וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרבי הגדול

29.2.2012 / 17:00

לואיס סאהה רוצה לסגור חשבון עם אלכס פרגוסון ולהרוס למנצ'סטר יונייטד את האליפות עם טוטנהאם. 5 משחקי סוף השבוע

פרק חדש (טוטנהאם – מנצ'סטר יונייטד, ראשון, 18.10, ספורט 1 ו-HD)

קחו המלצה חמה על ספר שעדיין לא ראה אור. האוטוביוגרפיה של לואי סאהה, מבטיחה להיות מרתקת, במיוחד לאור העובדה שהחלוץ הצרפתי בן ה-33 כתב אותה בעצמו, במשך שנים ארוכות. זה התחיל אחרי שהקריירה שלו במנצ'סטר יונייטד הסתיימה באקורד צורם במיוחד. ארבע וחצי עונות בילה סאהה באולד טראפורד, ומעולם לא מיצה את הפוטנציאל הגדול שראה בו מאמניו באקדמיית הכדורגל בקלרפונטן, שם למד לצידו של תיירי הנרי, ואלכס פרגוסון עצמו ששילם תמורתו 13 מיליון ליש"ט לפולהאם בינואר 2004. הסיבה המרכזית לכך שאוהדי השדים האדומים כבר כמעט ושכחו אותו נעוצה בפציעות הרבות. גופו בגד בו גם לפני הגשמת חלומות הגדול ביותר – גמר ליגת האלופות מול צ'לסי במוסקבה במאי 2008. סאהה מתח קלות שריר מספר ימים לפני המשחק ונאלץ לפספס אותו. זו גם הייתה חווייתו האחרונה ביונייטד.

הצרפתי היה מתוסכל עד מאוד, ומצא דרך מקורית לרפא את נפשו. את ספרו, בניגוד לרובם המוחלט של כדורגלנים, הוא כתב לבד לגמרי. היצירה נעצרה למשך תקופה ממושכת אחרי שאשתו שפכה קפה על המחשב והרסה את היצירה, אולם הוא שב בכוחות מחודשים, ובשלב מסוים סאהה הבין שיש צורך לשלב ראיונות עומק עם האנשים שליוו את הקריירה שלו. אחד מהם היה פרגוסון, והסקוטי הקדיש שעות רבות על מנת להעשיר את ספרו של חניכו לשעבר. באנגלית קוראים ליצירה "חושבים בתוך הקופסא", כיאה לחלוץ, ומשחק המילים הזה חושף מעט מחוש ההומור העדין של סאהה.

סאהה שיקם את הקריירה באברטון, אבל לא ממש בלט. המעבר המפתיע לטוטנהאם, בשנייה האחרונה של חלון ההעברות, שינה את הכל. בגיל מתקדם יחסית הצטרף הצרפתי לקבוצת צמרת, השתלב נהדר וכבש צמד בניצחון 0:5 על ניוקאסל במשחק הבכורה בהרכב. כעבור שבוע הוא הרשית שוב נגד ארסנל, אם כי הפעם זה הסתיים בחמישייה לכיוון השני. הכיבוש שלו בגביע מול סטיבנג' נפסל בגלל החלטת שיפוט שנויה במחלוקת, וסאהה כבר מזמן לא הרגיש כל כך טוב. הזימון המחודש שהגיע מלורן בלאן לנבחרת רק משפר את מצב רוחו של הסופר המחונן. נגד יונייטד עדיין לא יצא לו לכבוש מאז העזיבה, וכעת הוא עשוי לקלקל לפרגי את המירוץ לאליפות. אחרי הקרב מול התרנגולים מצפים לשדים האדומים שבעה משחקי ליגה קלים יחסית, בעוד לוח המשחקים של מנצ'סטר סיטי מאתגר בהרבה. אפשר להגיד שאם דויד דה חאה יצלח את המפגש עם סאהה ואדבאיור בהצלחה, תהפוך קבוצתו לפייבוריטית להגן על האליפות.

לואיס סאהה שחקן טוטנהאם. Clive Mason, GettyImages
יקלקל למנצ'סטר יונייטד את המירוץ לאליפות? לואי סאהה/GettyImages, Clive Mason

הנוסטלגיה של קרוס (לברקוזן – באיירן מינכן, שבת, 16.30)

מי שמחפש סיבה מרכזית לסוג של משבר בבאיירן מינכן ב-2012, צריך להתבונן בעיקר בביצועיו של טוני קרוס. כושרו של הפליימייקר הצעיר בסיבוב הראשון היה כה מרשים, עד שהמאמן יופ היינקס נסחף והגזים בשבחים: "קרוס עשה עד גיל 21 יותר מאשר גינטר נצר או וולפגאנג אובראט". זו אמנם אמירה לא שפויה, אבל הנער באמת הפך למנהיג במרכז הקישור של באיירן, גילה יציבות וזכה למקום של כבוד בהרכב הנבחרת אצל יואכים לב.

היחס של היינקס כלפיו לא מקרי. כאשר יתפנה קרוס לכתוב אוטוביוגרפיה, הוא יהיה חייב להקדיש פרקים ארוכים למאמן הוותיק, האיש שהציל למעשה את הקריירה שלו. בתחילת דרכו במינכן ציפו מקרוס לגדולות, והמועדון אפילו לא אייש את החולצה מספר 10 בהמתנה לעלייתו מקבוצת הנוער, אבל יורגן קלינסמן לא ספר אותו, ומאז הכל הידרדר. בינואר 2009 זרק אותו קלינסי בהשאלה ללברקוזן למשך שנה וחצי, רק כדי לסלקו מהמועדון רחוק ככל האפשר. גם מאמן לברקוזן דאז, ברונו לבאדיה, התעלל בו, ודי להזכיר כי בהפסד בגמר הגביע לברמן התייבש קרוס על הספסל ונכנס רק לשניות האחרונות. ואז הגיע היינקס, החזיר את הילד למרכז הבמה. עונת 2009/10 הייתה אדירה מבחינתו, עם תשעה כיבושים ו-12 בישולים. באיירן, ששקלה ברצינות לוותר עליו לגמרי, נזכרה לפתע באיזה שחקן ענק מדובר ושמחה מאוד להשיבו לשורותיה.

קרוס היה עצוב להיפרד מהיינקס, ולא תמיד הסתדר עם לואיס ואן חאל, ונופה לא פעם מההרכב. אלא שהתברר כי הגורל זימן לשני הפרטנרים עבודה משותפת מחדש מהר מכפי שציפו. היינקס הגיע לאליאנץ ארינה, והצטיינותו של קרוס בסיבוב הראשון נובעת מכך ישירות. כעת מגיע המשבר הראשון. בחודשיים האחרונים יכולתו של קרוס ירודה, והוא היה כה חלש בהפסד בבאזל ובתיקו המאופס בפרייבורג, עד שהיינקס נקט בצעד חריג וסיפסל אותו בניצחון על שאלקה ביום ראשון. יהיה מסקרן מאוד לראות אם ישוב החניך האהוב ביותר של המאמן להרכב מול קבוצתם לשעבר, וכיצד יתפקד. עתיד העונה של באיירן תלוי בכך מאוד.

טוני קרוס שחקן באיירן מינכן. Joern Pollex, GettyImages
היינקס אוהב אותו, אבל מחכה לראות איך הוא יוצא מהמשבר הראשון. טוני קרוס/GettyImages, Joern Pollex

איפה הברדק גדול יותר? (רומא – לאציו, ראשון, 16.00, ספורט1 ו-HD)

למתבונן מהצד אולי נדמה כי לאציו עוברת עונה מצוינת ונאבקת עם אודינזה על המקום השלישי שמוביל למוקדמות ליגת האלופות (כן, לרבים מאיתנו שטרם הפנימו זאת לגמרי – לאיטליה יש שלוש נציגות בלבד בצ'מפיונס בעונה הבאה). אלא שמתחת לפני השטח הרוחות סוערות, והמאמן אדי רייה לא מאושר מהנשיא קלאודיו לוטיטו בלשון המעטה. הפיאסקו בניסיון להחתים בינואר מצסק"א מוסקבה את הכוכב היפני קייסוקה הונדה הרס את שאריות האמון בין הצדדים, והעיתונאים בעיר הנצח מדווחים כי המאמן והנשיא כבר לא מדברים ביניהם. תוסיפו לכך את ההפסד הכפול לאתלטיקו מדריד בליגה האירופית ואת ההתרסקות 5:1 בפאלרמו שנבעה בעיקר ממכת פציעות איומה בעורף, ותקבלו רק חלק מהסיבות להחלטתו של רייה להניף דגל לבן. התפטרותו נדחתה בידי לוטיטו, ובשבוע שלפני הדרבי ניסו השניים לשדר עסקים כרגיל. ניצחון יבטיח שקט תעשייתי לזמן מה, הפסד עלול להכניס את המועדון למערבולת אמיתית.

גם מבחינת רומא הדרבי חשוב ביותר. עונת הבכורה של לואיס אנריקה מתאפיינת בחוסר יציבות קיצונית, הן מבחינת התוצאות והן מבחינת ההרכב. התבוסה 4:1 בברגמו במחזור הקודם חשפה שוב את הליקויים הקשים בהגנה, אבל לפחות היה לרומאים תירוץ. פרנצ'סקו טוטי נעדר בשל צהובים, ויש הגורסים כי הוא דאג לספוג את האזהרה החמישית בזמן על מנת לא להיעדר מהקרב הגדול באולימפיקו ביום ראשון. ניפויו של דניאלה דה רוסי ביוזמת המאמן היה מרעיש אפילו יותר.

אז שני הצדדים נואשים לניצחון שיסמל הרבה מעבר ליוקרה עירונית, אבל יש רק אדם אחד עליו אפשר לסמוך בוודאות. מירוסלב קלוזה, שענד את סרט הקפטן במשחק נבחרתו מול צרפת, כבש את שער הניצחון בדרבי בסיבוב הראשון בדקה ה-93, והוא גם אחראי ל-0:1 הקריטי של הנשרים על פיורנטינה בשבת. את עונתו הראשונה מחוץ לגרמניה אפשר להכתיר כבר עכשיו להצלחה מסחררת.

דניאלה דה רוסי שחקן רומא לפני הרנאנס שחקן לאציו. Paolo Bruno, GettyImages
שני הצדדים נואשים לניצחון בדרבי. דניאלה דה רוסי לפני הרנאנס במפגש הקודם/GettyImages, Paolo Bruno

ילד בן 16 במשחק העונה (צסק"א מוסקבה – זניט, שבת, 14.00, ספורט2)

עם שובה של הליגה הרוסית מפגרת החורף הארוכה, מתמקדת תשומת הלב בחזרתו של אנדריי ארשבין לקבוצתו האהובה, על מנת לשקם את הקריירה לקראת יורו 2012. לא ברור אם מאמן זניט לוצ'יאנו ספאלטי יזרוק אותו למערכה כבר במשחק הראשון, אבל את הכותרות במשחק העונה יגרוף בכל מקרה נער בן 16. איגור אקינפייב, השוער הראשון של צסק"א ונבחרת רוסיה, רק מתחיל לחזור לאימונים אחרי שקרע רצועות ברכו לפני כחצי שנה. שוער המשנה סרגיי צ'פצ'וגוב מושעה אחרי שספג כרטיס אדום בהפסד לאנז'י מחצ'קלה במחזור הקודם (שהתקיים בספטמבר), ולכן ייאלץ המאמן לאוניד סלוצקי לשלוח למערכה את סרגיי רביאקין, יליד 1995.

רביאקין כבר הפך לשחקן הצעיר ביותר בתולדות צסק"א באותו משחק של אנז'י, כאשר נכנס לשער לדקות האחרונות במקום צ'פצ'וגוב. ברגעים הראשונים בקריירה הוא נאלץ לעמוד מול הפנדל של סמואל אטו, והקמרוני הכניע אותו. הילד בכה בחדר ההלבשה אחרי שריקת הסיום והסביר: "תמיד חשבתי שהדיפת פנדלים זה הצד החזק שלי". הצוות המקצועי של צסק"א משדר עסקים כרגיל ומביע ביטחון שרביאקין יתעלה במשחק בו המוסקבאים חייבים לנצח – הפער מזניט במקום הראשון עומד כעת על שש נקודות. סרגיי עצמו לא מסתיר את היותו אוהד ארסנל, ויהיה מעניין אם יפגוש בבכורה בהרכב את השחקן המושאל מהתותחנים מולו.

סרגיי צ'פצ'וגוב שוער צסק"א מוסקבה. AP
נתן הצגה מול ריאל מדריד, אבל עכשיו צסק"א צריכה להסתדר בלעדיו ולסמוך על הילד. סרגיי צ'פצ'וגוב/AP

וילאש בואש מתגעגע? (בנפיקה – פורטו, שישי, 22.15, ספורט1 ו-HD)

כאשר קנתה צ'לסי את אנדרה וילאש בואש תמורת 15 מיליון ליש"ט, החליטה פורטו להשאיר במקומו את עוזרו האלמוני, ויטור פריירה. כמו קודמו וכמו מוריניו, גם הבוס הנוכחי מעולם לא היה שחקן מקצועי, אבל הכניסה לנעליים הגדולות הייתה קשה עבורו. אחרי הטרבל בעונה שעברה, גמגמה פורטו בכל החזיתות. היא עשתה בושות בליגת האלופות, איבדה נקודות יקרות בליגה מול יריבות כמו פיירנשה ואולהאננשה, ואפילו הודחה מהגביע הפורטוגלי כבר בנובמבר עם תבוסה 3:0 מחפירה מול אקדמיקה. על רקע דיווחים על חוסר שקט בחדר ההלבשה, מעמדו של פריירה לא יכול היה להיות גרוע יותר, במיוחד לאור ההצלחה המסחררת של בנפיקה, שהקדימה את מנצ'סטר יונייטד בצ'מפיונס ליג, והובילה את הטבלה לאורך כל הדרך. משרתו הייתה בסכנה מתמדת.

לזכותו ייאמר שהוא מעולם לא איבד את קור רוחו, שרד את כל המשברים, ובאופן ביזארי למדי אחד המשחקים הטובים ביותר של קבוצתו היה במנצ'סטר בליגה האירופית, למרות שהוא הסתיים בחוסר צדק מוחלט בהפסד 4:0. למשחק העונה באצטדיון האור של הנשרים באדום מגיע פורטו, כמעט בנס, בשוויון נקודות עם בנפיקה, בגלל שהיריבה מהבירה צברה נקודה בשני המשחקים האחרונים, ולא כבשה בהם. זהו משחק העונה האולטימטיבי, ואליפות עשויה להיות מוכרעת כאן ועכשיו. אם ינצח, יהיה מעמדו של פריירה טובה הרבה יותר מזה של חברו הטוב בסטמפורד ברידג'. מי היה מאמין?

ויטור פריירה מאמן פורטו. Jasper Juinen, GettyImages
מוריניו? וילאש בואש? עכשיו תורו. ויטור פריירה/GettyImages, Jasper Juinen

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully