וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והוא בכלל לא ידע שהוא כזה: על הקליטה של ג'ורדן פארמר

הטעויות שנעשו במכבי תל אביב עם ג'ורדן פארמר מאיימות להפוך לסמל של העונה הפחות מרשימה שעוברת על הצהובים

ג'ורדן פארמר, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אם היו קוראים לו אחרת כבר היו שוקלים לחתוך אותו". פארמר/ברני ארדוב

בשבועות האחרונים חוזרים דיוויד בלאט וגיא גודס על אותה המנטרה באוזניו של ג'ורדן פארמר: תיזום, תייצר, תעשה יותר בהתקפה. בינתיים זה לא קורה, והתסכול במכבי תל אביב הולך וגובר.

"אם לפארמר היו קוראים במקרה בראדלי והוא היה משחק בהפועל ירושלים, כבר היו שוקלים לחתוך אותו", מודה מקורב לקבוצה, "הוא לא יציב, לא שומר גדול ויש לו בעיות בהתקפה".

אולי, מבינים כיום במכבי, הבעיה הייתה נעוצה בתיאום ציפיות לקוי: בדומה לכוכבי NBA אחרים שהגיעו הקיץ לאירופה, מרגע חתימתו מותג פארמר כשחקן הגדול שהגיע כדי לשאת על גבו את מכבי ולעשות את ההבדל; והוא, כמו שאומרים, בכלל לא ידע שהוא כזה.

"ב-NBA פארמר היה עולה מספסל ועושה כל מיני דברים ספציפיים", אומר היום גודס, "ופה המצב הפוך. זה מצריך ממנו לקחת יותר אחריות, לזרוק יותר ולהיות יותר אגואיסט, אבל פארמר הוא לא שחקן כזה – הוא שחקן שתמיד מחפש יותר את החברים. אנחנו מצפים להוציא יותר ממנו. אנחנו רוצים שייקח יותר על עצמו, אפילו אם זו תהיה זריקה פחות טובה. זה שינוי מנטאלי גדול, מסיטואציה של שחקן משלים ב-NBA לשחקן מרכזי באירופה, שפתאום אומרים לו שהוא צריך לעשות איקס נקודות בערב".

המשחק האחרון מול ברק נתניה היה הגרוע ביותר של פארמר מתחילת העונה: הרכז האמריקאי קלע 6 נקודות באחוזים איומים (1 מ-5 מהשדה, 3 מ-8 מהקו), ומול חמישה אסיסטים איבד ארבעה כדורים. בדקה האחרונה החטיא פעמיים מהעונשין והוסיף עבירה מיותרת, שכמעט עלתה למכבי במשחק. את הערב כולו סיים פארמר עם מדד איכות של מינוס 2 – נתון כמעט מדהים, בהתחשב בעובדה שמי שהופקדו על שמירתו היו ג'רום רנדל וליאור ליפשיץ.

"התכוננו לשחקן עם יכולות אחד על אחד בלתי רגילות", מספר דני פרנקו, מאמן נתניה. "פארמר מוסר טוב, חודר טוב, יש לו קליעה, אבל הוא בא מאסכולה של NBA - שם יש הרבה כוכבים לידך ואתה משחק בשביל אלו שמסביב. אני חושב שהוא יותר פליימייקר מאשר פוינט גארד במובן שתופסים אותו היום, שזה שחקן שצריך לייצר הרבה נקודות בעצמו ולשמש כסקורר. רואים שהוא היה רגיל לשחק ליד שחקנים טובים ולהפעיל אותם כדי לעשות אותם עוד יותר טובים. אולי במכבי מצפים ממנו לנצח משחקים לבד ואולי הוא גם יכול, אבל ה'רול' הזה שונה מאוד וקשה לבצע את הסוויץ' המחשבתי".

מכבי תל אביב מארחת את ריאל מדריד (22:00, ע' 10)
פארמר: "בבית אנו צריכים לנצח קבוצות איכותיות כאלו"
דיוויד בלאט עדיין פסימי לגבי הגעתו של עמרי כספי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נגד נתניה, פארמר החטיא פעמיים מהעונשין בדקה האחרונה והוסיף עבירה מיותרת, שכמעט עלתה למכבי במשחק/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

פארמר מצא במכבי בית חם, אבל נקלע מיד לסיטואציה מקצועית קשה: מכבי איבדה בקיץ האחרון את שלושת שחקניה המובילים בקו האחורי, ובמקומם צירפה - לצד פארמר - את יוגב אוחיון, תיאו פפאלוקאס, דווין סמית' וג'ון שאייר. הציוותים המקצועיים היו בעייתיים: פארמר כמעט ולא שולב לצידו של פפאלוקאס – הם פשוט סיפקו יכולות דומות מדי (הרבה מסירה, הרבה פיק אנד רול, מעט מדי נקודות); סמית' לא היה יציב, ולכן התבקש פארמר להוציא לפועל בעצמו - תפקיד שאינו טבעי עבורו, כאמור; ועם אוחיון עלתה בעיה אחרת: בהתחשב בכך שפארמר ממעט לתקוף את הטבעת, באופן אוטומאטי עובר הנטל לכתפיו של הגארד הנוסף - ואוחיון, לפחות ברמה המקצועית, עדיין לא מסוגל לשאת באחריות, בוודאי שלא ברמת היורוליג. זו גם הסיבה לכך שבאימונים משתדלים מאמני מכבי לטפח את אוחיון ולנטוע בו את האמונה שעם עבודה קשה ומאמץ יוכל להפוך לשחקן מפתח בהתקפה, ולא רק בהגנה.

במובן הזה, אולי ישועתו של פארמר תגיע מההחתמה האחרונה שביצעה מכבי: קית' לנגפורד אמור לקחת על עצמו אחריות ולקבל את מירב הפוקוס ההגנתי מהיריבות, מה שיחזיר את פארמר לפוזיציית הכינור השני, שנוחה לו יותר.

"פארמר משחק ב-NBA כגארד מחליף. הוא ייתן משחק גדול מדי פעם, אבל הקבוצות שלו מעולם לא בנו עליו כשחקן שיעשה את ההבדל מידי ערב", אומר מארק סטיין, פרשן הכדורסל של ESPN. "בישראל ציפו מפארמר, בתור מי שבא מה-NBA, שיעשה בדיוק את זה. אבל הוא לא מספיק זריז והקליעה שלו איננה מספיק עקבית כדי לגרום ליריבות נזקים שכאלה. אם אוהדי מכבי ציפו לאיזה ג'רמי פארגו נוסף, רק כי פארמר שיחק ב-NBA, אז כנראה שהם לא קיבלו את דו"חות הסקאוטינג הנכונים. אין לפארמר משחק נפיץ כזה, וכשאתה מוסיף את הזמן שנדרש להתאמה לכדורסל האירופאי ואת העובדה שבמכבי יש הרבה שחקנים מהשורה הראשונה וכולם משחקים בערך 20 דקות, אפשר היה לצפות לתוצאות האלה. האם מכבי הייתה רודפת אחרי פארמר אם לא היו לו שורשים ישראליים? אני בספק".

"ג'ורדן הוא רק שחקן תומך ב-NBA. למרות שהוא יכול לעשות הרבה דברים טובים, הוא לא לברון ולא קובי", מוסיף העיתונאי קולין סטפנסון, שמכסה את ניו-ג'רזי נטס עבור היומון המקומי "סטאר לדג'ר". "למען האמת, הוא אפילו לא שחקן פותח בנטס, והנטס קבוצה גרועה. אומנם מבחינה מקצועית פארמר נמצא בין שמונת השחקנים המובילים ברוטציה, אבל הוא לא כוכב. הוא שחקן דפנסיבי מצוין, שלא נחשב לאופציה הראשונה בהתקפה ובעיקר יוצר עבור אחרים. כשאתה לוקח שחקן שעולה מהספסל ל-20 דקות והופך אותו למרכז של הקבוצה, זה שינוי גדול עבורו, משהו שהוא לא חווה מאז הקולג'.

"אולי הוא שם על עצמו הרבה מדי לחץ", ממשיך סטפנסון. "לפארמר יש הרבה מה להוכיח: הלייקרס, למרות שעזר להם לזכות בשתי אליפויות, החליטו בסוף לשחרר אותו, והוא חתם באחת הקבוצות הגרועות בליגה. הוא רצה מאוד להגיע לישראל, זה היה עבורו הרבה יותר משמעותי מאשר לשחק סתם בספרד, ולכן אולי זה עוד יותר מוסיף ללחץ. אני לא יודע מה חושבים עליו באירופה, אבל צריכים להיזהר עם הציפיות. הוא לא כריס פול, וגם רודי פרננדס שחקן הרבה יותר טוב ממנו".

גם סטיין מסכים לתיאוריית הלחץ. "ב-20 השנים שאני מסקר כדורסל מעולם לא ראיתי קבוצה שמופעל עליה לחץ קבוע לנצח כמו מכבי תל אביב", הוא אומר. "בכל פעם שאני מגיע לישראל – והייתי שם רק במרץ האחרון במשחקים נגד טאו ויטוריה – ממש הרגשתי את זה באולם. אני מבטיח לך שפארמר מעולם לא חווה משהו דומה לסוג הלחץ הזה, לא ב-UCLA ואפילו לא בלייקרס. מכבי משחקת בלו"ז מטורף, כמעט ללא זמן לאימונים, ועדיין מצפים מהם לנצח כל משחק ב-20 הפרש. אני בטוח שיש לזה השפעה על פארמר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הקבוצות שלו מעולם לא בנו עליו כשחקן שיעשה את ההבדל מידי ערב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

אפרופו רודי: כפי שמומחש בטבלה המצורפת, מבחינה סטטיסטית מציג פארמר מספרים נמוכים מאוד ביחס לשחקני NBA אחרים שהגיעו הקיץ לאירופה. גלינארי, פרננדס, קירילנקו – כולם נחשבים לעוגנים אופנסיביים בקבוצותיהם.

אולי הסיבה לכך, כפי שמשערים גורמים במכבי ומחוצה לה, קשורה להתאקלמות בסגנון המשחק החדש: אומנם סגנון המשחק של פארמר נחשב ל"אירופאי" במובן הזה שהוא בעל אוריינטציה קבוצתית ולא אינדיבידואלית, אבל באירופה נתקל פארמר בזן של כדורסל שטרם הכיר.

"חוסר היציבות של ג'ורדן מגיע מלמידת הסגנון האירופאי", משוכנע עוזר המאמן גודס. "באירופה המשחק הרבה יותר טקטי וקשוח, מאוד צפוף ברחבות, יש פחות אחד על אחד, למאמנים יש יותר שליטה, ולכן שחקנים שמגיעים מארה"ב צריכים לעשות את ההתאמות וזה לוקח זמן. בכלל, ככל שהשחקן שבא מהכדורסל האמריקאי יותר יצירתי, כך הוא יותר מתקשה מול ההגנות השונות ששומרים באירופה. אנחנו רואים באימונים שככל שעובר הזמן יש שינוי גדול יותר, וראינו את זה גם בעבר אצל שחקנים כמו וויל ביינום, שחצי השנה הראשונה שלו הייתה קשה והשנייה מאוד יציבה. ככה זה גם עם פארמר. הוא מאוד רוצה ללמוד, מאוד משתדל, מאוד רוצה להבין את הסביבה ולהכניס את המשחק שלו לתוך המשחק האירופאי. אני מאמין שבהמשך הוא יצליח לעשות את זה".

אולם בהתחשב בכך שהשביתה ב-NBA צפויה להסתיים בקרוב, קשה להאמין שפארמר יספיק לקצור העונה את פירות ההשקעה. זה אולי יקרה בסיבוב השני שלו במועדון – שלפי כל המעורבים הוא בגדר עניין עובדתי, ולא עוד תסריט אופציונלי.

הספסל של מכבי תל אביב: ג'ורדן פארמר, שון ג'יימס, דווין סמית. עודד קרני, מנהלת ליגת העל בכדורסל
"לא מהשחקנים שבאים ומטיחים לך בפרצוף - היי, אני מה-NBA". פארמר עם סמית'/מנהלת ליגת העל בכדורסל, עודד קרני

***

מחוץ לפרקט נחשב פארמר לאחד השחקנים האהובים במכבי. מקצועי, אדיב, צנוע – התארים הללו חוזרים על עצמם כמעט בכל שיחה עם חבריו לקבוצה. "ביום הראשון שהגעתי לקבוצה ג'ורדן מיד שאל אותי האם הכל בסדר והאם אני צריך משהו. הוא קיבל אותי יפה מאוד ואני מעריך את זה", אומר קית' לנגפורד, "ביום יום הוא לא מתנהג כמו כוכב. זה עוזר לכימיה הקבוצתית שהוא לעולם לא מתנשא מעל לשחקנים אחרים".

"הוא בחור מאוד צנוע", מוסיף דווין סמית'. "לא מהשחקנים שבאים ומטיחים לך בפרצוף 'היי, אני מה-NBA', אלא מישהו שהוא חלק מהחבר'ה, ולכן נעים להיות איתו".

"בחור שמגיע לעבוד קשה בכל יום", מתאר ריצ'י הנדריקס, ואילו ג'ון שייר מסכם כי "אפשר רק ללמוד מג'ורדן. אני חושב שהוא משדרג את מכבי. הוא מפרגן לשחקנים על המגרש ורוצה שהקבוצה תצליח. הוא מבין את המשחק, עובד קשה ויש סיבה לכך שהוא שחקן NBA מוביל".

"אני לא מנסה להיות הכוכב של הקבוצה", אומר פארמר עצמו. "אני מנסה לשחק כדורסל. אני משתדל לתרום לקבוצה, להיות מקצוען ולשחק חזק. אני חושב שהסיטואציה במכבי נהדרת עבורי. הבחורים בקבוצה הם באותה הרמה שלי. כולנו מקצוענים, לכולנו יש את אותה המטרה וכולנו עושים את זה ביחד".

ג'ורדן, רבים טוענים שהתפנית המחשבתית שאתה נדרש לבצע במכבי קשה לך; ב-NBA אתה יוצר עבור אחרים, ובמכבי אתה נדרש לעשות את הנקודות בעצמך. איך אתה מתמודד עם ה'רול' השונה?

"זה באמת דבר חדש עבורי. אני חושב שזה תהליך שצריך לעבוד עליו. היו עליות וירידות, אבל זה חלק מהמשחק. בסוף נמצא את הנוסחה. התפקיד שלי משתנה ממשחק למשחק, תלוי מי עוד נמצא איתי על המגרש ומה התפקיד שלו. אני צריך להיות מסוגל לשחק כדורסל גם במצב הזה".

באירופה אתה נמצא תחת זכוכית מגדלת: כולם מתרכזים בעיקר בך, ביכולת המקצועית שלך. עד כמה זה מקשה עליך, אם בכלל?

"אני לא קורא עיתונים ולא צופה בטלוויזיה. יום אחד יגידו דברים נהדרים ויום אחד יגידו דברים רעים, אז מבחינה אישית לא אכפת לי. זה הטבע של התחום שאני מתעסק בו, ולכן אני מתרכז בעיקר בלעבוד. אם היה לי או לקבוצה משחק רע לא ארגיש לא טוב בגלל מה שיכתבו עליי, אלא בגלל שהקבוצה לא הצליחה. בשבילי ההצלחה של מכבי זה הדבר הכי חשוב. כשהגעתי לישראל לא היה לי מושג איך יהיה כאן, אבל אני מרגיש שנהדר פה. החוויה שאני עובר כאן מדהימה וגם המשפחה שלי אוהבת את זה".

ohad@walla.net.il

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully