וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמעון מזרחי, הנה הם באים

17.5.2012 / 8:00

קהל דומיננטי ורעב, צעירים ישראלים רעננים, הנהלה חדשה ומבטיחה, ובעיקר מתן נאור, שכבר הפך לסמל אגדי. הפועל תל אביב שבה לליגת העל ומצפה למפגש עם מכבי תל אביב, שמעון אמסלם יודע: "הטעם חזר לליגה". אור שקדי מסכם לילה היסטורי

ברני ארדוב

צילום ועריכת וידאו: דרור פיקלני

חצי שעה לקח למצוא חניה באזור מרכז מקס בבאר יעקב. אמרו שהפועל תל אביב קיבלו רק 60 כרטיסים, בפועל היו באולם כמעט 300 אדומים. את אחד מהם, חן בן 32, פגשתי בהליכה לכיוון האולם. "אני בין ה-100 הראשונים שרכשו כרטיס חבר עמותה", הוא מספר בגאווה ומציג את כרטיס החבר, "כשפתחנו את המסע לא האמנתי לאן זה באמת יגיע. עכשיו כשאנחנו פה, אני ארשה לעצמי לפספס משחק כזה?".

לחן לא היה כרטיס, אבל זה לא הפריע לו להיכנס. במהלך המשחק ראיתי אותו בטירוף ביציעים, בדיוק כמו כל שאר חבריו האדומים, שדחפו את הקבוצה בקלות מעל המשוכה הקשה של באר יעקב. ב-25 הפרש, 4 דקות לסיום, כשארז אדלשטיין עוד לחוץ, הסתכלתי עליו והעיניים שלו היו מלאות דמעות. שתי דקות אחרי זה הוא כבר הצטרף למקהלה. "הפועל חזרה", הם שרו. קשה שלא להתרגש יחד איתם, אותם אוהדים שצפו באולם הישן, האהבה הישנה שלהם, קורס מול בולדוזרים. עכשיו, בזכותם, הפועל חזרה.

שחקני הפועל תל אביב מתן נאור, קורי קאר חוגגים העפלה לליגת העל. ברני ארדוב
תאהבו או תשנאו אותם, ליגת העל חייבת אותם. הפועל תל אביב חוזרת/ברני ארדוב

קשה? לא בטוח בכלל

למי שהספיק לשכוח, באמצע העונה, גם כאן מעל שורות הללו, נכתב כמה הפועל תל אביב לא מספקת את הסחורה. הצעירים לא התחברו, הבלקנית הפריעה, והאדומים הגיעו למקום השלישי. אלא שאז הכל השתנה. הפועל התחברה, ורצה קדימה. "זאת הייתה עונה מאוד קשה", מודה קורי קאר, כששמפניה נשפכת עליו, "בסופו של דבר הגענו למטרות שהצבנו. בהתחלה אף אחד לא ידע איזה הפועל תל אביב תהיה, אחרי האכזבה של העונה שעברה, אבל הקבוצה נדבקה. קבוצה צעירה עם מאוד עם שחקנים מנוסים כמוני, מתן נאור ויונתן שולדנברנד, משם התקדמנו".

המהלך שעליו הפועל הלכה, שילוב שלושה צעירים מוכשרים (בר טימור, יותם שירן ואבירם זליקוביץ'), היה לא פשוט בכלל, במיוחד לצד שני זרים צעירים. אבל ההצלחה הייתה שווה את ההימור. "הם עשו מהלך שאולי בהתחלה היו כאלה שהרימו גבה אבל עם חזון מסוים, גם להביא את הקבוצה לליגה ראשונה כמה שיותר מהר, אבל תוך כדי סיכון מסוים", מסביר דני פרנקו, מאמן ברק נתניה, "לקחת חבר'ה צעירים על חשבון חבר'ה ותיקים שלא מתאימים לליגה הראשונה ולקדם אותם. לאורך העונה הם התקשו, אבל זה היה שכר לימוד מסוים של שחקנים שלא היו בהפועל תל אביב ברמה כזאת, אם זה שולדנברנד, בר טימור ויותם שירן. שחקנים שהפועל לקחה איתה מלמטה ויהיו לגיטימיים בעונה הבאה בליגת העל".

קאר, בן 36, שהספיק לשחק בקריירה בנבחרת הצעירה של ארצות הברית עם טים דאנקן, פול פירס ואנתוני פארקר, מתרגש כמו ילד מעליית ליגה, ומציין שלליגה הבלקנית, שרבים ביקרו את המהלך ללכת אליה, היה חלק חשוב בעלייה. "הליגה הבלקנית עזרה לנו מאוד, שיחקנו שם במקומות קשים מאוד, אבל זה עזר לנו כי אחרי מה שעברנו שם אנחנו מוכנים לשחק בבאר יעקב ולקחת אליפות במגרש שלהם. אני שחקן מנוסה והייתי פה הרבה שנים, זאת האליפות הראשונה שלי. הייתי הרבה פעמים בפיינל פור של ליגת העל, אבל אין ספק שזה מתוק יותר, לקחת אליפות, ולקחת קבוצה היסטורית כמו הפועל תל אביב לליגה הראשונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוהדי הפועל תל אביב. ברני ארדוב
אוהדי הפועל תל אביב/ברני ארדוב

ליגת העל מחכה, וקצת חוששת

על פניו, קבוצה כמו הפועל תל אביב, שמביאה עניין, אוהדים וצבע לליגת העל, היא ברכה משמיים לליגה שמחכה תשעה חודשים שמשהו יקרה בה. מפגשים בין הפועל תל אביב להפועל חולון, הפועל ירושלים, מכבי חיפה וכמובן מכבי תל אביב יפלפלו את הליגה, אלא שמדובר בפרויקט לא פשוט. כל משחק בליגה הלאומית שאליו הגיעה הפועל תל אביב היה בגדר אירוע ביטחוני, ואת הצפייה המשותפת במשחק בבאר יעקב העבירו האדומים משני מוקדים בתל אביב בגלל בקשות של המשטרה, עד שהגיעו למועדון ברחוב רוטשילד.

"כשהפועל חולון והפועל ירושלים מגיעות לכל אולם בארץ, זה מוסיף צבע, זה מוסיף עניין, וזה מוסיף בעיקר כאב ראש כי יש בדרך כלל בלאגן מבחינת סדרנים והוצאות", אומר בדאגה אחד הבכירים בקבוצות ליגת העל, "עכשיו הפועל תל אביב היא פוטנציאל הכנסות. 300 אוהדים למשחק חוץ, זה בערך 15 אלף שקל הכנסה. אבל האבטחה שהגעה של הפועל תל אביב לכל אולם בארץ תעלה, תגרום לכך שלא תהיה הכנסה. אף אחד לא יראה כסף מהסיטואציה הזאת".

שמעון אמסלם, שעבד העונה בעירוני אשקלון, ונחשב לאחד הסמלים הגדולים של האדומים, מחכה בקוצר רוח להגעה של קבוצתו. "הפועל תל אביב מכניסה עניין, רומנטיקה, מתח ועוד דרבי בליגה הזאת. ברגע שהיא עולה עם קהל כמו שלה, היא מוסיפה עוד קבוצה שחולמת רחוק. יהיה אפשר לראות את הפועל תל אביב כאלטרנטיבה לכל קבוצה בליגה חוץ ממכבי, שאיתה אי אפשר להתחרות. ראינו דברים שקורים בעולם. אולימפיאקוס לקחו יורוליג. לא תמיד הקבוצות הכי עשירות ומתוקשרות זוכות. צריך לתת אופק לליגה, ואם שתי קבוצות מתפרקות, אז הפועל תל אביב בטח תוסיף טעם חדש וחשוב".

ארז אדלשטיין מאמן הפועל תל אביב (שמאל). ברני ארדוב
אדלשטיין/ברני ארדוב

הבסיס המקצועי יעבוד

ארז אדלשטיין לא רצה בכלל לחשוב על העונה הבאה בסיום המשחק. "תן ליהנות, רק עלינו ליגה", אמר עם חיוך. אורי שלף הבטיח "קבוצה ראויה", והאמת, אפשר להבין למה השניים לא נראים מודאגים מדי. בר טימור, יותם שירן ואבירם זליקוביץ' הוחתמו מראש על חוזים ארוכי טווח, קורי קאר מחזיק בחוזה לעוד עונה, ונראה שמתן נאור, יונתן שולדנברנד וגל איתן ימשיכו. גם קרטיס קלי צפוי להשאר.

"הפועל כבר התמודדה השנה מול קבוצות בליגה ראשונה וגם ניצחה", מסביר דני פרנקו מדוע האדומים יכולים להיות שקטים לגבי הסגל שלהם, "הכל קשור לאיך ארז יבנה את הקבוצה, אם הוא ילך על מה שעשה בגליל וברמת גן וייקח צעירים ויבנה אותם בליגה הראשונה כגרעין מזוהה שמתפתח. אין ספק שמתן נאור וקורי קאר לגיטימיים לליגה ראשונה ויכולים להיות מובילים שם. אסור לשכוח שהשחקנים האלה לא בהכרח משחקים באותה עמדה בלאומית ובליגת העל".

גם שמעון אמסלם מביט ובטוח, האדומים ביחד עם הקהל, לא יכולים להיכשל. "להפועל תל אביב יש את אחד המאמנים הטובים שהיו בליגה הזאת", סבור אמסלם, "יחד עם שלושה ישראלים שייקח איתו מהלאומית, מתן נאור, גל איתן, יונתן שולדנברנד ואולי בר טימור או יותם שירן, במתכונת שעוברים לחוק רוסי אפשר להביא חמישה זרים ועוד ישראלי אחד והם חזק בתמונה בלי תקציב גדול מדי. תראה מה הקהל של הפועל חולון עשה העונה. חולון לא הקבוצה הכי חזקה בליגה, אבל הקהל הרים אותה לגבהים שחבל על הזמן".

בהפועל עוד לא מרשים לעצמם לחלום על החיזוק לקראת העונה הבאה, אבל אחד השמות שעולה בתקופה האחרונה בהקשר הקבוצה הוא שמו של יניב גרין. בהפועל לא רצו להתעסק בנושא בכלל לפני הפלייאוף, אבל נראה שהשחקן שלא הצליח לרשום עונה סבירה באירופה, יחזור לישראל, ובסכום כסף נורמלי עשוי לשוב למדים האדומים.

דורון הרציקוביץ' בעלים מ.כ. הבקעה. ברני ארדוב
התקווה החדשה של האדומים. הרציקוביץ'/ברני ארדוב

יש כסף, אין בית

למי ששכח, בקיץ שעבר הציעה מנהלת הליגה להפועל תל אביב לעלות. הקבוצה דחתה את ההצעה, והשמועות גרסו על מצב כלכלי שלא איפשר. "הפעם התמונה שונה לחלוטין", אומרים מתוך המועדון. 470 אלף שקל מכניסים האוהדים במסגרת כרטיס חבר העמותה, עוד כ-300 אלף שקל יתווספו ממכירת מנויים וכרטיסים.

אלא שעיקר ההכנסה תהיה ממנהלת הליגה, כ-1.5 מיליון שקל, ומדורון הרציקוביץ', בעלי מ.כ הבקעה, שהבטיח לרכוש את זכויות הניהול. על פי הערכות, הרציקוביץ' השקיע במ.כ הבקעה בעונה שעברה 5 מיליון שקל. בעונה הבאה ישקיע בהפועל כ-3 מיליון שקל, וביחד עם ספונסרים, התקציב של הקבוצה יעבור את 6 מיליון השקלים.

למרות המצב הכלכלי השפיר, הבעיה של הפועל תהיה ותישאר אולם הדר יוסף. כבר במשחקי הפלייאוף חזרה בעיית החניה, הכניסה והצפיפות. האולם יאושר לליגת העל, אבל קשה להאמין שקבוצה שחולמת רחוק תשחק לאורך זמן באולם זה. "ההתנהגות של עיריית תל אביב בנושא הזה היא חלמאות לשמה. הם הבטיחו שהם יפתרו את הבעיה הזאת בצורה שתספק את הקהל של הפועל תל אביב", כועס שמעון אמסלם, "ברגע שהם לא עשו זאת, צריך למצוא אפשרות איך מגדילים את האולם בהדר יוסף, ואם לא מצליחים העונה אז צריך במסגרת האולם הקיים, והגבלות בטיחותיות, הפועל תל אביב תשחק בהדר יוסף".

גם ארז אדלשטיין אמר בסיום המשחק שהגיע הזמן שלהפועל תל אביב יהיה בית. בהנהלת הקבוצה הסבירו בתקופה האחרונה כי קיימות תוכניות להגדלת הדר יוסף, אך הן תקועות. לצאת מחוץ לתל אביב, או לעבור ליד אליהו, לא עומד על הפרק, ולא הוקצה מקום וכסף להעמדת אולם לקבוצה מטעם העירייה. בינתיים הדר יוסף הוא הבית האדום. "אני מניח שימצאו פתרון להפועל תל אביב", אומר דני פרנקו, שאימן במחלקת הנוער של האדומים גם באולם אוסישקין, "זה לא בית לאלפי אנשים שרוצים לראות את הקבוצה הזאת, אני מניח שגם האינטרס שלהם זה לעבור לאולם יותר גדול מבחינת מינויים, פרסום וכו'. באולם יותר גדול היא תיהנה הרבה יותר מהנתח הכלכלי מאשר אם היא תישאר בהדר יוסף".

מתן נאור שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
נכנס להיסטוריה כאחד הסמלים הגדולים של המועדון. נאור/ברני ארדוב

שחקן אחד, לב גדול

ה-8 במרץ 2004 היה היום הגדול באמת האחרון שידע אולם אוסישקין, הניצחון האחרון של הפועל בדרבי. אותו ניצחון, 71:96, היה סמל לכך שהפועל תל אביב חזקה ותנסה לקחת אליפות. בגמר הפלייאוף היא קרסה מול הצהובים. מתן נאור עמד על הברזלים באוסישקין לאחר אותו משחק ובהרבה משחקים אחרים ושר עם הקהל. לפני 3 שנים הוא שב להחזיר את הקבוצה למקום אליו היא שייכת, לליגת העל.

לפני שנה ראיינתי אותו, הוא בדיוק חזר מפציעה, לפני שנכנס לאחת אחרת שגמרה לאדומים את העונה. הוא ידע עד כמה הוא חשוב לקבוצה. הוא ידע עד כמה הפציעה ההיא עצרה את החלום. אמש הוא התפרץ בצורה שקשה לתאר, "אין לי מילים, מסע של חמש שנים נגמר בערב אחד", אמר כשהוא רוקד עם הקהל. לאחר מכן הוא שוב נעמד, כמו אז באוסישקין, הפעם ביציע, והנהיג את האוהדים בשירה גדולה. יש להם מנהיג.

אלא שהתמונה הגדולה ביותר של נאור, השחקן שנכנס בצדק לרשימת הסמלים האדומה הכוללת שמות בין היתר כמו בארי לייבוביץ', שמעון אמסלם, עמוס פרישמן, לבאן מרסר, דיוויד ת'רדקיל וננאד מרקוביץ', היא התמונה מהחגיגות במקום בו פעם עמד אולם אוסישקין. אוהדי הפועל הרימו את נאור על הכתפיים, והזכירו את שמו של שמעון מזרחי, רק הפעם ללא קללות, "שמעון מזרחי אני בא", הם שרו. כשמתן נאור מוביל חבורה כזאת, למכבי תל אביב יש סיבה להתחיל להתייחס ברצינות.

קורי קאר, אותו אחד שחגג בגדול בבאר יעקב, נשמע רגוע יותר והסביר למה הפעם האדומים לא יפלו, "הדבר המדהים כאן זה שזה בעלות משותפת, ויש להרבה אנשים מה לומר על מה שנעשה כאן, זה עניין קבוצתי, הם בנו מהרצפה למעלה. אני בטוח שהפעם, הפועל תל אביב כאן כדי להישאר".

  • עוד באותו נושא:
  • מתן נאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully