וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על השיגעון

29.3.2012 / 14:58

למה אובראדוביץ' איבד את קור רוחו, מה יש לו נגד שאראס, איך קשור לכך פיני גרשון ומה הוא מתכנן הערב. הבלוג של גרינוולד מתכונן ומשווה בין הסדרה הזו לסדרה מול בולוניה

הייתי כמעט בן 15 כשפאף בולוניה חזרה לתל אביב. הודעתי להורים שלי שאני נוסע ליד אליהו, לישון ליד הקופות, כדי לנסות ולהשיג כרטיס למשחק. ברדיו דיווחו שעשרות אנשים – שבשעות הבאות יהפכו למאות ולאלפים – החלו להתפרש ברחבת ההיכל עם שקי שינה. כמה הוציאו לוחות שש-בש, אחרים פינג'אן עם גזייה, וניסו להרוג את השעות עד שתחל מכירת הכרטיסים הגדולה. אתה לא עושה את זה, פסקה אמא שלי, זה יהיה מסוכן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איזה ימים של טירוף אלה היו. דורון שפר, גיבור הניצחון בבולוניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשהקופות נפתחו החל הכאוס. התורים המסודרים קרסו. אלפים צבאו על חלונות המכירה הקטנים. אלו שהקדימו לתפוס את מקומם בקדמת התור נמחצו בידי המאות שמאחוריהם. המשטרה איבדה שליטה; פרשים הוזעקו למקום וניסו להרגיע את ההתפרעות.

המחזה היה סוריאליסטי: בזמן שמלחמה מתחוללת בגבם, ברי המזל שנלחצו אל החלון המסורג נעזרו בשארית כוחותיהם כדי לשלוף מהכיס איזה שטר מקומט, החדירו שתי אצבעות עקומות דרך החריץ הצר ונמלטו עם נייר הזהב. בתוך דקות אזלו הכרטיסים. כמה עשרות נפצעו. רוב רובם של האוהדים חזרו הביתה בידיים ריקות, מאוכזבים.

מחירי הכרטיסים בשוק השחור האמירו. אמיר בר שלום סיפר בשידור חי שכרטיסים נמכרו באלפי אחוזים מעבר למחירם הנקוב. כולם רצו לקחת חלק בחוויה החד-פעמית הזו, והיו מוכנים לשבור בעבורה תוכניות חיסכון.

דני פדרמן, מנכ"ל מכבי תל אביב ובנו של הבעלים דיוויד פדרמן, היה אז בן 22. בשבוע שעבר, לאחר הניצחון הסנסציוני באתונה, כשעוזר המאמן דרק שארפ נכנס בסערה לחדר ההלבשה, פדרמן הצעיר חטף פלאשבק מעונת הפלאים של מקדונלד והאפמן.

"דרק שמר על קור רוח ואמר, 'לא עשינו כלום, שום דבר לא נגמר'", שחזר אמש פדרמן. "נזכרתי באריאל מקדונלד, שנכנס לחדר ההלבשה אחרי שניצחנו את המשחק השני בבולוניה וצעק את אותן המלים בדיוק: 'לא עשינו כלום, אין עדיין מה לחגוג'. וחשבתי על זה: אם אנחנו לא מנצחים הערב, באמת לא עשינו כלום".

דני פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אם אנחנו לא מנצחים הערב, לא עשינו כלום". דני פדרמן/ברני ארדוב

***

אתרי היד השנייה למיניהם עוד לא היו קיימים בשנת 2000. אז, זירת המסחר של שוק הכרטיסים השחור מוקמה מחוץ להיכל, בסמוך לקופות. המו"מ נערך במקום; העסקאות בוצעו מיד ובמזומן. עד היום עדיין ניתן למצוא ליד הקופות עשרות ספסרים לפני כל משחק יורוליג, משחרים לטרף וצדים פתיים.

אלא שבימים אלו מתבצע עיקר המסחר המחתרתי דרך אתרי האינטרנט. מאחר ורוב הכרטיסים למשחקיה של מכבי נמכרים מראש, בצורה של מנויים, לא נקוב עליהם ערך כספי. בימים האחרונים, כרטיס לא מסומן לשער 11 למשחק הערב נמכר בכ-700 ש"ח. כדי לסבר את האוזן נציין שמחיר מנוי עונתי לשער 11, שכולל את כל משחקי הבית במסגרת היורוליג, הליגה האדריאטית וליגת העל – כ-40 משחקים בסך הכל – נמכר בכאלף ומאתיים שקלים.

אפילו האוהדים האדוקים ביותר מתקשים לעמוד בפיתוי להזדכות על כמעט מלוא מחיר המנוי באמצעות מכירת כרטיס בודד. ואכן עשרות מהם הציעו בשבוע האחרון את מרכולתם למכירה.

הרבה מזומנים החליפו ידיים על רקע המשחק הרביעי בסדרת הפלייאוף הנוכחית בין מכבי לפאו, בדומה למשחק השלישי ההוא בסדרה נגד בולוניה. המחירים בשוק הכרטיסים השחור שליד הקופות יהיו הערב אכזריים. "היינו יכולים למכור גם שלושים אלף כרטיסים למשחק הזה", אמר דני פדרמן.

"תאר לך מה היה קורה אם גם חצי גמר וגמר היורוליג היו משוחקים בסדרה", הוא נאנח. "אפילו סדרה של הטוב משבעה. זה היה טירוף. מי שבאמת אוהב כדורסל, מי שמכור לספורט הזה, יודע שאין הרגשה כיפית כמו בסדרה. בטח בסדרה שבה הכל יכול לקרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם אפשר היה להכניס 30 אלף צופים להיכל, גם אז הוא היה מתמלא. הטירוף יהיה בעיצומו/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

דורון שפר שיחק במכבי ההיא, של עונת 99/00 המיתולוגית, והיה בעל מניות עיקרי בניצחון הגדול על פאף בולוניה. "אני זוכר התרגשות גדולה שאפפה את הסדרה", אמר לנו אתמול שפר, בהתבטאות נדירה מאז גזר על עצמו שתיקה תקשורתית לפני מספר שנים. "בכל זאת, אז מכבי לא העפילה לפיינל פור במשך כמעט עשור. זו הייתה סדרה מאוד מיוחדת, מלאת תהפוכות. הקהל היה רעב. הייתה תכונה גדולה. אחרי שניצחנו את המשחק השני בבולוניה, שלא היינו פייבוריטים בו, כבר הייתה תחושה שאפשר לעשות את זה. זה הוסיף לכל הסיפור ניחוח של סינדרלה. הקהל נתן לנו דחיפה ענקית".

שפר זוכר את "הנהירה הספונטנית לכיכר רבין אחרי שניצחנו את המשחק השלישי. שום דבר לא אורגן, ובכל זאת הגיעו לכיכר איזה מאה אלף איש. זה היה בלתי-ייאמן". הרבה השתנה מאז: מכבי זכתה בשלוש אליפויות אירופה, שילשה את תקציבה והפכה לאחת הקבוצות הדומיננטיות ביבשת. רק מאורע דרמטי, נדמה היום, יוציא את אוהדיה המדושנים לכיכר; ניצחון על פנאתינייקוס, מפתיע ככל שיהיה, בהחלט לא עומד בקריטריונים.

ובכל זאת, הרבה נקודות דמיוניות מחברות בין שתי הסדרות: העובדה שמכבי פגשה יריבה איכותית ועמוקה יותר, ונחשבה לאנדרדוג; המאמן הבולונזי קרלו רקלקאטי נחשב למנוסה וערמומי יותר מיריבו פיני גרשון, בדומה לפערים בין אובראדוביץ' לבלאט; שתיהן נפתחו במפח נפש והתהפכו בזכות ניצחון חוץ גדול; הסדרה ההיא הוכרעה בהיכל, כפי שעשוי להיות גורל הסדרה הנוכחית.

לפני המשחק השלישי מול בולוניה דובר על הלחץ האדיר שעשוי להוביל לקריסה של הקבוצה הביתית דווקא; בדיוק כפי שקרה במשחק הראשון, אותו שמטה מכבי.

פסיכולוג הספורט נועם איל סבור שמכבי הנוכחית כבר מיצתה את מרבית יכולותיה המנטאליות בשני המשחקים האחרונים, ואומר כי שחזור הקשיחות המנטאלית גם הערב היא המשימה הקשה ביותר שעמדה בפני מכבי העונה.

"זה לא רק שמכבי השתמשה ברוב הרזרבות הפסיכולוגיות שלה, אלא גם פנאתינייקוס שנראתה שבירה באופן לא טיפוסי", מחדד איל. "בשני המשחקים האחרונים היוונים קרסו מבחינה מנטאלית. שמעתי שאובראדוביץ' כבר התחיל לדבר אתמול על הישגי העבר שלו ("פאו היא הקבוצה הטובה באירופה בשנים האחרונות והפסד בסדרה הזו לא ישנה זאת", א.ג.), וזה אומר שגם הוא בלחץ. אובראדוביץ' עשה בשני המשחקים האחרונים טעויות נדירות ונראה כאילו הוא קצת איבד את השליטה והטאץ' לשחקנים שלו. הוא יצטרך לחזור לתפקד ברמה מנטאלית גבוהה כדי שפנאתינייקוס תשווה את הסדרה הערב".

דווין סמית' שחקן מכבי תל אביב עם קית' לנגפורד. ברני ארדוב
האתגר הגדול ביותר הערב: שחזור הקשיחות המנטאלית משני המשחקים הקודמים/ברני ארדוב

***

שחקני פאו נראים שלווים יחסית. גם כשהם עם הגב אל הקיר מנסים אייקונים כמו באטיסט ויאסיקביצ'יוס לשדר עסקים כרגיל, אף שהם מודעים במקביל לגודל האתגר. "אנחנו לא יכולים לאפשר למה שקרה במשחק מספר שלוש לחזור על עצמו", הכריז הסנטר האמריקאי. "אנחנו צריכים לשחק הגנה טובה יותר, למסור יותר אחד לשני. שיחקנו במשחק האחרון בצורה שלא טיפוסית לנו, לא שיחקנו כמו קבוצה עם האופי של פנאתינייקוס. למשחק הרביעי נעלה אחרים".

דווקא אובראדוביץ' נראה כמי שאיבד מקור רוחו האגדי. בימים האחרונים, בעיקר מאז ההפסד שלשום, הועברו עליו ביקורות נדירות בעיתונות היוונית. אמש באימון התעמת עם כמה עיתונאים שביקרו את החלטתו להישאר על הפרקט במהלך הרבע הרביעי של המשחק האחרון עם ניק קלאת'ס, ולאפסן במקפיא את שאראס יאסיקביצ'יוס.

כשאחד העיתונאים שאל את אובראדוביץ' האם הוא סבור בדיעבד שטעה, השיב הסרבי כי "בחיים לא אדבר על ההחלטות שלי בנוגע לשיתוף השחקנים. אני, ולא אתם, חי איתם 24 שעות ביממה, במשך כל השנה. אני נמצא כאן 13 שנה ויש לי 27 תארים. אז אני יודע את מי לשתף ואת מי לא".

ביוון פירשו את דבריו של אובראדוביץ' כביקורת מרומזת על משחק ההגנה של יאסיקביצ'יוס. אומנם, הניסיון של הליטאי והיד הקטלנית שלו משלוש חסרו לפנאתינייקוס בדקות הסיום של משחק מספר שלוש, אבל ביוון מסבירים שהסיבה לאי-שיתופו נעוצה במשחק ההגנה של שאראס.

מאמן פנאתינייקוס ז'ליקו אוברדוביץ'. ברני ארדוב
לאן נעלם קור הרוח הידוע? אובראדוביץ'/ברני ארדוב

"אובראדוביץ' סולד מההגנה של יאסיקביצ'יוס", אומר העיתונאי אריס בארקאס. "הוא לא מסוגל לחיות עם שחקנים שלא שומרים. הוא לא סומך על משחק ההגנה של דיוויד לוגאן, ולכן הוא לא משחק. כנ"ל לגבי יאסיקביצ'יוס. אם שאראס היה שומר יותר טוב, הוא היה משחק יותר. כל עוד שחקני מכבי חוגגים עליו בהתקפה, הוא נשאר עם קלאת'ס".

מה שליבה את האש ביוון היו דברים שאמר פיני גרשון לאתר האינטרנט "יורוהופס". גרשון צידד דווקא ביאסיקביצ'יוס, וטען שהוא רואה בו שחקן מפתח עבור פנאתיייקוס. באופן מדהים, תקשורת הספורט ביוון יישרה קו עם גרשון וביקרה בחריפות את הנאמנות היתרה שגילה אובראדוביץ' כלפי הרכז היווני-אמריקאי.

אבל מי שמכיר את גרשון ואת אובראדוביץ' יודע שכאן בדיוק טמון ההבדל ביניהם: גרשון לעולם יעדיף את העין העקומה של שאראס על ההגנה של קלאת'ס. אובראדוביץ' עדיין מאמין שההגנה תנצח עבורו את הסדרה מול מכבי, לא הספקטקל של יאסיקביצ'יוס.

"אנחנו מרגישים שאובראדוביץ' בלחץ", מודה בארקאס. "אולי הוא מרגיש שהוא חייב לספק תוצאות. בגלל המצב הכלכלי זו יכולה להיות העונה האחרונה שלו בקבוצה. בוודאי שהוא היה רוצה לסיים את התקופה שלו בפאו עם עוד הצלחה גדולה אחת. אף אחד לא מצפה שיזכה שוב ביורוליג, אבל כולם ציפו מפאו להגיע לפחות לפיינל פור. אם פאו לא תהיה בפיינל פור, כולם יודעים שזה כישלון – שיכול להיות צורב עוד יותר אם אולימפיאקוס תנצח במקביל את סיינה וכן תסע לאיסטנבול. זו לא רק התוצאה של פאו שמאכזבת את האוהדים, אלא גם אכזבה מכך שהיריבה הכי גדולה שלהם מפתיעה לטובה בזמן שהם מפתיעים לרעה".

לא שמפלה נקודתית כלשהי יכולה להכתים את הקדנציה הפנומנאלית של אובראדוביץ' בפנאתינייקוס, ובכל זאת: אחרי שנים של זלילת דובדבנים, טעמו של הלימון יהיה חמוץ במיוחד.

סנטר מכבי תל אביב סופוקליס שחורציאניטיס מנסה לעצור את שחקן פנאתינייקוס שרונאס יאסיקביצ'יוס. ברני ארדוב
גרשון יעדיף את העין העקומה של שאראס על קלאת'ס, אובראדוביץ' לא יכול לראות אותו מזייף בהגנה/ברני ארדוב

***

מכבי דווקא לא צפויה להפתיע הערב: שוב תשתדל לשלוט בקצב ההתקפי, ובהגנה תבקש למנוע בכל מחיר את משחק הפנים של פנאתינייקוס. היא תשלח את פאו לזרוק מבחוץ, אבל תבחר בקפידה את השחקנים שלהם תאפשר לזרוק: קלאת'ס, סאטו, צרצאריס, קאימאקוגלו – רק לא דימיטריס דיאמנטידיס.

הפרשנים ביוון רואים בדיאמנטידיס מפתח למשחק הערב ולהמשך הישרדותה של פאו ביורוליג. "אובראדוביץ' יגיד לדיאמנטידיס: 'זרוק יותר, לא משנה אם האחוזים שלך טובים או רעים'", משוכנע בארקאס. "פאו צריכה שדיאמנטידיס יחדור לטבעת, ואז כל השחקנים ילכו אחריו ויתקפו את הסל במקום לזרוק מבחוץ. עכשיו זו הקבוצה של דיאמנטידיס, כמו בעונה שעברה. בתחילת העונה היה נראה ששאראס וקלאת'ס מורידים ממנו אחריות, אבל הערב פאו חייבת את דיאמנטידיס בשיאו. אם הוא לא ייקלע וייצר במקביל לאחרים, מכבי תנצח את הסדרה".

הסדרה הזו תחזור למשחק חמישי באתונה, מאמין בארקאס. "אין לי טיעון הגיוני לכך, רק אינסטינקטים", הוא ספק מתנצל. "אנחנו פשוט לא מאמינים שמכבי מספיק טובה כדי לנצח את פנאתינייקוס שלוש פעמים ברציפות. אבל מצד שני אני חושב שפאו לא מספיק חזקה מנטאלית כדי להשתלט על המשחק כבר מההתחלה. היא תרצה להישאר קרובה עד הדקות האחרונות, אבל העיקר שמכבי לא תבחר כבר בהתחלה, כמו במשחק הקודם. ואם הסיום יהיה צמוד, אתה יודע, זה עניין של מזל; אחרי שלמכבי היה מזל פעמיים, כולם כאן חושבים שהגיע הזמן שהמזל ילך גם עם פאו".

ohad@walla.net.il

ריצ'רד הנדריקס שחקן מכבי תל אביב מול דימיטריס דיאמנטידיס שחקן פנאתינייקוס. ברני ארדוב
משחק חדש, סיפור שונה. המלחמה בהיכל עומדת להתחיל/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully