וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובאק דג'וקוביץ' ניצח את רפאל נדאל וזכה באליפות ארה"ב

הסרבי סגר שנת 2011 היסטורית עם משחק עצום מול המדורג שני, בדרך ל-2:6, 4:6, 7:6, 1:6 וגרנד סלאם שלישי העונה

עד השנה האחרונה, התמוגגו חובבי הטניס כשידעו כי הם צופים בשניים מהטניסאים הגדולים בהיסטוריה בדמות רפאל נדאל ורוג'ר פדרר. הלילה (בין שני לשלישי), הוכח באופן סופי, רשמי, חגיגי וחד-משמעי כי שם נוסף בדרך להיכנס לרשימה הזאת - נובאק דג'וקוביץ'. עוד לפני שעלה הסרבי האדיר לגמר אליפות ארצות הברית מול רפאל נדאל - האיש לו הפסיד באותו מעמד בשנה שעברה - היתה העונה של המדורג ראשון בעולם היסטורית למדי. כעת, אחרי 2:6, 4:6, 7:6, 1:6 ענק על אחד הטניסאים הגדולים אי פעם, כבר לא נותר ספק: 2011 היתה השנה של נובאק דג'וקוביץ', ובהחלט ייתכן כי זו רק ההתחלה.

נדאל מרגיש שהוא בדרך הנכונה למרות ההפסד
בלוג אליפות ארה"ב מסכם את הקרב האדיר
השמחה, העצב והדרמה: אלבום חגיגי מהגמר

נובאק דג'וקוביץ' חוגג זכיה באליפות ארה"ב. Clive Brunskill, GettyImages
ישר לספרי ההיסטוריה. דג'וקוביץ'/GettyImages, Clive Brunskill

אל המשחק הערב נכנס הטניסאי הלוהט בתבל עם מאזן בלתי אפשרי של 2:63, כולל קאמבק מרהיב בחצי הגמר מול רוג'ר פדרר. על הנייר, ניתן היה לדמיין כאילו המותחן מורט העצבים מול פדרר ישפיע על דג'וקוביץ', ולפגוש בהפרש כל כך קצר שניים מהטניסאים הגדולים בהיסטוריה נשמע מאיים למדי. אך את נובאק דג'וקוביץ' של השנה האחרונה מעט מאוד דברים מסוגלים לעצור. רפאל נדאל, למי שהיה זקוק להוכחה נוספת, ככל הנראה לא האיש.

עד הערב נפגשו המדורג ראשון והמדורג שני בעולם בחמישה גמרים שונים השנה - שניים מהם על החימר שנדאל כל כך אוהב, אחד על הדשא בווימבלון - ובכולם התוצאה היתה זהה: ניצחון מוחץ לדג'וקוביץ'. אם כך, אין זה מפתיע שגם הלילה הסרבי שלט לחלוטין ביריבו, גם בפן המנטלי, בדרך לגרנד סלאם רביעי בקריירה ושלישי ב-2011. אלא שעוד יותר מההישג המדהים של דג'וקוביץ', לא פחות מרשימה הלילה היתה היכולת: לפרקים לא היה רחוק גם נדאל משיאו, וגם זה לא הספיק. מי שעד לא מזמן נחשב על פי רוב לשליט של הטניס העולמי בצל דעיכתו של רוג'ר פדרר נראה אובד עצות. למרות זאת, חובה לציין: מדובר באחד ממשחקי הטניס הטובים ביותר שנראו בשנים האחרונות, ארבע מערכות ארוכות עד מאוד ברמה הגבוהה ביותר. נדאל היה שותף מלא לכך.

הפתיחה של הספרדי אמנם היתה מעודדת, אלא שאחרי יתרון 0:2 במערכה הראשונה הוא נכנע בשישה משחקונים רצופים. גם הסט השני נפתח ביתרון 0:2 של הספרדי, ושוב דג'וקוביץ' חזר עם טניס אדיר, השתלט לגמרי על הנעשה וניצח, הפעם 4:6. גם ברגעים בהם היה נדמה כאילו המומנטום נוטה מעט לכיוונו של נדאל, הסרבי המופלא השיב עם מכות כמעט בלתי אפשריות שהותירו את יריבו חסר אונים, שוב ושוב ושוב. בסופו של דבר, אחרי שאלוף 2010 זקף לזכותו את המערכה השלישית אחרי שובר שוויון מרתק, הגיע הרגע הדרמטי במשחק. דג'וקוביץ' החל לקרוס. גופו לא הצליח להתמודד עם המאמץ האדיר. הסרבי ביקש טיפול רפואי, נשכב על המשטח ולא היה ברור האם יוכל להמשיך.

אלא שהוא המשיך. ועוד איך המשיך. המומנטום של נדאל נקטע בדקות אלה, ויריבו חזר ענק מתמיד – פחות עוצמתי, אבל הרבה יותר מדויק וערמומי. בתום דרמה בלתי רגילה וטניס שכמותו כבר מזמן לא ראינו, הוכיח המדורג ראשון בעולם את עליונותו המוחלטת בענף עם קלאסה בלתי רגילה. אם כך, נובאק דג'וקוביץ' סוגר שנה היסטורית עם שלושה גרנד סלאמים - ווימבלון, אוסטרליה וארה"ב - וממש, ממש לא נראה שזה הסוף. נותיר אתכם עם מחשבה אחת מפחידה משהו: הוא רק בן 24.

הטניסאי הספרדי רפאל נדאל. Nick Laham, GettyImages
לב של אלוף. נדאל/GettyImages, Nick Laham

מהלך המשחק

מערכה ראשונה: 2:6 לדג'וקוביץ'

אווירה נפלאה קיבלה את פני השחקנים, כולל מזג אוויר קיצי לשם שינוי. נדאל הוא זה שפתח היטב, ואחרי משחקון הגשה מוצלח הצליח לשבור את יריבו עם מספר ווינרים נהדרים ולעלות ל-0:2 מהיר. דג'וקוביץ' השיב בשבירה מהירה בחזרה, אך במשחקון ההגשה שלו צנח לפיגור 40:0. הסרבי, שכבר הוכיח שוב ושוב את יכולתו לצאת מבורות, הפך את המשחקון והשווה ל-2:2. ברגע זה המומנטום עבר לגמרי לצד של המדורג מספר 1 בעולם. גם המשחקון החמישי היה הפכפך, כולל מספר נקודות פשוט מופלאות, ובסופו שבר דג'וקוביץ' בחזרה, שמר על ההגשות, רשם שבירה נוספת בדרך למשחקון חמישי ברציפות לזכותו ויתרון 2:5. הסרבי הגיש לניצחון במערכה, וצלח את המשימה עם משחקון חלק לגמרי. המערכה הראשונה הלכה לדג'וקוביץ' אחרי 53 דקות, ושימו לב לאפשרויות השבירה: הסרבי ניצל 3 מ-7, נדאל 1 מ-4.

מערכה שניה: 4:6 לדג'וקוביץ'

נדאל עלה אחר לגמרי לסט השני, ועם הרבה סבלנות הכריח את יריבו למספר שגיאות בלתי מחויבות שסייעו לו להשיג שבירה מהירה ולעלות ל-0:2. המשחקון השלישי היה ארוך במיוחד ושוב סיפק שלל מהלכים יוצאים מהכלל, ובסיומו שבר דג'וקוביץ' וצימק ל-2:1. בדומה למערכה הראשונה, המומנטום שוב עבר לצד של אלוף אוסטרליה, ושגיאה כפולה של נדאל בהגשה הראתה עד כמה קשה מצבו של הספרדי, שהתלונן לשופט, נראה מתוסכל ופשוט אובד עצות. דג'וקוביץ' ניצח משחקון רביעי ברציפות ועלה ל-2:4. המשחקון השביעי היה ארוך במיוחד, ובמהלכו זעמו שני השחקנים על הקהל האמריקאי, שצעק והריע במהלך חלק מהנקודות הארוכות. ודווקא כאשר היה נראה כי דג'וקוביץ' בדרך לברוח לניצחון במערכה, נדאל שבר בחזרה ואיזן ל-4:4. קאמבק? לא, ממש לא. דג'וקוביץ' עלה לרשת, חבט ווינרים גדולים מהקו האחורי, שבר מיד חזרה, ובתום 71 דקות ניצח 4:6 את המערכה השניה.

הטניסאי הסרבי נובאק דג'וקוביץ'. Nick Laham, GettyImages
כולם רואים לו את הגב. דג'וקוביץ'/GettyImages, Nick Laham

מערכה שלישית: 6:7 לנדאל

לאחר ששני השחקנים סיפקו משחקוני הגשה מושלמים (נדאל לראשונה במשחק, דג'וקוביץ' בפעם השניה), שברו האחד את הגשותיו של השני, ובמשחקון חמישי מופלא עם מספר מהלכים שעוד נראה לא מעט פעמים בימים הקרובים שבר דג'וקוביץ' ועלה ל-2:3. נדנדת השבירות נמשכה לה, הפעם עם 0:40 ענק של נדאל על ההגשות של נובאק. המומנטום של הספרדי נמשך, תוך שהוא מציג טניס באמת יוצא דופן, והמדורג שני בעולם עלה ל-3:4, ולאחר מכן ל-4:5. בשלב הזה העייפות היתה ניכרת על דג'וקוביץ', שנראה לכמה רגעים כמו בן אנוש. אלא שגם מהבור הזה הסרבי המדהים הצליח לחזור. זה התחיל עם הצלה של נקודת שבירה, ונמשך עם ווינר ענק שסידר לו שבירה משלו, עליה ל-5:6, ומשחקון הגשה לזכיה בטורניר. אלא שהלב הגדול של נדאל לא אפשר לו לוותר, ועם שבירה משלו כפה הספרדי שובר שוויון מדהים, תוך שצמד השחקנים מציגים טניס פשוט יוצא דופן, על אחת כמה וכמה כשמאחוריהם כמעט שלוש וחצי שעות של משחק. בטיי-ברייק האופי הנדיר של נדאל שוב הוכח, דג'וקוביץ' השיב עם סדרה של שגיאות בלתי מחויבות וראה את יריבו עולה ל-1:5 ולאחר מכן ל-3:6. משם הסרבי לא חזר, ואלוף 2010 כפה מערכה רביעית אחרי שעה ו-22 דקות של סט שלישי יוצא מהכלל.

מערכה רביעית: 1:6 לדג'וקוביץ'

המאמץ הפיזי העילאי של דג'וקוביץ' החל לתת את אותותיו בתחילת הסט הרביעי, כאשר הסרבי החזיק את גבו וצלע בתום כמעט כל נקודה. לאחר שניצח את המשחקון הראשון ביקש דג'וקוביץ' טיפול רפואי, בלע מספר כדורים נגד כאבים וקיבל עיסוי בגבו. לאחר מספר דקות חזר נובאק אל המשטח, ונגד כל הסיכויים השיג שבירה, שמר על הגשותיו ועלה ל-0:3 מדהים. ברגעים הללו גם נדאל החל להתעייף ולהיראות אנושי, ודווקא ברגעים הללו, כששני השחקנים פשוט מותשים אחרי למעלה מארבע שעות של משחק, ניתן היה להבין מדוע מדובר בשני אלופים כל כך גדולים. אלא שבסופו של דבר, דג'וקוביץ' היה גדול יותר, כפי שהוא היה גדול יותר מכל שחקן אחר במהלך השנה. הסרבי השיג שבירה נוספת, ובמצב של 1:5 לזכותו הגיש לניצחון. ברגע הזה, אף אחד כבר לא היה יכול לקחת את זה ממנו. לא נותר אלא להצדיע לדג'וקוביץ'. אין אלוף ראוי ממנו.

הטניסאי הסרבי נובאק דג'וקוביץ' מקבל טיפול רפואי. Clive Brunskill, GettyImages
גם מזה הוא התאושש. דג'וקוביץ' מקבל טיפול רפואי בתחילת המערכה הרביעית/GettyImages, Clive Brunskill

עוד קצת סטטיסטיקות כדי לעכל את הערב הגדול:

* דג'וקוביץ', ששיפר את מאזן המשחקים שלו השנה ל-2:64, הפך לטניסאי השישי בעידן הפתוח שזוכה בשלושה תארי גרנד סלאם בשנה. קדמו לו רוד לייבר ב-1969, ג'ימי קונורס ב-1974, מאטס וילאנדר ב-1988, רוג'ר פדרר ב-2004, 2006 ו-2007 ונדאל עצמו בשנה שעברה.

* בעקבות הניצחון והזכייה בגרנד סלאם השלישי שלו השנה, הבטיח לעצמו דג'וקוביץ' את המקום הראשון בעולם בסוף השנה. האחרון שסגר שנה במקום הראשון בעולם, שלא היה נדאל או פדרר, היה אנדי רודיק ב-2003.

* לדג'וקוביץ' זהו תואר 10 מתחילת השנה המטורפת שלו. לאליפות ארצות הברית קדמו שני תארי גרנד סלאם: אליפות אוסטרליה ו-ווימבלדון, חמישה תארים מסבב ה-1,000 של המאסטרס: אינדיאן וולס, מיאמי, מדריד, רומא ומונטריאול, ושני תארים נוספים: דובאי ובלגרד.

* בסך הכל זה התואר ה-28 בקריירה של הטניסאי בן ה-24 והגרנד סלאם הרביעי.

* דג'וקוביץ' עבר במספר תארי הגרנד סלאם שלו (4) את האיש שעל שמו נקרא האצטדיון בו שוחק הגמר, ארתור אש, והוא השווה את מאזנם של ג'ים קורייר, גיירמו וילאס וקן רוזוול.

* נדאל, שהשווה את שיא הזכיות של ביורן בורג ברולאן גארוס השנה (6), החמיץ הזדמנות להשתוות לשבדי במאזן הזכיות בתארי גרנד סלאם ונותר עם 10 כאלה.

* לשור ממאיורקה זה היה הפסד רביעי בגמר גרנד סלאם והשני לדג'וקוביץ'. השניים שלפניו היו מול רוג'ר פדרר, שניהם בווימבלדון (2006 ו-2007).

טניס בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully