וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש ליגה בלי מכבי תל אביב?

15.10.2011 / 8:00

שונאיה מריצים את הרעיון התיאורטי הזה כבר הרבה מאוד שנים. אנשיה שוקלים כעת ברצינות את עזיבת הליגה הישראלית. האם זה בכלל אפשרי? לכבוד פתיחת העונה, הבלוג של גרינוולד יצא לבדוק

בימים הקרובים אמורה היורוליג להודיע על שינוי פורמט המשחקים החל מהעונה הבאה. יהיה זה השינוי המשמעותי ביותר מאז נוספו סדרות רבע הגמר בעונת 2004/5: שלב הטופ-16 יורחב בשמונה משחקים נוספים. נפח עונת היורוליג יגדל בכ-30%.

המשמעות היא שהנהלת מכבי תל אביב תצטרך לקבל בקיץ החלטות קשות. אם בעונה הקרובה תגיע למעמדי הגמר של כל המפעלים בהם לוקחת חלק, הרי שלמכבי צפויים לפחות 82 משחקים רשמיים (30 בליגת העל, 28 בליגה האדריאטית, 21 ביורוליג, 3 בגביע המדינה; המספר הזה עשוי לצמוח בארבעה משחקים נוספים, אם יתארכו סדרות הפלייאוף בליגה וביורוליג מעבר לשלושה משחקים). קשה לראות את מכבי עומדת במעמסה של שמונה משחקים נוספים, בייחוד בהתחשב בכך שאלו צפויים להיות משחקים קשים ומשמעותיים שההכנה לקראתם תהיה מקיפה ואינטנסיבית יותר מרוב משחקיה במהלך העונה.

שחקני מכבי תל אביב ג'ורדן פארמר, סופוקליס שחורציאניטיס, דווין סמית', ליאור אליהו, יוגב אוחיון. קובי אליהו
עומדים בפני עונה של 82 משחקים לפחות. העונה הבאה ככל הנראה תהיה ללא ליגת העל או הליגה האדריאטית. שחקני מכבי תל אביב/קובי אליהו

לכן, מעריכים בסביבות המועדון, בקיץ הקרוב תוותר מכבי על אחד משניים: ליגת העל הישראלית או הליגה האדריאטית. דיוויד פדרמן רמז לאחרונה שדיוויד בלאט היה מוכן לוותר כבר העונה על הליגה הישראלית. בכך ממשיכה מכבי בלוחמה הפסיכולוגית כנגד מנהלת הליגה, שצפויה להחליט בקרוב על שיטת ההכרעה של ליגת העל בעונה הבאה – עונה נוספת של פיינל פור, או חזרה לשיטת פלייאוף של סדרות. עמדת מכבי ידועה: על עונה נוספת של פיינל פור אין מה לדבר.

בישיבת הדירקטוריון של מנהלת הליגה, שנערכה בתחילת חודש יוני, הוביל חיים אוחיון, בעלי הפועל גליל/גלבוע, קו פרגמטי יחסית: הוא מוכן לוותר על פיינל פור, אך רק בתנאי שכתחליף תקבע מנהלת הליגה תקרת שכר. "אני אומר כבר עכשיו: אין סיכוי שלא יהיה או פיינל פור או תקרת שכר", מכריז אוחיון. "הכדורסל הישראלי צריך לשמור על החלום של הקבוצות לזכות בתואר. בלי פיינל פור ובלי תקרת שכר, החלום הזה נגוז, כי הפערים הכלכליים הם בלתי-אפשריים".

בעניין תקרת השכר, הצעת הקואליציה שמוביל אוחיון ברורה. "תקרת השכר צריכה להיות עד פי שלושה מתקציב המינימום, שקל אחד לא יותר", הוא אומר. "אם תקציב המינימום יעמוד על סביבות שני מיליון דולר, תקרת השכר תהיה שישה מיליון דולר. אני לא חושב שצריך להתמודד עם פערים כספיים של יותר מפי שלושה". לעמדה הזו, מוסיף אוחיון ומדגיש, שותפים רבים מחברי דירקטוריון מנהלת ליגת העל.

מבחינת מכבי, החלופות הללו גרועות כמעט באותה מידה: עם פיינל פור, חשים ראשי הקבוצה, הם לא יוכלו לחיות עוד זמן רב. על תקרה תקציבית של שישה מיליון דולר אין בכלל על מה לדבר; הכנסותיה של מכבי הן כמעט פי שלושה מהסכום הזה.

אם אחד הצדדים לא יתכופף – וכפי שהדברים נראים כרגע, אין לאיש כוונה שכזו – הכדורסל הישראלי עומד בפני המפץ הגדול בתולדותיו.

חיים אוחיון בעלים הפועל גלבוע/גליל עליון. קובי אליהו
"הכדורסל הישראלי צריך לשמור על החלום של הקבוצות לזכות בתואר. בלי פיינל פור ובלי תקרת שכר, החלום הזה נגוז". חיים אוחיון/קובי אליהו

האם יש תקומה לכדורסל הישראלי ללא מכבי תל אביב – העוגן, הסלע, הבסיס שלו בשישים השנים האחרונות?

שמעון אמסלם, המנהל המקצועי של עירוני אשקלון, משוכנע שכן. "יש סיכוי גדול יותר לכדורסל לפרוח ולשגשג אם מכבי לא יהיו כאן", קובע אמסלם בלי היסוס. "תהיה תחרות. יהיה אופק לשחקנים. הישראלים ישחקו יותר. קבוצות יפסיקו להסתכל מלמטה על קבוצה אחת שבונה את עצמה עם תקציב של מיליוני דולרים ולהתבטל לידה. יהיו שלושה זרים, יהיה יופי של כדורסל. תהיה צמיחה מחודשת של הנוער, של הנבחרות, ובעיקר – אנשים בענף יפסיקו לבצע פעולות ביחס לקבוצה אחת, אלא יוכלו להסתכל פנימה לתוך הקבוצה שלהם".

מוטי ארואסטי מגחך לשמע הדברים. "אומנם אין דבר שאין לו תחליף – גם למכבי יש תחליף – אבל ליגה בלעדיה לא תהיה אותו הדבר", הוא משוכנע. "מכבי מחזיקה את הליגה. צופים באים בהמוניהם כדי לראות את מכבי בכל מקום בארץ. בלי מכבי, ליגת העל תהפוך ללאומית ב'. עם כל הכבוד, ובלי להעליב – קבוצות כמו הבקעה או אשקלון מעניינות מישהו? מי ירצה לראות משחק שלהן? כמה אוהדים של אשקלון בכלל יבואו לראות משחק מול הגבעה? לעומת זאת, כשמכבי מגיעה לאשקלון האולם מלא. ליגה בלי מכבי היא כמו דבורה בלי עוקץ".

מ.כ. הבקעה - תצלום קבוצתי. קובי אליהו
ארואסטי: " בלי מכבי, ליגת העל תהפוך ללאומית ב'. עם כל הכבוד, ובלי להעליב – קבוצות כמו הבקעה/קובי אליהו

אלה שתי העמדות הבולטות הקיצוניות – אם כי גם הרווחות – בתשובה לשאלה כיצד תראה ליגה בלי מכבי תל אביב.

מבחינה כלכלית ושיווקית ליגת העל צפויה לשרוד: הסכם השידור עם ערוץ הספורט והסכם החסות עם מפעל הפיס יעמדו בתוקפם לכל הפחות עד לסיום עונת 2012/13, ללא קשר לשאלה האם מכבי תופיע בליגה או לא.

"אני לא רואה סיכוי שמכבי עוזבת את הכדורסל הישראלי, אבל אם נצא מתוך נקודת הנחה שתסריט כזה מתממש מספר דברים יכולים לקרות", אומר היועץ האסטרטגי רוני רימון, שותף במשרד רימון-כהן-שינקמן. "קהל בא למגרשי הספורט לא בהכרח בגלל רמה, אלא בגלל מתח. בליגה הלאומית בכדורגל יש מתח לא נורמאלי וזו ליגה מצוינת. אם מכבי פורשת, הכל נפתח מחדש, יהיה הרבה יותר מתח וקהל רב יותר יגיע למגרשים. קבוצות יהיו מוכנות להשקיע יותר כסף כדי לזכות באליפות. אם לא ישתנו במקביל חוקי הזרים, הרי שערך הישראלים ימשיך לעלות וכך גם המשכורות, וזה יביא לכך שפחות ישראלים יעזבו את הליגה".

לפני חמש שנים, אומרים בכירים במנהלת, עזיבה של מכבי הייתה יכולה להיות בגדר מכת מוות לכדורסל הישראלי. המצב כיום שונה בתכלית. "עד לפני כמה שנים לא הייתה תרבות כדורסל בישראל", סבור גורם בכיר במנהלת הליגה. "הייתה תרבות מכבי. מדינה שלמה תרמה ונתנה כדי לדחוף קבוצה אחרת. רשות השידור נתנה עשרות מיליוני דולרים במשך שנים ולא רצו לשדר אף קבוצה אחרת. עיריית תל אביב, שבמשך 15 שנים לא הקימה אף אולם ספורט, שיפצה את יד אליהו בעשרות ומאות מיליוני שקלים, כשברור מי עושה בו את השימוש הרב ביותר. התקשורת הייתה בכיס של מכבי.

"הפיינל פור שינה דברים", מוסיף ואומר הבכיר במנהלת. "היו כאן שתי אלופות חדשות בארבע השנים האחרונות. בפעם הראשונה בהיסטוריה מתחילים להשקיע כסף במתקנים. בירושלים בונים ארינה, בחיפה בונים אולם, ראשון עברה למגרש חדש, גליל פתחה מתקן. ערים כמו אשדוד הצטרפו למעגל הכדורסל. הפועל תל אביב, שההיעלמות שלה מהמפה הייתה אסון לכדורסל הישראלי, משתקמת. פתאום אנשים רואים שחוץ ממכבי יש עוד דברים. אם כל האולמות האלה יוקמו, בתוך שנתיים-שלוש תקום כאן אלטרנטיבה. הליגה תוכל לשרוד גם בלי מכבי. זה נכון שבמקומות שאין בהם תרבות כדורסל, הקהל מגיע כדי לראות את מכבי. אבל בהפועל ירושלים, הפועל תל אביב, הפועל חולון, גליל/גלבוע ואחרות אולי דווקא יותר אוהדים יגיעו כשידעו שיש מצב לתחרות אמיתית בליגה ללא מכבי".

חיים אוחיון לא מוכן לחשוב על ליגה נטולת מכבי תל אביב. "מכבי מאוד חיונית לליגה. היא מודל לחיקוי, וכל מי שאומר אחרת רואה את הדברים מזווית לא אמיתית", הוא קובע. "מכבי יודעת שהיא חלק אורגני בליגה. היא מובילה את המצוינות, מובילה בפרמטרים של אולמות ומתקנים ומקצועיות. אם יש אנשים שמדברים בכלל על אפשרות שמכבי לא תהיה בליגה – משני הצדדים – הם עושים זאת ממקום של להעניש או להתחשבן, וזו אמירה לא רצינית. אני לא רואה את מכבי הולכת לשום מקום. יש למכבי תפקיד מכריע בכדורסל הישראלי, ומי שאומר אחרת מדבר מתוך שנאה וקנאה".

האיומים של בכירים במכבי, לשיטת אוחיון, נאמרים מן השפה אל החוץ. "אני לא מאמין שיש ישראלי אחד שמעורב בניהול קבוצת כדורסל ישראלית שתהיה לו מספיק חוצפה כדי לעזוב את הליגה. מצדנו אני יכול להבטיח לך שהליגה לא תכניס את מכבי לפינה".

אוהדי הפועל ירושלים. מגד גוזני
בכיר במנהלת: "נכון שבמקומות שאין בהם תרבות כדורסל, הקהל מגיע כדי לראות את מכבי. אבל בהפועל ירושלים, הפועל תל אביב, הפועל חולון, גליל/גלבוע ואחרות אולי דווקא יותר אוהדים יגיעו כשידעו שיש מצב לתחרות אמיתית בליגה ללא מכבי"/מגד גוזני

היכן ברחה מכבי תל אביב לליגה? כבר לפני חמישים שנה הבינו בכירי מכבי תל אביב כי המפתח לצמיחתם הכלכלית טמון בהופעות מוצלחות בגביעי אירופה השונים. בזמן שהפועל תל אביב, שחלקה עם מכבי חצי-בחצי את האליפויות בשנות ה-60', ויתרה על השתתפות במפעלים אירופאים, מכבי תל אביב גייסה כספים מתורמים כדי לצאת למסעות ראווה ברחבי הגלובוס.

הפערים הכלכליים התהומיים נפערו דווקא בשנים האחרונות, מזכיר שמעון אמסלם. "בשנות השמונים עדיין היה כאן כדורסל. גם בשנות התשעים היה מתח. בשנות אלפיים הכל התפרק. הסל של דרק שארפ נגד ז'לגיריס רודף את הכדורסל הישראלי. הוא מוטט אותו, ואני אומר את זה באופן חד-משמעי. מכבי כבר הייתה על הקרשים אחרי עונה שהיא השקיעה בה הון תועפות. זה צריך היה להיות הרנסנס של כל הקבוצות האחרות. אבל אחרי הסל הזה התחברה המערכת שרצה שלוש שנים, לא הפסידה משחק ליגה, פירקה את כולן ב-30-40 הפרש. הסל הזה היה חשוב למכבי, אבל גמר את הכדורסל כאן".

ואכן, בשנת 2000 העמידה מכבי תקציב ממוצע של כעשרה מיליון דולר; בתוך פחות מעשור, בעקבות ההצלחות הפנומנאליות ביורוליג, הסכום הזה הוכפל. יתר הקבוצות הישראליות נותרו נטועות במקום.

"אין ספק שלהצלחות באירופה יש משמעות כלכלית", אומר אבנר קופל, יו"ר מנהלת הליגה. "לכן עבדנו קשה והצלחנו לקבל אישור לקבוצה ישראלית נוספת ביורוקאפ. יחד עם המתקנים החדשים שנבנים היום ברחבי הארץ, אני כן חושב שלקבוצות הישראליות יכול להיות אופק כלכלי. אני לא רואה מצב שמכבי לא תופיע בליגה. זה הבסיס שלה. מכאן היא צמחה וגדלה. יחד עם זאת, צריך למצוא את האיזון הנכון בין הרצונות של מכבי והרצונות של יתר הקבוצות, בהתייחס לבעיה המרכזית שהיא התקציב".

תקרת שכר? "אני לא אוהב את הרעיון הזה. תקציב פתוח הוא בעיני ערך עליון. כל קבוצה והיכולות הכלכליות שלה. מצד שני, אני כן תומך בפיינל פור. במכבי צריכים לזכור שזו שיטת ההכרעה גם ביורוליג ובאדריאטית, ולא שמעתי מהם תלונה על כך. אני חושב שבמכבי צריכים להבין שאלה החוקים, ואיתם צריך לשחק. בעיקר במכבי צריכים לזכור שאם הם יעזבו את הליגה, הכדורסל הישראלי אולי ייפגע – אבל לכולם יש תחליף. השאלה היא האם מבחינת הספונסרים והאוהדים של מכבי יש תחליף לליגת העל".

ohad@walla.net.il

ליגת העל יוצאת לדרך: סיקור מיוחד

אור שקדי על עונות הפריצה המרגשות

כותבי וואלה! נזכרים בשחקן שגרם להם להתאהב במשחק

כדורסל בוואלה! ספורט

אבנר קופל יושב ראש מנהלת ליגת העל. קובי אליהו
אבנר קופל: " אני לא רואה מצב שמכבי לא תופיע בליגה. זה הבסיס שלה. מכאן היא צמחה וגדלה. יחד עם זאת, צריך למצוא את האיזון הנכון בין הרצונות של מכבי והרצונות של יתר הקבוצות"/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully