וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיך הקטן

23.3.2012 / 14:14

הסמלים של יובנטוס לא מבינים, המספרים של מתחריו לא מדהימים, השיאים שלו לא מכובדים. היחס לו זוכה העונה אלסנדרו דל פיירו ביובנטוס הוא מחפיר. הכל על השפלת הסמל

29 בנובמבר 2011. יובנטוס, ולא בפעם היחידה העונה, נחלצת לקראת הסיום מפיגור 3:1 מול נאפולי ומצליחה לכפות על יריבתה 3:3 מהפנט בסן פאולו. בדקה ה-91, כשאנשי הביאנקונרי רק מחכים לשריקת הסיום ולמרות שלצידו התחממו גם מילוש קראסיץ' ועמנואלה ג'אקריני, נשלח אל כר הדשא המחליף השלישי - אלסנדרו דל פיירו. רק כדי לגזול עוד כמה שניות מהשעון. כך, באופן די משפיל, יש לומר, ציין שיאן ההופעות והשערים של יובנטוס את משחקו ה-700 בקריירה.

דווקא בעונה בה יובנטוס שוב נאבקת על התואר, הסמל הבלתי מעורער שלה נדחק הצידה ומעביר עונת פרידה עגומה מהמועדון אותו הוא כל כך אוהב. רגע כואב נוסף הגיע בשבת שעברה, כאשר ביתרון מבטיח של 0:4 מול פיורנטינה וכשנותרו לו שני חילופים בקנה, הקים אנטוניו קונטה מהספסל תוך שתי דקות את החלוץ מרקו בוריילו והקשר סימונה פאדוין, שני שחקני הרכש שהצטרפו ליובה בינואר. פאדוין אמנם כבש את החמישי מיד לאחר כניסתו, אולם אוהדי הגברת הזקנה לא יכולים היו שלא לתהות: למה לא דל פיירו? האם הדמות הכי מזוהה עם המועדון ב-20 השנים האחרונות לא ראויה ליחס אחר? כך נשכח הנסיך על הספסל של יובנטוס.

אלסנדרו דל פיירו על ספסל יובנטוס במשחק מול אינטר, אוקטובר 2011. Marco Luzzani, GettyImages
כך נראית עונת הפרידה של הסמל הגדול. אלסנדרו דל פיירו על הספסל של יובנטוס בסיבוב הקודם מול אינטר/GettyImages, Marco Luzzani

קונטה בתפקיד קאפלו

דל פיירו כבר בן 37. אין ספק שימי תהילתו חלפו להם. הוא ידע מראש כי חברו הטוב קונטה לא מייעד לו תפקיד מרכזי בקבוצה החדשה אותה בנה בקיץ. זה לא הפריע לאלכס לתמוך פומבית במינויו של הקפטן לשעבר, אבל גם הוא לא האמין שקונטה יגמד אותו עד כדי כך. מאמן יובנטוס ראוי למחמאות רבות על התהליך שהעביר את הקבוצה שלו - מאוסף אקלקטי של שחקנים חסרי כיוון למתחרה אמיתית על הסקודטו. מבחינתו, כולם שווים. כל שחקן נמדד על פי תרומתו למאמץ הקבוצתי ואף אחד לא זוכה לפריבילגיות. ההתעלמות מדל פיירו התקבלה על הדעת בזמן שהקבוצה רצה והוליכה את הטבלה, אך כאשר הנסיך היה היחיד שלא קיבל הזדמנות ממשית מאז החזרה מפגרת החגים ובזמן שההתקפה קרטעה, החלו לצוץ השאלות הקשות.

309 דקות ליגה בלבד רשם דל פיירו העונה. את שעריו היחידים ב-2011/12 כבש בניצחון 0:3 על רומא ובגומלין הביתי מול מילאן. שני השערים, כפי שניתן היה להבין, נרשמו בגביע - מפעל בו קונטה מבצע רוטציה נרחבת ובין היתר מאפשר גם לדל פיירו להתרוצץ מעט על כר הדשא. השער הנפלא מול רומא היה גם שער הבכורה שלו באצטדיון החדש, אך דל פיירו בחר להקדיש אותו לנשיא לשעבר ג'אני אניילי, שכן היה זה יום השנה התשיעי למותו. "עוד רגע מרגש תוצרת אלכס", קראו הכותרות. כמה רגעים כאלה הוא יכול היה לייצר אלמלא הספסול המתמשך?

כאשר יובנטוס הורדה לליגה השנייה בעקבות פרשת הקאלצ'ופולי, דל פיירו היה מהבודדים שלא נטש את הספינה. הוא המשיך להוביל את הקבוצה, ראה את ההערצה אליו רק הולכת וגדלה וסיפק הנאה רבה לאוהדים עם תצוגות משובחות במגרש, בדרך לתואר מלך השערים בסריה B ומיד לאחר מכן בסריה A (השני שעושה זאת אחרי פאולו רוסי). בשתי העונות הקודמות יובנטוס היוותה אכזבה גדולה וגם דל פיירו נחלש, אך שיתוף הפעולה הפורה שלו עם אלסנדרו מאטרי בחציה השני של העונה שעברה הבטיח רבות.

שמונה שערי ליגה הבקיע דל פיירו בעונה שעברה ותשעה בעונה שקדמה לה. שתי עונות בינוניות למדי מבחינה אישית, כאמור, אך עדיין עם מספרים שעולים על אלה של כל אחד משחקני יובנטוס כרגע, מלבד מאטרי. הנתון הזה אפילו לא נלקח בחשבון. לצערו, קונטה התגלה עבורו כמודל עדכני של פאביו קאפלו, אשר בגללו כמעט עזב את יובנטוס לפני שש שנים. הוא החליט לנתק את יובה לחלוטין מהצורך שלה בקפטן. "דל פיירו יוסיף הרבה לקבוצה, יש לי ציפיות גדולות ממנו", הסביר המאמן לפני משחק הגביע בו הנסיך פתח ואף כבש ב-2:2 נגד מילאן בדרך לגמר, כאילו לא שכח אותו לגמרי בליגה. את אותו משפט בדיוק אמר קאפלו כאשר השתמש בו כסופר סאב ב-2005/6.

אנטוניו קונטה מאמן יובנטוס. Dino Panato, GettyImages
החליט לנתק את יובנטוס לחלוטין מהצורך שלה בדל פיירו. אנטוניו קונטה/GettyImages, Dino Panato

חתול שחור-לבן

את משחקו ה-700, כאמור, ציין דל פיירו כשנכנס כמחליף בתוספת הזמן מול נאפולי. רבים התאכזבו בשבילו על הדרך בה נחגג המאורע, אך השחקן עצמו הגיב בקלאסה אופיינית: "700? המספר היחיד שמעניין אותי זה מספר הנקודות שיש ליובנטוס בטבלה. המספר 1 של המקום הראשון הוא החשוב מכל. אני לא איש של חגיגת שיאים אישיים. שמחתי שהשגנו את הנקודה". בשלושת החודשים שעברו מאז, שותף דל פיירו בעוד חמישה משחקי ליגה בלבד, ובכולם עשה זאת כמחליף. בקצב הזה, הוא עלול לחתום את מה שנראית כמו עונתו האחרונה ביובה ללא שער ליגה, לראשונה בקריירה. את הזמן הוא ניצל כדי לסייע לאחרים, כאשר גייס תרומה בסך 220 אלף יורו באמצעות מכירת חולצות למען נפגעי הצונאמי ביפן. גם ילדה בת 12 התעוררה מתרדמת למשמע קולו. רק קונטה נותר אטום.

ככל שגברה ההתעלמות של קונטה מדל פיירו במשחקי הליגה, כך התרבו השמועות על חתול שחור שעבר בין שני החברים הוותיקים. דל פיירו מיהר להכחיש ואף החמיא לקונטה על העבודה שלו ביובנטוס: "הוא גורם לכל השחקנים להיות נאמנים למועדון, גם אלה שבקושי משחקים. אנחנו חברים קרובים מזה שנים רבות, אני תמיד אעזור לו. לא קל לי לא לשחק, אבל זה לא יערער את היחסים בינינו. אנחנו מאוד כנים אחד עם השני. תמיד". מצד שני, הוא לא הסתיר את מורת רוחו ממצבו האישי: "אני נהנה לראות את יובנטוס מצליחה, אבל סובל מהישיבה הממושכת על הספסל. אני נשרף מבפנים כי בוערת בי התשוקה למשחק. אני שמח שקונטה והשחקנים אומרים שאני המנהיג והסמל של יובנטוס. זה אכן כך, גם אם אני לא על המגרש".

חבר אחר של השניים, שחקן העבר אלסיו טקינארדי, היה נחרץ יותר ופתח את הסוגיה בצורה פומבית. "אני עוקב אחרי קונטה ומאוד מעריך אותו, אבל יש כמה דברים שאני פשוט לא מבין", אמר קשר יובנטוס ונבחרת איטליה לשעבר לרדיו 'מאנה מאנה'. "למה הוא אף פעם לא נתן אמון מלא במאטרי ולא העניק הזדמנות ראויה לדל פיירו? אני מקבל את התחושה שקונטה לא רואה את דל פיירו משתלב ב-4-3-3. זה ממש חבל לראות את אלכס על הספסל. הוא יכול לתרום הרבה יותר לקבוצה, אם יקבל אפשרות לשחק כמה משחקים ברצף. כל החלוצים בקבוצה קיבלו מספיק צ'אנסים, מלבד דל פיירו".

שחקן יובנטוס מרקו בוריילו נוגח מול קטאניה. GettyImages
במה הוא עדיף על דל פיירו? מרקו בוריילו מנסה לכבוש מול קטאניה/GettyImages

גם למאלדיני נחמץ הלב

למרות היחס המבזה לעתים, דל פיירו היה שמח לו יכול היה לסיים את הקריירה ביובנטוס. אלא שזה לא כבר לא תלוי בו. אנדראה אניילי, אחיינו של ג'אני המנוח והנשיא המכהן של יובה, הפתיע את הקפטן כבר אחרי שישה משחקים כאשר הודיע כי חוזהו לא יחודש ולמעשה נתן לגיטימציה לייבושו הממושך מצד קונטה. זה קרה בישיבת בעלי המניות, אליה הוזמן דל פיירו כאורח הכבוד. "יש קשר מיוחד בין יובנטוס לקפטן שלה", הודיע אניילי, שלטענת פרשנים באיטליה נקם בדל פיירו על כך שהתעכב בחתימה על החוזה אשתקד. "הוא עבר איתנו דרך ארוכה, בשלושה אצטדיונים שונים. הוא רצה להמשיך, אבל זו תהיה העונה האחרונה בה ילבש את המדים הלבנים שחורים".

גם במקרה של אניילי, הצעיר מדל פיירו בשנה, אפשר היה לבצע את הדברים בצורה מכובדת יותר. רבים וטובים סלדו מהדרך בה הודיעה יובנטוס על ניתוק הקשר מהסמל הגדול שלה, ביניהם גם סמלים של היריבות הגדולות. "לא אהבתי את ההתנהגות של יובה עם דל פיירו", הבהיר פאולו מאלדיני, קפטן מילאן ונבחרת איטליה לשעבר. "היו צריכים לתת לו להצהיר על סיום דרכו ביובה. הייתה לי תחושה רעה בלב כשאניילי הודיע על כך בעצמו". גם פרנקו בארזי הצטרף: "דל פיירו הוא דוגמה למחויבות, מקצוענות וצניעות שמשולבות עם ווינריות. הוא וטוטי הם השרידים האחרונים של דור האלופים שעשה היסטוריה. מגיע לו יחס אחר".

כעת עתידו של דל פיירו לא ברור. הוא כבר הודיע כי יעזוב בלית ברירה את יובנטוס בתום העונה, אך באותה נשימה הצהיר כי אין בכוונתו לפרוש מכדורגל. פריס סן ז'רמן ומארסיי הביעו את רצונן לצרפו, הליגות בארצות הברית, במזרח הרחוק ובמפרץ הפרסי עשויות גם הן להתגלות כיעד הנבחר, ולאחרונה הצטרפו למעגל המתעניינות גם ארסנל וק.פ.ר. "מוקדם מדי לדבר על זה כרגע", התייחס סטפנו דל פיירו, האח שהוא גם הסוכן, לעתידו של אלכס. "יכול להיות שבאנגליה מעוניינים בו, אבל אנחנו לא מודעים לכך. בכל מקרה, אני לא מאמין שהוא יישאר בסריה A וישחק בקבוצה שהיא לא יובנטוס". העונה האחרונה של דל פיירו יכולה להסתיים שוב עם תואר – גביע או אפילו אליפות – אך ברמה האישית תותיר בעיקר טעם מר בפה.

שחקן יובנטוס, אלסנדרו דל פיירו. רויטרס
יזכה לחתום את הקריירה האדירה ביובנטוס עם תואר? אלסנדרו דל פיירו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully