וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשליה ושמה זלאטן איברהימוביץ'

ארנון בן דרור, פריס

18.7.2012 / 22:00

מרגע שהחלוץ השבדי נכנס לחדר העיתונאים, שמעולם לא היה עמוס בצורה כזו, השתנתה לגמרי המציאות של פריס סן ז'רמן החדשה. מהאוהד שהתפלח ועד המנהל שהשתגע, כולם מדברים פתאום על קבוצה שיכולה לזכות בליגת האלופות ולשלוט ללא בעיה בצרפת. ארנון בן דרור היה שם

רויטרס

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל

"נבחרת חלומות" - זהו המונח עליו חזרו שוב ושוב נשיא פ.ס.ז', נאסר אל חלאיפי, ורכישתו האחרונה, זלאטן איברהימוביץ', במהלך מסיבת העיתונאים בה הוכרז על החתמתו של השבדי בידי המועדון. הם כנראה לא שמעו על "חוק הגלאקטיקוס מס' 1; סעיף איל ברקוביץ'", שקובע כי ככל שמרבים להשתמש במונחים מסוג זה וככל שמבטיחים יותר תארים טרם פתיחת העונה, כך גובר הסיכוי לארון גביעים ריק בסיומה.

גם המנהל המקצועי לאונרדו לא נשמע צנוע בהרבה כשאמר כי "נכנסו לדרג הגבוה ביותר של שוק הכדורגל ושל המשחק. רכשנו שחקנים ברמה הכי גבוהה, ואנחנו מאמינים שסוף סוף נוכל לעשות משהו באמת גדול עם השם של פריס, עם המועדון הזה. והתחושה היא שגם ברחובות מרגישים את זה עכשיו".

ואכן, התקוות הגדולות שקברינטי פ.ס.ז' תולים בפרויקט השאפתני הזה נישאות בשבועות האחרונים על גבי ההתלהבות האקסטטית ממש של אוהדי הקבוצה. אלה ואלה לא רואים באיברהימוביץ' רק חלק נוסף בתהליך שממשיך לקרום עור וגידים, כי אם קלף משנה משחק, ג'וקר. החתמתו נתפשת כקו פרשת מים, שממנו והלאה הופך המועדון הזה מפוטנציאל גדול לאיום ממשי על זכייה בליגת האלופות. לא פחות.

זלאטן איברהימוביץ' שחקן פריס סן ז'רמן (אמצע) עם המנהל הספורטיבי לאונרדו. Jacques Brinon, AP
קלף משנה משחק. איברהימוביץ' מוצג/AP, Jacques Brinon

העיתונאים שהגיעו להצגתו של איברהימוביץ' היום בצהריים, ידעו לספר כי אולם התקשורת הענק של המועדון הצרפתי לעולם לא היה מלא כל כך. לפני כניסתו של החלוץ השבדי, הכוכב הגדול ביותר שידעה הליגה המקומית, פסע אל תוך החדר רכש נוסף. הקשר איטלקי הצעיר מרקו וראטי, שהגיע מהמועדון האיטלקי הצנוע פסקארה, ונהנה מקבלת פנים שמתאימה לכוכב ענק, כזה שיעלה מיד אחריו.

"בשביל מי אתה כותב?", שאלתי את העיתונאי שישב לימיני, בחור שמנמן כבן 40 ולברכיו מחברת פתוחה. "בכנות", הוא השיב לי, "בשביל אף אחד. התפלחתי לכאן עם העיתונאים, אבל בעצם אני אוהד שרוף של הקבוצה. זו לא הפעם הראשונה וגם לא השנייה שלי כאן". ובאשר למחברת? "צריך להיות זהירים בהסוואה, אחרי הכל נראה שעוד יהיו לא מעט מסיבות עיתונאים כאלה בשנים הקרובות".

אריק קוראים לו, והוא אוהד את פ.ס.ז' מינקות. הוא מעדיף שלא יוזכר שם משפחתו, אפילו בעברית, כדי שיוכל להמשיך בהשתרבבויות הללו, שכבר הפכו לו לתחביב. "אני חותם לך שכבר בשנה הקרובה ובזו אחריה נעשה מינימום חצי גמר ליגת האלופות", הוא מבהיר באופטימיות בלתי זהירה שמאפיינת כיום, כאמור, רבים בעיר האורות. ואיך אפשר להאשים אותם בביטחון יתר כאשר הנשיא שיושב במרכז הבמה, בין לאונדרו לזלאטן, מצהיר: "אנחנו חולמים בגדול, זה הסלוגן שלנו, ואנחנו מאמינים שהכל אפשרי בשבילנו". ופוסק: "לזכות בליגת האלופות, למה לא?". את זלאטן הוא מכנה פעם אחר פעם לא בשמו כי אם בכינוי "הסופר סטאר".

אוהדי פריס סן ז'רמן. רויטרס
התלהות אקסטטית. אוהדי פ.ס.ז'/רויטרס

וגם אותו סופרסטאר, כידוע, לא צריך עידוד מיוחד כדי להתבטא בשחצנות מופגנת: "אם מסתכלים על הסגל, על הנייר אנחנו טופ-3 באירופה, אבל נצטרך להמחיש את זה על המגרש", אמר, לפני שהוסיף: "מי דיבר על הליגה הצרפתית לפני שפ.ס.ז' החלה בפרויקט הזה? עכשיו כולם מדברים עליה. עזבתי את איטליה כי חשבתי שהעתיד הוא כאן ולא שם. באתי ל'דרים טים', למקום שישנה לא רק את הכדורגל הצרפתי, אלא את הכדורגל האירופי כולו". כנשאל לגבי שחקני הליגה הצרפתית אמר: "אני לא מכיר אותם, אבל הם בטח מכירים אותי".

בכלל נדמה שבפריס שוכחים כי את האליפות אשתקד עם הפסידו למונפלייה. התחושה היא שכעת רואים אנשי המועדון ואוהדיו בקבוצות הליגה המקומית אסקופה נדרסת. משהו כמו מכבי תל אביב בליגת הכדורסל הישראלית. אותו אוהד מסור, אריק, מסביר לי ש-"בשנתיים-שלוש הקרובות זה יהיה די קליל בליגה, אבל אולי אחר כך הקבוצות ירימו את הרמה שלהן בעקבותינו". וזה לפני ששום משחק עוד לא שוחק העונה.

סימון סבה, בחור יהודי צעיר שמסיים כעת את לימודי העיתונאות שלו בפריס וכותב עבור אתר אינטרנט מקומי, חושב בדיוק אותו הדבר: "בליגה הצרפתית לא אמורה להיות לפ.ס.ז' בעיה, כי צריך לזכור שרוב הקבוצות הצרפתיות גם נפגעו מאוד מהמשבר הכלכלי". גם הוא, כאחרים, מאמין בכוחו של המועדון המקומי להשתלט גם על אירופה: "אני מאמין שכבר בעונה הקרובה יש סיכוי טוב שפ.ס.ז' תזכה בליגת האלופות".

יונס בלהאנדה מונפלייה מול מוחמד ראביו אוויאן. claude paris, AP
פתאום לא סופרים את האלופה. בלהאנדה/AP, claude paris

תמונותיו של איברה מרוחות בענק על גבי עמוד הבית של אתר הקבוצה, כמו אל שנחת כרגע באדמת צרפת. כוכב מילאן לשעבר, שירוויח 14 יורו לעונה, מצטרף לסל הקניות המרשים והיקר של קבוצת הבעלות הקטארית, שכלל בשנה האחרונה, בין השאר, את חבייר פסטורה הארגנטינאי, אלכס ומקסוול הברזליאים, ז'רמי מנז הצרפתי, טיאגו מוטה וכעת גם את הבלם הברזילאי המצוין טיאגו סילבה (אותו כינה איברהימוביץ' "שחקן ההגנה הטוב בעולם").

אלה הגיעו קודם כל בזכות הכסף הגדול, אבל גם הודות למינויו של קרלו אנצ'לוטי למאמן הקבוצה. מינוי שאולי עלה למועדון באובדן האליפות בעונה שעברה (כשהמאמן הקודם אנטואן קומבוארה פוטר, פ.ס.ז' הובילה את הטבלה בשלוש נקודות), אבל איפשר כנראה את התרחבות המועדון, שמצפה להפוך למותג גלובלי.

אולם לא כולם כל כך מאושרים מהכסף הגדול שמוכנים לשפוך הקטארים כדי לפתות את הכוכבים הבינלאומיים. רוזלין באשלוט, עד לפני שנתיים שרת הספורט הצרפתייה, הבהירה בתגובה לרכישתו של זלאטן כי היא "זועמת וכמעט נגעלת לראות את המשכורת האדירות שמשולמות בפ.ס.ז', כאשר חלק מהמועדונים הקטנים נלחמים כמו כלבים כדי לשרוד".

נשיא המועדון, אל חאליפי (שהודה כי המועדון מפסיד כרגע הרבה כסף, אבל טען כי בעוד מספר שנים יתאזן) נדרש לאותה אמירה כבר בשאלה הראשונה שהופנתה לעברו במסיבת העיתונאים, והשיב בשמעון מזרחית מדוברת: "אנחנו עושים הכל לפי החוק הצרפתי, והחוק מתיר זאת. אנחנו לא נגד הכדורגל הצרפתי, להפך – אנחנו חושבים שזה חיובי ביותר לכדורגל המקומי, ושזוהי זכות עבור הליגה הצרפתית, ואנחנו מאמינים שבקרוב האוהדים המקומיים יהיו מאוד גאים בפ.ס.ז'. אנחנו נעזור לליגה והליגה תעזור לנו".

גם לאונרדו, שהודיע כי עם החתמתו של זלאטן הסתיים מועד ההעברות הנוכחי עבור המועדון, אמר דברים דומים: "זה טוב לכולם בצרפת. כי יש יותר רייטינג, יותר עניין ויותר באז סביב הליגה הצרפתית. הליגה גדלה, האיצטדיונים גדלים, הקהל הבינלאומי יצפה יותר וכל זה לקראת היורו שיהיה כאן ב-2016. אז כולם מרוויחים".

טיאגו סילבה, מילאן. Tullio M. Puglia, GettyImages
הפוליטיקאים כבר זועמים. סילבה/GettyImages, Tullio M. Puglia

אם פ.ס.ז' תהפוך לפטרון הבלעדי של הליגה הצרפתית, או אם בעקבותיה תתרומם גם רמתן של הקבוצות האחרות וייכנסו משקיעים נוספים – את זה עוד נותר לראות. אבל כרגע רבים בצרפת מביטים בפזרנות של קבוצת הבעלות הקטארית ובמשכורות מרקיעות השחקים שהיא משלמת בסלידה. במיוחד על רקע המשבר הכלכלי הקשה ותחת הממשלה הסוציאליסטית שזה עתה הוקמה (ממשלה שהחליטה מיד עם הרכבתה לצמצם ב-30% את משכורות שריה).

"לדעתי, יש יותר מדי כסף בכדורגל", סיכם זאת העיתונאי הצעיר סבה בתום מסיבת העיתונאים. "שחקן שמרוויח יותר ממיליון יורו בחודש, כמו איברהימוביץ', זה פשוט יותר מדי. וזה לא נעים לראות". אז אמנם אל-חאליפי ולאונרדו טוענים שהליגה הצרפתית יקרה להם, אבל נדמה שלצרפתים שאינם אוהדים את פ.ס.ז' יהיה קשה מאוד לקבל את הטענה הזו. השנאה לקבוצה, שגם ככה נחשבה תמיד למיוחסת בשל השתייכותה לבירה העשירה, נישאת כעת על גבי הפטרו-דולרים הקטארים ומקבלת משנה תוקף. קברניטי פריס סן ז'רמן אולי בעד הכדורגל הצרפתי, אבל הכדורגל הצרפתי ממש לא בעדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully