וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות חייב

11.7.2012 / 18:37

אחרי הניסיון המר בצ'לסי, אנדרה וילאש בואש מקבל צ'אנס בלתי חוזר בטוטנהאם. האם ההימור המפתיע של התרנגולים יוכיח את עצמו?

הלחץ בצ'לסי גבה מחיר כבד מאנדרה וילאש בואש הרבה לפני שפוטר. במהלך החורף, כאשר קולות החריקה גברו והעסק החל להיראות גדול עליו, בחר המאמן הפורטוגלי להעביר את מרבית הלילות במתחם קובהאם, במקום לחזור הביתה לאשתו ובנותיו. לאחר תנומה של מספר שעות ועוד לפני עלות השחר, היה וילאש בואש מתעורר ומתחיל לנתח משחקים מבחינה סטטיסטית וללמוד את המספרים של שחקני קבוצתו והיריבות. המאמן מיקד את כל האנרגיה שלו בתיאוריות, ושכח את הבסיס. את האנשים. ב-4 במרץ, יום לאחר ההפסד לווסט ברומיץ' - אותה יריבה מולה פתח את הקדנציה בצ'לסי עם ניצחון - הסתיימה דרכו כמאמן הקבוצה. זו שהפכה כחודשיים לאחר מכן לאלופת אירופה.

ארבעה חודשים ישב וילאש בואש בבית והמתין להצעה מפתה. הוא כבר היה קרוב לחתימה באינטר, אך שני הצדדים התפכחו בזמן והבינו כי אסור לו לדרוך פעם נוספת על עקבותיו של מורו ורבו ז'וזה מוריניו. ההשוואות ליוו אותו בפורטו וסיבכו לו את החיים בצ'לסי. שידוך למאסימו מוראטי היה כבר צעד אחד יותר מדי. למזלו, הגיעו הפיטורים המפתיעים של הארי רדנאפ מטוטנהאם, ובצידם הזדמנות חלומית - לא רק חריגה מהמסלול של מוריניו שבחר תמיד את אחת משתי הקבוצות העשירות במדינה אליה הגיע, אלא גם אפשרות לשיקום שמו באנגליה. תיקון במקום בו חושבים לטווח ארוך ולא דורשים תארים כאן ועכשיו. וילאש בואש מגיע למועדון שתפור למידותיו. השאלה היא האם ועד כמה הפיק את הלקחים מהניסיון המר בצ'לסי.

אנדרה וילאש בואש מאמן צ'לסי. רויטרס
טוטנהאם תפורה למידותיו, אך האם התאושש מטראומת צ'לסי? אנדרה וילאש בואש/רויטרס

שיעור בצניעות

וילאש בואש עזב את צ'לסי כשניצבה במקום החמישי בפרמיירליג, וכשהיא עדיין בליגת האלופות (למרות פיגור משמעותי של 3:1 מהמשחק הראשון בשמינית הגמר מול נאפולי) ובגביע האנגלי. עוזרו רוברטו די מתאו היה האיש שתפס את מקומו. הוא אמנם סיים שישי בליגה, אבל הצליח לגבש את הקבוצה, לזכות באמונם של הוותיקים ולהצעיד את צ'לסי לזכייה היסטורית בליגת האלופות ולהנפת עוד גביע. יחי ההבדל הקטן. וילאש בואש, סיפרו מקורביו, כעס מאוד על מה שקרה לו בצ'לסי, אך ככל שחלף הזמן למד אפילו להתבדח על כישלונו בכל הקשור ליחסי אנוש. בטוטנהאם מצפים ממנו לדעת לתעל את הכעס הזה לטובת המועדון, בעיקר במשחקי הדרבי. העובדה כי מדובר בסגל צעיר ללא יותר מדי תארים בארון, תקל עליו את המלאכה בנוגע לניהול האנשים.

זו הייתה הבעיה המרכזית של וילאש בואש בצ'לסי. הפורטוגלי הגיע לקבוצה עתירת כוכבים מנוסים, אחרי עונה אחת נדירה בפורטו וכשהוא בן 33 בסך הכל. הוא התבקש לבצע מהפכה, אולם ניסה לכפות אותה בכוח. באופן מיידי ונמהר. הסכסוך עם הוותיקים לא איחר להגיע, והאירוע שהנציח יותר מכל את מאבק הכוחות במועדון היה באותו הפסד לנאפולי בליגת האלופות. וילאש בואש הותיר מחוץ לסגל את אשלי קול, מייקל אסיין ופרנק למפארד. קול לא נותר חייב ותקף בחריפות את וילאש בואש לאחר המשחק. גם העובדה שהפורטוגלי מעולם לא שיחק כדורגל מקצועני עלתה שם. הביקורת הזו הצטרפה לדברים דומים שאמרו לפני כן למפארד, ג'ון טרי ודידייה דרוגבה. וילאש בואש לא חשב אפילו להתייעץ איתם, דחק אותם הצידה והם נעלבו. למאמן היהיר לא היה סיכוי. הוא לא גילה סבלנות בביצוע התהליך, ורומן אברמוביץ' לא גילה כל סבלנות כלפיו.

"הדבר הראשון שווילאש בואש צריך זה להיות צנוע", ייעץ טרי ונבלס, שחקן ומאמן טוטנהאם בעבר. "הוא הוביל את פורטו לטרבל ללא הפסדים והגיע לצ'לסי כמאמן בלתי מנוצח. בסיטואציה הזאת הוא נתקע. הוא חייב להודות בטעויות שעשה בפעם הקודמת ולהוכיח שלמד, באמצעות הקשבה גם למה שיש לשחקנים הבכירים להגיד. אם תתייחס אליהם כאל אנשים בוגרים, הם יגיבו בצורה ראויה ויתייצבו לימינך". גם למפארד מאמין שווילאש בואש למד משהו מהתקופה בצ'לסי ומהעימותים התכופים איתו. "אנדרה רצה להצליח בצ'לסי", אמר הקשר בראיון ל'סאן'. "הוא רצה לעשות זאת בדרכו שלו, אבל זה פשוט לא עבד. היה שם יותר מאשר עימותים ביני לבינו. הבעיות היו גדולות יותר. אני בכל זאת למדתי משהו מהתקופה הזו, ולבטח גם הוא למד. אולי עכשיו הוא יהיה מאמן טוב יותר ואדם טוב יותר, בזכות השיעור הזה שעבר בצ'לסי. יש לו סגל איכותי בטוטנהאם, אבל יהיה לו קשה להמשיך את דרכו של רדנאפ. בכל מקרה, הנוכחות שלו על הספסל תוסיף פלפל למשחקי הדרבי בינינו".

אנדרה וילאש בואש מנג'ר צ'לסי (ימין) עם ג'ון טרי. רויטרס
השחקנים הוותיקים בצ'לסי נעלבו מהגישה היהירה שלו. אנדרה וילאש בואש עם ג'ון טרי/רויטרס

מציאות אחרת

רבים טוענים כי וילאש בואש נכנס כעת לנעליים גדולות כמחליפו של רדנאפ. המאמן האנגלי המוערך הוביל את טוטנהאם פעמיים למקום הרביעי בשלוש שנים, אך מנגד לא הביא שום תואר. היו"ר דניאל לוי הרגיש כי הוא דורך במקום ולכן החליט להיפרד ממנו באקט שנוי במחלוקת שהותיר את רדנאפ קירח מכאן ומכאן, אחרי שלא קיבל את משרת מאמן נבחרת אנגליה. הבחירה של לוי בווילאש בואש רק הגבירה את התחושה בתקשורת האנגלית כי מדובר בהימור של ממש. "זו הייתה החלטה רצינית מצד דניאל לוי לוותר על הארי רדנאפ, והחלטה עוד יותר דרמטית להביא את AVB", קבע גלן הודל, ששיחק בטוטנהאם בהצלחה וגם זכה עם הקבוצה בגביע הליגה כמאמן. "המועדון נמצא בפרשת דרכים, למרות שהיה אמור לנוע קדימה. הלחץ על וילאש בואש יהיה עצום, במיוחד לאור מה שקרה בצ'לסי. מדובר פה ביותר מסיכון קטן. אני לא חושב שזה הכיוון אליו הייתה צריכה טוטנהאם ללכת".

רדנאפ היה אהוב השחקנים והקהל. בניגוד לווילאש בואש, המאמן האנגלי שוחח באופן תדיר עם שחקניו הבכירים, שמע בעצתם ודגל בחופש פעולה - במשחקים ובאימונים. התדריכים הטקטיים שלו לא ארכו יותר מחצי שעה, וגם עזרים טכנולוגיים או שימוש נרחב בסטטיסטיקות לא היו חלק מהארסנל שלו. הוא היה בעיקר חשדן לגביהם. כעת יידרשו שחקני טוטנהאם, מלבד השינוי הצפוי בשיטת המשחק, להסתגל גם למציאות אחרת לגמרי. מציאות בה לטקטיקה ומשמעת יש משקל נכבד. בכל מקרה, אחרי ההשוואות הבלתי פוסקות למוריניו, עם הצל של רדנאפ יהיה לפורטוגלי הצעיר נוח יותר להתמודד.

העיתונאי בן לייטון סבור כי מינויו המפתיע של וילאש בואש מזכיר את הבחירה של לוי בחואנדה ראמוס הספרדי, באוקטובר 2008: "יש הקבלות ברורות. שוב מדובר במאמן רציני שנודע בזכות סגנונו המהיר וההתקפי. ראמוס החליף את מרטין יול שהוביל את טוטנהאם פעמיים למקום החמישי, וכמו רדנאפ היה מקובל על הקהל והשחקנים. המקום הרביעי של רדנאפ הוא החמישי החדש. ראמוס היה הימור. גם וילאש בואש". הפורטוגלי יכול רק לקוות שגם ההתרסקות לא תהיה זהה.

מנג'ר טוטנהאם הארי רדנאפ. Mike Hewitt, GettyImages
ההחלטה דרמטית להיפרד ממנו תעשה טוב לטוטנהאם? הארי רדנאפ/GettyImages, Mike Hewitt

הזדמנות שנייה

וילאש בואש, מצידו, רק מחכה לענות למבקרים הרבים שצבר לעצמו באנגליה. הפעם הוא לא רק זכה לחוזה מכובד לשלוש שנים, אלא קיבל סמכויות נרחבות גם בכל הקשור למדיניות הרכש, כולל 70 מיליון ליש"ט לביצוע עסקאות בקיץ. על חבילה שכזו הוא לא הרשה לעצמו אפילו לחלום בצ'לסי. אחרי שגארת' בייל הודיע על הישארותו, צירף וילאש בואש בשבוע הראשון את האיסלנדי המוכשר גילפי סיגורדסון (8 מיליון ליש"ט מהופנהיים) ואת הבלגי המבוקש יאן ורטונגן (10 מיליון ליש"ט מאייאקס). הראשון קשר בן 23 והשני בלם בן 25. שניהם צעירים ורעבים. במקרה של ורטונגן, מתאים בדיוק לסגנון בו דוגל המאמן, עם קו הגנה גבוה שמפעיל לחץ על התקפת היריבה ומתבסס על מהירות. השיטה הזו הייתה שנואה על השחקנים בצ'לסי וקרסה לחלוטין בהפסד 5:3 לארסנל. בטוטנהאם, עם אחת ההגנות הזריזות בליגה, יצטרך וילאש בואש לדאוג שהילדים ירגישו בנוח.

"האווירה בטוטנהאם שונה לחלוטין מזו בצ'לסי", ציין רמון וגה, הבלם השוויצרי שלבש את מדי התרנגולים בסוף שנות ה-90'. "שם הוא נדרש לאמן שחקנים שחלקם מבוגרים ממנו. זו בהחלט בעיה, במיוחד עבור מאמן שמגיע מליגה אחרת. בטוטנהאם הוא נמצא במצב אחר. יש לו שחקנים צעירים ונמרצים, ונותנים לו את הזמן להצליח. היה כאן מהלך אמיץ מצד דניאל לוי, שלמעשה העניק לווילאש בואש הזדמנות שנייה באנגליה. צ'לסי רצתה הצלחה מיידית, בעוד הספרס עדיין בשלבי צמיחה. רדנאפ הציב אותם בעמדה בה הם נלחמים על מקום ברביעייה הראשונה, וילאש בואש נדרש עכשיו לקדם אותם הלאה".

המאמן הצעיר הפסיד ככל הנראה את אוסקר הברזילאי לטובת האקסית צ'לסי, אולם ממשיך במרץ לרדוף אחר כישרונות צעירים שישדרגו את הקבוצה. הוגו לוריס עשוי להגיע אל בין הקורות במקום בראד פרידל המזדקן, וגם ז'ואאו מוטיניו, יקירו של וילאש בואש מפורטו, נמצא על הכוונת במקרה שלוקה מודריץ' - בו הפורטוגלי חשק נואשות בצ'לסי בקיץ שעבר - אכן יממש את רצונו ויעזוב. בכל המקרים מדובר בשחקנים צעירים, אך עם ניסיון בינלאומי עשיר. בדיוק כמו שדניאל לוי אוהב. אין ספק, המכנה המשותף בין השניים קיים, ולפחות בשלבים הראשונים נראה שבטוטנהאם מתכוונים לתת לווילאש בואש את הזמן לעשות את הדברים בדרך שלו. AVB עצמו נחוש מתמיד. הוא יודע שכישלון נוסף ישים אותו ללעג באי הבריטי. עד כה, בקריירה הקצרה שלו, השלים וילאש בואש רק עונה אחת כמאמן ראשי. הוא סיים אותה עם טרבל וללא הפסדים בפורטו. יכול להיות שפשוט צריך לתת לו לעבוד?

שחקן אייאקס יאן ורטונגן. רויטרס
הפנים החדשות של טוטנהאם - שחקנים צעירים ורעבים, עם ניסיון בינלאומי. יאן ורטונגן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully