וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הג'וקר

7.10.2012 / 12:13

הוא חזר רעב, מלא ביטחון וחד. כסאח עם מסי? הארגנטינאי רק נהנה מהנוכחות שלו בהתקפה. אחרי יותר מחצי שנה בחוץ, כולם מבינים כמה דויד וייה היה חסר לברצלונה. כרגע, הוא הקלף החזק של וילאנובה מהספסל, אבל מוכן למלחמה הבאה שלו: מקום קבוע בהרכב. לתשומת לבך, מוריניו

זה קרה כחצי שעה לאחר ניצחונה הקשה של ברצלונה על גרנאדה (0:2). בזמן שאתרי האינטרנט של עיתוני מדריד כבר עשו מטעמים מהוויכוח שנקלט במצלמות הטלוויזיה בין ליאונל מסי לדויד וייה ("תמסור לי בנגיעה", צעק מסי, בעוד וייה השיב: "ניסיתי למסור לך ברגע שהכדור הגיע אליי" ושמע עוד מספר תלונות מכיוונו של הארגנטינאי) מלך שערי נבחרת ספרד בכל הזמנים כבר הבין שעליו מוטלת האחריות להרגיע את הרוחות. וייה המתין למסי לאחר המשחק ויישר עימו את ההדורים, כך ששניהם ישבו יום לאחר מכן וגיחכו לנוכח התיאוריות שנפוצו לכל עבר בעיתוני ראשון. שבוע לאחר מכן מסי בישל לעמיתו את שער הניצחון הדרמטי בסביליה ונשאר לברך ולחגוג איתו גם לאחר שיתר החברים חזרו לעמדותיהם.

דויד וייה (מימין) עם ליאונל מסי שחקני ברצלונה. David Ramos, GettyImages
בכל פעם שמייצרים קרע ביניהם, הם צוחקים ועונים על המגרש. דויד וייה עם ליאונל מסי/GettyImages, David Ramos

היה זה עוד סיפור בברצלונה שנופח מעבר לכל פרופורציה, והזכיר לרבים את הקרע שניסה לייצר בין שני הכוכבים בעונה שעברה עיתון 'סופרדפורטה' הוולנסיאני. ככה זה כשאין מספיק חומר עסיסי מחדר ההלבשה הממודר באירופה. גם אז זה קרה לפני הקלאסיקו, בכתבה שתיארה באופן נרחב (אך בהסתמכות על מקורבים עלומים) את תחושות הקיפוח של וייה ואת הדם הרע הקיים בין השניים. המציאות הוכיחה אחרת, עד הפציעה האיומה בדצמבר שהשביתה את וייה מפעילות במשך שמונה חודשים ארוכים.

לטענת רבים, ההיעדרות הזו של וייה הייתה הגורם העיקרי לכך שמסי סיים את העונה עם שיא של 50 שערי ליגה, אך ללא זכייה באליפות או בליגת האלופות. עכשיו 'אל גואחה' חוזר בהדרגה ליכולתו המוכרת – גם אם לא להרכב הראשון - וכבר מוצא עצמו כסגן מלך שערי הקבוצה, שני כמובן רק לאותו מסי. בדיוק באותה נקודה בה הפסיק. האם וייה יתגלה כג'וקר של ברצלונה?

דויד וייה שחקן ברצלונה נפצע. רויטרס
הרגע הקשה בקריירה. דויד וייה ברגע הפציעה בדצמבר 2011/רויטרס

אליפות העולם לקבוצות היא הטורניר המיותר בעונת הכדורגל. מדי שנה, במהלך חודש דצמבר, נדרשת אלופת אירופה לקחת הפוגה מהליגה שלה ולהמריא לאיחוד האמירויות או יפן (בדצמבר 2013 היעד כבר יהיה מרוקו) על מנת לפגוש את אלופות אפריקה, אסיה, צפון אמריקה, דרום אמריקה וגם אלופת אוקיאניה. במקרה של ברצלונה, המפעל המבולבל הזה גבה מחיר כבד, כאשר בחצי הגמר נגד אל סעד הקטארית - משחק אשר לפניו התפרסמו ידיעות לפיהן וייה ישוחרר מברצלונה בקיץ - שבר החלוץ את עצם השוקית ולמעשה סיים באותו רגע את העונה.

הפציעה הקשה הזו ניפצה לוייה את חלום ההשתתפות ביורו 2012 ויש אומרים כי גם עלתה לברצלונה באליפות. ומי בכלל זוכר שהקטלאנים זכו לבסוף באותה אליפות עולם לקבוצות, אלמלא התמונה המרגשת של וייה בחדר הניתוח עם הגביע? "איתו ניתן היה לשמור על תואר האליפות", נכתב בסיכום העונה של 'ספורט' הקטלאני. "וייה היה מוריד חלק מהעול ההתקפי שהוטל על מסי ומסייע לו בהבקעת שערים ברגעי ההכרעה. עם חלוץ כמוהו, בארסה גם הייתה יכולה לפצח את ההגנה הצפופה של צ'לסי בחצי הגמר".

מדובר כמובן במחשבות בדיעבד, אך התחושה הזו ליוותה רבים בברצלונה לאחר אובדן האליפות לטובת ריאל מדריד. תחילה עוד קיוו במועדון כי וייה יספיק לחזור לחודש האחרון של העונה. הרופאים דיברו על תקופת היעדרות של ארבעה-חמישה חודשים, אך בפועל קצב ההחלמה התארך כמעט פי שניים. ארבעה חודשים לאחר הפציעה צילם עצמו וייה על הר לה מולה הנמצא בסמוך לברצלונה, כשלצידו סרחיו בוסקטס ושניים מאנשי הצוות הרפואי של המועדון. "הגעתי אל פסגת ההר, אני שמח ונרגש. מקווה שבקרוב אוכל להודיע על מועד החזרה שלי". היה זה עוד שלב משמח מבחינת וייה בתהליך השיקום הסיזיפי, אך גם רגע שהעיד על המרחק הרב של השחקן מחזרה למגרשים. באותו יום באמצע אפריל (מועד החזרה הראשוני) כבר הבינו בברצלונה כי וייה ישוב רק בעונה הבאה.

המועדון עבר בינתיים טלטלה רצינית לאחר שפפ גווארדיולה פינה את מקומו כמאמן הראשי לטובת עוזרו טיטו וילאנובה, אולם הגישה כלפי וייה לא השתנתה. בכלל, ברצלונה לא נוהגת לנטוש שחקנים הנמצאים בעיצומה של תקופת שיקום. אריק אבידל יכול להעיד על כך. גם וייה. "תחזור מתי שתרגיש מוכן, אנחנו מחכים לך", אמרו ראשי המועדון לחלוץ באחד המפגשים ושללו בפניו כל אפשרות של פרידה בקיץ. את המסר הנחרץ ביותר העביר המאמן החדש וילאנובה, שהצהיר אחרי חודש בתפקיד: "וייה הוא שחקן שמבטיח לנו שערים ואנחנו זקוקים לו. חשוב לנו לעזור לשחקנים להתאושש כראוי, במיוחד לשחקנים אהובים כמו וייה. לא אחתים חלוץ אחר".

טיטו וילאנובה מאמן ברצלונה. Manu Fernandez, AP
הודיע כבר בקיץ כי הוא בונה על וייה ולא מתכוון לצרף חלוץ בחלון ההעברות. טיטו וילאנובה/AP, Manu Fernandez

עם חיבוק מהמועדון והצהרת אמונים מצד המאמן ("זו מחווה שנותנת לי ביטחון ומראה שסומכים עליי", התייחס וייה להחלטה של ברצלונה שלא לצרף חלוץ) 'אל גואחה' יכול היה להתרכז בשקט בקאמבק שלו, שענה על כל הציפיות. שבע דקות - זה הזמן שלקח לו כדי לכבוש את השער הראשון במדי ברצלונה לאחר החזרה ולחשוף את החולצה בה הודה לרעייתו ובנותיו, במחווה שריגשה את כל הספרדים, מלבד אנשי ההתאחדות האטומים שנצמדו לספר החוקים שלהם וקנסו אותו. גם בנבחרת הוא המתין רק 10 דקות לפני שכבש בפנדל כמחליף לרשת ערב הסעודית במשחק ידידות. כולם נתנו לו לחזור בהדרגה מבלי להלחיצו, וגם וייה עצמו ידע לדחות את הקאמבק כשהרגיש לא מוכן. ברצלונה הבינה למי ולמה היא מחכה.

וייה התחיל עם רבע שעה במשחק הכנה ב-11 באוגוסט (שמונה חודשים פחות ארבעה ימים מאז הפציעה הטראומטית) נגד דינמו בוקרשט, כדי להשיב לעצמו את הביטחון עם הכדור. לאחר מכן קיבל כמות זהה של דקות בליגה מול ריאל סוסיאדד, אוסאסונה וחטאפה על מנת לחוות אינטנסיביות של משחק ליגה, ומול גרנאדה כבר פתח בהרכב והוחלף בדקה ה-53, כשהקלאסיקו כבר נראה באופק ואיתו האפשרות שיזכה לזמן משחק משמעותי יותר. בסוף נובמבר, כך על פי התכנון, כבר יוכל להתמודד עם שני משחקים בשבוע.

ההתנהלות הסבלנית והמחושבת שירתה היטב את כל הצדדים, גם אם וייה נדרש לפגוש מקרוב ומדי משחק מקום זר לו - הספסל. "בקבוצות אחרות בטח הייתי משחק יותר", אמר בראיון, "אבל כאן מדובר בברצלונה ובנבחרת ספרד, שני מקומות עם סגלים תחרותיים ושחקנים ידועים. יש לי סבלנות, אני מאושר בחלקי ושמח לעשות שוב את הדבר שגורם לי להנאה הכי גדולה על המגרש - להבקיע שערים". אז וייה אמנם לא השלים עדיין 90 דקות ופתח רק במשחק אחד, אבל מאזנו בליגה כולל שלושה שערים כמחליף, כולל כאמור השער בתוספת הזמן ברמון סאנצ'ס פיחואן. 111 דקות, חמש בעיטות לשער, ארבע מהן למסגרת ושלוש שנעצרו רק ברשת. מה עוד אפשר לבקש משחקן שזה עתה החלים מהפציעה הקשה בקריירה שלו? החיזוק המשמעותי של הקטלאנים בקיץ.

"הסיפור המרכזי בברצלונה הוא דויד וייה", כתב לאחרונה הפרשן גרהאם האנטר. "צריך להעריך את הדרך שהוא עשה לאורך הקריירה, תוך כדי שהוא מוכיח עצמו ככדורגלן גדול ולא רק ככובש שערים מחונן. הוא גילה עד כמה קשה לחזור מפציעה כזו, שזמן ההחלמה ממנה התארך הרבה מעבר לצפוי. אבל הוא קיבל את האמון בקבוצה ובנבחרת, כבש גם אם מדובר בפנדל, ובגיל 30 נאבק בדרכו חזרה לטופ. יהיה מעניין לעקוב אחריו בשבועות הקרובים בברצלונה ובנבחרת ספרד".

דויד ויה, ברצלונה. רויטרס
קאמבק שריגש את כולם, מלבד אנשי ההתאחדות שנצמדו לחוקים וקנסו אותו. דויד וייה עם החולצה המוקדשת למשפחתו/רויטרס

כעת נשאלת השאלה האם יוכל וייס לפלס דרכו בחזרה להרכב הראשון של ברצלונה ובאופן קבוע. מסי מאייש את עמדת החלוץ המרכזי בתור '9 מדומה', אבל לכך וייה כבר רגיל. הוא הובא לברצלונה מראש כמי שיכול לוותר על האגו שלו (ועל המקום במרכז ההתקפה) ולתפקד באגף השמאלי, כשוליה של הכוכב הארגנטינאי. כך הוא נטמע היטב בשיטה של הבלאוגרנה. ספק שערים נוסף זה בדיוק מה שהיה חסר לברצלונה בסיום העונה שעברה. פדרו, אלכסיס סאנצ'ס וכריסטיאן טייו לא מסוגלים להציג תפוקה דומה לזו של וייה, גם בזמן משחק כפול משלו.

עם העובדה הזאת השלים גם וילאנובה, אך ספק אם יבצע את השינוי כבר בקלאסיקו. המאמן עדיין לא משוכנע שווייה מסוגל להחזיק מעמד באינטנסיביות המיוחדת הזו של משחק מול ריאל מדריד כבר עכשיו, ומעדיף אותו כג'וקר שעולה מהספסל ויכול לשנות את המשחק, גם כחלוץ מרכזי. "אחרי חודש אחד של פעילות, זה לא יכול היה להיות טוב יותר מבחינתו", הילל וילאנובה את החלוץ לאחר השער בסביליה. "הוא חיוני מאוד. יש לו את המיומנות הדרושה לכבוש שערים כאלה. לכן השתמשתי בו כחלוץ מרכזי כשהוא נכנס. עברנו למערך של 3-4-3 שעזר לו לכבוש".

האוהדים, מצידם, חושבים אחרת. בסקר גדול שנערך בעיתון 'ספורט', קבעו מעל 60 אחוזים כי וייה ראוי לפתוח בהרכב לפני אלכסיס, טייו ואפילו ססק פברגאס. כולם רוצים לראות איחוד נוסף של שלישיית MVP - מסי, וייה, פדרו. ההופעה החד פעמית מול גרנאדה לא הספיקה. "מסי החזיר לעניינים בבישולים שלו בשבוע האחרון גם את ססק ואלכסיס, אבל לאפקטיביות של וייה אין תחליף", טען ז'וספ מריה קסנובאס בטורו ב'ספורט'. "בסיטואציה הנוכחית, היינו רוצים לראות אותו בהרכב. הוא שחקן שיכול לעשות את ההבדל".

הכל לקראת הקלאסיקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully