וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

42 מיליון סימני שאלה

2.9.2012 / 12:40

למה מוריניו התעקש, איפה הוא בכלל ישחק, האם מישהו שכח מה קרה לשאהין וקאקה. לוקה מודריץ' שווה את הכסף שריאל מדריד הוציאה עליו?

במהלך חודש ינואר נפגש ז'וזה מוריניו עם פלורנטינו פרס וביקש לראשונה לצרף את לוקה מודריץ'. "אין לנו אף אחד כמוהו בסגל", הפציר מאמן ריאל מדריד בנשיא. מסע השכנועים של מוריניו לא פסק מאז. פרס, שבדרך כלל מעדיף כוכבים המתאימים למתווה הגלקטיקוס שלו או ספרדים בינלאומיים שיחזקו את הזהות המקומית, עשה כל שביכולתו כדי להימנע מקיום משאלתו של מוריניו. הוא באמת ניסה הכל. הנשיא לא היה מוכן להשלים עם כישלונו ברכישת קאקה, פנה למנצ'סטר סיטי במטרה לרכוש את דויד סילבה ולאחר מכן קיווה לנצל את הסתבכותה הכלכלית של מלאגה על מנת לצרף בעסקת חבילה את סנטי קאסורלה ואיסקו. מוריניו דחה את כל האלטרנטיבות על הסף. הוא התעקש על מודריץ', עד אשר פרס התקפל. עוד מאבק פנימי ממנו יוצא רק מנצח אחד. או כמו שהוא קורא לעצמו: 'האחד והיחיד'.

אחרי סחבת מייגעת שנמשכה מספר חודשים, מודריץ' בן ה-26 הוצג בסנטיאגו ברנבאו לאחר שנרכש תמורת סכום המוערך בכ-42 מיליון יורו מטוטנהאם. הקרואטי הבינלאומי מיד נכנס לקטגוריית השחקנים של מוריניו, שם נמצאים אנחל די מריה ופאביו קואנטראו, אותם ביקש המאמן הפורטוגלי באופן אישי. ועדיין, לא מעט סוגיות בעסקה הזו מעלות תהיות. האם פתיחת העונה הגרועה של המועדון ב-40 השנים האחרונות, היא שדחקה את ריאל לפינה וגרמה לה למהר להחתים את מודריץ' פחות מ-24 שעות אחרי ההפסד המביך לחטאפה? האם בסכום האדיר שהשקיעה בשחקן הרכש היחיד שלה בקיץ לא עדיף היה לצרף שניים-שלושה שחקנים ובכך גם לטפל בבעיות בהגנה? והאם מודריץ' יכול להצליח במקום בו נורי שאהין נכשל?

לוקה מודריץ' מוצג במדי ריאל מדריד. רויטרס
42 מיליון יורו שבאו להסתיר את הבושה או רכש ראוי? לוקה מודריץ'/רויטרס

ההתעקשות של מוריניו על מודריץ' עלתה בקנה אחד עם ההתעקשות של מודריץ' על ריאל מדריד. או יותר נכון, עם הנחישות של אשת הקשר. ואניה בוסניץ', רעייתו של מודריץ', היא גם הסוכנת המנהלת את ענייניו. השניים הכירו כאשר בוסניץ' עבדה אצל מריו מאמיץ', הסוכן שטיפל בהעברתו של מודריץ' מדינמו זאגרב לטוטנהאם, ומאז הם בלתי נפרדים. האישה היא זו שהובילה את הקו הבלתי מתפשר של מודריץ' במהלך הקיץ. היא זו שייעצה לו להחרים את אימוני טוטנהאם ואת המסע לארצות הברית, והיא זו שגרמה לדניאל לוי לוותר על כל ההצעות שקיבלה טוטנהאם בתקופת חלון ההעברות. פריס סן ז'רמן הייתה מוכנה לשלם 45 מיליון יורו על הקשר וצ'לסי הציעה לתרנגולים 40 מיליון, אך בוקסיץ' נותרה בשלה. "האופציות הן ריאל מדריד או ריאל מדריד", הבהירה נחרצות לראשי טוטנהאם. לכל יתר המעוניינות לא נותר אלא לפרוש מן המירוץ.

בסופו של דבר, הכל הסתדר לשביעות רצון כל הצדדים, אם כי ריאל מדריד שילמה הרבה יותר ממה שחשבה תחילה. בספרד היו מי שטענו כי פתיחת העונה המאכזבת (נקודה אחת משש אפשריות בליגה) הלחיצה את הבלאנקוס וגרמה להם להיענות לכל דרישותיה הכספיות של טוטנהאם. "מודריץ', מסך עשן - 42 מיליון יורו כדי להסתיר את הבושה", כתבו ב'ספורט' הקטלאני לאחר השלמת העסקה, והסבירו כי מוריניו בפאניקה בעקבות התחלת העונה הגרועה ביותר שלו ב-12 שנותיו כמאמן ראשי. מנואל אלמוניה, שוער ארסנל לשעבר, הוסיף: "מודריץ שחקן טוב, אבל אני לא מבין את כל ההתלהבות הזו סביבו. 42 מיליון יורו? לי זה נראה כמו סכום מוגזם למדי". מודריץ', מצידו, ערך מיד היכרות ראשונה עם הדשא בסנטיאגו ברנבאו בהצגתו הרשמית כשלצידו רעייתו ובנו, וחתם על חוזה לחמש שנים במהלכן ישתכר כ-150 אלף יורו לשבוע.

גם במדריד דנו בכסף הרב ששולם על הקרואטי ותהו האם לא הייתה אפשרות להשתמש בסכום הזה בצורה יעילה יותר, ולצרף לדוגמה מגן ימני שידיח מההרכב את אלברו ארבלואה (הסולידי במקרה הטוב) או בלם שיהווה אופציה חלופית ראויה יותר מראול אלביול הכבד. גם ההתעלמות המופגנת מאסטבן גראנרו, שנאלץ להיפרד ולחתום בק.פ.ר בעקבות השלמת העסקה, הכעיסה רבים. העיתונאי סנטיאגו סגורו ביקש להרגיע את האוהדים בטורו ב'מארקה' וכתב: "ההחתמה של מודריץ' היא ברכה עבור ריאל מדריד. אמנם ברכה יקרה, אך כזו שמאוד נחוצה לקבוצה שכבר שנים חסרה קשר מסוגו. מודריץ' הוא שחקן שיכול לשלוט בקצב, לעכב את המשחק אם צריך. זה בדיוק מה שריאל מבקשת כרגע". גם חלוץ העבר אלפונסו הצטרף והסביר: "זה נכון שמודריץ' שחקן יקר, אבל לפעמים עדיף להשקיע הרבה כסף בשחקן אחד מוביל, מאשר פחות כסף בכמה שחקנים לא מספיק טובים".

ז'וזה מוריניו מאמן ריאל מדריד. רויטרס
טען שמודריץ' זה השחקן שהיה חסר לו. ז'וזה מוריניו/רויטרס

מודריץ' אכן מגיע לריאל מדריד עם מעמד של שחקן מוביל. הוא היה אחד הכוכבים של טוטנהאם בשנתיים האחרונות והצטיין גם במדי נבחרת קרואטיה, בעיקר במשחק ההפסד 1:0 לספרד ביורו 2012. ההופעה הזו הקנתה לו הרבה נקודות זכות במדריד, אבל גם הוא יודע שהחיים כשחקן ריאל שונים לחלוטין מהחיים כשחקן טוטנהאם. הסבר מפורט יכול מודריץ' לקבל משאהין, שהגיע לבלאנקוס כשחקן העונה בבונדסליגה ולא הצליח לעמוד בציפיות. הקשר הטורקי סבל מפציעות עוד לפני שהתחילו האימונים, נעדר תקופה ארוכה מהמגרשים וכשחזר גילה כי הוא נמצא בקצה הרוטציה. "אנחנו לא במצב רוח להתבדח או לתת זמן לשחקנים שנראים כרגע פחות טוב מהאחרים", הבהיר אז מוריניו באופן פומבי לשאהין האומלל, שהתקשה להפגין את כישוריו בזמן שהקבוצה רצה ונראתה מחוברת, ורשם רק ארבעה משחקי ליגה ו-10 הופעות במדי הבלאנקוס. "יהיה לו קשה לקבל דקות משחק".

בריאל מדריד, בניגוד לדורטמונד או לטוטנהאם, אין יותר מדי זמן להיכנס לעניינים. צריך לדעת לזנק על ההזדמנות ברגע שהיא נקרית בדרך. בקרואטיה משוכנעים שהשחקן הרביעי שמייצג אותם בריאל, אחרי רוברט פורסינצקי, דאבור שוקר ורוברט יארני, יידע לא לחזור על הטעויות של שאהין. "לוקה מבין שהוא צריך לנצח כל יום במדריד, גם באימונים", הסביר פרוסינצקי, שחקן ריאל בין השנים 1991-1994 ועוד קודם לכן שחקן ברצלונה, בראיון ל'אס'. "אבל לנצח זה לא מספיק. במדריד דורשים גם כדורגל ספקטקולרי. אם אתה משחק כדורגל מבריק, אבל מפסיד או מסיים בתיקו את המשחק, זה לא שווה כלום. מודריץ' יזרים דם חדש לריאל מדריד ועכשיו למוריניו יש סוף כל סוף את המחליף העתידי לצ'אבי אלונסו. הוא צריך זמן כדי להתאקלם, אבל זה יקרה מהר מהצפוי".

ההכנה של מודריץ' לעונה, בדומה לזו של שאהין, הייתה רחוקה מלהיות אידיאלית, אך עדיין נקודת הפתיחה שלו עדיפה על זו של קודמו. הקשר הקרואטי לא התכונן לעונה יחד עם טוטנהאם, הסתפק באימונים אישיים ודקות המשחק שלו מאז היורו מסתכמות במחצית אחת במשחק ידידות של הנבחרת, אבל מוריניו זקוק לו ושיתף אותו כבר בגומלין הסופרקופה נגד ברצלונה, יומיים בלבד לאחר החתימה. "הוא היה האופציה המועדפת עלינו, הרבה לפני כל אחד אחר", אמר מוריניו והתייחס גם לעמדה בה יוצב מודריץ'. "כשאנחנו קונים שחקן, אנחנו יודעים בדיוק איפה הוא חש בנוח. אנחנו יודעים למה חיכינו לו כל כך הרבה זמן ולמה הוא היה הבחירה הראשונה שלנו. הוא ישחק רק בעמדה שלו. אני בטוח שהוא לא יהיה מגן שמאלי או חלוץ".

נורי שאהין שחקן ריאל מדריד. GettyImages
גם עליו בנו הרים וגבעות כיורש של צ'אבי אלונסו. נורי שאהין/GettyImages

הרכש הטרי של ריאל כבר הודה שהוא מרגיש הכי טוב במרכז המגרש, וגם מוריניו מייעד אותו לשתי עמדות עיקריות - בקישור הקדמי במקום מסוט אוזיל ובקישור האחורי על חשבון סמי חדירה או צ'אבי אלונסו. מודריץ' ייכנס לרוטציה ויוסיף לקבוצה עוד תחכום במרכז השדה ובעיקר סדר. היכולת של מודריץ' להניע כדור בסבלנות ובמקביל לעבוד בחריצות ולנוע היטב על המגרש, תאפשר למוריניו להציב אותו מדי פעם במקום צ'אבי אלונסו ולאפשר לקשר נבחרת ספרד יותר זמן מנוחה. בעונה שעברה פתח הבאסקי ב-35 מ-38 המשחקים של ריאל בליגה וגם בקיץ הוא עבד קשה במדי הנבחרת ביורו. מודריץ' אמור להיכנס בעתיד לנעליו, אך מצד שני את אותם הדברים אמרו על שאהין. לפחות בתחילה, מתוכנן הקרואטי לקבל הרבה מאוד דקות הכשרה לצד צ'אבי אלונסו ועל חשבונו של חדירה המצוין, שלא מוערך מספיק במדריד.

הצבתו של מודריץ' הוורסטילי בעמדה האופציונאלית הנוספת - זו של אוזיל במרכז הקישור ההתקפי - תעיד כי ריאל מתכוונת להסתמך העונה פחות מבעבר על ההתקפות המתפרצות שהניבו לה 121 שערי ליגה אשתקד. מודריץ' הוא שחקן שמכתיב קצב ומציע כדורגל מחושב יותר. הוא לא פנטזיסט מסוגו של אוזיל ובטח לא ספק שערים מסוגו של קאקה. אריגו סאקי לא התרגש מהיעדר מספרים מרשימים ברזומה של מודריץ' (לא כבש או בישל במספרים כפולים מאז ימיו בדינמו זאגרב) וקרא לו "הקשר המודרני". גם יארני הקרואטי, ששיחק עונה אחת במדי ריאל בסוף שנות ה-90', סומך על הכישורים של בן ארצו. "מודריץ' יהיה תוספת נהדרת לסגל של מוריניו", כתב מגן העבר בטורו ב'אורביט'. הוא שחקן מגוון, פליימייקר עם מסירה אחרונה מעולה. הוא יכול לשחק בכל עמדה, הוא מאוד בוגר וזה הזמן המושלם מבחינתו לעשות את קפיצת המדרגה, אחרי שהגשים את החלום הגדול שלו".

לשמחתו של שחקן הרכש, הוא הגיע לריאל בתזמון מושלם מבחינתו - אחרי ההפסד הכואב בליגה לחטאפה ובדיוק כדי לחגוג את התואר הראשון של העונה בגומלין הסופרקופה. "אני מקווה שזה תואר ראשון מני רבים של מודריץ' בריאל מדריד", אמר חבר ההנהלה ושחקן העבר האגדי של ריאל, אמיליו בוטראגניו. גם מודריץ' עצמו התרגש אחרי שהספיק בשבע דקות במדי הבלאנקוס לזכות ביותר תארים מאשר בארבע שנותיו במדים הלבנים של טוטנהאם. "זה לא יכול היה להתחיל טוב יותר מבחינתי", אמר ל'אס'. "אני רוצה להודות לאוהדים על האהבה שהרעיפו עליי ולחברים לקבוצה על כך שקיבלו אותי יפה. הכדורגל הספרדי טכני יותר מהאנגלי ואני יודע שהציפיות מהקבוצה גבוהות מאוד. אעבוד קשה כדי לעזור לריאל לעמוד בכל המטרות". מודריץ' זכה בשבוע האחרון למחמאות על אופיו הבוגר וחוסנו המנטלי. בתכונות הללו יצטרך להשתמש כדי לדעת להתעלות מעל כל הקשיים ולהיות במהרה חלק אינטגרלי מהסגל של ריאל. כי גם לגיבוי של מוריניו יש תאריך תפוגה.

לוקה מודריץ' שחקן ריאל מדריד מניף את הסופרקופה. David Ramos, GettyImages
בשבע דקות עם ריאל מדריד זכה ביותר תארים מאשר בארבע שנים בטוטנהאם. לוקה מודריץ' מניף את הסופרקופה/GettyImages, David Ramos

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully