וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תוצאות שני מדברות בעד עצמן. הענף בשפל הגדול בתולדותיו"

29.12.2011 / 14:20

הכל התחיל מראיון בלעדי עם אבנר קופל, שזוכה לתמיכת הפועל לראשות האיגוד. אבל שני הגיב והמלחמה החלה: "המנהלת לא הביאה בשורה. אני פחות טוב באוהל VIP, אבל יותר טוב בלהזיז הרים"

"הם ניסו לעשות לי פוטש. אבל הם לא הצליחו. ההתנהלות של איגוד הכדורסל הפכה לבלתי-סבירה. עלה לי בדמים להעביר כל החלטה שטותית. לכן הגעתי למצב שהייתי צריך לשבור את הכלים. אמרתי שחייבים ללכת לבחירות. ואז, או שאקבל מנדט מחודש ואתחיל לעבוד כמו שאני רוצה, או שאפסיד.

"אקים סיעה עצמאית. סיעת הפועל, ובעיקר מוטי אמסלם ואיתן רוב, החליטו שעכשיו מתאים להם שאבנר קופל יהיה יו"ר האיגוד. אפילו לא שאלתי אותם למה. אני לא עובד אצלם. אבל מאוד נעלבתי. נפגעתי. אמרתי למוטי אמסלם שכשאני מסתכל עליו, אני מרגיש כמו בעל שמוצא את אשתו עם השכן במיטה. ברמה האישית, ברמה החברית, נתתי לבן אדם הזה כל כך הרבה בחיים, ועכשיו הוא מארגן לי מאחורי הגב פוטש. גם מבחינה עניינית וגם מבחינה חברית, מוטי בגד בי בצורה הבזויה ביותר. פעם הוא היה חבר אישי שלי. עכשיו ירד המסך על החברות. הוא כבר לא יוכל להתקשר אליי ולבקש עזרה. זה נגמר. עזוב פוליטיקה; כבני אדם, לא עושים את הדברים שהוא עשה. למה זה קרה? אתה מכיר את המשל על העקרב והצפרדע? כנראה שיש אנשים שזה באופי שלהם, לבגוד".

שי שני יו"ר איגוד הכדורסל. ברני ארדוב
הקרב החל וכל הכפפות הוסרו. לשי שני יש האשמות קשות כלפי חלק מאנשי הכדורסל וגם כלפי אבנר קופל/ברני ארדוב

***

איגוד הכדורסל שרוי בימים אלו בכאוס. שי שני, יו"ר האיגוד ונושא הדברים הקשים שבפתיח, אמור היה לסיים את הקדנציה בחודש מאי, אבל החליט להקדים את הבחירות ל-21 בפברואר, לאחד ש"התפקוד היום-יומי הפך לבלתי-אפשרי", לדבריו.

שני, לשעבר בכיר בהסתדרות, הגיע לאיגוד כמועמד מטעם סיעת הפועל, הסיעה הגדולה והחזקה ביותר. לפני שבועיים, בכינוס סיעת הפועל, התקבלה החלטה דרמטית, חסרת-תקדים בהשלכותיה הפוליטיות: בפעם הראשונה החליט מרכז הפועל לתמוך במועמד חיצוני, אדם המזוהה עם סיעה אחרת. הפועל העניקה את תמיכתה במרוץ לראשות איגוד הכדורסל לאבנר קופל, יו"ר מנהלת הליגה ואיש בית"ר וותיק. ומאז הרוחות סוערות.

"לא אני יזמתי את הרעיון", אומר קופל בהתבטאות ראשונה בנושא. "מהפועל פנו אליי כדי שאתמודד מטעמם על תפקיד יו"ר איגוד הכדורסל. לאור הניסיון שלי בתחום, הן כאיש עסקים והן כאדם שמשרת את הציבור בהתנדבות כבר שנים ארוכות, וגם כבעל קבוצה לשעבר וחבר הנהלת איגוד הכדורסל במוסדותיה השונים, הגעתי למסקנה שאוכל להצעיד את איגוד הכדורסל ממצבו הנוכחי לעידן חדש – עידן של שמחה, של כדורסל מקצועי, של עניין.

"אנחנו חיים בשנות האלפיים", מוסיף קופל. "זה כבר לא שנות השישים, כשאנשים היו מתחרים לפי פנקס אדום או כחול. אני חושב שיש לראות בהערכה רבה את העובדה שמוסד כמו מרכז הפועל בוחר את המועמדים שלו לפי רמת המקצועיות והכישורים שלהם. בעולם הגדול עברו מזמן מהשיטה הקומוניסטית לשיטה מסחרית-כלכלית עניינית. לציבור נמאס לראות ולשמוע על קידום אנשים על בסיס מפלגתי. אני מעריך את אנשי הפועל שהבינו שצריך להתמקד במקצועיות של המועמדים".

אבנר קופל יו"ר מנהלת הליגה. ברני ארדוב
אבנר קופל נבחר להיות מועמד מטעם מרכז הפועל? "זה כבר לא שנות השישים, כשאנשים היו מתחרים לפי פנקס אדום או כחול"/ברני ארדוב

מוטי אמסלם, יו"ר קבוצת הכדורסל מ.כ. הבקעה וגורם מרכזי בסיעת הפועל, מסביר כי "מה שקרה לא קשור לחברות. שי הוא חבר, ומבחינתי יישאר חבר. אני לא תופס אדם בשעת צערו. בהפועל הגענו למסקנה שאנחנו רוצים משהו אחר באיגוד הכדורסל. נכון ששי שני עשה דברים יפים באיגוד. האקדמיה, למשל, זו עבודה שלו. אבל סיעת הפועל החליטה שהיא רוצה שינוי. כי בשורה התחתונה, איגוד הכדורסל המשיך גם בקדנציה האחרונה להתנהל כפי שהתנהל לפני 40 שנה. שום דבר מהותי לא השתנה: זה אותו מבנה, אותה עסקנות, אותם פוליטיקאים. בקדנציה של שי ניסינו לשנות את המבנה ולא הצלחנו. בהפועל חשבו שאולי אבנר כן יצליח לשנות את המבנה של האיגוד מקצה לקצה. אנחנו רוצים לשנות את כל הגישה, את כל הרמה המקצועית. להצעיד את האיגוד לעידן יותר כלכלי.

"תראה איך נראית הוועדה המקצועית של האיגוד", ממשיך אמסלם ואומר. "לא ייתכן שבוועדה שנקראת 'ועדה מקצועית' יכהנו 20 ומשהו חברים שכולם נציגי קבוצות או מרכזים, ורובם לא אנשי מקצוע. ועדה מקצועית צריכה לכלול אנשי מקצוע. היא צריכה לכלול את מיטב המאמנים בארץ. בזמנו ניסינו למנות את צביקה שרף ליו"ר הוועדה המקצועית, ולא הצלחנו. שי ניסה. אבל בשורה התחתונה, הוא לא הצליח. ואיגוד הכדורסל נשאר כפי שהיה במשך כל השנים. לאבנר יש ניסיון וכריזמה והוא יכול להוביל את האיגוד קדימה. מבחינת הפועל, נגמרה הפוליטיקה: עובדה שמרכז הפועל בחר באיש בית"ר, שבכלל לא מחזיק באותה אג'נדה פוליטית. אבל הוא בעל יכולות ואנחנו תומכים בו, כי הוא יכול לעשות את השינוי".

מוטי אמסלם מנהל מ.כ. הבקעה. קובי אליהו
מוטי אמסלם: "עובדה שמרכז הפועל בחר באיש בית"ר, שבכלל לא מחזיק באותה אג'נדה פוליטית. אבל הוא בעל יכולות ואנחנו תומכים בו, כי הוא יכול לעשות את השינוי"/קובי אליהו

***

"חברו כאן שני כוחות, בכל הסיפור הזה", קובע שי שני. "קודם כל, יש את סיפור הוועד האולימפי: בהפועל לא מסתירים שיש עסקה עם קופל לגבי הצבעה ליו"ר ראשות הוועד האולימפי בבחירות שייערכו בנובמבר 2012, וזה סוד ידוע לכל. ויש עוד סיפור, שאותו אני לא יכול להוכיח, ולכן כל מה שייאמר כאן הוא 'לכאורה': לכאורה, הפועל זה גוף שנשלט ע"י ההסתדרות הכללית. ואני לא נמנה עם ידידיו הטובים של יו"ר ההסתדרות (עופר עייני, א.ג.). ולכאורה, הוא בכלל לא רצה שאבחר לתפקיד בפעם הקודמת. אבל נבחרתי כי הקבוצות עצמן נתנו לי את הקולות שלהן, ולכן מרכז הפועל הלך עם ה'שטח'. בחודש האחרון שמעתי בעצמי את מנכ"ל הפועל אומר לפני כמה שבועות: 'אני לא מאמין למילה שאומר קופל ולא מחזיק ממנו'. ובכל זאת מרכז הפועל החליט ללכת עם קופל. איך זה קרה? תבין בעצמך.

"אני מזוהה עם אנשי עמיר פרץ. שנים הייתי יד ימינו. בכל התקופה שעופר עיני מכהן כיו"ר ההסתדרות, באופן תמוה החלו להיעלם אנשיו של פרץ מהשטח. אני אחד הבודדים מהם ששרדו בכל המערכת הציבורית. אני יודע שעיני לא אוהב את העובדה ששרדתי. אז תעשה אחד ועוד אחד".

זה חיסול פוליטי, משוכנע שני. "יש דברים שאני לא מוכן להתפשר עליהם, כמו מנהל תקין. יש אנשים שלא אוהבים את הרעיונות שלי לגבי שינויים שצריך לעשות באיגוד הכדורסל. אבל אנחנו עשינו הרבה דברים. עשינו מהפכה שלמה באיגוד השופטים. עבדנו קשה על הטיפול בתשתיות ובנבחרות הצעירות. הקמנו אקדמיה. עיקר המשאבים של איגוד הכדורסל כיום מופנים לתשתיות ולנוער. אבל היו דברים, שקשורים לניהול השוטף של האיגוד, שלא הצלחתי לטפל בהם. יש דברים שהם מושרשים באיגוד שאני סבור שצריך לתקן. דברים שקשורים למנהל תקין. ויש אנשים שזה מפחיד אותם".

עופר עיני יושב ראש ההסתדרות במסיבת עיתונאים לקראת השביתה הגדולה במשק, נובמבר 2011. דרור עינב, דרור עינב
שי שני: "אני אחד הבודדים מהם ששרדו בכל המערכת הציבורית. אני יודע שעיני לא אוהב את העובדה ששרדתי. אז תעשה אחד ועוד אחד"/דרור עינב, דרור עינב

***

אבנר קופל הוא מועמד ראוי, לדעתך?

"עם קופל קיים ניגוד עניינים מובנה והרסני. יש כאן חוסר היגיון וחוסר איזון. אתה לא מבין כמה קבוצות מתקשרות אליי בדאגה מהתסריט שהוא ייבחר. כל עוד המנהלת קיימת וקופל עומד בראשה, הוא לא יכול להיות באיגוד הכדורסל. יש כאן עניין של רגולציה. המנהלת משלמת לאיגוד תמלוגים על קבלת זכויות הניהול של ליגת העל בכדורסל, ופתאום אני כבר שומע שמדברים על שינוי הסכום הזה.

"בתשע השנים האחרונות ליגת העל לא התקדמה. למנהלת יש הרבה יחסי ציבור, אבל בפועל, היא לא הביאה שום בשורה חדשה. איפה המהפכה הגדולה מבחינת מספר הצופים, מבחינת התחרותיות בליגה? אומרים שקופל יביא שינוי? הוא היה בעסק בשנים האחרונות וקיבל את הצ'אנס לבנות פרויקט שבאמת יעשה פה שינוי, אבל שום שינוי מהותי לא נעשה בתקופה שלו.

"אבנר עשה הסכם חסות מדהים עם מפעל הפיס, זה כן. אבל תסתכל על האולמות באשקלון, בשרון, בכל המקומות האלה. בשבוע ממוצע שמכבי תל אביב והפועל ירושלים לא מארחות, אין יותר מ-6,000 איש בכל האולמות ביחד. בתשע השנים שבהן קיימת המנהלת לא התרחשה מהפכה. אני מפרגן למנהלת על כך שהיא חברה נפרדת שמתנהלת מבחינה כלכלית מחוץ לאיגוד. תמיד אמרתי: 'בכיף, שינהלו את הביזנס שלהם לבד. לא צריך להתערב להם'. אבל מכאן ועד להביא את שיטות הניהול של המנהלת לתוך איגוד הכדורסל, המרחק גדול".

למה הכוונה?

"אתה עיתונאי, אז תבקש לבדוק את הוצאות ההנהלה והכלליות באיגוד לעומת ההוצאות האלה במנהלת. נכון שאיגוד הכדורסל צריך להתייעל עוד יותר, אבל האיגוד מנהל 200 ליגות, תשע נבחרות, אקדמיה, 450 שופטים ו-25,000 משחקים בשנה – הכל, עם 16 עובדים בשכר. המנהלת מנהלת ליגה אחת, עם מספר כמעט זהה של עובדים.

"מדברים על כך שליגת העל הפכה תחת המנהלת ל'סקסית'. אני לא מבין על מה מדובר. הליגה ממש לא סקסית. אם מדברים על האירוע הזה של הפיינל פור, שלשיטתי הוא לא ספורטיבי ולא הגון, אז אומר שארבעה ימים בחודש מאי ביד אליהו הם לא ראי של הליגה כולה. שיטת הסדרות הרבה יותר טובה לציבור, גם ספורטיבית וגם כלכלית. נכון שהסיכויים של מכבי לזכות בסדרה גדולים יותר, ויש סיכוי גבוה יותר שהיא תחליק במשחק אחד. אבל יש הרבה יותר עניין, מאשר שלושה ימים ביד אליהו שמתיימרים לסכם עונה שלמה. ליגת העל הייתה יכולה להיות הרבה יותר סקסית.

"שמעתי גם שראשי המנהלת מדברים על קידום הקבוצות בפריפריה. ואני אומר, נו, באמת, כבר מזמן הפסיקו למכור קרח לאסקימוסים. קרח זה דבר שנמס. נבנו בשנים האחרונות הרבה אולמות בפריפריה, אבל האיגוד היה שותף לכתיבת תוכנית אב לבניית אולמות בעזרת המועצה להסדר ההימורים בספורט. אם במנהלת מתגאים בפרויקטים בחיפה ובגן נר ובאשדוד, אז אני אומר לך שאיגוד הכדורסל סייע לא פחות ממנהלת הליגה, וזה בלשון המעטה. אבל הבעיה שלי היא שאבנר קופל הוא איש תקשורת הרבה יותר טוב ממני. הוא טוב ממני גם בתקשורת וגם בדיבורים. אני פחות טוב ממנו באוהל VIP, אבל יותר טוב מקופל בלהזיז הרים. ואיגוד הכדורסל צריך בראשו מישהו שיודע להזיז הרים. שי שני לא הולך עם חליפות מארמאני. אני הולך עם בגדים תוצרת הארץ. האיגוד צריך מישהו מתוצרת הארץ. ואני מקווה שסיעות מכבי ואליצור יחברו אל הסיעה החדשה שלי, ושבבחירות השכל הישר של האנשים ינצח".

שחקן הפועל חולון מאליק דיקסון קולע את סל הניצחון מול מכבי תל אביב בגמר הפיינל פור. ברני ארדוב
שי שני: "ליגת העל סקסית? ארבעה ימים בחודש מאי ביד אליהו הם לא ראי של הליגה כולה"/ברני ארדוב

***

אבנר קופל מגחך לשמע הדברים. "אני לא רוצה להיכנס לגופו של אדם, אבל התוצאות העגומות של שי שני באיגוד הכדורסל מדברות בעד עצמן", אומר קופל.

"הכדורסל הישראלי זקוק לשינוי דחוף, מיידי. כמי ששותף למערכת אני יכול להגיד לך, לצערי הרב, שענף הכדורסל נמצא היום באחת מנקודות השפל הגדולות בתולדותיו. גם מבחינה מקצועית, גם מבחינה ארגונית, גם מבחינה תדמיתית. וזה כמובן בא לידי ביטוי בתוצאות של נבחרות ישראל השונות ובחסך גדול של שחקנים ישראלים שיכולים למלא את השורות בליגת לוטו ולדחוף את נבחרות ישראל קדימה.

"איגוד הכדורסל זקוק לשינוי יסודי ומבני. עד היום, האיגוד הזה התנהל בשיטה ארכאית ובדפוסי עבודה מיושנים. כל הנושא של בניית מחלקות ילדים ונוער זקוק לשינוי יסודי. צריך לדחוף קדימה את האקדמיה. צריך להפוך את נושא המתקנים לערך עליון של איגוד הכדורסל. וצריך להביא אנשי מקצוע מהדרגה הראשונה, בתנאים ובמשכורות מתאימים, כדי שיוכלו לעזור לקדם את הכדורסל. כל הדברים האלה, לצערי הרב, לא נעשו באיגוד הכדורסל בשנים האחרונות.

"אני חושב שאנחנו צריכים להפוך את הכדורסל הישראלי לענף שמח ומשפחתי", ממשיך קופל. "להביא קבוצות מהפריפריה, כמו שנעשה בליגת לוטו. אצלנו משחקות אשקלון, אשדוד, נתניה, גליל, וכו'. איגוד הכדורסל הוא אחד המקומות היותר חשובים לספורט הישראלי ולחברה הישראלית. מוסד מהסוג הזה זקוק לניהול מקצועי, ענייני, שיעבוד ללא השיטות הביורוקרטיות-הסתדרותיות של היום, מתוך אותה מגמה של 'שמור לי ואשמור לך'".

עירוני אשקלון יושבת על ספסל במרכז הפרקט. קובי אליהו
אבנר קופל: "אנחנו צריכים להביא קבוצות מהפריפריה כמו אשקלון לכדורסל הישראלי"/קובי אליהו

מה החזון שלך? איזה סוג של שינוי אתה מתכנן להביא לאיגוד הכדורסל?

"יש לי חזון דומה לזה שהוביל אותנו להצליח עם מנהלת הליגה. הצלחנו להביא לליגה הראשונה אחרי שנים רבות מתח ועניין. אנשים באים לאולמות למרות שכל המשחקים משודרים בטלוויזיה. בניגוד למה שנאמר ע"י מי שאמור להיות אחראי על כל הכדורסל בארץ, אבל משמיץ כאן את ליגת הכדורסל העליונה לגברים, אני גאה לעמוד בראש מנהלת שבה כל הקבוצות חברות באופן שוויוני – מכבי תל אביב אלופת אירופה, ואשדוד שעלתה לפני שנה מהליגה השנייה. כולנו גאים במפעל הפיינל פור, שהוא אחד המוצלחים בספורט הישראלי. כולנו גאים בכספים שזורמים למנהלת, וגאים בכמות השידורים שמהווים את גולת הכותרת, בניגוד לליגות אחרות של איגוד הכדורסל שלא שודרו (קופל מכוון לליגת העל לנשים, א.ג.).

"אני לא מבין על איזה ניגוד עניינים שי שני מדבר. המגמה שלי היא להחזיר את המנהלת חזרה לתוך האיגוד ולהפוך אותה לחלק בלתי-נפרד ממנו, מתוך רצון לחסוך עלויות ולמזג בין תפקידים שונים. כל זה ייבדק ביסודיות ובמקצועיות לאחר שאבחר. אני מבטיח לך שאם בכל זאת אמצא שיש ניגוד עניינים, אפילו למראית עין, אחזיר את אחד הכובעים".

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully