וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקורר למפלצת

9.5.2012 / 12:00

האם פרננדו יורנטה מסוגל לסחוב את התקפת ספרד ביורו? אחרי השיפור תחת הצרחות של ביילסה בבילבאו, הוא הפך למועמד ראוי לאתגר, עם חיזורים מברצלונה, ריאל ומנצ'סטר סיטי

אוקטובר 2011. היה זה יום שישי שגרתי במתקן האימונים של בילבאו בלזאמה. הקבוצה התכוננה למשחק ביתי מול אוסאסונה ומרסלו ביילסה היה כרגיל בשיגעון. המאמן, שדוגל בלחץ ותנועה בלתי פוסקים, לא אהב את מה שראה וצרח על השחקנים להגביר את הקצב והאינטנסיביות. ביילסה המשיך לצעוק עד שאיבד את קולו ולא נרגע גם כאשר ראה את הכוכב שלו פרננדו יורנטה מדדה החוצה בגלל פציעה בברך. החלוץ, שימים קודם לכן חזר ממשחק נבחרת עם רגישות בברך, היה כל כך נחוש למלא אחר הוראות מאמנו עד שקרס תחת העומס. בסופו של דבר, יורנטה חזר בזמן למשחק ואף בישל ב-1:3, ניצחון הליגה הראשון של ביילסה בסן מאמס.

כבר שנים שיורנטה (27), "מלך האריות", הוא אחד הסקוררים הלוהטים בלה ליגה. גם לפני העונה הנוכחית המספרים שלו מצוינים ויציבים, המעמד בנבחרת הלך והתחזק והגדולות של ספרד ואנגליה לטשו עיניים. אלא שתחת ביילסה, יורנטה עשה עוד קפיצת מדרגה קטנה. הוא הפך לשחקן קבוצתי יותר, מגוון ושלם יותר. כזה שרבים בספרד טוענים שצריך להוביל את התקפת הנבחרת ביורו 2012. יחד איתו, בילבאו יצאה לקמפיין אירופי חלומי שיגיע הערב (רביעי, 21:45, שידור חי בערוץ 9 וספורט1 HD) בגמר הליגה האירופית. יורנטה כל כך רוצה להביא תואר לקבוצת נעוריו, אולי רגע לפני שהוא ממשיך לתחנה הבאה בקיץ.

חלוץ אתלטיק בילבאו פרננדו יורנטה חוגג שער. Dennis Grombkowski, GettyImages
ייפרד מהמועדון עם תואר? יורנטה/GettyImages, Dennis Grombkowski

השינוי הגדול אצל יורנטה העונה מתבטא בעיקר בסגנון המשחק. המספרים שלו היו ונותרו מצוינים. הוא כבש 14 שערי ליגה ב-2009 ו-2010 ו-18 שערים אשתקד. אלא שלמרות שמדובר בחלוץ מוכח, ביילסה הרגיש כי אפשר להשתמש בנקודות החזקות שלו בצורה טובה יותר ולקח אותו צעד קדימה. יורנטה, למרות גובהו (1.95 מטר), הוא שחקן טכני בעל שליטה מצוינת בכדור, פיזי, חזק וכזה שקשה מאוד לשמור עליו. יש לו משחק ראש קטלני, אבל ארסנל תכונות שלא בהכרח באו לידי ביטוי בעבר. תחת ביילסה, יורנטה משלים העונה את המעבר מסקורר טוב, לאחד החלוצים הטובים ביבשת.

שיטת המשחק של בילבאו אשתקד נתפרה עבור יורנטה, אבל פגעה בו במובן מסוים. חואקין קפארוס השתמש בו כחלוץ יחיד וביסס את כל המשחק עליו. בילבאו שיחקה כדורגל באסקי קלאסי, כלומר אגרסיבי מאוד, ויורנטה היה שחקן המטרה אליו נשלחו כדורים ארוכים. כשהיריבות נטרלו את אספקת הכדורים, יורנטה הפך מתוסכל וצפוי. לאחר פתיחת עונה מבריקה עם תשעה שערים ב-12 משחקים, מלך האריות סבל מירידה מסוימת ביכולת ולמרות שהמשיך לכבוש, לא גילה מספיק יציבות.

ביילסה, שהגיע בקיץ לבילבאו, שינה לחלוטין את סגנון המשחק והפך אותו להתקפי ומרתק. בילבאו לוחצת גבוה מאוד על היריבה והמאמן דורש מכל השחקנים תנועה בלתי פוסקת. השינוי לא פסח על יורנטה. הוא אמנם מקבל יותר עזרה משחקני הכנף (בדרך כלל מרקל סוסאטה ואיקר מוניאין) ונהנה מהסגנון ההתקפי יותר, אבל ביילסה דורש ממנו להשתתף בבניית המשחק, לבוא אחורנית לקבל כדורים ולהיות כל הזמן בתנועה. לא עוד "מספר תשע קלאסי" שמחכה לכדורים, אלא שחקן שגם יודע ליזום מהלכים. לא אחת נראה הארגנטינאי על הקווים צורח לעברו: "תמשיך לנוע". יורנטה הפנים והפך לשחקן מגוון, שלם וקטלני יותר.

"הסגנון שלנו שונה לחלוטין השנה. יורנטה עושה בדיוק ההיפך מה שהוא עשה עד עכשיו", העיד חברו לקבוצה אנדוני איראולה. החלוץ יודע למי לזקוף את השינוי: "ביילסה מאמן עם דרישות והוא מוציא את המרב מכל שחקן עד לרמות שזה מדהים אותך. בסופו של דבר, אתה יודע שזה לטובתך ולטובת הקבוצה. הוא עושה עבודה מדהימה והוא המפתח להצלחה שלנו. ביילסה משנה את תפיסת הכדורגל שלך. אנחנו לומדים המון ממנו ומדהים לראות את השינויים בקבוצה תוך עונה אחת".

מאמן אתלטיק בילבאו מרסלו ביילסה. רויטרס
בזכותו, יורנטה עושה הפוך ממה שעשה עד עכשיו. ביילסה/רויטרס

העוצמות של יורנטה באו היטב לידי ביטוי בקמפיין המופלא של הקבוצה בליגה האירופית. בחודש מרץ בילבאו הגיעה לאולד טראפורד ונתנה הצגה מרשימה עם 70 אחוז החזקה בכדור ו-25 בעיטות לשער. יורנטה היה נפלא, כבש ופשוט התעלל בכריס סמולינג הצעיר. הוא כבש גם בגומלין, הוסיף צמד ב-2:4 של שאלקה בגרמניה והיה חתום על השער הדרמטי מול ספורטינג ליסבון, שהעלה את בילבאו לגמר. "לא ראיתי את יורנטה משחק כך מאז שהגעתי למועדון", החמיא ביילסה בסיום אותו משחק. גם יורנטה השתפך: "איזה משחק גדול! כמה אמוציות, פשוט קשה לתאר. אני לא מצליח להכיל את הרגשות אחרי ערב כזה. היו לנו רגעים קשים, אבל הסוף גורם לי לרצות לבכות".

עבור רבים, גמר הליגה האירופית הוא קודם כל מפגש בין שני החלוצים הטובים במפעל – רדאמל פלקאו מאתלטיקו מדריד ויורנטה. "הנמר נגד מלך האריות", אם תרצו. פלקאו כבש 10 שערים בליגה האירופית העונה ובסך הכל 33 ב-47 הופעות. יורנטה מעט מאחוריו עם שבעה שערים במפעל ו-29 ב-50 הופעות. בעולם ללא ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו, אולי השניים הללו היו מקבלים קצת יותר הערכה. לעומת זאת, בבוקרשט, העיר המארחת את הגמר, ידעו לתת את הכבוד הראוי. שמן של שתי תחנות רכבת תחתית בעיר הוחלף לשמם של שני הכוכבים למשך ארבעה ימים (6 עד ה-10 במאי) וזאת כדי לקדם את המשחק.

באתלטיקו מדריד מבינים היטב שהמפתח לניצחון בגמר נעוץ בעצירת יורנטה. "בילבאו היא קבוצה שאוהבת לצאת קדימה", אמר השבוע המאמן דייגו סימאונה. "החוזק שלהם תלוי בכמה מהר הם מניעים את הכדור כשהוא ברשותם ויורנטה הוא נקודת המיקוד. נצטרך להיות זהירים ולא לתת להם שטחים".

"הייתה לנו עונה גדולה באירופה וזה רק הופך אותנו ליותר נחושים לנצח בגמר", אמר יורנטה לקראת המשחק. "זכייה במפעל תבטיח שהניצחון המדהים באולד טראפורד לא ייזכר רק כלילה גדול בקמפיין חיובי שלא הסתיים בתואר. לפני שנה אף אחד לא דמיין שנהנה מקמפיין כל כך מוצלח. עכשיו צריך להתעלות ולסיים את העונה בשיא".

רדאמל פלקאו שחקן אתלטיקו מדריד. רויטרס
עבור רבים, גמר הליגה האירופית הוא קודם כל מפגש בין שני החלוצים הטובים במפעל. פלקאו/רויטרס

עם או בלי תואר, ליורנטה מחכה עוד קיץ עמוס עם נבחרת ספרד ביורו 2012. יורנטה טרם פרץ במדי הנבחרת. במונדיאל הוא שיחק 30 דקות כמחליף ב-0:1 על פורטוגל בשמינית הגמר וניגן כינור שלישי לדויד וייה ופרננדו טורס, ובקמפיין מוקדמות היורו שותף בחמישה משחקים בלבד. אלא שהפציעה של וייה והירידה בכושרו של טורס הפכו את הקרב על המקום בחוד לפתוח ומעניין יותר. בספרד מעריכים כי ויסנטה דל בוסקה יזמן ארבעה חלוצים לסגל. מי יהיה החלוץ הבכיר? בחודש מרץ שאל "מארקה" את קוראיו מי צריך להוביל את החודש ביורו 2012: יורנטה הגיע למקום הראשון עם קרוב ל-35 אחוז מהקולות והקדים במעט את רוברטו סולדאדו מוולנסיה. טורס הגיע רק למקום הרביעי עם 14 אחוז.

דל בוסקה מחפש שחקן שישלים את חוליית הקישור הטובה בעולם, אחד שיידע לסיים, אבל גם שחקן קבוצתי שלוקח חלק פעיל בבניית ההתקפה ומעסיק את המגנים. במילים אחרות, דל בוסקה מחפש תואם מסי. כלומר, מספר תשע מודרני. סקורר ושחקן מטרה, אבל גם כזה שיודע לרדת אחורה ולתקוף עם הפנים לשער. באספקט הזה, ליורנטה יש יתרון גדול על פני יריביו, גם בגלל שהוא מתורגל היטב בשיטת המשחק של ביילסה, המזכירה את זו של ברצלונה. ברור שברמה הטכנית והווירטואוזית אין שני למסי, אבל ההערכה היא כי יורנטה מסוגל להשלים את הקישור של ספרד בצורה הטובה ביותר.

החלוץ עצמו הסביר במהלך העונה: "כל העיניים עלינו ולא רק בגלל שאנחנו אלופי העולם, אלא בגלל סגנון המשחק שלנו והעובדה שאנחנו מקשים על היריבות לשחק נגדנו. הנעת הכדור שלנו מדהימה והיריבות מתקשות להיכנס לקצב כי הן בקושי רואות את הכדור ומעבירות את רוב הזמן בלרדוף אחריו. זה דומה למה שקורה כשמשחקים נגד בארסה. אתה לא מפסיק לרדוף אחרי הכדור. יש הבדל אחד. לבארסה יש את מסי ולנו אין. מעבר לזה, סגנון המשחק דומה מאוד".

טורניר טוב ביורו יקדם את יורנטה למעבר גדול בקיץ. סעיף השחרור שלו, שנקבע כבר ב-2007, עומד על כ-36 מיליון יורו. "אני לא חושב שמישהו ישלם סכום כזה", אמר השחקן לפני שנתיים, אבל המציאות השתנתה והסכום לא מפחיד אף אחד. על פי דיווחים, מנצ'סטר סיטי מוכנה לשלם לו 200 אלף ליש"ט לשבוע וגם היריבה העירונית וריאל מדריד בתמונה. "ספורט" הקטלאני דיווח כי ברצלונה רוצה לראות אותו בקבוצה והמנהל הספורטיבי אנדוני סוביסארטה כבר הגיש הצעה לבילבאו. בארסה רואה ביורנטה כאיש שיוסיף לה מימד של גובה ופיזיות ברחבה לצד מסי. כך שיורנטה יכול להיכנס שוב לנעליו של וייה ולקבל הזדמנות להצליח בפורמט שקרס בפעם האחרונה שנוסה עם זלאטן איברהימוביץ'.

פרננדו יורנטה שחקן אתלטיק בילבאו. רויטרס
יצליח איפה שזלאטן נכשל? יורנטה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully