וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המינוי ליו"ר האיגוד: קופל, בוא נראה כמה אתה מהפכן

25.1.2012 / 19:23

כיו"ר המנהלת הוא שינה דברים. כיו"ר האיגוד הוא חייב לעקור בעיות אחרות. הנה 5 משימות מרכזיות שמחכות לאבנר קופל

אבנר קופל יו"ר מנהלת הליגה. ברני ארדוב
מצפה לו הרבה עבודה. אבנר קופל/ברני ארדוב

1. הקמת אגף מקצועי אמיתי

כבר שנה שלמה עומדת משרת מנהל האגף המקצועי של איגוד הכדורסל ללא אדם שיאייש אותה. צביקה שרף היה אמור להיות האיש בתחילה, אך מינויו לא עבר, ובמקומו מונה מולי קצורין שהחזיק חמישה חודשים בלבד בתפקיד לפני שהתפטר. מאז התפטרותו, בינואר 2011, מי שמנהלים את הנושא המקצועי באיגוד הכדורסל הם חברי הועדה המקצועית והעומד בראשם, דוד פריש הוותיק. חברי הועדה הם לרוב יושבי ראש קבוצות, לצד כמה אנשי מקצוע.

אבנר קופל הוא לא איש מקצוע של כדורסל, אלא פוליטיקאי עם ידע שיווקי וניהולי מרשים. אין ספק שהוא לא יהיה האיש שיצטרך לקבל את ההחלטות המקצועיות, אלא למנות אדם חזק שיהיה מקובל על כל הצדדים, והפעם בזכות המהלך שמבטיח לקופל רוב כמעט על כל נושא, מינוי שכזה לא צפוי להיתקל במתנגדים. האדם שצריך לקבל את התפקיד הוא צביקה שרף, שיעבוד במקביל לוועדה המקצועית.

שרף הוא אולי האדם שהכדורסל הישראלי הכי יקר לליבו מבין אנשי הענף בארץ. אין ספק שאם יוצע לו התפקיד, בתנאים הנכונים, יסכים לקבלו, כפי שעשה בעבר. הוא צריך להיות האדם שאחראי על האקדמיה של האיגוד, על הנבחרות הצעירות ועל תוכניות הפעולה. בנוסף, הוועדה המקצועית צריכה לכלול, כשמה, אנשי מקצוע. מאמני כדורסל ושחקני עבר הם הראויים להחליט כיצד יתנהל הכדורסל הישראלי בחלק המקצועי, ורק מהלך אמיץ של אבנר קופל יכול להוביל לכך.

צביקה שרף מאמן ספרטק סנט פטרסבורג. ברני ארדוב
יהיה סוף סוף המנהל המקצועי? צביקה שרף/ברני ארדוב

2. הזרמת המאמנים הטובים ביותר בישראל לאקדמיה

אחד המהלכים הגדולים שעשה שי שני בתקופתו הוא הקמת האקדמיה של איגוד הכדורסל, שבקיץ הקרוב בוגריה הראשונים ייצאו לשוק השחקנים לאחר סיום שלוש שנות לימודים ואימונים. את ההצלחה של האקדמיה נוכל למדוד רק בשנים הבאות, אך העובדה שבמסגרת מסודרת עובדים מספר שעות מוגדל על כדורסל עם שחקנים מצטיינים, היא לחלוטין מבורכת.

אחת הבעיות של האקדמיה היא חוסר יציבות של המאמנים שעובדים בה. זה החל עם רובי בלינקו, שניהל את העסק ועזב בקיץ האחרון, כשמי שקיבל את שרביט ניהול האקדמיה הוא יעקב ג'ינו. נתי כהן מאמן באקדמיה מיום הקמתה, ואריאל בית הלחמי מאמן החל מהשנה את הכיתה הבוגרת של האקדמיה, שעברה כמה מאמנים עד שהגיעה לבית הלחמי ומשתתפת בימים אלה בליגה הארצית של איגוד הכדורסל.

השמות שהוזכרו להלן הם מאמני כדורסל ראויים כדי לעבוד במסגרת כזאת, אבל הבעיה היא יציבות. מאמן שמתחיל לעבוד עם כיתה באקדמיה צריך לעבוד איתה לאורך כל השנים, אלא אם קורה משהו דרמטי. אבנר קופל צריך לדאוג שטובי מאמני ישראל יאמנו באקדמיה, לאורך שנים, תוך כדי שהוא מבטיח את מלוא תשומת הלב לתפקיד. אם יוכל לעשות זאת, הכדורסל הישראלי כולו יוכל לקצור את הפירות בשנים הבאות.

מאמן עירוני אשקלון אריאל בית הלחמי. קובי אליהו
צריך לדאוג שטובי המאמנים יעבדו באקדמיה לאורך שנים. אריאל בית הלחמי/קובי אליהו

3. שיקום מערכת איגוד השופטים

איגוד השופטים הוא גוף שכפוף לאיגוד הכדורסל בנושאים מסוימים, אך גם עצמאי מאוד בחלק מתחומיו, וחשוב שיישאר כך. למרות זאת, הטענות הקשות שעולות בשנים האחרונות כלפי חוסר אמינות שמשדרים שופטי כדורסל, החל מפרשת מוני פנאן ועד בעיות המיסוי שצצו, לא עושות חסד עם אף אחד. האם תלונות על שיפוט עוין נבדקות? האם מישהו באמת מטפל בבעיות? אלו שאלות שאמורות להטריד החל מהבוקר גם את אבנר קופל.

קופל צריך לקבל קודם כל את ההחלטה האם להמשיך עם ראובן וירובניק, אדם שלא מרבה להגיב על הנעשה בתוך איגוד השופטים, ואם כן למנות דובר ראוי גם לאיגוד זה. לא ייתכן ששופטי הכדורסל בארץ יותקפו רבות במהלך העונה, אך ההתקפה הזאת תישאר באוויר וייראה כאילו במהלך המשחקים לשופטים יש חשבונות פתוחים עם מי שתקף אותם. לאיגוד השופטים חייב שיהיה פה, ואבנר קופל צריך לדאוג לכך.
בנוסף, ידוע שהאיגוד נשלט על ידי שופטים בכירים וקליקות מסוימות בינם לבין הפוסקים היותר צעירים. מהלך שבו שופט לא יפחד לקחת שריקה הוא מהלך חשוב לכדורסל הישראלי.

אמנם צריך כבוד מסוים בין השופטים, אך חייבים להבטיח שהשופטים ישרקו את מה שהם רואים, ולא שיסמכו על שופט בכיר יותר שיקבל עבורם את השריקות. שבירת הקליקות ויצירת מערכת מקצועית אמיתית של שיבוצים וקבלת החלטות זה לא מהלך פשוט, אבל אדם בעל כוח רב כמו קופל הוא האיש הנכון לעשות זאת.

סמי בכר שופט כדורסל. ברני ארדוב
יש הרבה עבודה גם באיגוד השופטים. סמי בכר/ברני ארדוב

4. מיתוג רציני יותר של הליגה הלאומית

ההצלחה הגדולה ביותר של אבנר קופל בשנים האחרונות הוא מיתוג ליגת העל והפיכתה לתחרותית יותר, והבאת ספונסרים רציניים וגופי שידור גדולים שלוקחים על עצמם את הליגה. כעת, כיו"ר זמני של איגוד הכדורסל, תחת קופל יימצאו גם שתי ליגות בכירות נוספות - ליגת העל לנשים והליגה הלאומית. בעוד ליגת העל לנשים נמצאת תחת מנהלת משלה, קופל יהיה האחראי לקידום ופיתוח של הליגה הלאומית.

הבעיה האמיתית של הליגה הלאומית היא מחסור בחשיפה. המשחקים בליגה הזאת הם בדרך כלל מותחים, אבל השנה באיגוד הכדורסל התקשו כל כך למצוא גוף שישדר את המשחקים עד שערוץ 50 קיבל את השידורים כמעט בחינם. כתוצאה מכך שקיימת השקעה כספית נמוכה מצידו, הערוץ לא משדר בכל שבוע את משחקי הליגה, קשה להתעדכן ולדעת מה קורה שם בליגה בה משחקים יותר שחקנים ישראלים מזרים, והצופה שרוצה להבין נשאר מתוסכל.

קופל יכול להביא ספונסר לליגה הלאומית כצעד ראשון, לחייב את צילום המשחקים, מה שיהפוך את הליגה למקצוענית יותר. רק על ידי מיתוג יוכלו שחקנים מוכשרים כמו יועד בית יוסף, ליאור שגב, אלעד הופמן, גל איתן ואחרים לצאת מהאפרוריות המלווה את הליגה השנייה בשנים האחרונות, להגיע אל התודעה ולפרוץ קדימה.

שחקני הפועל תל אביב. ברני ארדוב
אפשר לצאת מהאפרוריות של הליגה הלאומית? שחקני הפועל תל אביב/ברני ארדוב

5. שכר ראוי למאמנים בכל הרמות

הנקודה הכואבת ביותר לאנשי הכדורסל בארץ. מאמן כדורסל בישראל הוא לא מקצוע ממנו אדם יכול להתפרנס, אולי מלבד מאמנים בליגת העל. השכר הנמוך שמקבלים מאמני ילדים צעירים, גורמת להם לעבוד בצורה פחות מקצועית, ובכך נמנעת מהילדים האפשרות להתפתח בצורה ראויה. השכר הנמוך מצטרף למוסר תשלומים רדוד בגילאים הללו, ומשם הדרך לכישלון היא דרך קצרה.

איגוד הכדורסל תחת אבנר קופל חייב להתערב בנושא תנאי העסקתם של מאמנים בכל הרמות השונות. במנהלת ליגת העל קיים תקציב מינימום לקבוצות, ובאיגוד הכדורסל צריכים להציב שכר מינימום למאמנים לפי גילאי אימון, מה שיאפשר למאמן לראות אופק מסוים בהתפתחות שלו, להשקיע יותר על מנת להתקדם, ובסופו של דבר לגרום לענף כולו לפרוח.

נושא נוסף אליו ידיו הארוכות של קופל חייבות להגיע הוא נושא שכר המאמנים בנבחרות ישראל. הצעקה הגדולה שנשמעה הקיץ מכיוון המאמן הלאומי אריק שיבק היא לא לכיוון הנהלת איגוד הכדורסל אלא למוסדות המתקצבים את האיגוד. קופל הוא אדם שידע להכניס כספים גדולים למנהלת הליגה, ובטוח שאם ירצה, ימצא את מקור המימון הנכון לטובת נבחרות ישראל ומאמני נבחרות ישראל.

רשמית: אבנר קופל מונה ליו"ר הזמני של איגוד הכדורסל

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. Christof Koepsel, GettyImages
הגיע הזמן שמאמן נבחרת ישראל יזכה לשכר הוגן. אריק שיבק/GettyImages, Christof Koepsel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully