וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוני פארקר, אלוהי הכדורסל הצרפתי

1.9.2011 / 12:04

איך מעכלת האדישות הצרפתית לכדורסל את גדולתו של טוני פארקר? ועד לאן יכול הרכז הנהדר לסחוב את הטריקולור?

AP

צפו באימון הקליעות של נבחרת ישראל לפני צרפת

צילום: אור שקדי, שליחנו לליטא, עריכת וידאו: יאיר דניאל

מאז נחת בצרפת לקראת ההכנות עם הנבחרת ליורובאסקט, לטוני פארקר אין רגע של מנוחה. לרכז הסילוני של סן אנטוניו הייתה, ברמת העיקרון, האפשרות להטעין מצברים יותר מכפי שהתרגל, לאחר שקבוצתו הטקסנית הודחה כבר בסיבוב הראשון על ידי ממפיס במפתיע. אך במקום זאת, "נאלץ" פארקר להתרוצץ בין אולפן טלוויזיה צרפתי האחד למשנהו, ולהפגין את כישוריו הנוספים שמחוץ לעולם הכדורסל.

טוני פארקר שחקן נבחרת צרפת. Christof Koepsel, GettyImages
כוכב ספורטיבי, כוכב רכילות, זמר היפ הופ. לא קל לשמור על פופולאריות גבוהה אף במדינה שסוגדת כמעט באופן מוחלט לכדורגל. פארקר/GettyImages, Christof Koepsel

באחת מהפרסומות שהצטלם אליהן, לדאודורנט "אקס", נדרש המולטי-טאלנט להפגין את כישורי המשחק שלו, כשגילם את אלוהים בכבודו ובעצמו (בדמותו של שחקן כדורסל), בגן עדן בו שוכנות עשרות בחורות צעירות. בפעם אחרת, השתתף בתפקיד עצמו בסדרת אנימציה אשר הושקה לאחרונה, ועוקבת אחר קבוצה של כדורסלנים צרפתים צעירים היוצאים, כביכול, למסע לכיבוש הכדורסל האמריקאי, יחד עם פארקר כמובן. בחודש שעבר הודלפה למדיה ידיעה, לפיה פארקר החל לצאת עם מלכת היופי של צרפת לשעבר- ברברה מורל בת ה-20.

לצרפתי מעולם לא חסרה סטאר-קוואליטי מחוץ למגרש. בפרפראזה על תחרות מלכת היופי, אם תרצו, פארקר הוא בהחלט חביב הקהל. נישואיו המתוקשרים עם השחקנית אווה לונגוריה, שהגיעו לסיומם במהלך השנה האחרונה, היו לחם חוקם של מאות צהובונים בעולם. אפילו אלבום ההיפ-הופ שהוציא פארקר זכה להצלחה מסחררת בצרפת, כששיר אותו ביצע בשיתוף עם, איך לא, לונוגריה, כבש את המקום הראשון במצעדים.

לעיתים נדמה שחייו האישיים של פארקר מצליחים להאפיל על היותו, בראש ובראשונה, כדורסל נפלא ומצליח שלא קם כדוגמתו בצרפת. תזכורת קצרה? מדובר במי שהפך לשחקן חמישייה בסן אנטוניו כבר בגיל 19. שלקח אליפות בגיל 21 והוסיף עוד שתי טבעות אליפות נוספות עד גיל 25. שהיה ל-MVP של סדרת הגמר ב-2007 והשתתף בשלושה משחקי אול-סטאר. מי ששכלל לדרגת אומנות את יכולת הסיום מעל שחקנים גבוהים וחזקים ממנו פי כמה וכמה. על שמו של פארקר רשומה, ללא ספק, אחת הקריירות המצליחות ביותר של שחקן אירופאי ב-NBA אי פעם. עכשיו, כשפארקר פוגש את נבחרת ישראל אחרי הצגה במשחק הראשון שלו ביורו באסקט מול לטביה, זו הזדמנות טובה לבדוק - איך וכמה שינה פארקר את הכדורסל בצרפת?

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

אייקון צרפתי

בחודש מרץ האחרון פרסם עיתון הספורט הנפוץ "ל'אקיפ" כבמדי שנה את דירוג חמישים הספורטאים הצרפתים המרוויחים ביותר במהלך השנה החולפת. לצד 41 כדורגלנים שעיטרו את הרשימה, ניצב פארקר במקום השני עם הכנסה של 12.2 מיליון יורו, בעיקר מהסכמי חסות וחוזי פרסום. ללמדך כי פארקר מצליח לשמור על פופולאריות גבוהה אף במדינה שסוגדת כמעט באופן מוחלט לכדורגל.

"עצם העובדה שפארקר מופיע בהמון פרסומות בטלוויזיה ומצולם ללא הפסקה למדיה בכלל לא מובנת מאליה", מסביר רפאל לפלטייה, כתב היומון הצרפתי הנפוץ "לה מונד". "הספורטאים המפורסמים ביותר בצרפת הגיעו מהענפים הפופולאריים יותר- בעיקר כדורגל, אך גם טניס. בתור כדורסלן, הסיכוי שלך להפוך לסלב כאן בצרפת שאף לאפס לפני פארקר".

"למרות נקודת הפתיחה שלו, כולם בצרפת מכירים אותו ושומעים עליו כל הזמן", ממשיך לפלטייה. "הנערים והילדים בצרפת מעריצים אותו. ההצלחה שלו הפכה אותו לאייקון של ממש בצרפת וזה מעמד שאף כדורסלן לא היה אפילו קרוב להגיע אליו, גם בשנות השמונים והתשעים שהיו מוצלחות עבור הכדורסל הצרפתי".

הצלחתו הכבירה של טוני פארקר ב-NBA שירתה נאמנה גם את האינטרסים של דיוויד סטרן, בכל הקשור להחלת הגלובליזציה בליגה, שעדיין מפומפמת על ידי הקומישינר חדשות לבקרים. יאו מינג היה הסמן הבולט של המגמה כשנבחר בבחירה הראשונה בדראפט 2002, אך סיפור ההצלחה של פארקר גם הוא נרתם לצורך העניין. בייחוד כאשר רשם הישג חסר תקדים בהיותו שחקן שאינו אמריקאי אשר מוכתר כ-MVP של סדרת הגמר ב-2007.

ההשפעה מהצלחתו של פארקר עבדה באופן דואלי. הצרפתים נוכחו לראות כדורסלן שהופך מושא להערצה, ואילו ב-NBA קבוצות החלו לפזול לעבר שוק השחקנים הצרפתי. הרבה בזכות פארקר, בליגה הטובה בעולם הכירו בכך שישנם שחקנים שמתאימים מאוד לליגה מחוץ לגבולות ארצות הברית והחלה תנועה מאסיבית של כדורסלנים אירופאים אל מעבר לים, כשחלק נכבד מהם צרפתים . שלושה צרפתים שיחקו ב-NBA לפני הרכז. מאז ההצלחה עם פארקר, נגעו בחלום האמריקאי לא פחות מ-14 שחקנים נוספים. צרפת הפכה ליצואנית השחקנים הגדולה ביותר ל-NBA על הגלובוס, למעט האמריקאים כמובן.

עקרי תואר נואשים

הסתכלות דרך פריזמה רחבה יותר מגלה כי מעבר לתמורות שהוזכרו, לא חלו שינויים מהותיים בכדורסל הצרפתי ככלל. מתברר כי סיפור הצלחה יחיד אינו מסוגל לחולל מפנה, כל אימת ששאר הענף מצוי כולו בנסיגה. הצרפתים הולכים ומאבדים עניין בליגה המקומית, כשבמקביל, כושלות הנציגות הצרפתיות שוב ושוב ביורוליג או ביורוקאפ במשך יותר מעשור. "הכדורסל כענף ספורט נשאר משני בצרפת, כך שפארקר לא שינה הרבה במובן הזה", מבהיר לפלטייה. "שלא באשמתו, נוצר מצב שכל השיח שקשור לכדורסל סובב סביבו. אם תדבר עם תושב בעיר מסוימת שיש לה קבוצה בליגה הראשונה על כדורסל, הוא יידע לדבר רק על פארקר. אז כן, כדורסל הפך לפופולארי יותר, אבל רק שחקן אחד נהנה מזה. זה לא עובר הלאה".

ג'ואקים נואה שחקן שיקגו בולס. Paul Beaty, AP
מאז ההצלחה עם פארקר, נגעו בחלום האמריקאי לא פחות מ-14 שחקנים צרפתים נוספים. צרפת הפכה ליצואנית השחקנים הגדולה ביותר ל-NBA על הגלובוס. נואה/AP, Paul Beaty

אי אפשר להאשים את פארקר בכך שאינו מנסה. הרכז קנה ב-2009 בעלות על כ-20 אחוז ממניותיה של הקבוצה הצרפתית וילרבאן ומונה לסגן נשיא המועדון, כל זאת במטרה להפוך את וילרבאן לאחת הקבוצות הטובות באירופה בעתיד. על פי התוכנית, פארקר ירכוש בקרוב את מירב מניותיו של המועדון, יגיע לשחק במדי הקבוצה עונה או שתיים טרם הפרישה ויהפוך לאחר מכן לנשיא המועדון. עמרי כספי שלנו אמור להיות חלק קטן מהפרויקט הזה, עד שתסתיים השביתה ב-NBA.

בנוסף, פארקר, שמאז הופעת הבכורה בנבחרת לפני עשור לא נעדר מאף אליפות אירופה, משתייך לזן נדיר של שחקני NBA זרים אשר מקפידים שלא לפספס הופעה בנבחרת. למרות זאת, הקדנציה של הרכז המוכשר רצופת אכזבות. על אף שלקח חלק בזכייה הצרפתית היחידה במדליה בתולדות אליפויות אירופה ב-2005 עם ארד, שאר הקמפיינים בתקופתו החלו עם ציפיות גדולות והסתיימו במפח נפש. "הופעה באולימפיאדה זה הדבר היחד שחסר לי בקריירה", אמר פארקר בשבוע שעבר, ונדמה כי זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלו להשיג זאת.

את משחקי ההכנה סיימה צרפת עם מאזן של תשעה ניצחונות בפער של 17 נקודות בממוצע, למול הפסד אחד בלבד. זהו המאזן הטוב ביותר שהשיגה מי מהמשתתפות באירוע בהכנה. מי שראה את פארקר מנצח את לטביה במשחק הפתיחה של היורובאסקט יודע שיש סיכוי לא ראה שהפעם זה אולי יקרה.

הבעיה של הנבחרת לפני צרפת: חוסר ביטחון ופחד מופרז מהיריבות

הבעיה של הנבחרת לפני צרפת: בונים יותר מדי על הלפרין ועל בורשטיין

הבעיה של הנבחרת לפני צרפת: יובל נעימי רוצה שהפעם נשחק עם יותר מחויבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully