית בהולנד או באוסטריה, הוא הלך על האתגר בפרמיירליג בידיעה שיביא איתו לא מעט זמן ספסל. עכשיו היכולות המנטאליות שלו עומדות למבחן. לשכטר יש את הכישרון והאיכויות לשחק בליגות אירופאיות בכירות. אם הוא יהיה מסוגל לעמוד בתחרות ולהילחם על מקומו, עוד נראה ממנו דברים יפים כבר העונה. בסוונסי וגם בנבחרת.

השבוע שהיה

אלמוג כהן שחקן נירנברג. Alexander Hassenstein, GettyImages
אבא כועס ובצדק. אלמוג כהן/GettyImages, Alexander Hassenstein

המאזן הכולל: שלושה שערים (בדש, בן בסט וחמד) ובישול אחד (גל שיש)

מוכנים ללוקסמבורג: חמישה מתוך שבעת השגרירים שזומנו לסגל שיחקו 90 דקות (אוואט, חמד, שפונגין, מליקסון, נאתכו). גם בן בסט (81) פתח בהרכב ורק מורי (16) עלה מהספסל. כל המנופים (בן חיים, בניון, שכטר, שהר ורפאלוב הפצוע) לא שיחקו למעט אלמוג כהן (90 דקות). עכשיו אתם מבינים למה אבא כועס?

מתאוששים: דודו ביטון וניסו קפילוטו פתחו לראשונה בהרכב.

צל"ש השבוע: רוני לוי ואנורתוזיס, ללא משה אוחיון המסופסל וברק יצחקי המורחק, תופסים את המקום הראשון בקפריסין אחרי חמישה מחזורים.

ביזאר השבוע: רמי גרשון נפצע בלסת באימון החזרה שלו אחרי קרע במיניסקוס והוא שוב זקוק לניתוח. כואב הלב.

שימו לב ש: אחרי חילופי המאמנים באומוניה הפך אוהד לויטה לשוער הראשון. גם גיא חיימוב מככב בקפריסין, אבל שניהם לא בסגל המורחב של הנבחרת. עם אריאל הרוש ודני עמוס, נראה שהשמש תזרח ביום שאחרי אוואט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully