וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי תל אביב: המשחק שאסור להם להפסיד

16.2.2012 / 11:20

ספאחיה גנב אליפות, שרף ופיני גרשון איבדו אותה ויצאו בדרך האחורית. ניסיון השנים האחרונות מעיד: מכבי תל אביב חייבת לזכות הלילה בגביע המדינה, אחרת בלאט עלול למצוא את עצמו במאי במצב דומה

בני השרון, הפועל ירושלים והקאמבק, אפילו עירוני נהריה. אלה השמות שעולים בהקשר של מכבי תל אביב בגביע המדינה בשנים האחרונות. אלה הקבוצות שגרמו לה לאבד את התואר המשמעותי הראשון של העונה, אובדן שהתברר כקריטי במיוחד. כי במכבי תל אביב גביע הוא לא סתם מתכת להתהדר בה. אם היא תפסיד אותו הערב (20:45, ערוץ 1 ו-HD), אפשר יהיה לראות בכך סימפטום מקדים למפולת. על הנייר, מכבי תל אביב טובה בהרבה ממכבי ראשון לציון, אבל במצבו הבריאותי של סופוקליס שחורציאניטיס ואחרי שרשרת המשחקים הבינוניים של הקבוצה, שום דבר לא סגור מראש.

מאמן שהיה בצוות המקצועי של מכבי בשנים האחרונות מסכים עם תיאוריית ה"כישלון עכשיו – סימן לבאות". לדבריו, "כל איבוד תואר במכבי מסמן את העונה ככישלון, אלא אם כן ההצלחה מאוד גדולה באירופה. הפסד בגמר הוא כישלון, וכבר אחריו ההנהלה חושבת על שינויים".

מוטי דניאל, ששיחק במכבי תל אביב במשך תשע עונות, מחדד: "יש חשיבות לכל תואר במכבי, גם לשחקנים וגם למערכת. זה לא משהו שמקלים בו ראש, כי זכיות לא כל כך זוכרים במועדון. הפסדים, לעומת זאת, נצרבים היטב בתודעה".

דיוויד בלאט זוכר ודאי שקודמיו בתפקיד ספאחיה, צביקה שרף, ופיני גרשון הפסידו גביע. שרף וגרשון איבדו לאחר מכן גם את האליפות, ספאחיה הצליח איכשהו לגנוב אותה, אבל לא נמלט מגורלם של השניים האחרים – פרידה מהירה מיד לאחר סיום העונה. אילו לקחים יכול בלאט לקטוף מהעבר כדי שהמצב הזה לא יתפוס גם אותו?

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט לצד מאמן מכבי ראשון לציון אפי בירנבוים. ברני ארדוב
ההיסטוריה הופכת את המשחק לגורלי עבורו. בלאט, אפי והגביע/ברני ארדוב

לא לנצח בבית משחק מכריע?

כדי להיווכח עד כמה א?ל?ת המזל לא סולחת על חוסר הצלחה לקטוף גביע, אפשר לחזור לעונת 2006/7 של ספאחיה, דווקא אותה עונה שהסתיימה עם אליפות. מכבי לא לקחה גביע, ובאותה שנה הודחה מהיורוליג לאחר שגנבה בשלב ההצלבה משחק ביתי מצסק"א, אבל הייתה רחוקה מלהרשים במפעל, כשהיא קוטפת את התואר רק בזכות סל בשנייה האחרונה מול הפועל ירושלים, לאחר דומיננטיות של הירושלמים ברוב שלבי המשחק.

ההפסד הזה החל שרשרת של כישלונות במפעל. בשנה שלאחר מכן גם צביקה שרף איבד את הגביע - ואחר כך גם את האליפות. פיני גרשון הגיע, הפסיד לנהריה וניצח בקושי את מכבי חיפה בקרב על האליפות. בעונה שאחרי כן הוא דווקא שבר את הסטטיסטיקה וזכה בגביע, אבל איבד אליפות, הודח מאירופה ומצא את הדלת החוצה. בלאט הכין את מכבי תל אביב היטב אשתקד, ולאחר שרמסה את ברק נתניה שייטה בקלילות גם לאליפות.

יש לקחת בחשבון שכל המשחקים הללו נערכו ביד אליהו, וגורם בקבוצה מודה שהיו לה לא מעט בעיות בשנים האחרונות: "אם הקבוצה לא מספיק טובה לנצח בבית במשחק מכריע, אין ספק שזו נורה אדומה", הוא אומר. ג'ייסון וויליאמס, ששיחק תחת בירנבוים ואחר כך גרשון, משחזר: "כשהפסדנו את הגביע, ההרגשה הייתה מאוד לא נעימה, לאחר שמכבי זכתה בכל כך הרבה גביעים. גם המשך העונה לא היה טוב - אפי הוחלף, וזה היה רק סימפטום של אותה עונה".

פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
ההדחה מהגביע סימנה נקודת שבירה ראשונה. גרשון/ברני ארדוב

משחק בבטן של העונה

גם עוזר המאמן גיא גודס, שהיה במכבי תל אביב עוזרם של ספאחיה ושל צביקה שרף וחווה על בשרו הפסד של שני גביעים, סבור שגורם המומנטום חשוב מאוד. הוא לא אומר זאת מפורשות, אך ברור למדי שגם הוא סבור שאם מכבי תפסיד הלילה גביע, בעוד שבוע, במשחק החשוב מול ברצלונה, כדור השלג יתחיל להתגלגל. הוא לא מכחיש שעל המגרש, כמו בחיים, עיתוי הוא מצרך הכרחי: "זה מומנטום חשוב. גם בשנה שעברה היינו בגמר וניצחנו. אני קורא לזה 'משחק בבטן של העונה'. כשאתה לוקח גביע, הוא מרים אותך לגבי ההמשך וזה מה שאנחנו רוצים לעשות".

גודס מתרפק על הימים הטובים של הגל הירוק: "אין ספק שניצחון וזכייה בגביע הם כיף וסיפוק וממנפים את העונה. אנחנו רוצים לנצח כל משחק, וכל זכייה בתואר דוחפת אותך קדימה".

גם מיקי דורסמן, שזכה באליפות עם הפועל חולון על חשבונה של מכבי תל אביב בעונה של צביקה שרף (כאשר מכבי איבדה גם גביע וגם אליפות), סבור שזכייה בגביע היא בעלת חשיבות גורלית: "זה מעביר מסר גם לליגה וגם לקראת הפיינל פור שידה של מכבי על העליונה", הוא סבור. "למכבי יותר חשוב מקבוצה אחרת לקחת גביע, כי זה הבסיס להצלחה שלה בהמשך".

דורסמן מצביע על חשיבות נוספת של זכייה הערב: הגביע כאמצעי מניעה לסחף במעמד. "ברגע שמכבי מפסידה תארים, המעמד שלה נשחק ואז צריך לטפס מחדש להחזיר את אלמנט ההרתעה. מצד שני, גם אם הם משחקים בליגה הישראלית וביורוליג הם לא יכולים להתלונן על עומס. זה עניין של הכנה מנטלית. אני חושב שצריך לזכור שלא קל לשחקנים במכבי לעשות את המעבר בין אירופה לליגה הישראלית, מאוד קשה להכין קבוצה כזאת. מעבר לכך, הרבה לחץ בא מלמעלה.כששחקנים לא מגיעים למשחקים גדולים, זו עוד סיבה לא להשאיר אותם".

דייויד בלאט גיא גודס מאמני מכבי תל אביב בכדורסל. ברני ארדוב
"'משחק בבטן של העונה". גודס עם בלאט/ברני ארדוב

הרגשה של סוף העולם

שבשבוע הבא צפוי לצהובים מפגש חשוב ביורוליג. הפסד יכול להשפיע על הקבוצה מנטלית ובכך באופן ישיר על הצלחתה בזירה האירופאית. דרק שארפ מלווה את מכבי בשנים האחרונות ועל כן מכיר היטב את האפקט הקודר שיש לאיבודי הגביעים: "על כל איבוד אליפות לוקח זמן להתגבר. מבחינה רגשית ומנטלית, לא פשוט להתאושש מחוויה כזאת, אבל חייבים להתאחד חזרה ולהתאזן". דניאל מעיד: "לאבד גביע אז היה נראה כמו סוף העולם. זו הרגשה לא נעימה, ולהיזכר בזה היום מציף את ההרגשה הזאת". עם זאת, דניאל סבור כי "בשנים ההן זה השפיע יותר מהיום מבחינה מנטלית, כי בשנתיים האחרונות מכבי הייתה בכמה סיטואציות שבהן היא הפסידה תארים. אני חושב שבקבוצה הנוכחית גם של מכבי, הפסד בגביע פחות ישפיע מאשר לאי עלייה להצלבה, למשל".

שארפ לא חושב שהסטטיסטיקה הקשוחה של העבר בהכרח מלמדת על העתיד: "כל שנה שונה במהותה. אני לא חושב שהפסד בגביע הוא סממן מקדים לעונה, כי המבנה של משחק בודד הוא של 'לחיות או לחדול'". ועדיין, הוא מודה ש"ניצחון הוא חשוב, ללא ספק, בייחוד במעמדים כאלו, ובטח למכבי תל אביב. זה תואר, וכאן רוצים לזכות בכל התארים".

דייויד בלו מסביר טוב מכולם מה קורה היום בין השחקנים: "מה שקורה באמצע העונה לאו דווקא משפיע על כל העונה, אבל אני רואה זכייה בגביע כמשקל שמונח על מכבי מבחינת הלחץ. ברור שזה חשוב למערכת, אז אולי מהבחינה הזאת זה מנבא ומשפיע על ההמשך". אחר כך הוא מרגיע את הגזרה: "אני לא חושב שהפסד בגביע גורם בסופו של דבר לשינויים פרסונאליים בקבוצה. אבל זכייה באמצע העונה מורידה את הלחץ להמשך. יש בשבוע הבא משחק יורוליג חשוב, אבל זה לא ישפיע על המשחק הבא. לכל משחק יש חיים משלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully