וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד מתי, שמעון מזרחי?

הניסיון לשכנע את שמעון מזרחי לרוץ לראשות איגוד הכדורסל כאנטיתזה לאבנר קופל, מתקשר לא מעט לשחיקה המסוימת בכוחו בהנהלת מכבי תל אביב. כך מתארים את זה מקורבים

לפני מספר שבועות, לאחר משחק הליגה בין מכבי תל אביב להפועל ירושלים, שיגר אבנר קופל מכתב למשרדו של שמעון מזרחי. המכתב עסק בקנס בגובה כמה אלפי שקלים שהחליטה מנהלת הליגה להטיל על מכבי בעקבות זריקת חפצים למגרש מצד אוהדיה, חסימת צילום פסק זמן של הקבוצה בידי המנהל גור שלף וסירובו של הכרוז שי סידי לקיים לאחר המשחק את טקס השחקן המצטיין ליובל נעימי, קפטן המנצחת מהבירה.

מאז ומעולם נשלחים מכתבי הקנסות ישירות למשרד עורכי הדין של יו"ר מכבי תל אביב. הפעם, כפי שקורה מעת לעת, בחר מזרחי להשיב לקופל במכתב משלו, בו דחה את ההאשמות וטען כי קבוצתו הפכה ל"פרה נחלבת" של מנהלת הליגה. עוד הוסיף מזרחי וטען כי למנהלת אין סמכות שיפוטית לקנוס את קבוצתו.

קופל נפגע עד עמקי נשמתו. בשנה האחרונה, הזכיר למזרחי, הכניסה מנהלת הליגה למכבי כ-1.8 מיליון ש"ח, ולכן "לא ברור מי הפרה הנחלבת". קופל טען כי התנהלותם של "הגורמים הצעירים במכבי", קרי שלף ואחרים, נעשית "לפי אמות מידה בלתי-ספורטיביות". במקום לגנות את המעשים, תמה קופל, אתה בוחר לטעון שלמנהלת אין סמכות שיפוטית. קופל דחה את דרישתו של מזרחי לבטל את הקנס, והעלה טענות נוספות בדבר התעלמותה של מכבי מהסכמים מוקדמים, לדבריו, באשר לתליית דגלים של מנהלת הליגה, אישור כניסת גורמים הנושאים תגים רשמיים של מנהלת הליגה להיכל נוקיה, וכו'.

יושב ראש מנהלת הליגה בכדורסל אבנר קופל יחד עם יושב ראש מכבי תל אביב שמעון מזרחי. ברני ארדוב
עוד סיבוב בכסאח ביניהם. אבנר קופל ושמעון מזרחי/ברני ארדוב

בתוך זמן קצר נודע דבר חלופת המכתבים לדיוויד פדרמן. פדרמן ביקש לקבל את חלופת המכתבים, ונענה בחיוב. לאחר מכן שלח בעצמו מכתב למנהלת הליגה. "המכתב מתאריך 1.11 מופנה ליו"ר החברה... מבחינתי, בכובע של בעל מניות בחברה, המכתב שלכם לא הגיע לכתובתו", כתב פדרמן. "הכתובת היחידה (הדגש במקור, א.ג.) של מכבי הינה במשרדי החברה ברחוב הירקון 293 בתל אביב... אתם מתעקשים שלא לפנות למי שמנהל את הקבוצה... יתרה מזאת, התרבות הניהולית המינימאלית דורשת שיישלח מכתב מטעמכם ותינתן האפשרות למנהלים הצעירים להצדיק את מעשיהם ולומר את דברם... ניתן לעדלי (מרכוס, מנכ"ל מנהלת הליגה), אלי (דריקס, מנכ"ל מכבי תל אביב המשותף), דני (פדרמן, בנו של דיוויד, מנכ"ל מכבי תל אביב המשותף) וגור (שלף, מנהל מכבי תל אביב) לפתור את חילוקי הדעות ביניהם ברוח טובה".

"לאור מכתבך האחרון הנחיתי את מנכ"ל המנהלת כי הכתובת היחידה של מכבי תל אביב היא במשרדי החברה כמבוקש על ידך, וכל ההתכתבויות העתידיות יהיו בהתאם", השיב קופל. "במידה ונגרמה אי נוחות הרי שאנו מתנצלים על כך... לא כוונה לפגוע בדור הצעיר של המועדון, שאותו אני מכיר ומוקיר".

מי שאיננו בקיא בניואנסים הדקים ובדינמיקה הפנימית בצמרת מכבי תל אביב עשוי להחמיץ את הסאבטקסט שניתן לייחס למכתבו של פדרמן לקופל: פדרמן הודיע, במלים נהירות וברורות, כי כתובתו הפרטית של מזרחי כבר איננה נחשבת לכתובת הרשמית של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב. במשך למעלה מארבעים שנה התנהלה מכבי ממשרדו של מזרחי במגדל קרסו שברחוב יד חרוצים. באופן מעשי כבר שנים שמכבי מתנהלת ממשרדו של פדרמן, אולם מכתבו האחרון שם קץ לכך גם ברמה הרשמית, ההצהרתית. לאמור: מכבי כבר לא גרה אצלך יותר.

הבעלים של מכבי תל אביב דיויד פדרמן לצד אלי דריקס. ברני ארדוב
למכתב שדיוויד פדרמן/ברני ארדוב

***

בכירי מכבי תל אביב היו שמחים לראות את מזרחי מתמודד על תפקיד יו"ר איגוד הכדורסל. כך הם יכולים להרוג שתי ציפורים במכה: לנסות ולטרפד את מינויו הצפוי של קופל לתפקיד, וגם להשתחרר מצילו הכבד של מזרחי.

הדור הצעיר בהנהלת מכבי חושב שיווק, קדמה. מאז פיטוריו של פיני גרשון ומינויו של דיוויד בלאט מנסה מכבי תל אביב למכור לקהל תדמית חדשה – מרוככת, סובלנית; במכבי יודעים שמזרחי מסמל עבור התקשורת והציבור הרחב את ההפך.

"כמישהו כותב היום שמכבי היא קבוצה כוחנית, הוא לא מתכוון להנהלה הנוכחית ולאופן שבו מכבי מתנהלת כיום", אומר גורם בקבוצה. "מי שכותב דבר כזה רואה את מזרחי, ובעיני רוחו מדמיין את מכבי שלו, מכבי של פעם. אבל הקבוצה ההיא כבר מזמן לא קיימת".

דיוויד פדרמן לעולם לא יבקש ממזרחי לעזוב את הקבוצה באופן רשמי. אין בכך היגיון, גם ברמה התקשורתית וגם ברמה המשפטית. מבחינה משפטית, הסכם המייסדים של מכבי, שפורסם כאן בעבר, קובע כי "מזרחי יכהן כיו"ר הדירקטוריון כל עוד יחזיק במניות החברה וירצה בכך". מזרחי מחזיק כיום באחוזים בודדים בלבד ממכבי, אבל די בכך כדי לקיים את תנאי ההסכם. לכן, מהבחינה הזו אין כוח שיכול להעבירו מתפקידו כיו"ר המועדון.

אבל גם אם הדבר היה מתאפשר מבחינה משפטית-טכנית, הסיכון התדמיתי היה קובר את המהלך עוד בחיתוליו: פדרמן אינו רוצה להיות מזוהה כאיש שזרק את מר מכבי הביתה. "תאר לך מה יקרה אם, למשל, מישהו היה מצליח למצוא איזו פרצה בהסכם ודוחק את שמעון לעזוב, אבל אחר כך מכבי הייתה מסתבכת ונכשלת", אומר מקורב למועדון. "אתה מבין איזה סיכון אדיר זה? אף אחד לא רוצה להיות מסומן כאיש שהזיז את שמעון, ועל הדרך מחק את המכביזם".

"שמעון היה כאן לפני כולם, הוא זה שבנה את המועדון, ולכן ברמה האישית אין אף אחד במכבי שמסוגל בכלל להסתכל לו בעיניים ולבקש ממנו לפנות את הבמה", מוסיף הגורם במכבי. "זו לא בקשה הוגנת. מכבי היא החיים שלו. זה הכל עבורו". ולכן כבר מספר שנים שהגורמים האחרים במכבי פועלים בשיטת הסלמי: אט-אט נלקחים סמכויות וכוח מידיו של מזרחי, לשעבר היו"ר הכל-יכול. על היחלשותו של מזרחי כתבנו כאן בעבר, אלא שבשנתיים האחרונות – מאז עזיבתו של רענן כץ, למעשה – נרשמה הידרדרות נוספת במעמדו של מזרחי, שהפסיד במספר מאבקים משמעותיים.

בעלי מכבי תל אביב רענן כץ (ימין) ושמעון מזרחי. ברני ארדוב
מסתבר שהעזיבה של רענן כץ פרצה את הסכר, ואחריה נרשמה הידרדרות שגרמה לשמעון מזרחי להפסיד בעוד מספר מאבקים משמעותיים/ברני ארדוב

"מבחינה פוליטית, הסיפור פשוט", אומר גורם לשעבר במכבי. "כשרענן היה במועדון, מצד אחד עמד פדרמן עם ה-33% שלו, ורענן איזן אותו עם 33% משלו. הרקנאטים החזיקו ב-17%, ונחשבו למקורבים מאוד לשמעון. יתר האחוזים התחלקו בין שמעון, מוני וחברת פדאקס, ובראש הקבוצה הקטנה הזו עמד שמעון בעצמו. למעשה, אם שמעון היה חובר לכץ, הוא היה מצליח לשמר את כוחו, או לכל הפחות לא לעמוד במיעוט מול פדרמן. כשרענן עזב את מכבי, האנשים שלו אמרו למזרחי: 'אתה עושה את טעות חייך. הסיפור שלך נגמר'. גם מוני, לפני שעזב, ביקש משמעון לפרוש יחד איתו. אבל שמעון סירב להצעה של מוני, והתיישר לפי הדרישה של פדרמן לזרוק את כץ. ובאמת, ברגע שנחתמה העסקה ורענן מכר, זה גם היה הסוף של מזרחי".

מזרחי עוד מנסה לנופף בכנפיו מידי פעם. הליגה האדריאטית, לדוגמה: יממה לאחר שהכריז שי רקנאטי כי הכוונה של מכבי היא להישאר באדריאטית גם בעונות הבאות, החליט מזרחי להתראיין ברדיו וקבע על דעת עצמו כי "בעונה הבאה נשחק בשתי מסגרות בלבד". מזרחי התנגד לרעיון האדריאטית מהרגע הראשון, אבל 'הפסיד' בקיץ האחרון כפי שהפסיד בקיץ 2002, בטרם נחתם ההסכם הראשוני בין מכבי לאדריאטית. מזרחי החליט שלא לעלות על עץ גבוה מדי ולא התחייב כי מכבי תעזוב את האדריאטית דווקא, אבל לכל ברור שהוא לא התכוון לכך שמכבי תעזוב את היורוליג או את ליגת העל, כור מחצבתו, שמאז ומעולם כינה "הלחם והחמאה שלנו".

ואם בעבר ניהל מזרחי משאים ומתנים מול שחקנים, כיום נראה שאפילו הדובדבן הזה ניתן לו במשורה. "היום סוגרים הכל מול דיוויד", אומר סוכן שחקנים בכיר. "גם אם יושבים מול שמעון, זה ממילא על דברים שברובם סוכמו מראש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מזרחי התנגד לרעיון האדריאטית מהרגע הראשון, אבל 'הפסיד' בקיץ האחרון כפי שהפסיד בקיץ 2002, בטרם נחתם ההסכם הראשוני בין מכבי לאדריאטית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

באוקטובר האחרון מלאו למזרחי 72. הבחירות הקרובות לראשות איגוד הכדורסל עשויים להיות ההזדמנות האחרונה שלו להתמודד על התפקיד הבכיר ביותר בכדורסל הישראלי. זה גם יכול להיות רגע של מפנה בחייו, משוכנעים גורמים בסביבת מכבי – על אחת כמה וכמה לאחר זכייתו בפרס ישראל. יש אנשים שנזכרים בימים אלו במהפך שעבר על שמעון פרס כאשר נבחר לשמש כנשיא התשיעי של מדינת ישראל; מפוליטיקאי חבוט ושנוי במחלוקת הפך לאייקון כל-ישראלי.

אבל חבריו לא משוכנעים שמזרחי יהמר על התפקיד. "הוא יודע שאם ילך לאיגוד הוא יהיה חייב לעזוב את מכבי, ואם יעזוב אותה, לשם הוא כבר לא יחזור", אומר אחד מהם. "כל עוד שמעון משמש כיו"ר מכבי, באירופה הוא עדיין שם דבר, יש לו כבוד ומעמד", מספר בכיר בכדורסל הישראלי. "אם ימונה ליו"ר האיגוד, מה יהיה על התדמית שלו בחו"ל? על שי שני מסתכלים כמו על איזה פקיד אפרורי. זה הדבר האחרון ששמעון רוצה שיגידו עליו".

השאלה הגדולה היא האם, גם במידה ויחליט לעשות את הצעד ההיסטורי ויעזוב את הקבוצה שבראשה עומד מאז שנת 1969, כלל יצליח מזרחי לגייס תמיכה פוליטית מספיקה. "פעם שמעון שלט ביד רמה באיגוד, היום גם שם הוא נחלש מאוד", מספר גורם בכיר בהנהלת איגוד הכדורסל. "ב-30 השנים האחרונות כמעט ולא היו בהנהלת האיגוד הצבעות משמעותיות. וגם אם היו כמה הצבעות בודדות, כמעט תמיד הכל התיישר לפי רצונו של מזרחי. הוא שלט ביד רמה בסיעת מכבי ובסיעת אליצור, שנחשבה לשותפה פוליטית שלה. מה שמזרחי רצה, קרה.

"היום נושבות רוחות חדשות", מוסיף ואומר הבכיר בהנהלת איגוד הכדורסל. "שמעון, שלפני שנה רצה להחליף את שי שני, פתאום נעמד בכל הכוח מאחוריו וניסה למנוע את ההדחה שלו. אבל בהצבעה המכריעה השבוע פתאום 'ברחו' לו נציגים מסיעת מכבי, שבאופן מדהים הצביעו יחד עם סיעת הפועל נגד הקדמת הבחירות ולמעשה בעד ההדחה המידית של שני, או שנמנעו בהצבעה, או שפשוט לא הגיעו, מה שאומר שבפועל התעלמו מהדעה הנחרצת של מזרחי נגד הקדמת הבחירות, ובנוסף פעלו כך ארבעה משישה נציגים של אליצור".

שי שני יושב ראש איגוד הכדורסל. ברני ארדוב
שמעון מזרחי רצה להחליף את שי שני, אבל הנציגים של סיעת מכבי ברחו לו והשאירו אותו בודד גם במערכה הזו/ברני ארדוב

מזרחי טען בישיבת הנהלת האיגוד כי אין סיבה לסיים את הקדנציה של שני כמה חודשים לפני תאריך התפוגה המקורי שלה. "השאלה היא האם התמיכה של שמעון בשי שני היא עניינית, או רק נובעת מכך שהוא רוצה להמשיך להיות דומיננטי, כי ברור שאם קופל נבחר התנהלות האיגוד תשתנה וכוחה של מכבי ירד, כפי שבמנהלת הליגה מכבי הפכה בסך הכל לאחת מ-12 קבוצות ולא לקבוצה שעל-פיה יישק דבר", מוסיף בכיר בכדורסל הישראלי. "הרבה אנשים הבינו שהאיגוד תקוע ושחייבים לעשות שינוי, הסיסמא שאימץ קופל היא 'עידן חדש בכדורסל', ורק שמעון רוצה לשמר את דפוסי ההתנהלות הישנים במקום לחתור לקדמה".

בהודעה הרשמית שפרסם אמש מזרחי בתגובה לידיעה לפיה בכירים במכבי לוחצים עליו להתמודד על תפקיד יו"ר האיגוד נכתב כי "מועמדותו של מזרחי לתפקיד לא נידונה בשום פורום של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב... מכל האמור לעיל עולה חד-משמעית כי מזרחי היה ונשאר בתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב".

מעולם לא נכתב כאן שהדברים נידונו בפורום רשמי של המועדון. אך מזרחי לא הכחיש כי האפשרות עלתה בשיחות פנימיות בתוככי המועדון. אולי מדובר בסוג של רמז, או איתות, מכיוונה של ההנהלה הצעירה של מכבי; זה יכול להיות מצנח הזהב של מזרחי מהמועדון אותו בנה בעשר אצבעותיו. בדרך לשם עומד האגו של מזרחי, ואחד, אבנר קופל.

ohad@walla.net.il

תגובות

ממכבי תל אביב נמסר בתגובה:

1. תרומתו המדהימה של שמעון מזרחי למועדון הכדורסל מכבי ת"א במשך עשרות שנים הינה חריגה ומיוחדת במינה ולא רק במסגרת הכדורסל הישראלי, אלא בעולם כולו. מר מזרחי משמש בתפקידו כיו"ר המועדון לא בזכות הסכם משפטי כזה או אחר, אלא בראש ובראשונה עקב תרומתו האדירה לקבוצה במשך למעלה מ-40 שנה ופעילות זו תימשך עוד שנים רבות.

2. ההנהלה ובעלי הקבוצה הודיעו לפני מספר חודשים על מטרה ברורה והחלטה משותפת לדאוג להקמת דור ניהולי צעיר, אשר ימשיך במהלך השנים הבאות את המסורת המפוארת של המועדון. מכבי ת"א גאה במהלך זה אשר התקבל ונתמך פה אחד ע"י כל הגורמים השונים בקבוצה.

3. למען הסר ספק, הבקשה שהועברה לפני מספר חודשים למנהלת הליגה לפעול ולתאם מול משרדי מכבי אלקטרה ת"א את הפעילות השוטפת היתה על דעת כל חברי ההנהלה והשותפים, כדי שכל הגורמים השונים במועדון יוכלו להגיב מיידית, והינה חלק מהדרך ומההחלטה הנ"ל שהתקבלה ע"י הבעלים.

4. מכבי חוזרת ומאשרת כי לא ידוע לה על שום דיון שנערך בהנהלת המועדון או רעיון שהעלו אנשים בהנהלת המועדון לפיו שמעון מזרחי יהיה מועמד ליו"ר איגוד הכדורסל. יתרה מזאת, עמדתם של בעלי הקבוצה הינה כי בהתחשב במטלות העומדות בשנים הקרובות בפני המועדון קיימת חשיבות רבה ששמעון מזרחי ימשיך להוביל, כפי שעשה עד כה בהצלחה גדולה.

אנו מצרים על כך שגורמים שונים מנסים מעת לעת להתנכל למועדון ומנסים לגרום לסכסוך בין הבעלים. העובדות בשטח הינן שמערכת היחסים בין בעלי הקבוצה הינה דוגמה ומופת לשיתוף פעולה וחברות, וכך היא תימשך עוד שנים רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully