וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחנה האחרונה של מכבי חיפה?

27.7.2011 / 15:35

בחינה מדוקדקת של פתיחת העונה הרעה של אנדריי פיליאבסקי מלמדת המון על הבעיות בהגנה של מכבי חיפה החדשה

כאשר מכבי חיפה פרסמה את הסיכום שלה עם אריק בנאדו, לפיו הבלם הוותיק יישאר עד סיום השלב האירופי של העונה הנוכחית ורק לאחריו יפרוש, היו לא מעט אנשים שהרימו גבה ותהו: למה לא לפרוש בסוף העונה הבאה? או זו היוצאת? למה כל כך חשוב להשאיר שחקן רק לקמפיין האירופי?

היום, אחרי הנסיבות המצערות שגרמו לבנאדו לפרוש, ההיגיון מאחורי המהלך הרבה יותר ברור. ללא בנאדו, ההגנה של מכבי חיפה מורכבת מיותר מדי חלקים חדשים שלא מספיק מחוברים, בטח שלא מספיק מנוסים ברמות האלה. יש שוער חדש, בלם חדש, בלם שהגיע בינואר ומגן צעיר שעדיין משייף את יכולת הסגירה שלו, ומי שסובל הכי הרבה מכך הוא הבלם אנדריי פיליאבסקי. בעונה שעברה הוא אולי נראה כמו תגלית, אבל היכולת המדאיגה שהוא מגלה מאז תחילת העונה, כולל במשחקי המבחן במחנה האימון, מלמדת על שינוי מדאיג. האם זה הבלם שמכבי חיפה צריכה? זו שאלה שהתשובה עליה מלמדת המון על הגנת מכבי חיפה בכללותה.

שחקן מ.ס אשדוד סטפן קינגווה מול אנדריי פיליאבסקי. ברני ארדוב
בשנה שעברה יכולת טובה מאוד, העונה, בינתיים, גורם להרבה דאגה. פיליאבסקי/ברני ארדוב

גם גדי ברומר סבור שהכל מתחיל בסוגיית בנאדו. "צריך לזכור שבעונה שעברה הוא שיחק לצד בנאדו, והעונה הוא משחק לצד בלם זר", אומר ברומר. "מצפים ממנו ליותר מדי. מדובר בבלם צעיר בארץ זרה, ואת זה חייבים לזכור. בסך הוא הוא בלם טוב, אבל לא מהגדולים שהגיעו לכאן ולא בשורה אחת איתם. אני מזהה אצלו בעיה של מהירות שהוא מחפה עליה או מנסה לחפות עליה בצעדים גדולים, אבל הוא לא שחקן שיחזיק את ההגנה עליו כשהיא לא טובה ויוביל אותה. הוא לא מהסוג הזה. אם הקבוצה תהיה טובה הוא יהיה טוב, אבל הוא לא בלם מהסוג שידחוף את הקבוצה להיות טובה יותר".

יחד עם זאת, ברומר מוסיף: "אי אפשר לקחת ממנו את הנוכחות שלו. מהרגע שהוא הגיע, אפשר היה לראות אותו עם המבנה, משחק הגובה וההתייצבות כשחקן שמביאים איתם משהו להגנה. הוא אוטוטו בגיל שבו עוברים את תקופת ההבשלה ואז אפשר לראות מה שווה השחקן. אולי זאת גם שנת מבחן עבור הקריירה שלו באופן אישי ולא רק של חיפה".

עוד על מכבי חיפה לקראת מאריבור:

בחיפה מודאגים מהיכולת מול בוראץ
בויאן שראנוב צפוי לפתוח בשער, דוידוביץ' בהלם
אלישע לוי לא מזלזל ביכולות של הסלובנים

אריק בנאדו שחקן מכבי חיפה מול שמעון אבוחצירא שחקן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
עכשיו, כשהוא בחוץ, בחיפה יראו שהחיים הם באמת לא פיקניק. בנאדו/ברני ארדוב

צרה ושמה בוליאט

אחרי שבנאדו פרש, השאלה סביב יכולתו של פיליאבסקי (22) להוביל את ההגנה החדשה לגמרי של מכבי חיפה רק התחדדה. במחנה האימון של מכבי חיפה הוא הרבה לאבד כדורים וטעה יותר מדי פעמים. אלישע לוי היה זה שבחר אותו בקפידה לפני שצירף אותו בינואר 2011. הוא בחן אותו במשך חמישה שבועות ונהנה מרוח גבית של הבוס יעקב שחר, שאמר לו לאחר אחד ממשחקי המבחן ש"הוא מרשים, הוא שחקן שיכול לעבור ליטוש ולהגיע לרמות הגבוהות".

כשמשחק לידך עוגן כמו בנאדו וההגנה רצה יחד תקופה ארוכה, אפשר ללטש בלם צעיר. אבל במצב הנוכחי של מכבי חיפה זה הופך לסוגיה מדאיגה. רפי אוסמו, מהבלמים הגדולים בתולדות מכבי חיפה, מנסה מעט להרגיע: "אני שומע את כל הביקורות וחלקן אולי בצדק, אבל צריך להסתכל על הדברים בצורה נכונה. מדובר בסך הכל בבלם צעיר, עוד מעט בן 23 , בארץ זרה, שעשה את הסטאז' שלו כאן ליד בלם גדול כמו אריק בנאדו ודי נתקע היום עם הרבה מאוד שינויים ושחקנים בלי ביטחון בהגנה שמשפיעים גם עליו. הוא הגיע לטווח הארוך, ושחקן זר, במיוחד צעיר, צריך לפחות שנה של התאקלמות. זה לגיטימי שהוא לא יוכל לסחוב את ההגנה עליו בשלב הזה. עובדה שכאשר הוא הגיע ושיחק ליד שי מיימון ראו שינוי משמעותי וההגנה התייצבה, ואחרי זה עם בנאדו עוד יותר".

אוסמו מוביל אותנו לנקודה לא פחות חשובה: פיליאבסקי משחק העונה לצד בלם זר. ציוות של שני בלמים זרים הוא משהו מאוד נדיר בכדורגל שלנו. במכבי תל אביב של העונה שעברה ראינו את זה עם ניבאלדו וסאבו פאביצ'ביץ, עם לא מעט בעיות בדרך. שחקן במכבי תל אביב מספר: "ברור ששני זרים כבלמים זה קשה מאוד, ואנחנו מדברים על שניים ברמה גבוהה. השוער צריך שפה משותפת עם כל מרכז ההגנה, המגינים מנסים ללמוד איך לתקשר ואותו דבר הקישור האחורי שמסייע ומקבל מהם כדורים. שלא לדבר על כך שכמעט כל הקבוצה הייתה חדשה. זה הגיע למצב שמכבי כמעט הפסידה בלם כמו פאביצ'ביץ וכבר התקבלה החלטה לוותר עליו".

אבי סטרול שחקן מכבי תל אביב (שמאל) עם סאבו פאביצ'ביץ'. ברני ארדוב
קשיים בשפה גורמים לקשיים בהגנה. תשאלו את פאביצ'ביץ'/ברני ארדוב

גם גדי ברומר סבור שהבעיה של פיליאבסקי היא קודם כל יוריצה בוליאט. "בסך הכל מדובר בבלם צעיר שרק נמצא כמה חודשים בארץ ואמרנו כבר שצריך שנה בשביל לקבל את הביטחון ואת כל מה שצריך. יחד איתו מביאים בלם זר שיוצא בפעם הראשונה מהמדינה שלו וזה קשה מאוד. אני אהיה חריף יותר ואומר שהעובדה שבוליאט נמצא במצב שהוא נמצא יכולה לגמור את פיליאבסקי העונה, כי הוא צריך עדיין את אלה שישחקו לידו וייתנו לו את הביטחון. זה לא מצב קל בכלל".

ואם ברומר רואה את הדברים כך, רפי אוסמו מפרט זאת ברמה של מכבי חיפה, ואומר: "כולם רואים את המצב הנוכחי של הקבוצה ומעבר לעובדה שלפיליאבסקי יש את הבעיה של בוליאט בשלב הזה, אז ישנם גם המגינים. טוואטחה עדיין לא טוב במשחק ההגנה ואצל משומר הביטחון במשחק ההגנה תלוי במשחק ההגנה הקבוצתי, ולא להיפך. צריך גם להסתכל על האלטרנטיבות. בלם צעיר, מוכן ומלוטש אי אפשר להביא בסכומים של הכדורגל הישראלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חייבים לעבוד על התיאום, אחרת הוא יכול להיות האיש שיגמור לפיליאבסקי את העונה. בוליאט/מערכת וואלה!, צילום מסך

משל ושמו דקל קינן

הוא שאמרנו: שאלת פיליאבסקי היא בעצם שאלת מכבי חיפה. זו לא בעיה אישית – הרי בעונה שעברה ראינו ממנו הרבה כישרון - אלא בעיה קבוצתית אותה מכבי חיפה תצטרך לפתור תוך כדי תנועה. שחקן במכבי חיפה הסביר זאת כך: "קח את דקל קינן שהיה כאן טאבו ותזכור שבגיל 21 דקל יצא החוצה לקבל דקות משחק כי הוא לא היה מספיק טוב להרכב של מכבי חיפה והיום הוא באנגליה. בגיל צעיר צריך לתת זמן".

הדרך הכי טובה לסכם את הדברים היא לדבר עם אנדריי באל, עוזר מאמן נבחרת אוקראינה, בלם עבר ענק בנבחרת ברה"מ ומכבי חיפה עצמה, שיכול לבחון הדברים מהצד. באל המליץ בשבועות האחרונים למאמן הנבחרת אולג בלוחין לצרף את בלם מכבי חיפה לסגל. "זה לא מפתיע שהוא נמצא ברשימות של המאמן כי הוא שחקן עם הרבה מאוד פוטנציאל", אומר באל. "עקבנו אחריו ואחרי ההתקדמות שלו במכבי חיפה. לשחקן כמוהו קבוצה גדולה בישראל היא דבר מצוין להתחשל ולהפוך לטוב יותר. לאף אחד לא קל לצאת מהמדינה שלו בפעם הראשונה וגם בכדורגל יש תקופות פחות טובות לשחקן. אני מכיר שחקני נבחרת שהגיעו לישראל כמו שורה ופולוקארוב שאחרי כמה חודשים אמרו שהם לא טובים ובסוף עשו להם טקסי הוקרה".

מכבי חיפה בוואלה! ספורט

אנדריי פיליאבסקי שחקן מכבי חיפה (ימין) מול נמניה וידאקוביץ' שחקן בוראץ. רויטרס
לא לחזור על הטעויות מול בוראץ. פיליאבסקי מנסה לעצור את הבוסנים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully