וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: משקעים כבדים במנצ'סטר

10.5.2012 / 11:18

מארק יוז סולק ממנצ'סטר יונייטד כשחקן ומסיטי כמאמן. ביום ראשון הוא יעזור לאחת מהן לזכות באליפות. משחקי סופ"ש באירופה עם גמר הגביע הגרמני

אלופה בהגינות (דורטמונד – באיירן מינכן, שבת, 21:00, ספורט1 ו-1HD)

אי אפשר היה לבקש גמר חלומי יותר, ודורטמונד ראויה להגיע אליו כפייבוריטית במידה מסוימת. החבורה של יורגן קלופ ניצחה את באיירן פעמיים בשתי העונות האחרונות – בסך הכל ארבעה ניצחונות רצופים. אולי הונס עדיין מתקשה להבין זאת, ומנחם את עצמו בכישלונות של דורטמונד באירופה, בעודו מתכונן לגמר ליגת האלופות הביתי, אבל מאמן בורוסיה צודק באומרו: "יום אחד הוא ייאלץ להסיר את הכובע בפנינו". יכול להיות שזה יקרה כבר בשבת, כאשר הצהובים-שחורים מחפשים דאבל ראשון בתולדותיהם. אין ראוי מקלופו להביא למועדון את ההישג הכביר.

על הסגנון הכריזמטי של דורטמונד נאמר לא מעט, אבל נתון סטטיסטי חשוב אחד טרם הוזכר. בורוסיה היא הקבוצה ההוגנת ביותר בבונדסליגה, ובפער עצום. שחקניה ספגו 33 כרטיסים צהובים בלבד, זאת בהשוואה לממוצע העומד על 59 (!). באיירן, המדורגת שניה, קיבלה 42 צהובים, מנשנגלדבאך במקום השלישי עם 49. משמח לראות כי הקבוצות הספורטיביות יותר סיימו את העונה בצמרת הגבוהה, בעוד שלוש הקבוצות הכי פחות ממושמעות – קייזרסלאוטרן, קלן והרטה ברלין, מוצאות את עצמן מתחת לקו האדום. מעולם לא שיקפה טבלת ההגינות את הטבלה האמיתית טוב יותר.

מבחינת דורטמונד, הסטטיסטיקה מחמיאה במיוחד כי היא לא מתבססת על שליטה בכדור, ולכן נמצאת בצמרת בכל הקשור לתיקולים. רובם, כך מסתבר, היו נקיים – רק מנשנגלדבאך ביצעה פחות עבירות למשחק בהשוואה לאלופה. זהו נתון עקבי ומרשים – גם אשתקד באליפות הראשונה של קלופ היתה דורטמונד הקבוצה עם מספר הצהובים הנמוך בליגה. מגיע שאפו ענק למאמן ולשחקנים על הגישה החיובית. הבלם מאטס הומלס והמגן הימני לוקאש פישצ'ק, שהיו על המגרש כמעט תמיד, קיבלו אזהרה אחת בליגה במשך כל העונה. אף שחקן סגל לא ספג יותר מארבעה צהובים. מי שעדיין לא השתכנע בכך שמדובר בקבוצה נדירה בכל פרמטר, כדאי שיתבונן בנתונים אלה ויתחיל להעריך את קלופו.

יורגן קלופ מאמןן דורטמונד. רויטרס
לא רק מאמן גדול - מאמן גדול שמלמד את השחקנים שלו לשחק נקי. יורגן קלופ/רויטרס

הצ'אנס של ספארקי (מנצ'סטר סיטי – ק.פ.ר, ראשון, 17:00, ספורט1 ו-HD)

אחד האנשים הראשונים שהתקשרו למארק יוז אחרי שפוטר בדצמבר 2009 ממנצ'סטר סיטי לטובת רוברטו מאנצ'יני היה אלכס פרגוסון. "אני מעריך מאוד את המחווה הזו", אמר ספארקי, חלוץ הבית של השדים האדומים שלא היה באולד-טראפורד כאשר פרגי קיבל לידיו את המושכות, אך חזר, היווה חלק קריטי בתואר הראשון שלו כאשר השווה בגמר הגביע האנגלי מול קריסטל פאלאס וכפה משחק חוזר. יוז תרם צמד נוסף בניצחון 1:2 על ברצלונה בגמר גביע המחזיקות ב-1991. מאז החליט פרגוסון למכור אותו בקיץ 1996, היחסים בין השניים לא היו מזהירים, אבל המנג'ר הוותיק שומר, כך מסתבר, פינה חמה בלב לשחקניו לשעבר.

היום, כאשר מנג'ר קווינס פארק ריינג'רס עומד בין סיטי לזכייה באליפות, תולה פרגוסון תקוות בצדק פואטי, כי הרי מעבר לכך לא נותר לו דבר. "מארק יודע את העבודה שלו. הוא פוטר מסיטי בדרך לא הולמת, ואין ספק שהוא זוכר זאת". יוז זקוק, כמובן, לנקודה לא רק כדי לנקום במאנצ'יני ולסייע לקבוצת נעוריו. תיקו יבטיח לק.פ.ר עונה נוספת בפרמייר-ליג, ויחתום מסע הינצלות מרשים, במסגרתו ניצח ספארקי בחמישה משחקי בית רצופים. מצד שני, בחוץ מאזנו של יוז קטסטרופלי – נקודה מסכנה אחת בשמונה משחקים מאז מונה במקומו של ניל וורנוק בינואר. ואם כבר מדברים על פיטורים לא אתיים, הרי שגם הדרך בה גורש וורנוק הוותיק לא היתה אידיאלית. ואם יש צדק בכדורגל, הרי שקווינס פארק ריינג'רס צריכה לשלם את המחיר ולחזור לליגת המשנה. יש רק בעיה קטנה אחת – לא ניתן יהיה להעניש במקביל גם את סיטי. אחת מהן תחגוג בוודאות.

באותו יום עגום בשלהי 2009 עדיין נחשב יוז למאמן מבטיח. מאז נפגמה תדמיתו מאוד. הקדנציה בפולהאם אמנם היתה סבירה פלוס על המגרש, אך התאפיינה בקפריזות מוזרות. בין היתר, המנג'ר דרש לבנות לו משרד גדול יותר מזה שהתאים לכל קודמיו, וגם הקפיד על סדר חולני במתקן האימונים, עד כדי סידור סמנטי של בקבוקי מים. הוא עזב בטריקת דלת לפני סיום חוזהו כי שאיפות המועדון לא תאמו לדבריו את שלו – ואז מצא את עצמו בקבוצה נחותה שנלחמת על חייה, בעוד פולהאם עושה עונה טובה אפילו יותר עם מרטין יול. בקיצור, ספארקי בן ה-48 זקוק לנס מנצ'סטר כדי להחזיר את הקריירה למסלול הנכון.

באשר ליונייטד, היא חייבת לזכור את אשר אירע ב-14 במאי 1995, אז הגיעו השדים האדומים למחזור הנעילה בפיגור שתי נקודות אחרי בלקבורן של קני דלגליש. הם קיוו למעידה של היריבה בליברפול, ודלגליש אכן הפסיד 2:1 באנפילד, אלא שפרגוסון עצמו לא השכיל לנצל זאת – יונייטד סיימה ב-1:1 ביתי מתסכל עם ווסטהאם ופיספסה אליפות בדרמה אדירה. אז לפני שבונים על הסנסציה של יוז כדאי לוודא שהאלופה משיגה ניצחון בסנדרלנד. זה ממש לא מובן מאליו.

מאמן ק.פ.ר מארק יוז עם מאמן מנצ'סטר יונייטד, אלכס פרגוסון. GettyImages
הכל ברוח טובה? בשבת נדע האם מארק יוז עזר לפרגוסון וליונייטד לזכות באליפות/GettyImages

הנס של חימנס (חטאפה – סראגוסה, ראיו וייקאנו – גרנאדה, ראשון, 21:00)

אם מישהו היה אומר לאוהדי סראגוסה לפני שלושה חודשים שקבוצתם תהיה תלויה בעצמה ערב המחזור האחרון, הם היו מאשפזים אותו במחלקה הפסיכיאטרית. הקבוצה נראתה גמורה, עם שלושה ניצחונות ב-22 משחקים, 10 נקודות מתחת לקו האדום. עם החובות הכבדים של המועדון, עצם קיומו הוטל בספק רציני. בתום המחזור ה-28 המצב השתפר מעט, אבל סראגוסה עדיין הייתה אחרונה, שמונה נקודות מתחת לקו האדום, בעוד ראיו וייקאנו דורגה שמינית, 15 נקודות לפניה.

ב-10 המחזורים האחרונים השיגה הקבוצה של מאנולו חימנס שבעה נצחונות, בעוד הקבוצה הקטנה ממדריד צברה בתקופה המקבילה שלוש נקודות בלבד. הפיאסקו המדהים של גרנאדה בשבת האחרונה מול ריאל מדריד, עם שער עצמי מטורף בכל קנה מידה בתוספת הזמן, קבע עובדה מוגמרת. סראגוסה השיגה את ראיו בטבלה, ומפגרת בשתי נקודות בלבד מגרנאדה. מאחר ששתי היריבות ייאבקו חזיתית, ניצחון על חטאפה יספיק לחימנס, מאמן שבילה כמעט את כל הקריירה בסביליה, מעולם לא התנסה בקרבות תחתית והגיע להציל את סראגוסה בתחילת השנה, כדי להישאר בוודאות בליגה. אפילו הבריחה של וויגאן בפרמייר-ליג לא יכולה להתקרב לנס הזה. אם סראגוסה וראיו מנצחות, ויאריאל תזדקק לתיקו מול אתלטיקו מדריד כדי למנוע ירידה סנסציונית.

ססק פברגאס שחקן ברצלונה מול מאוריציו לנצארו שחקן סראגוסה. רויטרס
מקבוצה שהייתה על סף פירוק, מאוריציו לנצארו וסראגוסה רחוקים ניצחון אחד מהישארות/רויטרס

מודל לחיקוי (מונפלייה – ליל, ראשון, 22:00, 5+ גולד)

האליפות המדהימה של מונפלייה תלויה במשחק מול האלופה היוצאת שעדיין לא ויתרה סופית על הכתר. אם תנצח, היא לא תיעצר בדרך לתואר היסטורי בכל קנה מידה, ותגרום אושר רב ללורן בלאן ושחקני עבר מפוארים נוספים. הנשיא לואי ניקולאן, שהתבדח רבות על האפשרות במהלך העונה, הפנים שהעסק רציני ולא רוצה לפספס את הצ'אנס הנדיר: "אנחנו לא יכולים לתת לאליפות לחמוק כי החל מהעונה הבאה פריז סן-ז'רמן תשלוט בליגה, וזה יימשך לפחות שבע שנים".

נצטרך להמתין למימוש התחזית של ניקולאן, אך די ברור כי מבחינת הקבוצה הדרומית הקטנה באמת מדובר בהזדמנות חד-פעמית. היא לא תוכל לשחזר את העונה המדהימה ולא תיצור שושלת. עם זאת, היא צריכה להתנהל נכון על מנת להישאר בצמרת. כדי לא להיזכר כעבור מספר שנים כאלופה מקרית, היא חייבת להתכונן נכון להופעה בליגת האלופות, לשמור על ציפיות סבירות, וגם לא להתפתות למכור את כל הכוכבים בבת אחת. כדי ללמוד איך עושים זאת נכון, כדאי לה לקחת דוגמא מליל.

אמנם אלופת-2011 המפתיעה לא תשחזר כנראה את ההישג, אך היא תעפיל שוב לצ'מפיונס-ליג. העונה היא תכבוש יותר שערים מאשתקד, ועשויה לצבור כמות דומה של נקודות. המאמן רודי גארסיה דואג ליציבות, והעובדה כי כוכב-העל אדן הזאר נותר בקבוצה עד כה למרות כל תשומת הלב כלפיו בשנים האחרונות מעוררת התפעלות. הקיץ הוא יימכר, אך אם גם יונס בלחאנדה יעזוב את מונפלייה אחרי עונה גדולה אחת זה יהיה סיפור אחר לגמרי. ביום ראשון יחסר, כמובן, בלחנדה בגלל ההשעיה המטופשת שלו. האם לא נראה אותו יותר במדים הכחולים-כתומים?

סולימאן קמארה שחקן מונפלייה חוגג עם החברים, אוליבייה ז'ירו. רויטרס
גם אם זה ייגמר באליפות, חשוב ללמוד מליל ולהתאים את הציפיות למציאות. שחקני מונפלייה/רויטרס

ההישג של גווידולין (קטאניה – אודינזה, ראשון, 21:45)

תיקו יספיק לאודינזה כדי לסיים במקום השלישי ולהעפיל למוקדמות ליגת האלופות, ואסור יהיה להמעיט בערכו של ההישג. הקבוצה המבססת את הצלחתה על סקאוטינג מכרה לפני תחילת העונה שלושה כוכבים מרכזיים ביותר – אלכסיס סאנצ'ס לברצלונה, גוקהאן אינלר לנאפולי וכריסטיאן ספאטה לויאריאל. חמור לא פחות – הזברות הקטנות איבדו בתחילת פברואר את הכוכב הבולט ביותר שנותר בקישור, מאוריסיו איסלה. עם 22 כיבושים "בלבד", אנטוניו די-נטאלה לא הגיע לכמויות שהפגין בשתי העונות הקודמות, והוא לא יזכה בתואר מלך השערים בפעם השלישית ברציפות. ביום ראשון הוא יקווה לעבור לפחות את דייגו מיליטו ואדינסון קבאני, המקדימים אותו בשער במקום השני.

ובכל זאת, למרות ירידה משמעותית מאוד ביכולת ללא איסלה, התגברה הקבוצה של פרנצ'סקו גווידולין על המשבר, ניצחה שלושה משחקים רצופים במאני-טיים, ואם לא תמעד בסיציליה היא תחכה להגרלה נוחה יותר מארסנל שחסמה לה באוגוסט את הדרך לשלב הבתים. למאמן, שמשלים עונה שניה בצפון איטליה, מגיע קרדיט עצום.

העונה מסתיימת, ומדור סופשבוע חולמי יוצא לפגרה כדי להתרכז ביורו-2012. תגובות, הערות והארות לקראת העונה הבאה יתקבלו בשמחה ובהערכה.

אנטוניו די נטאלה שחקן אודינזה חוגג שער. Paolo Giovannini, AP
לא אותה עונה כמו בשנתיים שקדמו לה, ובכל זאת, עם ניצחון ביום ראשון לא יהיה על מה להתלונן. די נטאלה/AP, Paolo Giovannini

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully