וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי המטמון: תומר חמד מגיע למאיורקה בסיטואציה אידיאלית מבחינתו

20.7.2011 / 15:35

אטו, גוויסה , פנדיאני - הסיטואציה של מאיורקה מספקת לתומר "הגניבה של הקיץ" חמד הזדמנות להיכנס לרשימת החלוצים הנהדרים שעברו במועדון

בקיץ 2007 חתם צ'ורי קסטרו על חוזה לחמש שנים במאיורקה. הקשר האורוגוואי ונציגיו סיכמו עם ראשי הקבוצה על סעיף שחרור של 18 מיליון יורו, ואט אט הוא פילס את דרכו והפך לשחקן מפתח. הקיץ, אחרי עונה טובה מבחינה אישית שזיכתה אותו בהתעניינות מצד ולנסיה וסביליה, ביקש קסטרו מראשי המועדון לשקול את אופציית מכירתו. לתדהמתם ולמבוכתם הרבה, גילו אנשי מאיורקה כי טעות הקלדה גרמה לכך שסעיף השחרור עומד על 18 אלף יורו בלבד. שלושת האפסים שחסרו בטופס המחישו עד כמה מגוחך היה הניהול במאיורקה בשנים האחרונות. למזלם, קסטרו והקבוצות שהתעניינו בו גילו הגינות נדירה והבטיחו לא לנצל את המחדל כדי לקחת ממאיורקה את שחקנה הטוב ביותר, שיעזוב רק תמורת פיצוי הולם.

את הלקח למדה ההנהלה החדשה בראשות הנשיא חאומה קלדרה וסגנו לורנסו סרה פרר, מאמן ברצלונה לשעבר ולמעשה האיש החזק במועדון, כאשר ביצעה את ההחתמה הראשונה לעונת 2011/12 בדמותו של תומר חמד. החלוץ שהגיע בהעברה חופשית ממכבי חיפה, חתם על חוזה לשלוש שנים תמורת שכר של 350 אלף יורו לעונה, ובעיקר הוצמד לו סעיף שחרור מבטיח של 18 מיליון יורו. הפעם בלי טעויות כתיב.

במבט ראשון, נדמה כי מדובר בקפיצה אחת מהירה וגבוהה מדי מבחינת חמד, שאת עונת 2009/10 עוד סיים עם ירידת ליגה במדי מכבי אחי נצרת ולפתע השתדרג לליגה הספרדית האטרקטיבית אחרי חצי עונה מוצלחת במכבי חיפה. אלא שהחלוץ בן ה-24 מגיע לאיים הבלאריים בסיטואציה אידיאלית מבחינתו. המצב הכספי הרעוע, הסגל הקצר וחסר הניסיון וכן היעדר הכלים ההתקפיים - כולם מבטיחים לחמד לא מעט הזדמנויות באחת הליגות הטובות בעולם. הוא כבר הוכיח אצל אלישע לוי שצ'אנס אחד יכול להספיק.

תומר חמד שחקן מכבי חיפה. נמרוד סונדרס
הוכיח שמספיקה לו הזדמנות קטנה כדי לפרוח. תומר חמד/נמרוד סונדרס

הסכמה רחבה

האם דודו אוואט בדרך לויאריאל?

בשני משחקי האימון הראשונים של מאיורקה כבר התקבל מסר ברור לקראת העונה הקרובה והלא פשוטה המצפה לקבוצה. גם מול האמרבי (0:0) וגם מול לסטר (1:1, כולל שער בכורה לחמד) סיימו את המשחק שבעה-שמונה שחקני בית צעירים, שמתוכננים להיות חלק מהסגל לליגה וכבר שותפו בשלהי העונה הקודמת. בשני המשחקים חמד פתח כחלוץ חוד בודד, זאת נוכח סירובו של פייר וובו לעלות על כר הדשא. החלוץ הקמרוני, שהיה מלך שערי הקבוצה עם 11 כיבושים בעונה החולפת, דורש שדרוג משמעותי בחוזהו או שחרור מיידי, למרות שיש לו חוזה לעונה נוספת. במצב העניינים הנוכחי, כאשר וובו לא מוכן לשחק, חמד שתוכנן לשמש לו כגיבוי הוא למעשה החלוץ היחיד שעומד לרשותו של המאמן מיכאל לאודרופ.

אם וובו יעזוב בסופו של דבר, לאודרופ ינסה להביא חלוץ אחר באמצעים המוגבלים העומדים לרשותו (רק העברות חופשיות). המאמן הדני עדיין מקווה שוובו יתרצה, וכך תהיה לו אופציה להמשיך לשחק עם הקמרוני כחלוץ יחיד או אולי לצוות אליו את חמד ולחזור לשיטת ה-4-4-2 המועדפת עליו, אותה זנח מהר מאוד בתחילת העונה שעברה. גם וובו עצמו דיבר בסוף העונה שעברה על הצורך שלו בחלוץ רחבה לצידו. "אני לא חלוץ מרכזי קלאסי", הסביר בראיון ל'מארקה'. "אני מוצב שם כי אין למאמן יותר מדי ברירות ומנסה לעשות את הטוב ביותר. מדי פעם זה גם מצליח".

פייר וובו שחקן מאיורקה חוגג. רויטרס
איתו או בלעדיו, לחמד מיועד תפקיד משמעותי בעונה הקרובה. פייר וובו/רויטרס

מאיורקה כבשה רק 41 שערים בעונה שעברה וההתקפה התגלתה לא אחת כבעיה העיקרית שלה. לכן גם חמד היה הרכש הראשון והמרכזי, למרות אלמוניותו באירופה. החלוץ הישראלי, שכבר קיבל את הכינוי "תומאו", הזכיר לאנשי מאיורקה את מה שחסר להם כל כך בעונה האחרונה – מספר 9 עם נוכחות ועבודה בלתי פוסקת. ב-2007/8 היה זה דני גוויסה שכיכב בהתקפת הברמלונס עם 27 שערים שזיכו אותו בתואר מלך שערי הליגה. אחריו אריץ אדוריץ היה הכתובת ההתקפית וסיפק מספר דו ספרתי של שערים במשך שתי עונות רצופות. אף על פי שסמואל אטו הוא סיפור ההצלחה הגדול מכולם, במאיורקה מעדיפים חלוצי רחבה פיזיים מסוגם של גוויסה ואדוריץ או וולטר פנדיאני לפניהם. חמד נכנס לאותה קטגוריה, מוזכר כמי שיכול להתגלות כ"גניבה של הקיץ" וכבר הושווה לקודמיו המוצלחים. מצד שני, גם פרננדו קבנאגי שויך לאותו זן של חלוצים והתגלה ככישלון מהדהד.

חמד היה, כאמור, ההחתמה הראשונה וההימור האישי של סגן הנשיא סרה פרר, שמחזיק בקרוב ל-50 אחוזים מהמניות בקבוצה. סרה פרר ידע שלמאיורקה אין סיכוי להתחרות עם ההצעה הכספית של גלזגו ריינג'רס, ולכן הציע לחמד חוזה לשלוש שנים במהלכן יזכה להעלאה עקבית ולבונוסים על שערים והעפלה לאירופה. כתשובה לגורם המשיכה של ליגת האלופות, שם ריינג'רס משתתפת במוקדמות, הציג סגן הנשיא את הליגה הספרדית כטובה בעולם. זה עבד, יחד עם המלצתו החמה של דודו אוואט. "עקבנו אחריו מספר חודשים", גילה סרה פרר במסיבת העיתונאים בה הוצג חמד. "יש לו כישורים טכניים, הרבה כוח ואינטליגנציית משחק מרשימה ביחס לשחקן צעיר. זו לא הייתה החתמה קלה. היו לו עוד מספר הצעות, אפילו טובות יותר, אבל קסם לו הרעיון לצמוח ולהתקדם יחד איתנו".

תומר חמד כבר מרגיש בבית במאיורקה

שאיפות צנועות

צמיחה – זו מילת המפתח הקיץ במאיורקה. במאי 2010 הכריז המועדון על פשיטת רגל, והקבוצה שהרוויחה את הכרטיס לליגה האירופית מהמקום החמישי, הייתה הנציגה הספרדית הראשונה שהורחקה מאירופה עקב חובותיה הכבדים. במקביל לכניסה לפירוק והאיסור לבצע רכישות, רכשו סרה פרר וחבריו וכן הטניסאי רפאל נדאל אחוזים מהמועדון, השתלטו על הניהול והחלו בתהליך ההבראה. התקציב קוצץ מ-70 מיליון יורו לאזור ה-30 מיליון, ובקבוצה לא הוציאו ולו יורו אחד על שחקנים חדשים – רק העברות חופשיות. "הספינה עוד לא התייצבה באופן סופי, אבל המצב משתפר", אמר השבוע סרה פרר. "ב-30 ביוני כל העובדים קיבלו את מלוא שכרם, וזה לא דבר של מה בכך. זה מעודד".

המשבר הכלכלי, שגרם נזק עצום לא רק למאיורקה אלא למספר רב של קבוצות בשתי הליגות הבכירות בספרד, שינה בלית ברירה את המדיניות במועדון מפלמה. אצטדיון אונו אסטדי (שעד 2006 נמנע מהסכמי חסות ונקרא סון מויץ') עבר שינוי נוסף אחרי סיום ההתקשרות עם חברת 'אונו' והפך לאצטדיון איברוסטאר, כאשר העסקה החדשה מניבה 250 אלף יורו בלבד מדי עונה, לעומת 950 אלף שקיבל המועדון בהסכם הישן. ההתפשרות נמשכה גם במישור המקצועי, שם לא נמצאה דרך להיפטר מלאודרופ ללא צורך בתשלום פיצויים ולמצוא במקביל תחליף ראוי וזול. המאמן הדני זכה מן ההפקר.

מאמן מאיורקה, מיכאל לאודרופ. רויטרס
לא נמצאה דרך להיפטר ממנו ללא צורך בתשלום פיצויים ולמצוא במקביל תחליף ראוי וזול. מיכאל לאודרופ/רויטרס

לאודרופ היה חתום על העונה הגרועה ביותר של מאיורקה מאז החזרה לליגה הבכירה, בה היא תחל בחודש הבא את עונתה ה-15 ברציפות. הקבוצה קרסה בחלקה השני של העונה בעיקר כי חסרה עומק בהגנה ובהתקפה, השחקנים הצעירים לא הצליחו לשמור על יציבות ומאיורקה השיגה שני ניצחונות בלבד ב-12 המחזורים האחרונים. למזלה, מאיורקה שרדה בנס במחזור האחרון למרות הפסד ביתי 4:3 לאתלטיקו מדריד וסיימה במקום ה-17. רחוק מהמקום החמישי המפתיע ב-2009/10, אבל מספיק כדי לנשום לרווחה ולחגוג כאילו מדובר בזכייה בתואר.

גם הפעם מתכוננים הברמלונס לעונה קשה. לאודרופ עובד לאט ובתקציב מוגבל, נדרש להשתמש ביותר ויותר שחקנים תוצרת מחלקת הנוער ועדיין לא קיבל את שבעת השחקנים החדשים שהובטחו לו. המטרה שלו שוב תהיה צנועה – הישארות. "הליגה הספרדית השתנתה", הסביר לאודרופ את הסיטואציה לפני היציאה למשחקי האימון בשבדיה. "יש שתי קבוצות שהן מעל כולם, כלכלית ומקצועית. אחריהן יש שש נוספות שהן ולנסיה, אתלטיקו מדריד, ויאריאל, סביליה, מלאגה ואולי גם אתלטיק בילבאו, ומהמקום התשיעי והלאה כולן שוות במלחמה נגד הירידה. נקווה שהעונה לא נסבול כל כך ברגעי הסיום. אין לנו סגל רחב, לכן נסתדר עם מה שיש". במצב הזה, חמד יכול להיות המרוויח העיקרי.

דודו אוואט משוכנע: "חמד יוסיף המון למאיורקה"

עמוד השגרירים בוואלה! ספורט

שוער מאיורקה דודו אוואט חוגג עם חבריו לקבוצה. רויטרס
רק לא לחכות שוב עד למחזור הסיום. דודו אוואט והחברים במאיורקה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully