וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנצ'סטר סיטי לעשירים

16.7.2012 / 11:00

בזמן שקבוצות כמו ברצלונה סובלות מצרות כלכליות ומועדונים גדולים מגרדים כסף לרכש בדרכים מוזרות, פריס סן ז'רמן מנצלת את השוק וקונה הכל. התוצאה המיידית: בוז, שנאה ולעג לפייר פליי. התוצאה הבאה: אימפרייה אירופית אמיתית?

ביום רביעי האחרון, סגר לאונרדו את העברתו של לאנדרו דמיאו מאינטרנסיונל לפריס סן ז'רמן. הקבוצה מפורטו אלגרה כבר בנתה על תגמול של 25 מיליון יורו עבור מכירתו של החלוץ הברזילאי הכישרוני, אלא שאז קיבל המנהל המקצועי של פ.ס.ז' איתות מקטאר והתבקש על ידי הבוסים לעכב את העסקה. "זו רכישה שמתאימה לפריס סן ז'רמן של העונה שעברה, או של ימי קאנאל פלוס", הסבירו אנשי חברת ההשקעות QSI ללאונרדו המיואש, ששבע לא מעט מרורים בחלון ההעברות בינואר וגם בזה הנוכחי. "הגיע הזמן לגדול. אנחנו רוצים סופרסטארים".

זלאטן איברהימוביץ' שחקן מילאן. Paolo Lazzeroni, AP
כרטיס הכניסה של פריס סן ז'רמן לליגה של הגדולים באמת. זלאטן איברהימוביץ'/AP, Paolo Lazzeroni

מספר שעות לאחר מכן, כל אירופה כבר געשה ורעשה בעקבות הצעת 65 מיליון היורו (מאז כבר עברה כמה גלגולים) שהגישה פ.ס.ז' למילאן עבור רכישתם של טיאגו סילבה וזלאטן איברהימוביץ'. הראשון כבר חתם באופן רשמי לחמש שנים וישתכר כ-7.5 מיליון יורו לעונה, לאחר שנרכש לבדו ב-42 מיליון. חברו השבדי צפוי להצטרף אליו בימים הקרובים, אחרי שיסדיר את פרטי חוזהו ויהפוך למשתכר השני ברמתו בעולם הכדורגל, עם 14.5 מיליון יורו לעונה (רק סמואל אטו, עם שכר שנתי העומד על 20.5 מיליון יורו באנז'י מחצ'קאלה, מקבל יותר).

הצמד ממילאן יוצג יחד, ואולי אף תהיה הפתעה שלישית מאיטליה בדמות מרקו וראטי, היהלום הצעיר של פסקארה. בכל מקרה, מדובר בקפיצת המדרגה עליה חלמו הקטארים אחרי שניפצו בקיץ שעבר את שיא ההעברות בצרפת עם 43 מיליון יורו על חאבייר פסטורה. צירופם של טיאגו סילבה וזלאטן מהווה את ההוכחה הניצחת ליכולת של הפרויקט הזה למשוך כוכבי על. מבחינת פ.ס.ז', אין הפגנת נוכחות טובה ומוחלטת יותר. זהו כרטיס הכניסה האמיתי לליגה של הגדולים. לא לחינם באיטליה כבר קוראים לה "המפלצת החדשה של היבשת".

מאמן פריס סן ז'רמן קרלו אנצ'לוטי (ימין) עם הבעלים נאסר אל חליפי והמנהל המקצועי לאונרדו. רויטרס
סדר עולמי חדש. המאמן קרלו אנצ'לוטי, הנשיא נאסר אל חלאיפי והמנהל המקצועי לאונרדו/רויטרס

מציאות חדשה

בתקופת החורף, רגע אחרי שאנטואן קומבוארה נבעט מהמועדון בצורה בוטה ופינה את עמדת המאמן לקרלו אנצ'לוטי, פריס כבר התמרקה לקראת הגעתו של כוכב ענק. לא רק כדורגלן, אלא גם אייקון תרבותי. דייויד בקהאם אמור היה להפוך לגולת הכותרת של הפרויקט הקטארי בעיר האורות, אבל טקס ההצגה הגרנדיוזי שתוכנן לו בשאנז אליזה מעולם לא יצא אל הפועל. במועדון רתמו את העגלה לפני הסוסים ולא הצליחו להשלים את העסקה. הכישלון חזר על עצמו באותו חלון העברות גם עם אלשנדרה פאטו, קרלוס טבס וקאקה, וכך גם הקיץ בניסיון הראשון לצרף את טיאגו סילבה. כמו בליגה, כך גם בשולחן המשא ומתן – פ.ס.ז' דהרה לעבר קו הסיום, אך מעדה לפני שזכתה לחצות אותו. לפחות הלקח מהסחבת המייגעת הזו נלמד.

בתקשורת הצרפתית טענו כי גם הכסף הגדול לא יצליח לפתות שחקנים מן השורה הראשונה להגיע לליג 1, ולאונרדו עצמו נשמע לא פחות פסימי לפני מספר שבועות. "כולם יודעים שיש לנו הרבה כסף ולכן המגעים מול הקבוצות האחרות הופכים להיות קשים יותר", הודה המנהל המקצועי הברזילאי, שכעס על כך שכולם רואים במועדון שלו פרת מזומנים ממנה ניתן לחלוב כמה שיותר כסף. "אנחנו משלמים יותר, אבל עם גבולות מסוימים. אתם רואים שאנחנו לא נסחפים ולא קונים בסיטונות. יש לנו מטרות ברורות".

גם רכישתו של אסקיאל לאבצי הארגנטינאי מנאפולי לא הרגיעה את אנשי פ.ס.ז'. הנשיא נאסר אל חלאיפי וחבריו רצו יותר. הם חיפשו את השם שירעיד את השוק ויבהיר לכולם כי יש כוח חדש ודומיננטי בכדורגל העולמי. עם כל הכבוד לאיכויותיו של טיאגו סילבה ולעובדה שעליו שולם החלק הארי בעסקה, האיש שיעניק לפ.ס.ז' מימד אחר לקראת קפיצת המדרגה לליגת האלופות הוא איברהימוביץ'. אלמלא תקלה בלתי צפויה, האיש שהוביל את יובנטוס, אינטר ומילאן לאליפויות איטליה, יחפש את הזכייה הראשונה שלו בליגת האלופות דווקא עם הקבוצה מעיר האורות. "זה המצב כרגע באירופה", ניסה להסביר הסוכן מינו ראיולה את הסכמת לקוחו זלאטן למעבר. "להרבה מועדונים יש צרות כלכליות - ברצלונה, מילאן ועוד קבוצות בכירות אחרות. כסף הוא לא המניע היחיד לעסקה, אבל זו המציאות החדשה". וזלאטן, כמו תמיד, ידע להסתגל אליה במהירות.

דייויד בקהאם שחקן לוס אנג'לס גלאקסי. רויטרס
תכננו לכבודו טקס ססגוני ושטיח אדום בשאנז אליזה, אבל הוא לא בא. דייויד בקהאם/רויטרס

יעד מועדף

כל שם חם בחלון ההעברות קושר בשלב מסוים לפריס סן ז'רמן, אבל במועדון מבירת צרפת שמו עין לכל אורך הדרך על הליגה האיטלקית ובעיקר על השלל של מילאן. אחרי אנצ'לוטי, סלבטורה סיריגו, מקסוול, ז'רמי מנז, טיאגו מוטה, מומו סיסוקו, פסטורה ולאבצי, לאונרדו קפץ לעוד מסע ציד בארץ המגף. שחקן ומאמן מילאן לשעבר שמר על קשרים מצוינים עם סילביו ברלוסקוני. הוא ידע עד כמה ראש ממשלת איטליה הקודם מסובך מבחינה כלכלית אחרי הקנס שהוטל עליו. לאונרדו שיחר לטרף, ברלוסקוני כבר לא יכול היה לסרב.

למעשה, נשיא מילאן כבר הסכים למכור את טיאגו סילבה לפני כחודש, אבל בסופו של דבר הבלם האריך את חוזהו ואף הצהיר נאמנות למועדון. לאונרדו צבר תסכול, אך בכל זאת לא הרים ידיים. הוא חיכה לזמן המתאים והוכיח לצרפתים הסקפטיים שפ.ס.ז' בהחלט יכולה לשנות סדרי עולם בכל הקשור לחלון ההעברות. "פ.ס.ז' הפכה ליעד מועדף", טען דריו קאנובי, סוכנו של טיאגו מוטה, בראיון ל'פראנס פוטבול'. "מעבר לפריס כולל כמובן חוזה מצוין, אבל גם הפרויקט החדש והשאיפות הגדולות של המועדון, יחד עם כושר השכנוע של לאונרדו והנוכחות של אנצ'לוטי, עושים את ההבדל., זה עוד מבלי לציין את האטרקציה של עיר האורות. מוטה אפילו הפחית משכרו כדי להצטרף לפ.ס.ז'".

במקביל לחגיגות יום הבסטיליה, בפריס נרגשים גם מהפסטיבל סביב הקבוצה המקומית. רוב האוהדים התרגלו במהרה לעידן החדש ושכחו את הדיבורים על אובדן הזהות. הם כבר משוכנעים שהאליפות תחזור אליהם לראשונה מאז 1994, וסופרים את הימים לקראת ליגת האלופות. בשאר המדינה, הסלידה מפ.ס.ז' רק הולכת וגוברת. "הם נראים בלתי ניתנים לפיצוח", אמר בדאגה המגן הנרי בדימו, שבעונה החולפת הדהים את צרפת וזכה יחד עם מונפלייה באליפות היסטורית. "קשה להאמין שסיפור כזה יחזור על עצמו, בטח אם זלאטן ישחק שם". מישל סיידו, נשיא האלופה הקודמת ליל, כועס מסיבה אחרת לגמרי. "בכדורגל שלנו המועדונים הגדולים תמיד ביצעו רכישות בתוך הליגה, וכך גם פ.ס.ז' עשתה בשנה שעברה", זעם סיידו על ההתנהלות בחלון ההעברות הנוכחי. "כשמועדון גדול לא מבצע אפילו העברה אחת בתוך צרפת, מתחילות להישאל השאלות הקשות. זו בושה. נגרם כאן נזק רב לכלכלה שלנו".

אסקיאל לאבצי שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
השנאה מסביב מתגברת, אך במקביל גם היכולת למשוך כוכבים, בעיקר מהליגה האיטלקית. אסקיאל לאבצי מוצג/רויטרס

סיטואציה אידיאלית

אז פ.ס.ז' ממשיכה את המגמה מהעונה שעברה וממצבת עצמה כאויבת הגדולה של מרבית חובבי הכדורגל בצרפת. האם כעת תלך בדרכן של צ'לסי ומנצ'סטר סיטי ותהפוך בגלל השקעתה לשנואה בכל אירופה? בהחלט יכול להיות. בזמן שמועדונים בכירים אחרים מחשבים הוצאה של כל יורו ונדרשים למכור שחקנים מקבוצות המילואים, פ.ס.ז' מציגה ארנק ללא תחתית ולועגת לכל חוקי הפייר פליי הפיננסיים המתוכננים. רק מעצם נוכחותה המאסיבית בשוק ההעברות, קבוצות אחרות מתקשות להאריך חוזים לשחקנים מצטיינים או מסתבכות עם סכומים שמעבר ליכולתן. הכסף הגדול אמנם גורם לתחושת אי נוחות, אך לזכותם של אנשי סן ז'רמן ניתן להגיד כי הם מבצעים מהלכים מחושבים ובאופן מפתיע – בניגוד למועדונים נובורישים אחרים - גם מגלים סבלנות.

אנצ'לוטי קיבל את הקבוצה במקום הראשון בליגה ולמרות זאת סיים ללא שום תואר. זה היה העונש הראוי למינוי שנעשה בחטא. בכל מקרה, אף אחד במועדון אפילו לא חשב לשלוח אותו הביתה. יש זמן, יש אורך רוח ויש יעדים ברורים. אנצ'לוטי הוא חלק מרכזי בפרויקט שאמור לא רק לשבור את האיזון בליגה הצרפתית שראתה חמש אלופות שונות בחמש השנים האחרונות, אלא להביא לפריס ולקטארים את גביע אירופה בשנתיים-שלוש הקרובות ולבסס את פ.ס.ז' כאימפריה בקנה מידה עולמי.

"לפריס יש פוטנציאל עצום", הודה ארסן ונגר עוד בשנה שעברה, כשהקטארים רק השתלטו על פ.ס.ז'. "10-15 מיליון תושבים, ורק מועדון אחד באזור. דמיינו את ארסנל לבד בלונדון, עם אפשרות למשוך אליה כל אחד. זו סיטואציה ייחודית ולכן אידיאלית עבור המשקיעים". בני המלוכה מקטאר יודעים זאת, וכשלב נוסף בהתעצמות מתכננים להקים מתחם אימונים ענק במערב פריס ובמרחק של כחצי שעה מהפארק דה פראנס. עד אז, הם מקווים, לקבוצת המיליארדים שלהם יהיו כבר כמה גביעים חדשים בארון. עם טיאגו סילבה וזלאטן, החלום נראה מוחשי מתמיד. "אני מכיר את הפרויקט ואת האנשים שעובדים שם. יש להם פוטנציאל אדיר והם לא מושפעים לרגע מהמשבר הכלכלי, בניגוד למועדונים רבים באירופה", החמיא פאולו טונייטו, סוכנו של טיאגו סילבה לפני שהציע למראייניו מ'גלובו אספורטה': "אתם יכולים לכתוב את זה – פריס סן ז'רמן תהיה הקבוצה הגדולה באירופה תוך שנתיים או שלוש".

חבייר פאסטורה שחקן פריס סן ז'רמן. רויטרס
סבלנות יש, גם כסף וכוכבים. האם פריס סן ז'רמן מסוגלת להשתלט על הכדורגל האירופי? חאבייר פסטורה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully