וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קהל של הצלחות?

האם קהל מכבי חיפה גילה ביחסו לאלישע לוי כמה הוא מפונק ודוחה, והאם הדחה מאירופה מחייבת פיטורי מאמן. כותבי וואלה! מתווכחים

האם הקהל של מכבי חיפה הוא באמת אכזר ומפונק?

תומר יצחק:

"נולדנו בשבילך, נמות למענך, גם בימים קשים, אקום מהקרשים ולעולם אשא דגלך! בגאווה, בטוב וגם ברע, אשיר לך את שיריך, אלך אחריך, עד סוף העולם". למי שלא מכיר, כך נפתח המנון הקופים הירוקים, אחד השירים הפופולאריים ביציע ג', ממנו נזרקו חפצים מכל הבא ליד בסיום הדרבי החיפאי, ביניהם המוט לעבר אלישע לוי. בשבת קיבלנו תזכורת נוספת, מהדהדת במיוחד - הסיסמאות האלה נחמדות רק בתיאוריה. לו היו כותבים את הגרסה האמיתית, היא ודאי הייתה מסתיימת כך: "אלך אחרייך, עד ההפסד המביך הראשון". אחריו... חכו ותראו מה יהיה.

נכון, אותם עבריינים שהשליכו חפצים למגרש ולאחר מכן אף ניסו לפגוע בשחקנים, הם בסך הכל קומץ המונה 50-100 אנשים המחשיבים עצמם אוהדים. אירועים מכוערים כאלה ראינו גם מקהלים אחרים בארץ ובעולם. ועדיין, במכבי חיפה, המועדון הכי מצליח בישראל ב-20 השנה האחרונות, עם שבעה תארי אליפות ב-11 שנים ושתי השתתפויות בשלב הבתים של ליגת האלופות, התופעה הזו חוזרת על עצמה במדויק אחת לכמה שנים. לא מדובר בקללות וקריאות מחאה לגיטימיות להתפטרות, אלא "איחולים" מחליאים למאמן ולשחקנים, ניסיונות לפגוע פיזית ושירים מבישים שהדעת לא סובלת (בשבת נגד רובי שפירא). כל הגבולות כבר נחצו, רק מחכים שמישהו באמת ייפגע.

המאמן הוא כמובן הכתובת הראשית. גיורא שפיגל, שהביא לקבוצה את האליפות הכי מרשימה שידע הכדורגל הישראלי, ירד בליווי שוטרים במשחקים האחרונים שלו בתפקיד. גם לרוני לוי, שזכה בשלוש אליפויות רצופות ושירת את המועדון במשך שנים גם כשחקן, לא זכרו שום חסד ואילצו אותו להתחמק ממטר של מקלות ומטריות בעונתו האחרונה. עכשיו הגיע תורו של אלישע לוי, אותו מאמן שלפני חצי שנה עוד נישא על כפיים בחגיגות האליפות. מסתבר שמאמן במכבי חיפה, מלבד אלה שקיבלו את ברכת הדרך על מנת להתקדם - אברהם גרנט לנבחרת, יצחק שום לפנאתינייקוס - חייב לעזוב את המועדון בחסות המשטרה. כאילו אין דרך אחרת.

אחרי שכל הגורמים הרלוונטיים יבדקו עם עצמם איך לעזאזל הגיע מוט ברזל ליציע (לי לא נותנים להכניס בקבוק מים) אוהדי מכבי חיפה יצטרכו לשאול איך הם מדביקים את הפער מהמועדון אותו הם אוהבים. המועדון נמצא כבר שנים באירופה, בנה לעצמו שם ונחשב לפורץ הדרך של הכדורגל הישראלי. הקהל? מעבר להיותו שבע ומפונק, תקוע עמוק בשכונה. אוהדים רבים מטיפים לשיתוף שחקני בית ומדברים בצדק על אובדן זהות – אחרי שנתיים בכיוון הנכון, ההנהלה והצוות המקצועי סטו לטובת מסע רכש חסר הצדקה של שכירי חרב - אך בפועל ממררים את החיים דווקא לשני ילדים שגדלו בקבוצה כמו טאלב טואטחה וסארי פלאח. האחרון היה עד לפני מספר שבועות אליל בפוטנציה. הסמל הבא. בשבת הוא נחלץ בעור שיניו ממספר אוהדים שאיימו לכלות בו את זעמם.

הגיע הזמן שכולם יבינו: יש גם עונות שהדברים לא מתחברים. קורה. למי ששכח, היו שבע רצופות כאלה בשנות ה-90. אולי זה לא הספיק. הטעויות נעשו, האשמים ידועים, אבל איפה הפרופורציות? האירועים האחרונים צריכים להדליק נורה אדומה בקרב הקול השפוי של האוהדים. הרוב המכריע אך השקט. זו העת של הקהל הירוק להקיא מתוכו את התרבות העבריינית. רבים נטשו בשנים האחרונות את יציע ג' בגלל שנחשפו לקריאות מכוערות והתנהגות אלימה. חלקם עברו ליציעים אחרים, חלקם מעדיפים לצפות בטלוויזיה. השטח הופקר לטובת המתפרעים ותומכיהם הפאסיביים. זה בדיוק הרגע לחזור, להשמיע קול ולומר לאותם גורמים שליליים בדיוק את מה שאמר השבוע יעקב שחר: "אינכם רצויים בביתנו".

חמי אוזן:

הנזק הכי גדול שאוהדיה המתפרעים של מכבי חיפה גרמו הוא במתן הזדמנות נוספת לתקשורת לדון בטענות שלהם מהזווית של האלימות. דרך הפריזמה של הגועל נפש המקובל בכדורגל הישראלי. זו פינה שהתקשורת הישראלית אוהבת להידחק אליה, כי שם היא יודעת את כל התשובות ויש לה את כל הקלישאות מוכנות בארון כדי לסקר זאת בדרך הרגילה. חייבים גם לומר שהחלאות שזרקו מוט לעברו של אלישע לוי הרוויחו זאת ביושר רב. אותם ואת חבריהם המקללים יש להוקיע, לגנות, וכל דבר שיביע עמדה ערכית כנגד התנהגות שנמאסה כבר על כולנו. יש רק בעיה אחת: כאשר אתם מדברים עם רוב אוהדיה השפויים של מכבי חיפה אתה מקבל בדרך כלל את אותן טענות, רק מנוסחות בשפה הרבה פחות בוטה.

וזו נקודה שאסור לזלזל בה, כאשר דנים ביחס הקהל החיפאי לאלישע לוי. גם לרוב המתון יש בעיה עם המאמן, מסיבה שחייבת להיאמר גם בימים שהאינסטינקט אומר להגן על אלישע לוי: המאמן מעולם לא הביא כדורגל יוצא דופן למכבי חיפה. אף אחת מהקבוצות שלו לא שיחקת כדורגל שננצור איתנו. הקבוצות של אלישע לוי היו קסומות, מרגשות. הן החזירו את מכבי חיפה אל השורשים העממיים, אל ילדי הבית שהחלו לסחוב את המועדון הזה, אבל למעט הבלחות רגעיות אף אחת מהן לא הפכה לקבוצה גדולה. האם אלישע לוי קיבל את הכלים והסמכות לבנות קבוצות גדולות כמו שמכבי חיפה עורגת אליהן, זה כבר שאלה אחרת. אבל העובדה היא אחת – אלישע לוי לא נתן לאוהדי מכבי חיפה סיבה יותר מדי טובה להתעקש עליו. נמאס להם לראות עוד מאותו דבר, רק בלי תוצאות.

יעקב שחר לא הצליח לחנך את הקהל הזה. הוא פרץ דרך כמעט בכל תחום בכדורגל הישראלי, אבל לא הצליח להקנות לקהל שלו ולו הרגל אחד טוב כמו באירופה. ייתכן גם שהוא לא מתאמץ בנושא כי הוא יודע שהוא לא יוכל לנצח. אבל זה הקהל של מכבי חיפה, ויש לו סטנדרטים אחרים אחרי 12 צלחות. הוא לא חוגג כל אליפות, הוא לא קופץ בטירוף אחרי כל תואר, כי הוא מתעקש על המסורת של המועדון שלו. מי בצורה אלימה ומי בצורה שקטה. אלישע לוי לא הצליח לקנות את הקהל הזה. הוא קנה את התקשורת שהתאהבה בסיפור האנושי שלו על אדם שבא ממקום קטן והצליח במקום גדול. בשנים קודמות הוא קנה גם את השחקנים, שרבים מהם פרצו קדימה אך ורק בזכותו. אבל הוא לא קנה את אוהדי מכבי חיפה עם כדורגל מפואר ועוצר נשימה. הוא לא נתן להם להרגיש שהוא מעבר לעוד מאמן טוב. וכאשר הם רואים שהם גם מפנה עורף לערכים שבנו לו קרדיט מסוים בשלוש השנים הקודמות, הדחף שלהם לעשות לזה סוף יוצא החוצה.

האם אלישע לוי צריך לסיים את תפקידו במקרה של הדחה מאירופה, ומי צריך להחליף אותו בקיץ?

תומר יצחק:

פרידה מאלישע לוי לפני סיום העונה, תשדר לא רק כניעה חד משמעית לאלימות אלא גם פאניקה. בניגוד למכבי תל אביב המבוהלת, למכבי חיפה זה פשוט לא מתאים. לאלופה יש סדר, יש אג'נדה ברורה. החלפת מאמן כרגע ומציאת מחליף זמני - בהיעדר מועמד ראוי - משולה לילד ששם אצבע בסכר. יעקב שחר צריך לקבל את ההחלטה להיפרד מאלישע לוי רק בתום העונה. אז יהיה אפשר לפנות למחליף הראוי, שמוביל במקצועיות ושקדנות קבוצה צנועה לעונה מפתיעה בצמרת. לא, לא מדובר בראובן עטר. השתגעתם? אותם אוהדים שכיום קוראים בשמו, יהיו הראשונים לקלל אותו לאחר המשבר הראשון (גם אם יגיע אחרי שתי אליפויות). הסמל יוכתם, המיתוס יתנפץ לנגד עינינו. לא חבל? הפתרון: רן בן שמעון.

חמי אוזן:

הדחה מאירופה תסיים למכבי חיפה את העונה, ויעקב שחר צריך להיות מאוד חזק כדי לסגור יפה ובזמן הנכון את הקשר עם אלישע לוי. משמע, בסוף העונה. לכולם ברור במכבי חיפה שאלישע לוי לא ימשיך בשנה הבאה, גם אם יביא אליפות. אומרים שיעקב שחר עלול לעשות דווקא לקהל שדורש את ראובן עטר ולהביא מאמן אחר במקומו. הערכתו לרן בן שמעון ידועה מזמן, אבל זה עלול להיות מסוכן מדי. כל מאמן שיבוא במקומו של עטר יבוא כנגד רצונו של הקהל. הבקשה הישנה הזו של האוהדים לראות את אליל נעוריהם על הקווים היא כבר מזמן דרישה שהבשילה. יהיה קשה מאוד לדחות אותה כעת. גם אם יחס הקהל לאלישע לוי מעורר תהיות האם גם עטר יקבל את אותן כוויות, את הגשמת חלומם של האוהדים אי אפשר יותר לדחות. ועם האיכויות של עטר כמאמן וכדמות, גם לא צריך.

הערב, 22:05, ערוץ 9: מכבי חיפה - שאלקה
ההתאחדות החליטה: מכבי חיפה לא תעמוד לדין על התפרעות אוהדים
אוהדי מכבי חיפה ניסו לפגוע בסארי פלאח
יעקב שחר לאוהדים: "ההתנהגות שלכם הייתה עלובה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully