וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב, וצדק: כך הגיע מורן רוט למעמד של כוכב בכדורסל הישראלי

13.2.2012 / 10:05

מורן רוט הגיע למעמד של סמל בהפועל חולון בזכות עקשנות והליכה נגד הזרם. עכשיו, הוא מחכה לקחת למכבי תל אביב עוד תואר וגם לסגור חשבון קטן בנבחרת

לפני כשבועיים חשף צביקה שרף בראיון עם דן שמיר בתוכנית "חמישיות", כי לו היה ממשיך כמאמן מכבי תל אביב בעונת 2008/9, אחרי שהקבוצה איבדה את האליפות להפועל חולון, היה מצרף את מורן רוט. "גם באמצע העונה, כשהייתי בחולון, מכבי פנתה למיקי דורסמן וביקשה אותי", מגלה רוט בשיחה עם וואלה! ספורט, "מיקי אמר שהם לא יקחו את הלב והמנוע של הקבוצה".

בפועל, שרף לא המשיך, אפי בירנבוים העדיף את דרור חג'ג' שלא הצליח במדים הצהובים, ורוט הלך להפועל ירושלים. הקיץ נפתח חלון הזדמנויות נוסף לרכז המוכשר, לאחר שיותם הלפרין לא יכול היה להגיע למכבי, אך לאחר התלבטויות גדולות העדיף דיוויד בלאט את יוגב אוחיון, ורוט שוב לא הגיע לצהובים. למרות חוסר ההצלחה להגיע לקבוצה הגדולה בישראל, אין לאיש ספק כי רוט הוא בטוח אחד הרכזים הגדולים בישראל כיום, ואולי הגדול שבהם. רגע לפני שהוא פוגש את הצהובים, יצאנו לבדוק מהו מעמדו בכדורסל של היום.

מורן רוט שחקן הפועל חולון חוגג עם טזמין מיטשל. קובי אליהו
אם אתה לא יכול להצטרף אליהם, נצח אותם. מורן רוט/קובי אליהו

מנהיג אמיתי

"אנחנו עובדים יחד ובאמצע העונה, ולא צריך לצאת מגדרנו יותר מדי, אבל אימנתי הרבה שחקנים גדולים כמו מאיר טפירו, דרור חג'ג' וגיא פניני - מורן הוא נכס למאמן לפחות כמוהם, נכס אדיר", מספר שמיר על העבודה עם רוט, "שחקנים גדולים עושים את העבודה למאמן הרבה יותר קלה. כשאימנו את מכבי בעונה שבה לקחנו את גביע אירופה במוסקבה, הרגשנו שהעבודה שלנו הרבה יותר קלה מאשר בשנים אחרות, כי הרבה דברים באו באוטומט. אותו דבר עושה לך שחקן כמו מורן – העבודה שלך הרבה יותר קלה בחדר ההלבשה ובשליטה שלו בדברים על המגרש".

שי האוזמן, מנהלה המקצועי של מכבי אשדוד, מסתכל על המסלול שעשה רוט, מאז שאימן אותו בנוער לאומית של המועדון, ומנתח: "מורן הוא דוגמא לכך שלא חייבים לעבור בגיל צעיר דרך המועדונים הגדולים, ולא תמיד צריך לעבור דרך כל מני אקדמיות. הוא שיחק רק שנה אחת במועדון גדול בנוער, וזה היה בכיתה י"ב במכבי תל אביב. זו שנה שבה הוא הלך אחורה. את ההתקדמות הגדולה הוא עשה באשדוד ורחובות, וזו פונקציה של ביטחון ואמון שניתנו בו. יכול להיות שאם בגיל צעיר יותר הוא היה מגיע למועדונים גדולים יותר ועומד בתור מאחורי שחקנים אחרים, ההתקדמות שלו הייתה אחרת. מורן הוא דוגמה לכך שעם נחישות ועבודה קשה והתמדה אפשר לעבור דרכים בכדורסל הישראלי גם במסלולים שונים מהמקובל".

רוט עצמו מסתכל על התמונה מצד אחר. "עם השנים, ככל שאתה צובר יותר ניסיון, ככל שאתה מוביל יותר קבוצות ונמצא במצבים עם לחצים ומעמדים גדולים, אתה מתמודד בכל מצב, מתחיל לבנות ביטחון ומעריך את עצמך יותר. אני מרגיש שהגעתי בשנים האחרונות למצב שבו הרבה תלוי בי. יש ממני ציפיות ויש עליי לחץ מכל מיני גורמים, וזה האתגר הגדול - לדעת שרוצים לעצור אותך, ואתה חייב להביא את עצמך ואת הקבוצה שלך להישגים הכי גדולים. בגלל זה אני לא נח על שום תואר או סטיגמה. תמיד רציתי להשתפר ואני שמח שמשנה לשנה אני מקבל את ההערכה מעצמי ומבחוץ".

שמיר מנסה להסביר מה הופך את רוט לכוכב כל כך גדול בכדורסל כיום: "רכז באופן עקרוני צריך לדאוג לקבוצה, אבל אנחנו מצפים מרכזים בימינו בכדורסל של 24 שניות להיות מאוד אגרסיביים בעצמם ולעשות נקודות וסטטיסטיקה, וזה מציב בעבודה הזאת גבול מאוד דק. בעוד שחקנים אחרים צריכים לחשוב איפה הם מקבלים את הנקודות שלהם, רכז צריך לחשוב על דברים אחרים, וצריך לדעת בראש שלו שהוא יכול לקחת את הכדור הבא ולעשות איתו דברים. עבודת הרכז היום היא איזון מאוד דק בין יכולת לנהל את המשחק לבין לעשות דברים בעצמך, ואני חושב שהרכזים הגדולים יודעים לשלב. מורן הוא ממש אחד מאלה ומדגים את הדבר הזה".

דן שמיר מאמן הפועל חולון. ברני ארדוב
רוט יודע למצוא את הגבול שבין ריכוז משחק לעשיית נקודות. שמיר/ברני ארדוב

סמל בהתהוות של חולון

אחת הביקורות הגדולות על רוט לאורך השנים הייתה שהוא מחליף הרבה קבוצות. בין 2004/5, אז הגיע לליגת העל, לעונת 2009/10, עבר רוט ברמת השרון, ראשון לציון, גליל עליון, רמת גן, הפועל חולון, הפועל ירושלים ועירוני אשקלון. בכל מקום הוא התחבר לקהל, אלא שבחולון ההרגשה שונה. "אני שמח מאוד שאני מצאתי בית, ועכשיו אני שנה שלישית בחולון. כשנדדתי בין קבוצות תמיד השתדרגתי בקבוצות או בשכר, ועכשיו מצאתי מקום שהוא דומה לי באופי, שמוציא ממני את המיטב. החיבור עם המועדון והקהל הוא חיבור שהגיע מכל מיני סיטואציות".

אחד הדברים שהפכו את רוט לכל כך נערץ בחולון הייתה הבחירה שלו לא לברוח מהקבוצה בעונה שעברה, באמצע ההתמוטטות, למרות הצעה מצוינת ממכבי אשדוד. "בעונה שעברה, כשהמועדון היה על סף קריסה והיה הכי קל לעזוב ולתת לספינה לטבוע, החלטתי שאולי אני מסתכן בשכר שלי, ולא קיבלנו הרבה זמן שכר, אבל הרגשתי שזה המקום שלי ואני לא יכול לעזוב".

אחד מהמאמנים הבכירים בכדורסל הישראלי מסתכל על מה שרוט עושה בחולון ומוסיף: "מורן רוט באולם הפחים זה כמו ישראל אלימלך בפחים של אז או עדי גורדון של ירושלים, סמלים אמיתיים. בכל משחק הוא נישא על גלי אנרגיות בצורה נדירה, וזה נכון לגבי כל שחקן שמשחק בחולון, אבל האופי של רוט גורם לו לנצל את הדחיפה של הקהל יותר מכל שחקן אחר. לפעמים נדמה שהוא מרחף שם באוויר בין ההתקפות. זה מדהים".

אוהדי הפועל חולון במשחק הביתי האחרון של הקבוצה. ברני ארדוב
אצלם רוט הוא בן בית כמעט בדרגה של ישראל אלימלך. אוהדי הפועל חולון/ברני ארדוב

לא מספיק טוב לנבחרת?

אלא שאחרי כל התשבחות מגיעה נקודה תמוהה. רוט רשם קדנציה משמעותית אחת בנבחרת ישראל, בקיץ 2008, אז היה הרכז המוביל אחרי מאיר טפירו ויותם הלפרין, שהובילו את הנבחרת לאליפות אירופה תחת צביקה שרף. בשנתיים האחרונות רוט לא היה בסגל הסופי, כשב-2010 הוא כלל לא מוזמן לסגל המורחב, באחת ההחלטות התמוהות שנראו כאן. "אין ספק שזאת לא הייתה החלטה מקצועית נטו", מאשר גורם בכיר בנבחרת, ורומז למערכת היחסים העגומה בין רוט לעודד קטש, עוזר המאמן בשנתיים האחרונות, איתו רוט לא הסתדר בימיו בגליל עליון.


"השחקנים שנבחרו בסופו של דבר לשחק הם שחקנים ראויים, וזאת החלטה קשה כואבת בכל מקרה", מסביר שמיר, עוזר המאמן השני של הנבחרת,"זה מסוג הדילמות הטובות שיש למאמנים, שיש להם כמה שחקנים באותה עמדה, שעושים עונות טובות ומנהלים קבוצות: מקל, אוחיון, נעימי, רוט, ניסים והלפרין הם שחקנים ברמה גבוהה מאוד. זאת קבוצה של 12 שחקנים שנבנית, ורוט צריך להיות בנבחרת חד משמעית ולהיות מזומן רק אם יש לו תפקיד מובטח ומשמעותי. אין לו מה להיות רכז שלישי, זה לא מה שהיה לפני חמש או שש שנים".

רוט עצמו מתקשה להבין. "הייתי צריך להיות בסגל הסופי של הנבחרת. רציתי להיות חלק ממנה, הרגשתי שזאת השנה שלי אחרי כמה שנים שהייתי בסגל. צביקה נתן לי את הצ'אנס הראשון בגדול בנבחרת, הייתי בשתי אליפויות אירופה והייתי חלק גדול מהעלייה לאליפות אירופה 2009. אחרי עונה באמת טובה הרגשתי שזאת ההזדמנות שלי, הייתי צריך להיות שם, וזה לא קרה. זה נורא כאב לי, כי כל הקריירה שלי לא הייתי בנבחרות הצעירות ולא היו לי כוחות שדחפו אותי ומועדון שעמד מאחוריי, עד היום עשיתי הכל בזכות עצמי, אבל לפעמים מישהו שבא מלמטה אולי יותר קל לשים אותו בצד. זה לא מקובל עליי, וחבל לי".

לגבי הקיץ הקרוב, רוט רומז שהמצב עשוי להיות שונה. "הנבחרת מעל הכל, אבל אני לא תמים. אני מאוד רוצה להיות שם, אבל אם יזמינו אותי ארצה לדעת מה המעמד שלי".

שחקני נבחרת ישראל מורן רוט (שמאל) וחברו כריס ווטסון. יותם רונן
לא קיבל הזדמנות הוגנת, לדעתו. רוט בנבחרת/יותם רונן

העתיד, כנראה, לא שונה

האוזמן, שכאמור עבר עם רוט לא מעט בקריירה, לא חושב שנקודת הנבחרת תעצור אותו. "השיא הראשון של מורן בקריירה היה בכיתה י' כרכז הראשון בנוער הלאומית של מכבי אשדוד, תחתיי, והוא עבר כל מיני שיאים אחרים וכל מיני רגעי שפל. הוא זומן לנבחרת הקדטים תחת בוב גונן ביחד עם שמוליק ברנר, ואחרי אימון אחד גונן זרק אותו. שחקן כמו מורן לא נשבר בגלל אי זימון לנבחרת הבוגרת".

אם יצליח בגיל 29 להוביל מורן רוט את הפועל חולון לתואר נוסף, שני יחד איתו, אין ספק שהאגדה שלו באולם הפחים תהפוך לגדולה עוד יותר. הסיכוי שהוא יעזוב את הקבוצה הוא קטן מאוד, אבל זה לא ימנע ממנו להירשם כאחד השחקנים המובילים של שנות ה-2000 בכדורסל הישראלי. "אני יודע מאיפה באתי ואת הדרך שעשיתי ולאן הגעתי, והכל בזכות עבודה קשה ואמונה עצמית", מסכם קפטן חולון, "אני לא נח על דברים שעשיתי, תמיד רוצה להשתפר, אני אוהב את המשחק הזה יותר מהכל. כל עוד אני משחק אני עושה את הטוב ביותר, ברור שתמיד רוצים יותר, ואתה רוצה להתמודד בליגות חזקות או קבוצות גדולות, אבל זה מה שכרגע השגתי. אני בסדר גמור עם זה ומאושר מאוד".

שחקן הפועל חולון מורן רוט. ברני ארדוב, ברני ארדוב
זה הזמן לשמוח שוב?/ברני ארדוב, ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully