וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו כלים שלובים

20.2.2012 / 15:56

העבר מפואר, אבל העשור האחרון הרסני. יוסי מזרחי מאשים את הלחץ, נמני סבור שהיכולת הירודה שלהן מרסקת את ליגת העל. בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב - מועדונים במלכוד

בית"ר ירושלים תארח הערב (20:50, ערוץ 1 ו-HD) את מכבי תל אביב לקרב צמרת מרתק, שיכריע ככל הנראה את זהות האלופה הבאה של ליגת העל. טוב, קצת השלינו את עצמנו, שני השמות הללו פשוט זורקים אותנו לתקופה אחרת, שבה התמודדו הקבוצות על התארים. אלא שבעשור האחרון, למרות הבלחות בודדות פה ושם, הן דומות מכיוון אחר לחלוטין ומהעבר המפואר נותרו רק הזיכרונות.

"בלי מכבי תל אביב חזקה ובלי בית"ר ירושלים חזקה, ליגת העל שלנו לא שווה שום דבר", אומר אבי נמני, כיום סוכן שחקנים ופרשן כדורגל. אין כנראה מי שמכיר טוב מנמני את ההקבלה בין שני המועדונים, בשורותיהם שיחק. "העניין בכדורגל הישראלי הולך ופוחת ובסופו של דבר. מי שהכי מפסיד מהמצב של מכבי ובית"ר זה הכדורגל שלנו, מעבר לכך שגם האוהדים מאוכזבים. רמת העניין יורדת וזה לא עושה לנו טוב".

שחקני בית"ר ירושלים מאוכזבים. ברני ארדוב
רבים מייחלים לירידתם, אבל זו תהיה מכה קשה לליגת העל. שחקני בית"ר ירושלים/ברני ארדוב

שיטה? לא בקרית שלום, לא בבית וגן

יש, כמובן, שוני בין הקבוצות והוא מתבטא בביטחון ובראייה לעתיד. למכבי תל אביב יש גב כלכלי חזק, בעוד שבבית"ר הדברים מאוד לא ברורים. הקבוצה חיה מעונה לעונה, כשאיש לא יודע מה טומן בחובו העתיד. "יהיה מאבק קשה מאוד עד סוף העונה", אומר נמני,"ואם היא תרד ליגה, הנזק יהיה גדול. לעומת זאת, מכבי תל אביב תמיד תוכל לחזור לעניינים מכיוון שהרמה בליגה ירדה".

נמני מתייחס לקושי של בית"ר למצוא משקיע כלכלי: "אני לא רואה מישהו שבמציאות הקיימת יבוא וייקח את בית"ר ירושלים. אופתע מאוד אם זה יקרה. אני חושב שצריך הרבה מזל בנקודה הזו, ואולי גם בבית"ר ימצאו מישהו. כרגע, אני לא רואה מישהו נורמלי שיבוא וישים כסף".

ובכל זאת, דומה שלא הכסף מטריד כרגע את השחקנים. "הקהל מאוד דומיננטי וחשוב, אבל בסופו של דבר האוהדים צריכים לתת למועדון שקט ורוגע", מוסיף נמני. "בבית"ר הקהל חייב לתת כעת שקט כי הקבוצה במאבקים חשובים נגד הירידה. במכבי תל אביב נראה שהסיפור די נרגע, כך שכרגע אין כל כך טעם להתייחס לזה".

מי שכן מתייחס לכך הוא מאמן מ.ס. אשדוד יוסי מזרחי, שהוביל את בית"ר לאליפות והדריך בשני המועדונים. "בבית"ר ירושלים הלחץ גדול בהרבה ממכבי תל אביב", אומר מזרחי, "אך עדיין מדובר בשני מועדונים שהלחץ סביבם אינו מאפשר להתנהל בדרך ניהולית ומקצועית מסודרת. כל דרך כזאת לוקחת זמן, ושם אין את הזמן הזה. אם מישהו מצליח לחבר איזושהי נוסחת הצלחה נותנים לה צ'אנס וממשיכים, אך ברמה היסודית המועדונים האלה כל כך לחוצים ועם תקשורת בועטת מסביבם, שקשיי התפקוד הם על סף הבלתי אפשרי. במתכונת הנוכחית, ברוב שנות הקיום שלהם המועדונים האלה יתקשו לתפקד ולהצליח תחת הלחץ הזה, וצריכים לחשוב על דרך אחרת להתמודד עם הדברים".

נמני חושב שהיתרון הגדול של מכבי תל אביב הוא מחלקת הנוער: "היא מנוהלת מצוין. הם מוציאים משם די הרבה שחקנים, ואני חושב שבבית"ר אין את המשאבים להגיע לרמת הניהול של מכבי תל אביב. למכבי יש גם תנאים ומגרשים, בבית"ר זה לא קיים וזה חבל, כי ירושלים זו חממה טובה לשחקנים צעירים. יש הרבה כישרונות שהולכים לאיבוד בגלל שלא משקיעים בהם, או שמשקיעים בהם אבל בצורה לא נכונה".

אבי נמני מנג'ר מכבי תל אביב. קובי אליהו
"האוהדים צריכים לתת שקט ורוגע". אבי נמני/קובי אליהו

רק לא לגמור כמו בית"ר

חבר הכנסת צחי הנגבי, אוהד מכבי תל אביב, מספק את הזווית שלו לעשור העצוב של המועדונים הללו: "אני חושב שאחת הבעיות הגדולות שבלטה בשנים האחרונות, במיוחד במכבי תל אביב, היא שלא היה מנהיג על המגרש. הניסיונות לייבא מנהיגים מבחוץ, נכון לרגע זה, לא הצליחו. שחקני הרכש שהגיעו לקבוצה בשנים הללו בכל העמדות כשלו בזה אחר זה. הזר האחרון שאני זוכר שהצליח במכבי היה אנדז'י קוביקה, וזה קרה לפני כ-15 שנה. האשם הוא על הצדדים המקצועיים, שלא מצאו מענה לנקודות התורפה".

הנגבי לא מופתע מההדחה המוקדמת של מכבי תל אביב מהגביע: "זה מוטיב שמאפיין את מרבית השנים האחרונות. כבר הרבה זמן הקבוצה לא הגיעה לחצי הגמר, ובדרך כלל הודחה על ידי קבוצות שעל הנייר היינו צריכים להביס, כמו בית"ר/שמשון, הפועל ירושלים, הפועל פתח תקוה או הפועל עכו. אפשר לראות שם אפס נשמה".

הנגבי מקווה שמצבה של מכבי תל אביב לא יהיה כמו זה של בית"ר: "אני מאוד מקווה שהמחאה שמתרחשת כיום ביציעי מכבי לא תופנה נגד גולדהאר, כי אם הוא יילך נישאר במצב עלוב. גולדהאר הוא נכס לכדורגל הישראלי, כי הוא מביא המון רוגע וסבלנות. נכון שאולי לא כל ההחלטות והבחירות שלו עד היום היו נכונות, אבל אנחנו לא רואים אחרים שעומדים בתור כדי להשקיע כסף. בהיבט הזה, בית"ר ירושלים היא באמת דוגמה לקבוצה עם קהל אדיר, שבה התסכול של הקהל גרם לבעלים, מעבר לבעיות הנוספות שהיו לו, גם עוגמת נפש, ולכן התרומה שלו היתה מינורית בשנים האחרונות".

עם זאת, הנגבי אופטימי דווקא לגבי בית"ר: "מה שמאפיין קבוצות גדולות היא העובדה שתמיד תהיה להן עדנה. העוצמה שלהן והעובדה שאוהדים אותן מאסות כאלה של אנשים מחיות אותן פעם אחר פעם. אני חושב שבית"ר תישאר כי יש בתחתית קבוצות יותר חלשות, והיא תצטרך לבנות מחדש את הכוח שלה. יש לה את הפוטנציאל לכך, את אחד הקהלים הגדולים בארץ, הכי שרוף והכי אוהד, ועכשיו הגיע אלי כהן כדי לחבר מחדש את הקבוצה. לצערי, נראה לי שזה יקרה כבר הלילה נגד מכבי והלוואי שאלי כהן היה מגיע לשם בשבוע הבא. אני בטוח שמכבי תל אביב תפסיד הערב".

אלי כהן מאמן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
פתיחה טובה לקדנציה דווקא מול מכבי תל אביב? אלי כהן/ברני ארדוב

עם סמל לא קונים אליפות

לעיתונאי חיים ברעם, אוהד הפועל ירושלים, זווית אחרת: "הנפילה של בית"ר הרבה יותר קשה ומהדהדת, כאשר אני חושב שאחת הסיבות העיקריות לכך היא השעבוד של הקהילה להון הגדול. זה התחיל מזה שבמקום העסקנים הישנים והטובים בתל אביב וירושלים, התחילו לבוא אנשי הון גדולים. כל זמן שהיה מדובר באנשי הון קטנים עם זיקה למועדון, כמו לוני בתל אביב ומשה דדש בירושלים, המסגרת של התמיכה והאווירה הכללית נשמרה. ברגע שמכרו את המועדון לאנשים שבאמת יש להם כסף, כמו שניידר וגולדהאר מהצד של מכבי ובטח שגאידמק בבית"ר, המירו את ההשקעות השפויות ואת הקשר עם הקהילה. אוהדי בית"ר הפקירו מרצונם הטוב את גורלם בידיו של אדם שאף אחד לא ידע מי הוא. הוא הבטיח להם את החלום הישראלי האולטימטיבי ' התעשרות קלה בלי מאמץ והגעה לתארים ללא מאמץ והשקעה".

ברעם מתייחס לעניין נוסף - תופעת הסמלים: "הטייקונים חושבים לעצמם בתחילה, 'אני אביא את נמני למכבי וקורנפיין היה שוער נהדר בבית"ר, הם יסמלו עבורנו משהו ויחברו את הקהל'. הכל קשקוש. הרי אלה שעושים את הרעש באינטרנט ובתקשורת משני המועדונים הם אותם 300 איש. והחבורות האלה, בכל קבוצה, יודעות שהן יכולות לעשות צרות. מה שקורה בקבוצות הוא בעצם פועל יוצא של כל התהליכים הללו יחד. קח את אבירם ברוכיאן, שגם לא היה כזה שחקן גדול וגם לא יכול לתפקד באווירה שנוצרה. הדוגמה שלו תקפה לעוד שחקנים בשתי הקבוצות. אתה צריך להיות מנותק לגמרי כדי להצליח בתנאים הללו. המשבר נובע מהניכור עם בעלי ההון, יחד עם צורת ההתארגנות של האוהדים, עם המימד המרתיע שלהן וההשפעה שיש על אנשי המקצוע עצמם. כל זה יוצר מצב שהקבוצות נמצאות בתהליך של התמוטטות".

אבל האם יהיה גורלן של מכבי תל אביב ובית"ר דומה לזה של קבוצות פאר שנעלמו בתהומות הנשייה? ברעם חושב שלא: "אני לא מאמין שהמועדונים יתמוטטו לגמרי. בינתיים הם רחוקים מאוד מהתהילה הרגעית שהם כל כך מקווים לה, זה לא יקרה בזמן הקרוב ואין פלא שבמציאות הנוכחית קבוצה שקטה וסולידית כמו קרית שמונה מגיעה לאן שהיא הגיעה. יש בה אלמנט שאין במכבי תל אביב ובבית"ר ירושלים: שפיות. זה חסר מאוד בתרבות הכדורגל ובתרבות הפוליטית, הכרה אמיתית בכוח ובעוצמה ויכולת לשחק את המשחק לפי מוסר ולפי הכלים הרציונליים העומדים לרשותך".


יאללה סולחה: יובל נעים ואיציק קורנפיין ערכו שיחת פיוס
לא שוכחים ולא סולחים: מכבי תל אביב תובעת את בוזלו
לראשונה בישראל, הצופים יבחרו את המשחק שישודר
בבית"ר לא חסר לחץ לקראת המשחק מול מכבי תל אביב
בית"ר ירושלים בוואלה! ספורט
מכבי תל אביב בוואלה! ספורט
ליגת העל בוואלה! ספורט

איציק קורנפיין יו"ר בית"ר ירושלים עם הבעלים ארקדי גאידמק. קובי אליהו
לא שידוך מוצלח במיוחד. גאידמק ואיציק קורנפיין/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully