וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגר את הרשימה: מיקי ברקוביץ'

12.9.2011 / 11:12

נבחרת פינלנד יכולה להדהים את אירופה ולעלות לרבע גמר היורובאסקט. הנה חמש נבחרות קטנות מאוד שעשו סנסציה דומה

בסיום משחקי מוקדמות אליפות אירופה בשנה שעברה ניצבה נבחרת פינלנד במקום האחרון בבית שכלל את נבחרת ישראל, מונטנגרו, איטליה ולטביה, והייתה אמורה לשחק בקיץ הנוכחי במשחקי המבחן על הירידה לדרג ב'. אלא שההחלטה של פיב"א להגדיל את אליפות אירופה ל-24 נבחרות שלחה את פינלנד למשחקי המבחן לעלייה לאליפות אירופה, אותם עברה בהצלחה, בדרך לטורניר מדהים בו ניצחון על סלובניה היום (שני, 15:30), יבטיח לפינים מקום ברבע גמר אליפות אירופה.

לרגל ההצלחה של הפינים, הנה ארבע נבחרות שהגיעו במפתיע להישגים באליפות אירופה בעידן המודרני, ועוד התרפקות אחת על העבר של נבחרת ישראל לפי סדר כרונולוגי.

שחקני נבחרת פינלנד מיקו קויביסטו, פטרי קופונן. Petros Giannakouris, AP
מי היה מאמין שהפינים יגיעו עד לצעד מרבע הגמר?/AP, Petros Giannakouris

פורטוגל – אליפות אירופה 2007

כבר בטורניר המוקדמות לקראת האליפות בספרד רשמה פורטוגל הישג מרשים, כשסיימה ראשונה בבית שכלל את מקדוניה, בוסניה וישראל, כולל ניצחון חוץ נגדנו. לקראת האליפות, שהייתה השנייה בהיסטוריה של הפורטוגלים, הציפיות לא היו גבוהות, וכך גם שני משחקי הפתיחה שכללו תבוסות מול ספרד וקרואטיה. אלא שפורטוגל האמינה שניתן לעשות סנסציה, וניצחון שלה על לטביה, בתוספת ניצחון קרואטי על ספרד העלו את הפורטוגלים לסיבוב השני.

בסיבוב השני כבר אף אחד לא ציפה לכלום מהנבחרת, שהחזיקה מעמד רק רבע אחד מול רוסיה, בדרך להפסד. במשחק השני בשלב הבתים השני הפתיעה פורטוגל את נבחרת ישראל, שניצחה מוקדם יותר בטורניר את סרביה וקרואטיה, 85:94, והפורטוגלים הגיעו משחק מרבע גמר סנסציוני. אלא שכאן אלילת המזל נגמרה, פורטוגל התפרקה ברבע השני מול יוון, סיימה את האליפות במקום התשיעי, ויצאה מהאליפות עם חיוך גדול.

ז'ואאו סנטוס שחקן נבחרת פורטוגל מול דרור חג'ג' שחקן נבחרת ישראל. Bernat Armangue, AP
ניצח ברעננה, ניצח לא מעט גם באליפות של 2007. ז'ואאו סנטוס מפורטוגל/AP, Bernat Armangue

פולין – אליפות אירופה 1997

פולין היא נבחרת עם עבר עשיר בשנות ה-60 וה-70, אך בשנים האחרונות הכדורסל הפולני לא הצליח ברמת הנבחרת. פולין החלה את הטורניר מסיבוב המוקדמות הראשון עם אימפריות כמו אלבניה ו-ווילס, עברה די בקלות ובסיבוב המוקדמות השני הצליחה להעפיל בעור שיניה לאליפות בספרד.

באליפות עצמה מי שהובילו את הפולנים היו מאצ'יי ז'יליינסקי ואדם וויצ'יק. הפולנים החלו בשלב הבתים הראשון עם תבוסה ליוגוסלביה, אך ניצחון יפה על לטביה הספיק להם כדי לעלות. את שלב הבתים הראשון נעלה פולין עם תבוסה מול איטליה שלא רמזה על הבאות.

בקרואטיה לא ספרו את הפולנים שהפתיעו אותם במשחק הראשון בשלב הבתים השני 76:77, ואחרי תבוסה ב-43 הפרש לספרד, הגיע ניצחון מרשים על גרמניה ומקום נדיר ברבע הגמר. ברבע הגמר פגשה פולין את יוון החזקה, במחצית עוד הוליכה בנקודה, אך הפסידה לבסוף 72:62. אחרי עוד הפסד לליטא במשחקי הדירוג, הגיע המשחק האחרון בו ניצחה פולין את טורקיה וסיימה אליפות בטעם טוב מאוד במקום השביעי.

גרגור פוצ'קה שחקן נבחרת איטליה מול אדם וויצ'יק שחקן נבחרת פולין. Dusan Vranic, AP
מול גרגור פוצ'קה ואיטליה פולין הובסה, אבל אדם וויצ'יק וחבריו צחקו על התחזיות מאוחר יותר/AP, Dusan Vranic

גרמניה – אליפות אירופה 1993

לאליפות אירופה שנערכה בגרמניה הגיעה המארחת לראשונה מזה 42 שנה כמדינה מאוחדת, כשרוב השחקנים מגיעים ממערב גרמניה. מי שלא היה בסגל הגרמני הוא הכוכב הגדול דטלף שרמפף, שהיה מצוין במשחקים האולימפיים שנה קודם לכן בברצלונה, והציפיות מגרמניה היו לטורניר נחמד, לא יותר.

המאמן סבטיסלב פסיץ', שאז היה ידוע בעיקר בזכות העובדה שאימן את נבחרת הנוער היוגוסלבית שזכתה באליפות העולם ב-1987, איגד חבורה לוחמת, כשעל תקן הכוכבים כריסטיאן וולפ והרנינג הרניש. שלב הבתים הראשון כלל הפסד מביך לאסטוניה, וניצחונות קלים על בלגיה וסלובניה, שהופיעה לראשונה באליפות.

הגרמנים המשיכו לא להרשים עם הפסדים מול צרפת וקרואטיה, אך דווקא במשחק האחרון הם ניצחו את טורקיה, והצליחולהתגנב לרבע הגמר, שכבר אז נחשב להישג ענק. ברבע הגמר הדהימה גרמניה את ספרד של הררוס ואנטוניו מרטין 77:79 אחרי הארכה, ובברלין החלו להאמין בניסים. בחצי הגמר היממה גרמניה 73:76 את יוון של יאנאקיס, ובגמר 18 נקודות של ה-MVP וולפ, הובילו לניצחון היסטורי 70:71 על רוסיה של סרגיי בזרביץ' ומדליית זהב לנבחרת שכמעט ולא הגיעה לרבע הגמר.

כריסטיאן וולפ שחקן נבחרת גרמניה חוגג זכיה באליפות אירופה 1993. Beatte Mueller, GettyImages
והם בקושי הגיעו לרבע הגמר. כריסטיאן וולפ והגרמנים חוגגים/GettyImages, Beatte Mueller

אסטוניה – אליפות אירופה 1993

ללא מרטין מיורספ, אחד מגדולי הכדורסלנים האסטונים בכל הזמנים, התייצבה אסטוניה לאליפות אירופה שלישית בהיסטוריה, שנתיים אחרי העצמאות מברית המועצות. הסגל האסטוני היה בנוי בעיקר על כוכבי קאלב טאלין, שזכו שנתיים קודם לכן באליפות האחרונה של ברית המועצות, ומהנבחרת היו בעיקר ציפיות לטורניר נחמד, לא יותר מזה, אלא שאסטוניה רשמה אליפות מפתיעה ביותר.

משחק הפתיחה כלל 30 נקודות של הכוכב איוור קוסמה וניצחון גדול על גרמניה המארחת. לאחר מכן הגיע הפסד לסלובניה שהחזיר את האסטונים למציאות, אך במשחק האחרון, הצליחה אסטוניה לגבור בדרמה גדולה 78:79 על בלגיה, והעפילה לשלב השני עם מאזן של 0:2 בזכות ההדחה של סלובניה.

האסטונים סימנו מטרה: לנצח משחק אחד ולהגיע לרבע הגמר. משחק הפתיחה מול טורקיה היה המשחק האפשרי לכך והאסטונים הובילו מהפתיחה, נעזרו ב-16 נקודות של ראונו פקה, שהגיע בעונה לאחר מכן למכבי רמת גן, ניצחו 74:77, והבטיחו את מקומם ברבע הגמר. בשני המשחקים האחרים של שלב הבתים הובסה אסטוניה מול צרפת וקרואטיה, אך סיימה עדיין עם הכרטיס המיוחל.

רבע הגמר זימן לאסטוניה מפגש בלתי אפשרי מול רוסיה, ולמרות מחצית ראשונה צמודה, החלום האסטוני נגמר מול נבחרת האם לשעבר עם הפסד 82:61. אסטוניה לא נשברה, הפתיעה את בוסניה במשחקי הדירוג 5-8, ובמשחק האחרון מול ספרד הובסה ב-40 הפרש, מה שלא מנע ממנה לסיים טורניר חלומי במקום השישי.

ראונו פקה שחקן נבחרת אסטוניה. GettyImages
לפני הפועל תל אביב הוכיח שיש לו מה למכור. פקה/GettyImages

ישראל – אליפות אירופה 1979

נבחרת ישראל הגיעה לאליפות באיטליה בידיעה שבשתי האליפויות שקדמו לכך היא רשמה הישגים מצוינים, אך עדיין לא הצליחה להשיג ניצחונות על האימפריות מצ'כוסלובקיה, איטליה, יוגוסלביה וברית המועצות. הפעם, כשהרוח הגבית מהזכייה של מכבי תל אביב בגביע אירופה לאלופות מאחוריה, ההרגשה הייתה שניתן לעשות משהו, אך עדיין הצלחה כזאת הייתה בגדר פנטזיה.

ישראל כיוונה לאחד משני המקומות הראשונים בבית שכלל את פולין, צרפת ויוגוסלביה, ואחרי ניצחון על פולין בפתיחה, הגיע ההפסד לצרפתים, וישראל כבר איבדה תקווה. אלא שמשום מקום מחצית שנייה הירואית מול יוגוסלביה, והצגה של בוזי ינאי ומיקי ברקוביץ' הובילו את ישראל לניצחון 76:77, שרק בזכות ההפסד של הצרפתים לפולין הספיק כדי לעלות לסיבוב השני, ועוד עם ניצחון ביד.

ישראל פתחה את הסיבוב השני עם הפסד צפוי לאיטליה, אך דווקא אז כשנראה שכבר עשינו את שלנו הגיע ניצחון פנטסטי על ספרד 84:88 בזכות 33 נקודות של מיקי ברקוביץ', כשגם 26 נקודות של ויין בראבנדר לא הספיקו לספרדים. בישראל החלו להאמין, ובמשחק הרואי נוסף רשמו ניצחון 93:94 על צ'כוסלובקיה בהארכה, כשלו סילבר, ינאי וברקוביץ' קולעים ביחד 80 נקודות. הפסד של איטליה ליוגוסלביה קבע שללא קשר למשחק האחרון בשלב הבתים השני, בו הפסידה ישראל 92:71 לברית המועצות, הנבחרת כבר העפילה לגמר מול הסובייטים.

מעמד הגמר כבר היה קצת גדול על השחקנים בכחול לבן, למרות מחצית ראשונה שנגמרה רק בפיגור 9. טקצ'נקו, טרנקוב ובלוב עשו ככל העולה על רוחם, ואילו ינאי, ברקוביץ' ולו סילבר נלחמו ללא סיכוי. ישראל הפסידה 98:76 וסיימה טורניר מפתיע מאוד, עם שלושה ניצחונות ענקיים, במקום השני באירופה, והוכיחה שיש מקום לחלומות גם לנבחרות הקטנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמחה גדולה. מיקי ברקוביץ' חוגג עם המשפחה חזרה מאליפות מוצלחת/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully