וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב שליטה

29.2.2012 / 10:46

גרמניה היא האיום הכי גדול על שליטת ספרד, אך בדרך להגשמת המהפכה יואכים לב יהיה חייב להשתלט על עומס הכישרונות שלו

"ללא ספק מדובר בנבחרת הכי מוכשרת שהייתה לגרמניה אי פעם. אולי נבחרת גרמניה המערבית שזכתה ביורו 1972 עם גינטר נצר, פרנץ בקנבאואר ו-וולפגנג אוברת הייתה דומה. אבל מאז שאני צופה בכדורגל באופן עקבי, שזה מתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, זו הנבחרת הכי טובה שהייתה לנו. כי גרמניה תמיד הייתה מצליחה, אבל לא נבחרת שהיה כיף לראות. עכשיו הנבחרת משחקת ברמה טכנית שווה לכל הנבחרות הכי טובות בעולם". כך מגדיר כתב נבחרת גרמניה ופרשן "וולט" הגרמנית לארס וולרודט את הנבחרת של יואכים לב בשיחה עם וואלה! ספורט, ערב משחק האימון מול נבחרת צרפת ומעט יותר משלושה חודשים לפני שריקת הפתיחה ליורו 2012 בפולין ואוקראינה. הוא לא היחיד.

שחקני נבחרת גרמניה חוגגים. רויטרס
"ללא ספק מדובר בנבחרת הכי מוכשרת שהייתה לגרמניה אי פעם". שחקני גרמניה בפוזיציה מוכרת/רויטרס

האם הנאציונל מנשאפט מודל 2012 היא באמת טובה מספיק כדי לשבור את ההגמוניה שיצרה לעצמה ספרד באירופה ובעולם כולו, אחרי שעלתה מהמוקדמות עם מאזן מושלם של 30 נקודות וניצחה את הולנד וברזיל במשחקי אימון מרשימים מאוד? או ששוב מדובר בנבחרת מוכשרת שתלהיב את כולם ותרגש אפילו את גדולי שונאיה, ובסופו של דבר תיעצר בחצי הגמר או אפילו בשלב הבתים, שהוליד לה הגרלה מהגיהנום, שכוללת את הולנד, פורטוגל ודנמרק? אי אפשר להחשיב את המשחק הערב (רביעי) מול צרפת כקריטריון, שכן רבים מכוכבי הנבחרת פצועים או יקבלו מנוחה, אבל עדיין יהיה מעניין לראות את אחת המועמדות הגדולות ביותר לזכייה ביורו מול נבחרת שאפתנית כמו זו של לורן בלאן.

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה (ימין) עם בסטיאן שווינשטייגר. Alexander Hassenstein, GettyImages
שני האנשים הכי פופולארים בגרמניה אחרי היורו הקרוב? שווינשטייגר, שפצוע ולא ישחק מול צרפת, ולב/GettyImages, Alexander Hassenstein

להצלחה אבות רבים

מי שעוקב אחרי הבונדסליגה בשנים האחרונות רואה מגמת שינוי משמעותית מאוד. השחקנים המובילים בכל הקבוצות הגדולות היום שונים בצורה משמעותית מאלו שהיו לפני שנים בודדות. מריו גצה (שייעדר מול צרפת), מרקו רויס, אנדרה שרלה, פטריק הרמן, תומאס מולר, טוני קרוס, האחים סוון ולארס בנדר ואפילו מסוט אוזיל, שכבר שנה וחצי נמצא מחוץ לליגה הגרמנית, לא דומים בכלום לכוכבים הגדולים בדורות שקדמו להם. כולם מהירים, מוכשרים, ובעיקר יצירתיים, טכניים מאוד ובעלי יכולת קריאת והבנת משחק ברמה הכי גבוהה שיש. בנוסף, כולם בני 18-23 ושייכים לדור שהתחנך תחת פילוסופיה אחרת של כדורגל מזו שהתחנכו עליה לפני כן.

הפילוסופיה הזו נולדה מתוך הפיאסקו ביורו 2000. ארבע שנים לאחר שדור הנפילים של מהמט שול, מתיאס זאמר, כריסטיאן ציגה, יורגן קלינסמן, מרקוס באבל ושטפן קונץ מיודענו זכו באליפות אירופה, הגיע טורניר קטסטרופלי מבחינת גרמניה, שהסתיים בהדחה בשלב הבתים עם נקודה בודדה. הכישלון הזה הוליד היסטריה ציבורית וגרם לראשי ההתאחדות הגרמנית לבצע שינוי רדיקלי בצורת החשיבה ופיתוח כדורגלנים צעירים.

מי שהסביר את השינוי לא מזמן היה מתיאס זאמר, המנהל הספורטיבי בהתאחדות הגרמנית והאיש שאחראי גם על פיתוח תכניות עבודה לשחקנים צעירים. "בשנות ה-90 היה מוטו שאומר שהכוכב היחיד הוא הקבוצה", אמר זאמר בראיון לוולרודט ב"וולט", "זו הייתה טעות קשה כי זה דיכא באופן טוטאלי את האינדיבידואליזם. הדור הנוכחי, שרויס וגצה הם המייצגים הכי בולטים שלו, לא היה מצליח לפני 20 שנה כי הוא היה מדוכא. היום אנחנו באים לילדים ואומרים להם 'תעשו משהו משוגע, תעשו דריבל. אין עם זה שום בעיה'. אבל ברגע שאיבדת את הכדור אתה חייב לחזור ולעזור כי אחרת לא תהיה שייך לקבוצה".

מתיאס זאמר מנהל הנבחרות הצעירות של גרמניה. GettyImages
"בשנות ה-90 היה מוטו שאומר שהכוכב היחד הוא הקבוצה", אמר זאמר בראיון לוולרודט ב"וולט", "זו הייתה טעות קשה כי זה דיכא באופן טוטאלי את האינדיבידואליזם. הדור הנוכחי, שרויס וגצה הם המייצגים הכי בולטים שלו, לא היה מצליח לפני 20 שנה כי הוא היה מדוכא. היום אנחנו באים לילדים ואומרים להם 'תעשו משהו משוגע, תעשו דריבל. אין עם זה שום בעיה'. אבל ברגע שאיבדת את הכדור אתה חייב לחזור ולעזור כי אחרת לא תהיה שייך לקבוצה". זאמר/GettyImages

יותר מדי זה לפעמים רע?

למאמן הנבחרת הנוכחי יואכים לב יש כאב ראש חיובי גדול מאוד לקראת יורו 2012. כאב ראש שאף מאמן לא חווה בעבר. לגרמניה יש אינפלציה של שחקנים, כשעל כל עמדה יש בערך שלוש אפשרויות שאף אחת לא נופלת מהשנייה. בקישור ההתקפי למשל יש לו בערך שבעה שחקנים, שיילחמו על שלוש עמדות: קרוס, מולר, גצה, רויס, שרלה, אוזיל, לוקאס פודולסקי. וזה עוד לפני שדיברנו על האפשרות שיפתיע עם זימון פחות צפוי. גם בעמדות האחרות יש היצע אדיר של שחקנים, כשעל פי שיטת המשחק האהובה על לב (4:5:1), אפילו אחד מבין מירוסלב קלוזה או מריו גומז ימצא את עצמו על הספסל.

באופן כללי, נדמה שחוץ מהשוער מנואל נוייר, הקפטן פיליפ לאהם, המנהיג במרכז השדה בסטיאן שווינשטייגר ואולי כוכב ריאל מדריד מסוט אוזיל, אף אחד לא בטוח ב-11 של לב לחלוטין. כשאפילו לארבעתם, כולל נוייר, יש תחרות עצומה. מצד אחד מדובר בברכה גדולה, שמאמנה העתידי של אנגליה והמאמנים של איטליה, הולנד ופורטוגל היו מוכנים לעשות הכל כדי שתהיה גם להם. מצד שני, מדובר במשהו לא יציב במיוחד, שעלול לגרור גם בעיות בהיררכיה הקבוצתית.

אולי הסה, פרשן הכדורגל הגרמני של soccernet, מסכים שמדובר בנבחרת המוכשרת ביותר מאז 1972, ושובר את הראש לגבי תמונת ההרכב. "כן, בכל מצב אחר הייתי אומר לך בוודאות תמונה כללית של ההרכב, כיוון שיואכים לב הוא מאמן מאוד מאוד נאמן כלפי השחקנים שלו וייתן מקום ל-11 ששירתו אותו נאמנה בעבר, גם אם הם עוברים תקופה קשה במועדון שלהם", אומר הסה לוואלה! ספורט, "לכן, הייתי מוסיף לשוויני, לאהם, נוייר ואוזיל אפילו את קלוזה, פודולסקי ופר מרטסאקר, שאנחנו עדיין לא יודעים אם יהיה כשיר. בנוסף, ללב יש גם פינה חמה בלב למולר.

"יחד עם זאת, צריך לזכור שלקלוזה יש תחרות עצומה עם גומז וגם לפודולסקי ומולר תהיה בעיה במידה שלב יחליט שהוא חייב לשמור מקום לקרוס. אם מוסיפים למשוואה גם את גצה, רויס ושרלה, מקבלים עומס כבד מאוד בעמדות הקישור". לגבי בעיית ההיררכיה, אומר הסה: "גם לפני המונדיאל חלק מהאנשים אמרו שהחיסרון של מיכאל באלאק המנהיג יהיה בעייתי. אחרים אמרו שכל התפישה הזו היא מיושנת ואני חושב שהוכח כי הם צודקים".

גם וולרודט ממפה את יחסי הכוחות ואומר: "בנוסף לשווינשטייגר, לאהם, נוייר ואוזיל, אני מאמין שגם מולר ופודולסקי יפתחו. גם חדירה אמור להיות ב-11, על אף שטוני קרוס יכול לתפוס גם את העמדה שלו ולעשות את זה אולי לא פחות טוב. יהיה מסקרן מאוד לראות איך לב ישתמש בשני הכישרונות העצומים של גצה ורויס, אבל אני עדיין מאמין שהוא ייתן אשראי לפולדי ומולר". לגבי ההיררכיה הקבוצתית, אומר וולרודט: "דווקא זה היתרון הכי גדול של הנבחרת הזו. בניגוד לשנים עברו, ובעיקר עם אוליבר קאהן ומיכאל באלאק, ההיררכיה הקבוצתית לא חשובה בכלל. כמובן שלאהם ושווינשטייגר הם המנהיגים של הנבחרת, אבל זה לא משהו בסגנון הישן או משהו שאמור להלחיץ את כל השאר".

מרקו רויס שחקן נבחרת גרמניה (שמאל) עם מאמן יואכים לב. Christof Koepsel, GettyImages
פקק גדול בעמדות הקישור. לב ורויס/GettyImages, Christof Koepsel

אופוריה מוגזמת?

במסיבת העיתונאים לקראת המפגש עם צרפת נשמע מסוט אוזיל, שיחזור לברמן שם פרץ בגדול, אופטימי במיוחד כשאמר: "המטרה שלנו היא לזכות ביורו ואנחנו נעשה את זה. אני באמת משוכנע שאנחנו יכולים לעשות את זה. אנחנו יכולים להתחרות באותה רמה עם כל נבחרת בעולם". וכששחקן ריאל מדריד אומר דבר כזה, התקשורת הגרמנית (ללא ספק אחת הקטלניות באירופה) חייבת ליישר קו ואפילו להקצין.

לאחר ההצגה והניצחון 0:3 על הולנד בנובמבר אשתקד יצאה התקשורת מגדרה. הכותרות דיברו על כך שמדובר בנבחרת הטובה בעולם, שחקני עבר שבדרך כלל אוהבים לקטול את הנבחרת החמיאו לשחקנים ולמאמן והרימו את הציפיות לשמיים. כל הדיבורים נסובו סביב המפגש הבא מול ספרד הנהדרת ולא התייחסו בכלל לשאר.

מצד אחד, התקשורת היללה ורוממה, מצד שני אותם כלי תקשורת בדיוק הזהירו כל הזמן מאופוריה מיותרת. מעין דואליות משעשעת שכזו. ואכן, באוויר יש תחושת אופוריה קצת מסוכנת. תחושה שמעט דעכה אחרי ההגרלה הקשה שגרמניה קיבלה בשלב הבתים (הולנד, פורטוגל ודנמרק), אך מצד שני נשמעו קולות שאמרו שדווקא ההגרלה הקשה הזו תצליח להוריד את הנבחרת לקרקע.

"כן, יש בגרמניה אופוריה", מודה הסה, "יש אופטימיות שנובעת מכך שהנבחרת הצליחה לשלב בין כדורגל נהדר לתוצאות מושלמות. בנוסף, יש הרגשה שהגיע הזמן אחרי שני הפסדים בחצאי גמר (מונדיאל 2006 ו-2010) ואחד בגמר (יורו 2008) שהנבחרת תניף את הגביע סוף סוף. בנוסף, יש תחושה שספרד אולי איבדה קצת מהרעב שלה, וגם זה יכול לעשות שינוי. ההגרלה הקשה באמת הרגיעה מעט את האופוריה, אבל לא לגמרי. לב והשחקנים אמרו מיד שבשביל לזכות בתואר גם ככה צריך לנצח את כל הנבחרות הטובות, כך שההגרלה לא משנה כלום. זה בהחלט הוסיף הרבה לביטחון העצמי".

וולרודט מסכים: "יש רגשות מעורבים כי בדרך כלל גרמניה קיבלה הגרלות קלות מאוד והפעם, אולי לראשונה אי פעם, קיבלנו את ההגרלה הכי גרועה שיש, אבל גם אצלנו יש יותר איכות מאי פעם. ההגרלה גרמה בעיקר לסקרנות עצומה, לא לחרדה או פחד".

מי שהגדיל לנתח את המצב היה שחקן באיירן מינכן לשעבר ווילי סאניול הצרפתי (58 הופעות במדי הנבחרת), שהעניק ל"קיקר" ראיון לקראת המפגש בין שתי הנבחרות ואמר: "נבחרת גרמניה הולכת לשלוט באירופה ב-10 השנים הקרובות. אני חושב שאין לה חולשות בכלל". את זה עוד נראה.

הערב: גרמניה-צרפת (21:45, ספורט 2), לטריקולור יש סיכוי?

כדורגל עולמי בוואלה! ספורט

מסוט אוזיל שחקן נבחרת גרמניה. GettyImages
"המטרה שלנו היא לזכות ביורו ואנחנו נעשה את זה. אני באמת משוכנע שאנחנו יכולים לעשות את זה". אוזיל/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully