וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו הניצחון הכי גדול של הנבחרת?

אוסטריה או צרפת? גיבורי 1970 או כוכבי שנות ה-90? חלק ב' של הפרויקט שנועד להעניק השראה, אך לא הצליח. מקומות 1-5

5. ישראל – פורטוגל 1:4 (28/10/1981)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות שפורטוגל היתה אז נבחרת בירידה, מדובר ביריבה עם מסורת מפוארת, עם מקום שלישי בגביע העולם 1966, שדווקא עליה חגגה נבחרת ישראל את אחת ההצגות הגדולות שלה. אבי כהן ז"ל עם אורי מלמיליאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה קרה: למשחק שנערך במסגרת מוקדמות גביע העולם 1982 הגיעה ישראל עם תיקו אחד וחמישה הפסדים שאחד מהם היה בליסבון לאותה פורטוגל (3:0). ישראל כבר איבדה סיכוי וגם איבדה אמון, אך עלתה לשחק משוחרר ונתנה הצגה שנמצאת בשורה הראשונה של ההופעות שנראו מנבחרת ישראל עד היום. כל השערים במשחק הובקעו ב-30 הדקות הראשונות, כאשר שלושער של בני טבק ועוד שער של גדעון דמתי סגרו את הסיפור. מעבר לטבק ודמתי, שיחקו באותה הנבחרת שמות גדולים כמו יוסי מזרחי השוער (שנפצע והוחלף על ידי אריה חביב), יעקב אקהויז, אבי כהן ז"ל, אורי מלמיליאן ויצחק שום.

למה זה חשוב: למרות שפורטוגל הייתה אז נבחרת בירידה, מדובר ביריבה עם מסורת מפוארת, עם מקום שלישי בגביע העולם 1966, שדווקא עליה חגגה נבחרת ישראל את אחת ההצגות הגדולות שלה.

הטיפ שלהם ליוון: "השחקנים צריכים להבין שזה עכשיו או לעולם לא, ושיש לנו יתרון על יוון", אומר בני טבק. "נגדנו, הפורטוגלים היו צריכים מאוד את הנקודות בכדי לעלות ולנו זה לא נתן יותר מדי. משחק לפני כן נגד סקוטלנד היינו טובים ואני הגעתי לשלושה מצבים של אחד על אחד מול השוער והחמצתי. התקשורת דאז תקפה את המאמן ג'ק מנסל והוא אמר להם שאם נגיע עוד פעם למצבים האלה נבקיע וננצח. נגד פורטוגל הכל התחבר ולמעשה התפוצצנו עליהם. זה לא רק הניצחון וארבעת שערים, היינו חזקים, שלטנו במשחק, היינו דומיננטיים והם כמעט ולא הגיעו למצבים. ביטלנו אותם לחלוטין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

4. צרפת – ישראל 3:2 (13/10/1993)

ראובן עטר שחקן נבחרת ישראל חוגג את שער הניצחון מול צרפת כשלצידו אייל ברקוביץ'. Lionel Cirroneau, AP
"כשהגענו לפאריז ולפארק דה פרנס הכל היה נראה לי גדול וכמעט לא אמיתי". ראובן עטר בפארק דה פראנס/AP, Lionel Cirroneau

מה קרה: נבחרת ישראל הגיעה לאותו משחק בפאריס בלי יותר מדי אמונה. מספר חודשים קודם לכן נוצחה הנבחרת בארץ 4:0 על ידי אותה צרפת בראשות דידייה דשאן וז'אן פייר פאפן במשחק חד צדדי בו ישראל כמעט ולא עברה את קו מרכז המגרש. רק לסבר את האוזן - באותו משחק גומלין עלו בהרכב הנבחרת הצרפתית מרסל דאסיי, לוראן בלאן, עמנואל פטי, דידייה דשאן, ז'אן פייר פאפן, דויד ז'ינולה ואריק קאנטונה, כשלפניהם שני משחקי בית נגד ישראל ובולגריה בהם הם צריכים לצבור נקודה אחת בכדי לעלות למונדיאל.

אחרי הטראומה ברמת גן ישראל באה לצאת בשלום. רונן חרזי העלה את ישראל ליתרון מפתיע בדקה ה-20, אך פרנק סוזה ודויד ז'ינולה עשו מהפך ל-1:2 במחצית. במחצית השנייה הצרפתים רצו לשמור על היתרון, אך הכניסה של ברקוביץ' במחצית השנייה הביאה להתעוררות ואמונה בקרב שחקני הנבחרת. בדקה ה-82 ברקוביץ' עצמו דחק את הכדור פנימה והישווה ל-2:2, כאשר שלוש דקות בתוך זמן הפציעות הושלמה הסנסציה כשרוני רוזנטל בפריצה גדולה הרים כדור לרחבה וראובן עטר בעט כדור לא חזק לחיבורים והשאיר את הצרפתים בהלם. גם אותנו.

למה זה חשוב: אולי הניצחון הכי יוקרתי בתולדות הנבחרת, אבל לא הכי גדול. לצערנו, זה השלב שבו נתחיל להסביר למה כל ניצחון הוא לא הכי מרשים וחשוב ולא מדורג בהתאם לדעת הקהל, ובמקרה הזה רק נאמר, עם ים של כבוד להישג העצום הזה: מדובר בניצחון מקרי, שנוצר מסיטואציה מקרית של משחק. לא מאני טיים, ולצערנו לא המשכיות אחר כך.

הטיפ שלהם ליוון: "בשבילי צרפת זה המשחק הגדול ביותר בקריירה וגם של הנבחרת", אומר משה גלאם. "עבורי זאת הייתה הופעת בכורה במשחק רשמי. כשהגענו לפאריז ולפארק דה פרנס הכל היה נראה לי גדול וכמעט לא אמיתי. שנתיים לפני זה הייתי בבית"ר נתניה. כולם ראו מה הם עשו לנו בארץ ובאנו לצאת בשלום. שריקות הבוז של הקהל הצרפתי בהמנון הכניסו את השחקנים לטירוף והצליחו להוציא משהו, אך במחצית, כשהיינו בפיגור 2:1, אמרתי לפליקס חלפון שאם זה נגמר ככה אנחנו נבוא לארץ ונצא גדולים. מה שהיה בסיום זה בלתי נתפש. מול יוון זה שונה, כי אנחנו יותר טובים. הנבחרת שלי בטוח הייתה עושה את זה בבית הנוכחי, אבל אני מאמין שאם נבקיע מהר מול יוון זה יכול להסתיים בחמישייה".

3. ישראל – אוסטריה 0:5 (6/6/1999)

בלם נבחרת ישראל אריק בנאדו (ימין) נאבק בחלוץ נבחרת אוסטריה איביצה ואסטיץ' (מרכז). Gerhard Gradwohl, AP
ערב אחד שבו זכינו לראות את הנבחרת שתמיד חלמנו עליה. אריק בנאדו במאבק עם איביצה ואסאטיץ'/AP, Gerhard Gradwohl

מה קרה: למרות שלא הצליח להגיע לפסגת דירוג המשחקים הכי גדולים, עדיין מדובר בהצגה הכי גדולה של נבחרת ישראל בכל הזמנים. וגם זה משהו. אחרי שלושת הכישלונות הקודמים בקדנציה של המאמן הלאומי, ידעו שלמה שרף והשחקנים שלו שדווקא מהבית שכולל את ספרד, אוסטריה, קפריסין וסן מרינו יש להם סיכוי להעלות ליורו 2000. ספרד מן הסתם סומנה כפייבוריטית הברורה, והמאבק על המקום השני נראה פתוח. אחרי 1:1 בוינה נגד אוסטריה, הפסד לספרד וניצחונות קלים על סן מרינו וקפריסין, התייצבה הנבחרת למשחק על כל הקמפיין נגד האוסטרים, שחשקו גם הם במקום השני. ברקוביץ' פתח את הסכר מול אלפי הצופים באיצטדיון רמת גן בדקה ה-26 אחרי בישול של יוסי אבוקסיס. חיים רביבו (בבעיטה חופשית בתוספת הזמן) ושער נוסף של ברקוביץ' היממו את האוסטרים עם 0:3 משפיל, ואלון מזרחי ונג'ואן גרייב חתמו את הערב החלומי של הנבחרת.

ישראל המשיכה את הקמפיין עם הפסד 3:2 בקפריסין, ניצחון על סן מרינו והפסד לספרד, אבל זה הספיק למקום השני ששלח את הנבחרת למשחקי פלייאוף שהסתיימו עם תבוסה כואבת לדנמרק.

למה זה חשוב: כמו שאמרנו – ההצגה הכי גדולה, ערב אחד שבו זכינו לראות את הנבחרת שתמיד חלמנו עליה. יותר מזה, מדובר במשחק מאני טיים שהנבחרת התעלתה בניגוד לעברה, אבל עדיין – היריבה לא היתה גדולה במיוחד, והמשחק הותיר זיכרון ענק אבל לא הישג אמיתי.

הטיפ שלהם ליוון: "המשחק מול אוסטריה מזכיר את הסיטואציה של היום", מסביר אלון מזרחי. "גם אז שיחקנו נגד יריבה שנאבקת איתנו על המקום השני. גם עכשיו ישראל חייבת לנצח כדי להישאר בתמונה. ההכנות למשחק כזה הן אותן הכנות, כשכל שחקן צריך לדעת שהוא חייב לתת מאה אחוז. כבודדים אנחנו טובים יותר מיוון, כך אני מאמין, ואנחנו תופסים אותם בכושר לא טוב. שלמה שיחק אז במערך התקפי, איתי, עם ברקוביץ', עם רביבו, חזן, אבוקסיס ובנין, והמטרה שלנו הייתה כבר מהמחצית הראשונה להכריע את המשחק. גם עכשיו פרננדז צריך לעלות עם שני חלוצים ושני קשרים התקפיים, ומהדקה הראשונה להפעיל לחץ כדי להכריע את ההתמודדות".

2. ישראל – אוסטרליה 0:1 (4/12/1969)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שפיגל כבש במשחק הראשון, שפיגלר בשני, וכך נראתה החגיגה לאחר המונדיאל. שפיגלר מתקבל בשדה התעופה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה קרה: כולם מייחלים לרגע אותו חגגו מוטל'ה שפיגלר וחבריו, והניצחון הגדול שלקח את השחקנים של עמנואל שפר למקסיקו היה בקרב מול האוסטרלים בפלייאוף. בשלב הראשון של הקמפיין ישראל עברה את ניו זילנד בניצחון כפול, מה שהעלה אותה למשחק פלייאוף כפול וגורלי נגד האוסטרלים האלמוניים והלא מוכרים, שעברו בדרך את דרום קוריאה החזקה ואת רודזיה. מעט מאוד אינפורמציה הגיעה לנבחרת לגבי היריבה, ורוב הסקאוטינג הגיע דרך ג'רי חלדי, שחקנה של הפועל פתח תקוה, ששב לארץ אחרי ששיחק בהכח סידני.

למעלה מ-50 אלף צופים ניפחו את איצטדיון רמת גן כשאת השער היחיד במשחק כבש גיורא שפיגל בדקה ה-18 אחרי שבעט כדור חופשי מ-20 מטרים ששפשף את החומה וחדר לרשת. שפיגל היה קרוב להעניק יתרון חלומי לנבחרת, אבל החמיץ פנדל, וההכרעה עברה לסידני, שם בעיקר זוכרים הוותיקים את ה-1:1 שהעלה את הנבחרת למקסיקו. עשרה ימים לאחר הניצחון בארץ, מוטל'ה שפיגלר בעט מרחוק בדקה ה-79 כדור שמצא את הרשת, ולמרות שהאוסטרלים הצליחו להשוות שתי דקות לסיום, ישראל הצליחה לעשות היסטוריה והעפילה בפעם היחידה לטורניר גמר גביע העולם.

למה זה חשוב: קודם כל המעמד וההישג. גם אם היריבה היא לא צרפת, עדיין מדובר בניצחון שהביא אותנו למונדיאל – אולי הניצחון הכי חשוב בתולדות הנבחרת. מעבר לכך, קרבות פלייאוף מול אוסטרליה הם הרבה יותר קשים מטורניר בתים עם אוסטרליה, וקרב פלייאוף זה קרב עצבים שלא תמיד הטובה יותר היא זו שעומדת בו.

הטיפ שלהם ליוון: "הדבר הבולט אצלנו היה ששיחקנו תקופה ארוכה יחד וזה היה המפתח לניצחון ולהעפלה בהמשך", אומר השוער איציק ויסוקר. "כל המשחק גרמנו להם לחשוש מאיתנו, ולא להיפך. לא היה כדורגל גדול, אבל הייתה הקרבה ורוח לחימה שניצחו את המשחק".

1. יוגוסלביה – ישראל 2:1 (10/4/1960)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחשבה שישראל ניצחה בטורניר הקדם אולימפי, במשחק בעל ערך, את הנבחרת שזכתה במדליית הזהב, היא בלתי הגיונית גם בטווח של 51 שנים. אברהם מנצ'ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה קרה: במשחק שנערך בבלגרד במסגרת מוקדמות אולימפיאדת רומא 1960, השיגה ישראל ניצחון סנסציוני על אחת הנבחרות הטובות ביבשת. כן, אחת הטובות ביבשת. למרות תיקו ביתי מול היוגוסלבים בקרב הראשון, דווקא בחוץ ישראל הצליחה לנצח משני שערים של רפי לוי כאשר בתווך מואיץ' הישווה. רק העובדה שהיוגוסלבים ניצחו פעמיים את הנבחרת הנוספת בבית שהייתה יוון וישראל סיימה את המפגשים עימה בניצחון והפסד, הביאה לשוויון נקודות בתום הטורניר כשהפרש שערים העלה את היוגוסלבים לאולימפיאדה, בה זכו במדליית הזהב.

למה זה חשוב: טורניר הכדורגל של המשחקים האולימפיים לא כל כך נחשב היום, אבל בעבר זה לא היה כך. המחשבה שישראל ניצחה בטורניר הקדם אולימפי, במשחק בעל ערך, את הנבחרת שזכתה במדליית הזהב, היא בלתי הגיונית גם בטווח של 51 שנים.

הטיפ שלהם ליוון: "משמעת, משמעת, ושוב משמעת", אומר אמציה לבקוביץ'. "השחקנים שלנו חייבים להוכיח מול יוון שהם באמת משחקים באירופה. עבורי המשחק בבלגרד זהו הניצחון הגדול ביותר של נבחרת ישראל עד היום. זה היה משחק כל כך קשה שאנחנו כמעט לא האמנו שניצחנו אותו. זאת הייתה יוגוסלביה הגדולה והמאוחדת של טיטו, עם אחת הנבחרות הטובות בעולם. המשחק עצמו היה בערב ליל הסדר ובסיום המשחק דאגו להביא איזה דאקוטה מסלוניקי שיטיס אותנו לארץ כדי נוכל להגיע לחג. לא הצלחנו והגענו בחצות, כשאלפים מחכים לנו בשדה התעופה - אחת החוויות הגדולות ביותר שלי כשחקן וכאיש כדורגל".

עם איזה הרכב ישראל צריכה לשחק נגד יוון?

איתי שכטר: "זה אחד הדורות הכי טובים אי פעם"

ליאור רפאלוב: "זה מה שקרה למכבי חיפה בגנק"

ישראל - יוון (שישי, 16:00, ערוץ 10, 5HD)

הכל לקראת המשחק המכריע מול יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully