וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הצרפתית יוצאת לדרך: פיל בין עכברים

10.8.2012 / 15:05

פ.ס.ז' בנתה קבוצת כוכבים סביב זלאטן כדי להבטיח אליפות, אך בצרפת תמיד יש הפתעות. ליל, מונפלייה וליון אורבות

"דאלאס" אמנם קמה לתחייה לאחרונה בגרסת דור ההמשך, אבל בפריס מעדיפים לדבר כרגע על שושלת. פריס סן ז'רמן הפכה הקיץ לקבוצה החמה והמדוברת באירופה, אחרי שפרצה את כל המחסומים והצליחה להנחית בליגה הצרפתית כוכב על כמו זלאטן איברהימוביץ'. איתו, בעיר האורות כבר מרשים לעצמם לפנטז על הגעה לשלבים המכריעים של ליגת האלופות וכמובן זכיות רצופות באליפות צרפת, אבל שוכחים שכדי להתרווח בפנטהאוז רצוי להעמיד תחילה את היסודות. פ.ס.ז' חושבת בגדול, אך קודם כל זקוקה לבסס את מעמדה בתוך צרפת בעזרת אליפות ראשונה מאז 1994. בליגה שראתה חמש אלופות שונות בחמש השנים האחרונות, אף אחד לא מתכוון לפרוס בפני הגלקטיקוס מפריס שטיח אדום. רוצים להשתלט על הענף? תתכוננו להזיע.

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
הצטרפותו משנה לחלוטין את הליגה הצרפתית. זלאטן איברהימוביץ'/רויטרס

גם בעונה שעברה נראה היה כי הפרויקט הקטארי יוביל את פ.ס.ז' לאליפות קלילה. המציאות טפחה על פניה של חברת ההשקעות מהמפרץ, כשדווקא מועמדת לירידה כמו מונפלייה הדהימה את כל אירופה והשאירה לקרלו אנצ'לוטי הנבוך ושחקניו אבק בדרך לאליפות סנסציונית וראשונה בהיסטוריה. אז מונפלייה אמנם איבדה את מלך השערים אוליבייה ז'ירו, ליל נפרדה משחקן העונה אדן הזאר וטוענות מסורתיות לכתר כמו ליון, מארסיי ובורדו סובלות ממחסור במזומנים ומתקשות לבצע רכש. כל אלופה מלבד פ.ס.ז' תיחשב לסנסציה אדירה, ובכל זאת, מוקדם להספיד אותן. על אחת כמה וכמה כשכולן, כולל העולות החדשות וגם ברסט של עדן בן בסט שממשיך לעונה שנייה, מתאגדות למען מטרה אחת משותפת - לגרום ל"קבוצת החלומות" של זלאטן להפוך לסיוט מתמשך. הליגה הצרפתית מעולם לא הייתה מסקרנת יותר.

משחקי מחזור הפתיחה:

מונפלייה - טולוז (שישי, 21:45)
פריס סן ז'רמן - לוריין (שבת, 22:00)
נאנסי - ברסט
סנט אטיין - ליל
ראן - ליון
אוויאן - בורדו
סושו - באסטיה
ניס - אז'קסיו
טרואה - ולנסיין
ריימס - מארסיי (ראשון, 21:00)

אוליבייה ז'ירו שחקן מונפלייה מניף את צלחת האליפות. רויטרס
יש סיכוי לעוד סנסציה? אוליבייה ז'ירו עם צלחת האליפות של מונפלייה בעונה הקודמת/רויטרס

תקציבה של פריס סן ז'רמן עומד על כ-300 מיליון יורו. מדובר ב-55 מיליון יותר מהתקציב המשותף של המדורגות אחריה ברשימה - מארסיי, ליון וליל. בהסתמך על הנתונים הללו טען לוק דיין, נשיאה של לאנס מהליגה השנייה, כי "כל אידיוט מסוגל לנהל את פ.ס.ז' אם יקבל תקציב בלתי מוגבל". המנהל המקצועי לאונרדו הוא הפנים של המועדון בכל הקשור לחלון ההעברות. הוא היה חתום על הכישלונות הקודמים בניסיונות להבאת דייויד בקהאם, אלשנדרה פאטו, קאקה וקרלוס טבס, והוא גם זה שראוי לקרדיט על ההתעקשות וההצלחה בצירופם של זלאטן וטיאגו סילבה. הברזילאי הוסיף לאנצ'לוטי גם את אסקיאל לאבצי המצוין מנאפולי, את היהלום מרקו וראטי מפסקארה וקינח עם מחטף ו-40 מיליון יורו על לוקאס מורה שיגיע בינואר מסאו פאולו, כך שלפ.ס.ז' באמת יש סגל עמוס מכל טוב (סיריגו, אלכס, מקסוול, טיאגו מוטה, סיסוקו, מנז, פסטורה, גמיירו ועוד ועוד) שעולה מבחינה איכותית על כל אחת מקבוצות הליגה. "פיל בין עכברים", תיארו ב'לאקיפ' את הסיטואציה הנוכחית של פ.ס.ז' בליגה.

זלאטן כמובן יהיה האיש שיעמוד במוקד העניינים. הליגה הצרפתית תמיד היוותה תחנת מעבר ושלחה שחקנים גדולים לליגות אחרות, כך שמבחינתה השבדי הוא חלוץ שמסמל שינוי. "כעת ודאי יתייחסו לליגה שלנו יותר ברצינות", כתבו ב'פראנס פוטבול' לאחר מסע הרכש של פ.ס.ז'. "גם לילדים בצרפת יהיה כוכב לשאת אליו את עיניהם, כזה שהוא דרגה מתחת לליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו". שכר העתק של השבדי (מעל 14 מיליון יורו לעונה) גרם לסערה פוליטית בצרפת וגם החברים החדשים לא יצאו מגדרם לכבודו ("אני מוכן לוותר לו על החולצה מספר 9", הבהיר גיום הוארו, "רק שיבקש ממני בצרפתית"), אבל כולם יודעים שזלאטן תמיד מספק קבלות. הרי הוא לקח אליפות בכל ליגה בה שיחק. עכשיו, אחרי שנקטע לו רצף התארים במילאן, הוא רוצה לחזור אל המסלול וגם סתר ליבו מייחל עדיין לזכייה ראשונה בליגת האלופות. פריס זה המקום? כלל לא בטוח. מה שכן, הוא כבר הפך ליקיר פארק דה פראנס והקפיץ את מכירת החולצות במאות אחוזים.

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן (אמצע) עם המנהל הספורטיבי לאונרדו (ימין). Jacques Brinon, AP
כולם מסביב כועסים והם ממשיכים לקנות ולחייך. לאונרדו, זלאטן ונאסר אל חלאיפי/AP, Jacques Brinon

בזמן שכל העיניים הופנו לעבר פ.ס.ז' וההשקעה שחצתה כל גבול (קרוב ל-150 מיליון יורו על רכש), ליל המשיכה בדרך העקבית שלה - מכירת כוכבים וגיוס כישרונות חדשים. הפעם הגיע תורו של העילוי הבלגי אדן הזאר, כדורגלן העונה בצרפת בשנתיים האחרונות, לעבור לצ'לסי ולהעשיר את קופת המועדון שלו ב-40 מיליון יורו. במקומו צירף רודי גרסיה את הפליימייקר מרווין מרטאן מסושו - לא כובש שערים מחונן, אבל ללא ספק אחד המוסרים הטובים בליגה. קשר נבחרת צרפת נראה טוב במשחקי ההכנה בהם ליל לא הפסידה, וגם הרכש הנוסף סלומון קאלו (העברה חופשית מצ'לסי) התאקלם במהרה ויוסיף עוצמה להתקפה של הדאבליסטית לשעבר. אם יש קבוצה שמרשה לעצמה לקרוא תיגר על המפלצת מעיר האורות כבר מהרגע הראשון, זו ליל. "פ.ס.ז' לא מפחידה אותי", אמר מרטאן. "הליגה העונה תהיה ברמה גבוהה מאוד ואנחנו נהיה המתחרים העיקריים שלהם". כעת יש לו לא רק נעליים ענקיות להיכנס אליהן, אלא גם הבטחות גדולות לקיים.

אם יש מישהו שלא יפספס הזדמנות לחבוט במיליארדרים מהבירה, זהו כמובן האיש והפה הגדול, לואי ניקולאן. נשיאה השנוי במחלוקת של מונפלייה הגשים את חלום חייו בעונה שעברה עם הזכייה באליפות ההיסטורית, וכבר רכש לעצמו כמה חליפות לקראת הקוקטיילים בליגת האלופות. אז ז'ירו נטש כאמור לארסנל, אבל בכסף הזה מונפלייה רכשה את הסקורר הארגנטינאי עמנואל הררה שמאיים להפוך לתגלית החדשה של הליגה, את הקיצוני המוכשר אנתוני מונייה (ניס) ואת שחקן ההגנה המגוון דניאל קונגרה (טולוז). לא מדובר כאן בסגל לאליפות נוספת, בטח ובטח לא כשמדובר בעונה סיזיפית הכוללת התמודדות בלתי מוכרת באירופה, אך לולו ניקולאן בכל מקרה יהיה שם כדי להקניט ולעשות שמח.

שחקן צ'לסי סלומון קאלו. Hamish Blair, GettyImages
אדן הזאר עבר לצ'לסי, הוא עשה את הדרך ההפוכה והצטרף לליל. סלומון קאלו/GettyImages, Hamish Blair

ניקולאן כבר ניסה לאחד את השורות נגד פ.ס.ז' עם התחנפות מפתיעה לאנשי מארסיי. "אני ממש לא נגד מארסיי", הסביר בראיון ל'פראנס פוטבול', במטרה לכבות עוד שריפה אחרי שהצהיר כי ישמח לראות את פ.ס.ז' זוכה באליפות הבאה רק כדי שבמארסיי יתעצבנו. "אמרתי שביום בו הקוקו (איברהימוביץ') הוצג בפריס, מארסיי הציגה את רטטינו (התכוון לרכש מנאנט פלוריאן רספנטינו - ת.י.). המועדון זקוק לעזרה, שמתי את עצמי במקום האוהדים. אני יודע שהם תמכו בנו בעונה שעברה רק כדי שנדפוק את פ.ס.ז', אבל עדיין... אני בעדם". מארסיי באמת זקוקה לסיוע ונפרדה בקיץ גם מדידייה דשאן שנטש לטובת הנבחרת. אלי בופ הנשכח חוזר עם הכובע המפורסם לספסלי הליגה הצרפתית ויידרש להוציא מים מן הסלע, או לפחות לדאוג לאיזה ניצחון יוקרתי בקלאסיקו מול פ.ס.ז' בסטאד ולודרום.

מי שיודעת היטב איך מרגישה השליטה בליגה הצרפתית, זוהי כמובן ליון. שבע אליפויות רצופות היו לקבוצה של הנשיא ז'אן מישל אולאס, אך בעונות האחרונות חלה נסיגה משמעותית ברמה וכעת גם בהשקעה הכספית. אולאס סובל מהמשבר הכלכלי והעונה גם חסר לראשונה זה 13 שנים את ההכנסות הקבועות מליגת האלופות. את העצבים על הכישלונות הוא הוציא על "הדינוזאורים" כריס, עלי סיסוקו, מישל באסטוס וקים קלסטרום, אותם כינה "תפוחים רקובים" בטענה כי יצרו אווירה עכורה בחדר ההלבשה. קלסטרום כבר עזב, היתר מתנדנדים וכל שנותר למאמן רמי גארד הוא להסתמך על כשירותו של ליסנדרו לופס ולקוות שיוהאן גורקוף יתעורר ושהוגו לוריס יישאר בכל זאת לעונה נוספת, כדי לתמוך בשחקנים הצעירים.

ליסנדרו לופס שחקן ליון. רויטרס
מזכרת מהימים בהם גם ליון הייתה מבצעת החתמות ענק. ליסנדרו לופס/רויטרס

מה עוד? ראן תמשיך לספק כדורגל אטרקטיבי ולייצר כישרונות חדשים, טולוז תסתמך גם הפעם על חוליית הקישור המעולה שלה, סנט אטיין עם פייר אובמיאנג המלהיב תנסה להקדים את היריבה המושבעת ליון, וקלוד פואל חוזר אחרי שנת שבתון כדי להפוך את ניס לקבוצת צמרת. לעדן בן בסט צפויה העונה תחרות קשה יותר על מקום בהרכבה של ברסט, שמינתה את לנדרי שובאן למאמן (עונת בכורה בליג 1) והוסיפה מספר שחקני התקפה. ברסט תנסה להימנע ממלחמת הישרדות נוספת, כשבתחתית צפויים כבכל עונה מאבקים מתישים בין 10-12 קבוצות.

שתיים מהן, אז'קסיו והעולה החדשה באסטיה, תחדשנה את הדרבי של קורסיקה בליגה הבכירה. באסטיה חזרה לליגה הבכירה אחרי שבע שנות היעדרות, ויחד עם ז'רום רותן הוותיק תנסה לשמור על מאזן נקי מהפסדים במשחקי הבית שנמשך כבר שנתיים. אימפריית עבר גדולה עוד יותר שעשתה קאמבק היא ריימס, שש פעמים אלופת צרפת ופעמיים סגנית אלופת אירופה בשנות ה-50. הקבוצה הזו חזרה אחרי 33 שנות היעדרות ותשאף להחזיר מעט מימי הקסם של ה'שמפיין פוטבול' מתקופת אלבר באטו. העולה השלישית היא טרואה, ששבה לליג 1 אחרי חמש שנים וכרגע נחשבת למועמדת הראשית לירידה. ככה זה כשתקציב המועדון כולו הוא קצת פחות מעלות כרטיסו של זלאטן.

עדן בן בסט שחקן ברסט. GettyImages
תחרות קשה יותר על מקום בהרכב העונה. עדן בן בסט/GettyImages

10 ההעברות הבולטות בקיץ

טיאגו סילבה (מילאן לפריס סן ז'רמן) - 42 מיליון יורו

לוקאס מורה (סאו פאולו לפריס סן ז'רמן) – 40 מיליון יורו

אסקיאל לאבצי (נאפולי לפריס סן ז'רמן) - 30 מיליון יורו

זלאטן איברהימוביץ' (מילאן לפריס סן ז'רמן) - 23 מיליון יורו

מרקו וראטי (פסקארה לפריס סן ז'רמן) - 12 מיליון יורו

מרווין מרטאן (סושו לליל) - 10 מיליון יורו

אלן טראורה (אוקזר ללוריין) - 5 מיליון יורו

דניאל קונגרה (טולוז למונפלייה) - 5 מיליון יורו

רומן המומה (קון לסנט אטיין) - 4 מיליון יורו

אנתוני מונייה (ניס למונפלייה) - 3.5 מיליון יורו

*** הרשימה כוללת רק שחקנים שהצטרפו לקבוצות הליגה

אסקיאל לאבצי שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
שליטה מוחלטת של פ.ס.ז' בחלון ההעברות. אסקיאל לאבצי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully