וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורדן היהודי, הפעם על אמת

4.8.2011 / 7:00

ג'ורדן פארמר תמיד התעקש לעשות הכל בדרך שלו, על המגרש ומחוצה לו. כך הפך הילד היהודי מלוס אנג'לס לאלוף ה-NBA

עם או בלי קשר לשורשים היהודיים שלו, ג'ורדן פארמר פיתח לעצמו שם של שחקן דעתן במיוחד. בין אם בתיכון, במכללה או אפילו בשורות אלופת ה-NBA, הרכז הקשוח לא היסס להתווכח עם חבריו לקבוצה ועם מאמניו, גם כשהמאמן היה פיל ג'קסון בכבודו ובעצמו.

"על המגרש תמיד הרגשתי שאני יודע מה לעשות", נזכר פארמר בראיון ל-LA טיימס בקיץ שעבר. "ובכל פעם שקיבלתי הוראה כלשהי שהתנגשה עם זה, ניהלתי עם עצמי מאבק בין המאמץ להקשיב וללמוד להתעקשות לעשות את הדברים כמו שאני יודע. היום הבנתי שזה היה תהליך שהמטרה שלו הייתה להבין איך להפוך למקצוען".

אל התובנה הזו פארמר הגיע אחרי שנים ארוכות של חיפוש עצמי. הוא נולד בלוס אנג'לס לאב שחור ואם יהודיה, שהתגרשו כשהיה בן שלוש בלבד. אמו נישאה מחדש לישראלי לשעבר, וג'ורדן הצעיר, שקיבל בתוך זמן קצר אחות קטנה בשם שושנה, התחנך כיהודי לכל דבר. "נולדתי למשפחה נוצרית", הוא סיפר. "אבל כשאבי החורג הצטרף למשפחה הפכנו באמת לבית יהודי. ערכנו ארוחות שבת וחגגנו את החגים והכל".

ג'ורדן פארמר חתם במכבי ת"א עד תום השביתה
פארמר מבטיח לפעול להשגת אזרחות ישראלית

***

מגיל צעיר נמשך פארמר לכדורסל, ובתמיכתו של אביו הביולוגי דיימון, ששיחק בייסבול באופן חצי מקצועני בליגות הנמוכות בארצות הברית, התמיד באימונים בעזרת העקשנות הטבעית שלו והפך לאחד התיכוניסטים המדוברים בקליפורניה. הנער הדעתן החליף שלושה תיכונים בלוס אנג'לס לפני שהגיע לתיכון טאפט, בשורותיו כיכב עם ממוצעים של 28 נקודות למשחק בשנתיים האחרונות שלו, כולל שיא קריירה מתוקשר של 54 נקודות במשחק אחד.

מכללות מכל רחבי המדינה חיזרו אחריו, אבל פארמר העדיף להישאר קרוב הביתה ובחר ב-UCLA. בשנתו הראשונה הוא הוכתר כפרשמן השנה בקולג'ים ומיצב את מעמדו כשם מוכר לכל חובב ספורט אמריקאי עם ממוצעים של 13.2 נקודות ו-5.3 אסיסטים למשחק. הרכז המוכשר הרבה להתעמת עם מאמנו בן האולנד, שלמד להבליג לכישרון הצעיר על כמה מתגובותיו, ובמקביל לימד אותו את יסודות המשחק.

כעבור שנה הוא כבר הצעיד יחד עם שותפו לקו האחורי ארון אפללו את הברוינס עד לגמר המכללות, שם נבלמו על ידי פלורידה האימתנית של ג'ואקים נואה ואל הורפורד. פארמר, שקלע 18 נקודות במשחק הגמר, החליט לנצל את הפופולריות הגואה שלו ויצא לדראפט, בו שמח לגלות ששוב יישאר בעיר המלאכים אחרי שנבחר במקום ה-26 על ידי הלייקרס.

ראשון המברכים בערב בחירתו בדראפט היה לא אחר מאשר קובי בריאנט, שלקח את פארמר תחת חסותו מיומו הראשון בקבוצה. "זה מאוד מעודד לקבל טלפון מהשחקן הטוב בעולם". הוא סיפר בהתרגשות. "הוא היה הכוכב ואני הייתי רק רוקי נחוש להוכיח את עצמו, ולמרות העזרה שלו אני יודע שהייתי להוט מדי בעונה הראשונה שלי ואין ספק שזה פגע בי".

***

כרוקי שימש פארמר כמחליפו של סמוש פארקר, ואחרי שרשם כמה עליות וירידות במהלך העונה הוא נשלח לליגת הפיתוח בסוף מרץ, אך חזר במהירות לסגל של פיל ג'קסון, שהופתע לגלות שהילד עם הפה הגדול מעז לענות לו באימונים ולעתים גם במשחקים. "כשהוא רק הגיע אלינו הוא חשב שהוא יודע הכל", אמר עוזר מאמן הלייקרס בריאן שואו. "הייתי צריך להסביר לו שהוא כבר לא בקולג', ושב-NBA עושים דברים באופן שונה".

בעונתו השנייה, הפעם כמחליפו של דרק פישר הוותיק שחזר לסטייפלס סנטר, דקות המשחק שלו טיפסו ל-20.6 לערב, הממוצעים שלו עמדו על 9.1 נקודות ו-2.7 אסיסטים למשחק והאשראי מג'קסון הלך וגדל. "ג'ורדן מבין את הנקודות החזקות והחלשות שלו טוב יותר מבעבר", שיבח ג'קסון את התפתחותו. "היום הוא גם מסוגל להבין את מה שמלמדים אותו. הוא תמיד היה טיפוס חכם מאוד, אבל הייתה לו נטייה ללכת בדרך משלו".

כעבור שנה עבר פארמר ניתוח במיניסקוס שהשבית אותו לחודש, ממנו התקשה להתאושש ואף נפלט לתקופה מסוימת מהרוטציה של הזן מאסטר, אבל בפלייאוף הוא המשיך לזכות למנת דקות מכובדת והיה שותף מלא לזכייה של הלייקרס בשתי אליפויות. אלא שלאחר שהפך לשחקן חופשי הוא בחר לנדוד מהקבוצה הטובה בעולם לקבוצה הגרועה ב-NBA, כשחתם לפני שנה בניו ג'רזי, שסיימה את העונה האחרונה שלה במאזן משפיל של 70:12.

במדי הנטס קיבל פארמר תפקיד מרכזי יותר כמחליפו של דווין האריס, ומאוחר יותר של דרון וויליאמס, ורשם ממוצעי שיא של 9.6 נקודות ו-5 אסיסטים למשחק, ודווקא כשהוא וחבריו במדינת הגנים החלו להציג שיפור מבטיח, הגיעה השביתה ששלחה את פארמר מעבר לים, לאתגר חדש במכבי תל אביב.

שחקן ניו ג'רזי נטס, ג'ורדן פארמר. Rich Pedroncelli, AP
מהקבוצה הטובה בעולם לקבוצה הגרועה ב-NBA. פארמר במדי הנטס/AP, Rich Pedroncelli

***

בליגה הטובה בעולם סמך פארמר בעיקר על חכמת המשחק שלו, בעוד שביורוליג הוא יוכל ליהנות גם מיתרון אתלטי על רוב שומריו. גובהו (1.88 מ') כבר לא יהיה בעיה בהגנה, וגם קשת השלוש הקרובה בחצי מטר מזו שב-NBA תקל על חייו באירופה. יהיה מעניין לגלות האם במעמדו החדש כסופרסטאר ביד אליהו הוא יחזור לדרכיו הישנות כשחקן קשה לאימון או שינסה לקחת כמה שיותר מהחוויה האירופית לפני שהשביתה תסתיים לה.

האוהדים הצהובים יבנו על שורשיו היהודים של הרכש הנוצץ כפקטור שיבדיל אותו מכוכבים מנותקים כמו קרלוס ארויו, אבל מעבר לזיקה הלאומית שאף הביאה אותו לבקר בישראל לפני שלוש שנים, הקפיד פארמר להדגיש שהוא אומנם מחשיב את עצמו כיהודי, אך הוא מנהל אורח חיים חילוני לחלוטין ולא שומר על המסורת היהודית.

"אני לא מייחס חשיבות רבה לרקע של, אבל אני יודע שיש יהודים רבים שמזדהים איתי", הוא הסביר. "מבחינה אישית אני פשוט חי את חיי כמו שאני. בתור מי שגדל בסביבה מולטי-תרבותית אני יודע שאין הבדל בין אנשים מדתות שונות וגזעים שונים".

מיהם עשרת כוכבי ה-NBA הכי גדולים שהגיעו לאירופה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully